Citat:
Ursprungligen postat av
GoneForever
Usch då det där om The Howling visste jag faktiskt inte.
Haha nej filmsamlande är ju verkligen ingen tävling.
Jag hade nog heller aldrig hört talas om Moon Of The Wolf om den inte getts ut på Bluray av ett av dom där bolagen som jag köper massa filmer ifrån.
Känns ju lite som fusk att följa såna bolag och deras olika releaser och REor.
"Riktiga" filmnördar ska väl förövrigt samla på VHS:er och Laserdiscs vilket jag inte gör.
Hur reagerade du på de Judiska inslagen i An American Werewolf In London?
Du nämner ju saker om judar i typ 70% av dina inlägg här så ja frågan känns ju befogad.
Obs! Ej för att låta dryg eller så.
Haha, underbart inlägg!
Judendomen i An American Werewolf....hahaha, ja, det är ju en John Landis-film! Men du...jag vet nog ännu inte vad jag ska svara på din fråga, så jag ska be att få återkomma angående den för att kunna ge ett någorlunda uttömmande svar. Jag måste se om den innan dess, och dessutom som vanlig pausa, backa och ta om scener, tror jag.
Din fråga är extra intressant för mig eftersom jag nyligen hårdgranskade Landis stora genombrottsfilm National Lampoon's Animal House, den komedi som gjorde att gymnasister och universitetsstuderande blev som tokiga i att anordna togapartyn. Jag tror inte den kom på bio i Sverige, för den ansågs nog hålla för låg konstnärlig kvalité, men på video hette den Deltagänget och jag tror att den blev en stor hit i videobutikerna. Denna på ytan ytliga komedi är en otroligt intressant exposé i judisk makt och förakt för vita. Mycket sevärd!
Jag behöver analysera Am Werewolf på samma sätt för att se och kommentera finesserna i den, och det har jag inte gjort ännu, utan har bara sett den med ögon för rolig underhållning. Så det är dags att klä av den! Tack vare dig! Det är garanterat givande för alla som är intresserade av subtexter i filmer. Som sagt, det är ju en Landis!
Men fusk med återutgivningar...tycker du verkligen det? Jag tycker det verkar vara sjukt att vara VHS och LD nörd. Det är ju så dåliga format. Tvärt om är det ett tecken på ett sunt filmintresse att skaffa dessa kärleksfullt återutgivna filmer. För tusan alltså, fatta att jag kunde skaffa Le jeu avec le feu av Alain Robbe-Grillet från 1975 i fantastiskt fin restaurerad utgåva, bara för att några entusiaster hade bestämt sig för att alla filmer med Sylvia Kristel måste bevaras för framtiden. Den filmen fanns inte ens tillgänglig för att se när levnadstecknaren av Robbe-Grillet skulle skriva om hans filmer, och nu finns den 4K-restauerad. Inte bara är den rolig och underhållande, den är till och med bra!
Tacksam är jag också för hjälp på detta forum med att få tag i The Film Vaults 4K UHD-utgåva av "2001". Vilken återutgivning! Det är nörderi av bästa slag. VHS och LD...det är nödlösningar när inget annat finns. Det finns alltid folk som hävdar att "ljudet från stenkakor är överlägset", och så klart kan man tycka att "hemvideo är aldrig äkta om det inte är på VHS", men jag håller med dig, en sådan nörd är inte jag heller.