Joint Security Area (2000)
https://www.imdb.com/title/tt0260991/
Jag äger Arrow-utgåvan av denna film och kommer även röra lite vid själva utgåvan i denna text.
Jag har hört mycket gott om den här filmen, och koreanerna kan ju sin sak när det gäller film, så mina förväntningar hade byggts upp en aning.
Men usch vad besviken jag blev!
Jag fattar grundhandlingen i den, då jag läst vad den handlar om. Men där slutar det för mig.
Jag hänger inte med alls i den här filmen. Jag fattar inte vad det är som händer eller varför i 90% av filmen. Den är även väldigt konstigt klippt många gånger, som gör det hela ännu rörigare och konstigare.
Sen har vi en tysk skådespelare som ska spela svensk (känns det igen

?), och eftersom jag är svensk så känns det otroligt onaturligt när han pratar engelska. Man hör att det inte är en svensk som talar.
Och det för mig över till nästa sak... ibland talas det koreanska, och då är det engelsk text. Men när det sedan plötsligt går över till engelskt tal emellanåt så är filmen inte textad längre. Det gör att jag måste slå om och skärpa mig ännu mer för att höra vad dom säger, eftersom jag vant mig med att en stund kunna luta mig mot undertexten. Och engelskan som talas är med en ganska knepig accent mellan den där tysken (förlåt, svensken

) och den koreanska tjejen som inte kan säga R, utan hon säger mela lis hela tiden typ.
Alltså det blir skitsvårt att höra vad som säger när dom pratar engelska, för det är sådan brytning och texten försvinner.
Detta stör mig.
Jag har många utgåvor av Arrow och alltid är de med engelsk text, även om talet också är engelska. Det är ett skönt stöd att ha, det blir lättare att hänga med. Jag har även gärna svensk text påslaget på svenska filmer av samma anledning, det blir enklare att hänga med.
Men just på denna filmutgåva så har de alltså tagit bort texten på delarna där det talas engelska.
Som sagt, det gör det inte enklare att hänga med i vad som sägs, och denna film som jag redan blev helt förvirrad av. Jag hängde inte med överhuvudtaget vad det var som hände, eller varför. Dessutom hoppade filmen en del i tiden emellanåt, och det var inte alltid supertydligt hur det hängde ihop.
Nej fyfan.
Sådant här gör mig verkligen besviken och frustrerad. Jävla skitfilm.
En sak jag dock gillar är det faktum att de gör en film om just platsen "Joint Security Area". Synd den blev skit bara.