2025-01-19, 19:54
Medlem
Godzilla Minus One (2023).

Godzilla är en japansk filmserie om dinosaurie-monstret Godzilla som slåss mot olika förhistoriska odjur och förstör städer i Japan och USA. Det finns idag över trettio olika filmer om Godzilla. Filmen "Godzilla Minus One" utspelar sig i slutet av WWII då Godzilla dyker upp från havsdjupet och oprovocerat börjar att attacker japanska trupper och städer.

Hjälten i filmen är en japansk kamikazepilot (efter den gudomliga vinden Kamikaze som rädde de japanska öarna från mongolernas invasions flottor på 1200-talet) och som tillsammans med andra japanska veteraner från WWII kämpar för att rädda Tokyo från Godzillas vrede. Godzilla-filmer brukar vara ganska dåliga B-filmer men "Godzilla Minus One" sägs vara den bästa Godzilla filmen hittills. Det var en sevärd monsterfilm men inte en tio poängare.

Betyg: 7.5/10.
Citera
2025-01-19, 19:54
Medlem
Man lever bara två gånger (You Only Live Twice) från 1967

Den femte Bondfilmen.
SPECTRE försöker skapa en konflikt mellan USA och Sovjet genom att ge sig på och fånga upp ländernas rymdkapslar i rymden. Att SPECTRE har sin bas och avfyrningsramp i en ihålig vulkan var något jag kom ihåg sedan tidigare då jag för länge sedan sett filmen. Bond får träffa Blofeld för första gången i denna film och Blofeld lyckas också undkomma Bond.
Filmen var händelserik och ganska spännande. Jag tycker den var näst bäst av de fem Bondfilmer jag hittills sett i kronologisk ordning. Goldfinger var nog ändå lite bättre.

Betyget 6,8 som den fått på imdb är nog rättvist.
Citera
2025-01-19, 20:47
Medlem
SpicySauces avatar
Gav Tinker Tailor Soldier Spy en chans idag. https://www.imdb.com/title/tt1340800/

En riktig snoozefest kan man lugnt säga. Har faktiskt inte jättemycket att säga om denna då jag knappt begrep handlingen i denna extremt svåra och röriga pjäs. Vanligen har jag inga problem med mystiska filmer, men i denna känns det som att de rört till handlingen medvetet samt utelämnat en massa detaljer för att göra allt kryptiskt och knappt begripligt.

Filmens behållning är att den är snyggt filmad med bra skådisar och utspelar sig i ruggigt läckra DDR-miljöer. Men det hjälper inte när handlingen är obegriplig och trög som frusen sirap. Filmen är drygt två timmar lång men det är väl ungefär 20min som jag tyckte var något att ha. Resten är bara märkliga scener med muttrande män som pratar nonsens.

Svåra filmer som kräver ett visst engagemang av tittaren är helt ok. Filmer som medvetet gjorts svåra till gränsen på totalt obegripliga bara för sakens skull är skit.

Av mig får den 27/100 , Would not recommend
Citera
2025-01-19, 22:38
Medlem
Kundalinis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpicySauce
Tinker Tailor Soldier Spy

Boken av LeCarre är likadan. Jag förstår om det inte är allas Cup of Tea; jag gillade filmen, men att ha läst LeCarres böcker om Smiley och de andra underlättar tror jag.
Citera
2025-01-19, 23:31
Medlem
SpicySauces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kundalini
Boken av LeCarre är likadan. Jag förstår om det inte är allas Cup of Tea; jag gillade filmen, men att ha läst LeCarres böcker om Smiley och de andra underlättar tror jag.
En spionthriller i kalla kriget/DDR-miljö är ju hur rätt som helst. Hade det bara varit en ennan regi med en begriplig handling så hade nog filmen kunnat vara hur bra som helst. Som den är nu för oss som inte är insatta i böckerna så var det en besvikelse.

(rot13)
Bpu inq ine terwra zrq qr ubzbrebgvfxn haqregbarean v ivffn fprare? Wnt såe söe zvt ngg ågzvafgbar giå ni ntragrean ine gvyyfnzznaf zrq naqen ntragre v ”pvexhfra”. Nyyg ine få eöevtg få wnt xna un zvffhccsnggng.

/SS
Citera
2025-01-20, 07:47
Medlem
Herr.Dittlings avatar
The sleeping Tiger (1954) Vilddjuret

Kriminelle Frank får en chans att undvika fängelse, om han går med att vårdas sex månader hos doktor Esmond, som tror att unge Frank går att rädda från brottslighet

Vet inte riktigt vad jag ska tycka, men det får väl bli 3/5 med darr på ribban.

IMDB 6,5 = 3,45/5
1315 röster
Citera
2025-01-20, 11:43
Medlem
Bartman777s avatar
Road to Perdition (2002)
https://www.imdb.com/title/tt0257044/

Så här är det...
Jag har tänkt att ge ett gäng maffiafilmer chansen, då flera av dem gått mig förbi. Jag är ett stort fan av Scarface och Gudfadern tex. Så jag har köpt på mig de flesta filmer jag inte redan sett från den stora DVD-boxen "Maffia Collection" https://www.kvarnvideo.se/se/art/maf...llection-2.php

Nu har jag alltså sett denna film...
Det här var riktigt skräp. Vad gör Tom Hanks i en roll som någorlunda högt uppsatt i en maffiafamilj? Det kändes helt off. Och är han en så bra skådespelare egentligen? Han känns så mjäkig och tam bara. Samma jävla tråkiga utstrålning i varje film han gör. Nej, han kändes inte alls rätt för denna roll.

Och filmen i övrigt då? Riktigt smörig historia och stämning över hela filmen. Riktigt så där hollywood-sliskig med någon slags cheezy sentimental stämning över hela skiten, som jag nämnt förut om vissa filmer. Och sådana här filmer får alltså ganska högt betyg på IMDB? Är det alltså sådant här folk gillar att se? Jag har hört att den här filmen ska vara så himla bra. Den var ju störttråkig.

Musiken var stundtals rentav fånig i vissa scener. Hur tänkte dom där? Det gav ju ett stort avtryck på intrycket av filmen som helhet. Det kändes oseriöst och tramsigt.

Såklart är det äckligt cheezy i slutet också, dom spar inte på krutet där inte. De tar med varje klyscha som finns i boken. Och Tom Hanks är lika jävla tråkig som vanligt. Helt matt.

Kommer resten av filmerna i boxen också vara så här äckligt hollywood-smöriga? Jag fattar inte att folk tycker om sådant här. Jävla får. Men det är väl lite sentimentalt och lättsmält. Stämningen suger ju.

Aja... next!
Citera
2025-01-20, 15:44
Medlem
Season of the Witch från 2011

https://www.imdb.com/title/tt0479997/

Den handlar om två korsriddare som får i uppdrag att transportera en häxa till ett kloster.

Jag hade inga höga förväntningar men tyckte att filmen var helt ok. Jag gillar dock filmer som utspelar sig på medeltiden.

Jag hade gett filmen betyget 6,0 på imdb, lite högre än vad andra gett den.
Citera
2025-01-20, 18:25
Medlem
Bartman777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frihare
Jag gillar dock filmer som utspelar sig på medeltiden.
Om du gillar sådana filmer, så blir jag genast nyfiken på vad du tycker om den svenska filmen "Tre Solar".
Den får ju ofta mycket skit tycker jag, men jag tycker den är helt okej och lite småmysig att se ibland.

Själv såg jag precis klart Basic Instinct (1992) https://www.imdb.com/title/tt0103772/

Jag har inte sett den här filmen i vuxen ålder. Det enda jag minns av den är den berömda scenen när Sharon Stone visa puskan i polisförhöret, som jag har sett när jag var ganska liten. Jag vet inte om jag någonsin sett hela filmen faktiskt.

Nåja... jag tyckte till stor del att den här filmen var okej. Jag gillar ju psykologiska 90-talsthrillers, men jag tyckte de erotiska inslagen blev lite för mycket och inget jag alltid tyckte kändes motiverande. Dock har ju filmen en speciell känsla, som också byggs på av den ganska speciella och väldigt passande musiken. Det gillade jag. Sen gillar jag Michael Douglas väldigt mycket som skådespelare, jag tycker han är mycket bra.

Men någonstans sista halvtimmen så tappade jag fokus och tyckte filmen fick för många twistar, det slängdes för mycket fram och tillbaka, så jag blev rätt förvirrad tillslut. Att jag också hade svårt att lägga alla namn på minnet och hålla isär karaktärerna underlättade såklart inte i det avseendet.

Som sagt... till en början tyckte jag filmen var okej, varken mer eller mindre. Men när sedan alla twistar kom in mot slutet så tycker jag det gjorde att filmen blev sämre. Jag har inget emot twistar i filmer, men det gäller att ha en fingertoppskänsla för när "enough is enough".

Nja... jag är glad att jag äntligen tagit mig tiden att se denna film nu i vuxen ålder, men det är antagligen inget jag återkommer till.
Citera
2025-01-20, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bartman777
Om du gillar sådana filmer, så blir jag genast nyfiken på vad du tycker om den svenska filmen "Tre Solar".

Jag har inte sett den och tänker nog inte se den. Ett drama som fått så dåligt betyg vill jag nog inte ödsla min tid på

Jag har nyss sett filmen 47 Meters Down från 2017.

https://www.imdb.com/title/tt2932536/

Det är en film med temat hajar som gjorts flera gånger förut.
Två systrar är på semester och vill se vithajar från en så kallad hajbur men det går inte som planerat.

Filmen var mycket spännande, även ryslig och effekterna var bra.
Jag hade nog gett betyget 6,0 som är lite högre än vad filmen fått för betyg på imdb eftersom jag gillar rysliga filmer.
Citera
2025-01-21, 00:12
Medlem
Elementarts avatar
Breathe från 2024 med Milla Jovovich. Riktigt usel, märks att filmen har haft en väldigt liten budget med tanke på att nästan hela filmen är inspelad i samma hörn. Konstig handling som aldrig riktigt förs framåt, hade passat bättre som en kortfilm på 30 minuter och under hela filmen hörs en återkommande ljud-effekt i bakgrunden som säkert spelas upp närmare 10 gånger. Sam Worthington gör nog sin sämsta roll. Jag vet inte ens varför Milla Jovovich bestämde sig för att vara med i den här filmen, för så mycket kan hon inte ha fått betalt.

Betyg: 1/5.
Citera
2025-01-21, 15:52
Medlem
zBr9s avatar
Såg Anora i helgen, hade inte planerat att se den då det jag läste om den gjort att jag tänkt att det skulle vara en klassisk sån deppig film där man ska tycka synd om någon stackars hora som tvingas genomlida ett värdelöst liv, men det visade sig att jag hade stenfel. Var en jättebra film som mer lutar åt komedihållet, väldigt lik det där klassiska skitbra avsnittet av Sopranos där Christopher och Paulie Walnuts ska mörda en ryss men lyckas tappa bort honom i skogen och tvingas leta efter honom i hela avsnittet. Dessutom väldigt mycket nakenhet och sex vilket jag diggar

Ger denna film 5 av 7 uppätna kalaspuffar i betyg!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in