Flashback bygger pepparkakshus!
2015-05-14, 20:17
Medlem
Neatlesss avatar
SSF: Once Upon a Time in the West (1968.) Min första Sergio Leone western någonsin. Jag vet inte om man kan få en bättre introduktion än den här mästerliga öppningsscenen för herrejösses vilken läcker stämning han sätter direkt. Tre män kliver in på en tågstation och väntar på det anländande tåget där en man dom ska döda ska finnas ombord. Minimalt med dialog, extrema närbilder på männens hårdbarkade ansikten medans dom t.ex viftar bort flugor, väntan på tåget någonstans där borta i horisonten filmad med vidvinkel som fångar landskapets skönhet och så här väntar vi i 10-15 minuter. Och man vill inte titta bort en sekund för det är så fängslande... Makalös regi. Så här ska en western se ut, låta och kännas.

Det verkar som dom inte bryr sig om att nyansera genren utan här kör vi på alla klichéer, fullt ut, och förhöjer dom till max. Och det är ju helt rätt drag!

Men tar man på sig solglasögonen och inte längre bländas av det perfekta fotot och stämningen så framträder en historia jag inte riktigt kommer in i. Under dom nästan tre timmarna så är det stunder där jag måste ifrågasätta varför saker händer som dom händer, storyn är inte helt glasklar och faktiskt inte ens särskilt minnesvärd. Dom tre timmarna går snabbt och känns förstås ändå som en knapp halvtimme men det är på grund av estetiken och stämningen, inte av en fängslande historia.

Charles Bronson a.k.a Harmonica - mannen med munspelet, är inte perfekt i huvudrollen för mig heller. Jag tycker han är ganska slätstruken. Henry Fonda däremot är en mycket, mycket minnesvärd antagonist, inte minst tack vare hans skickliga introduktion som sätter ondske-ribban på en skyhög nivå. Han och Claudia Cardinale som tuff brud kommer jag minnas bäst.

Musiken måste såklart nämnas - och kommer säkerligen nämnas igen när Dollar-trilogin snart recenseras - perfekt på alla sätt och vis, Ennio Morricone skapar här ikoniska verk som för alltid kommer anses som mästerverk i filmhistorien. Han vet exakt vad som ska till för att perfekta western-känslan.

Inte ett mästerverk för min del, flera mästerliga scener men inte över tre timmar. Urstark 3/5
Citera
2015-05-14, 20:25
Medlem
BrutusBeefcakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sim-man92
Såg Ex Machina (2015). Lite besviken såhär i efterhand, visuellt så övertygar den och tyckte verkligen om inledningen. Men tyvärr får jag inte samma fängslande känsla resten av speltiden. Sen att den har en helt onödig och uppenbar twist en bit in i filmen, som distraherar gör inte helheten starkare. Avslutningen fungerar väl ändå helt okej, även om det blir lite för utdraget och art-house-igt. Lyckligtvis finns Alicia Vikanders trollbindande rolltolkning att falla tillbaka på, själ showen fullständigt från de två manliga aktörerna, på gott och ont.
3 av 5

Tråkigt, tyckte att den var helt fantastisk. Nästan en femma, och har svårt att se att något kommer komma i närheten av den detta året.
Citera
2015-05-14, 21:03
Medlem
Non-Stop 2014
Okej action. Hade kunnat bli betydligt bättre om det var en bättre twist!
3/5.
Citera
2015-05-14, 23:01
Medlem
nihilverums avatar
The Lazarus Project (2008)

Filmen handlar om Ben Garvey (Paul Walker), en före detta brottsling som dras tillbaka in i ett brott till av sin yngre bror. Saker går dock väldigt fel och Ben döms till döden för att indirekt ha orsakat tre personers död. Efter att ha synbarligen avrättats vaknar Ben plötsligt upp i en underlig miljö, där han får arbeta som en sorts vaktmästare på en psykiatrisk institution långt ifrån sitt ursprungliga hem. Ben längtar efter sin fru och dotter, men det verkar som att mystiska krafter håller honom kvar i den nya miljön.

Ganska intressant handling, men jag är inte så nöjd med slutet. Skådespelarinsatserna är inget märkvärdigt men inte heller påtagligt dåliga.

Betyget blir 6/10 eller 3/5 på Filmtipset.
Citera
2015-05-15, 00:01
Medlem
Ghost.B.Cs avatar
Mad Max: Fury Road (2015)

Actionfest utan dess like. I princip två timmars non-stop biljaktsrunk. Visst finns det ett par grejer jag gärna hade skruvat ner men jag måste ändå tokhylla filmen. Så himla skönt att slippa de värsta klyschorna, comic relief och all påtvingad story som brukar finnas med bara för att, det här är rakt på sak. Bildesignen och estetiken är top notch och stuntsen är svintunga. Bra skådespel också. Ja jävlar, årets överraskning.

5/5
Citera
2015-05-15, 00:56
Medlem
Cpt.Obviouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrutusBeefcake
Tråkigt, tyckte att den var helt fantastisk. Nästan en femma, och har svårt att se att något kommer komma i närheten av den detta året.

Är den värd att se på upscaled DVDSCR? Den film tillsammans med Entourage som jag varit mest taggad på under året. Helt värdelöst att den blev borttagen från SF.
Citera
2015-05-15, 02:39
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Ex Machina (2015)

Visuellt makalöst snygg (speciellt naturmiljöerna) och både Domhnall Gleeson och Oscar Isaacs skådespel kompletterar varandra fint; den avvaktande mot den mer aggressive. Mentor och elev. Där fanns en subtil spänning dem emellan som aldrig slog över utan höll sig på mattan. Som publik upplevde vi Alicia Vikanders Ava genom Calebs ögon. Det är ett bra grepp då vi blir desto mer överrumplande hur saker och ting utvecklar sig. Dock är min lilla invändning att den kunde slutat lite tidigare vid en viss scen då effekten skulle blivit maximal. Annars en riktigt sevärd sci fi där mina förväntningar infriades. Kanske blir Ex Machina 2015 års bästa film?
Betyg: 4/5
Citera
2015-05-15, 02:52
Medlem
Kirk.Douglass avatar
In a Lonely Place (1950)

Filmen var inte riktigt hur jag väntade mig. Inledningsvis en noir men desto längre filmen speltid förflöt blir det mer av ett glåmigt drama om två trasiga människor som har hittat varandra och funnit kärlek eller kanske substitut för kärlek för att omfamna varandra i sina respektive ensamheter. Bogie är Bogie och Gloria Grahames porträtt av en kvinna som är både stark och svag på samma gång kändes fräscht för att vara 50-talet, men jag tyckte många av de andra karaktärerna var för ytligt tecknade.

Jag hade också velat se en rejäl upplösning. Nu blev slutet rätt öppet. Och visst var detta nog ovanligt för en Hollywoodfilm på 50-talet men då ett mordmysterium låg i botten tyckte jag att manusförfattaren kunde lagt ner lite mer krut på avslöjandet. Kanske att den skyldige försökte sätta dit Bogie? Men det var kanske lite av grejen med In A Lonely Place, att publiken inte riktigt fick vad de förväntade sig. Mitt betyg blir rätt ljummet - jag såg aldrig storheten.

Betyg: 3/5
Senast redigerad av Kirk.Douglas 2015-05-15 kl. 02:55.
Citera
2015-05-15, 04:25
Medlem
skylten92s avatar
Maggie (2015)

Var tvungen att se denna då man är ett stort Arnold fan. Filmen tar sig an ämnet "zombie apocalypse" på ett mer jordnära, realistiskt och känslomässigt sätt. Alltså ska man inte förvänta sig att Arnold slaktar en massa zombies, det här är så långt ifrån det som man kan komma.
Bra rollprestationer från Arnold och övriga, dock blev jag lite tveksam till slutet. Men absolut sevärd i vilket fall som helst!

6,5/10
Citera
2015-05-15, 08:51
Medlem
jimmyfingerss avatar
Sheba, Baby (1975)

Pam Grier spelar Sheba Shayne som återvänder till Louisville, Kentucky för att hjälpa sin far att göra sig av med indrivare. Gillar man Grier så gillar man nog den här, det gjorde jag i alla fall. Hon är stencool som vanligt. Tyvärr håller hon däremot brösten för sig själv här. Finns att se här i godkänd men inte bra kvalitet.

8/10
Citera
2015-05-15, 10:35
Medlem
U-Figs avatar
Ex Machina (2015)

Som redan sagts av många är filmen visuellt väldigt vacker, och Alicia gör ett riktigt bra jobb som AI:n Ava. Men vad gäller moderna filmer och AI så tycker jag Her (8/10) är bättre på alla sätt och vis. Jag får instämma i att det är väldigt konstigt att den togs bort från SF:s biografer. Jag kan tycka att Nathan (Isaac) är lite väl "tuff" men visst, en mångmiljardär som lever ensam i bergen är förmodligen ganska udda, så det kanske bara är jag som stör mig för lätt på det/överdriver. Sedan tycker jag att
men det kanske återigen bara är jag som överanalyserar.

Nåväl, betyg. 7/10

Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
Jag håller med!

Citat:
Ursprungligen postat av BrutusBeefcake
Ex Machina (2015) Betyg: 4/5 | 12/15
Har du sett Her (2013)? Om ja, vad tyckte du? Om nej - se den!
Citera
2015-05-15, 11:14
Medlem
gurkmajjas avatar
Demonic (2015)

Ett gäng unga vuxna ska dokumentera eventuella andar i ett hus där en kvinna tidigare mördat fyra personer efter en seans.

En ganska klassisk spökrulle med influenser från Blairwitch m fl. Förutsägbart och bitvis rätt uselt. Skådespeleriet är OK dock.

3/10.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in