2024-07-07, 09:18
Medlem
Bret-Harts avatar
Lords of dogtown 2008 jäkligt bra film om skateboard åkandets stora genombrott på 70-talet
Citera
2024-07-07, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bret-Hart
Lords of dogtown 2008 jäkligt bra film om skateboard åkandets stora genombrott på 70-talet

Det finns även en dokumentär ifrån 2001 med Sean Penn som berättarröst som heter Dogtown And Z-Boys.
Har du sett den?
Citera
2024-07-07, 16:13
Medlem
Fractured (2019)

"När hans fru och dotter försvinner från akuten påbörjar en man ett frenetiskt sökande efter dem, och blir övertygad om att sjukhuset har något att dölja."

Denna film har fått blandade recensioner, men personligen tycker jag att det är en både välgjord och spännande thriller. Absolut sevärd, 7/10
Citera
2024-07-07, 16:24
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
The fallen idol (1948). Ögonvittnet

På en utländsk ambasad i London lämnas ambasdörssonen ensam med tjänstefolket och deras hemligheter.

En film som utgavs för att vara både noirfilm och spännande, den var ingetdera.

Har ingen aning om vad tanken var med den här filmen.
2-/5
Jag tyckte den var bra på många sätt.

Bra skådisar. Ovanlig historia och fin skildring av pojken som var i centrum för filmen.

Jag håller med om att den komplexa historien övergripande är ganska ospännande.

Baseras på en novell av G Greene jag nu vill få tag på.

Jag ger den ändå 6/10
Citera
2024-07-07, 16:53
Medlem
Gosifs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bret-Hart

Tackar men den är från 05,.
Citera
2024-07-07, 19:25
Bannlyst
The One-Armed Swordsman (独臂刀, Dubeidao) (Hongkong, 1967)

Regi: Zhang Che (张彻)

Lille Fang Gang ser sin pappa dö i strid i försvar av shifu Qi Rufeng. Den senare adopterar därför Fang Gang och tar honom som student. Hans fattiga härstamning får dock andra lärjungar att hysa förakt, och han beslutar sig en dag för att lämna huset Qi.

När han tar avsked från sina vedersakare samt Qis bortklemade dotter Pei’er bryter handgemäng ut. Det bär sig inte bättre än att Pei’er i stridens hetta hugger armen av Fang Gang, som därefter ger sig iväg och småningom faller från en bro ned i en båt hörande till lantflickan Xiaoman.

Xiaoman vårdar honom och tar honom under sitt beskydd. De båda utvecklar sedermera en kärleksrelation, men Fang Gang lider av att inte längre kunna praktisera sin stridskonst. Xiaoman ger honom då en gammal bok om gongfu, och han lär sig och utvecklar en ny gren för strid med en arm.

Qi Rufeng planerar samtidigt att pensionera sig och efterlämna traditionen till en lämplig ersättare, men hans fiender smider ränker för att nyttja tillfället för att komma åt Qi. Fang Gang får nys om saken, och skyndar därför att bistå sin forne herre.

Omdöme: 5/5

Snutt: https://www.youtube.com/watch?v=quEHEaNsSKA

Ett bländande mästerverk med förgreningar in i vår tids wuxia.

Not för petimätrar: 臂 uttalas vanligen bi, men man säger faktiskt undantagslöst bei i dialogen. Därav translitterationen Dubeidao snarare än Dubidao.
Senast redigerad av Afroneger 2024-07-07 kl. 19:37.
Citera
2024-07-07, 19:52
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Jag tyckte den var bra på många sätt.

Bra skådisar. Ovanlig historia och fin skildring av pojken som var i centrum för filmen.

Jag håller med om att den komplexa historien övergripande är ganska ospännande.

Baseras på en novell av G Greene jag nu vill få tag på.

Jag ger den ändå 6/10
Alla tycker olika.
Ovanlig, håller jag absolut med om.
Men här fanns förutsättningar för en rafflande spionhistoria, men av det blev det ingenting.
Det var heller inte den noirfilm jag hade förväntat mig.
Allt som kunde ha blivit spännande blev till ett jaha, jaså.
Citera
2024-07-07, 20:24
Medlem
Eponumoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gosif
Tackar men den är från 05,.
Just det. Det är D.O.P.E. Death or Prison Eventually som är från 2008.
Citera
2024-07-07, 20:50
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Alla tycker olika.
Ovanlig, håller jag absolut med om.
Men här fanns förutsättningar för en rafflande spionhistoria, men av det blev det ingenting.
Det var heller inte den noirfilm jag hade förväntat mig.
Allt som kunde ha blivit spännande blev till ett jaha, jaså.
Jag hade turligt nog inga förväntningar på filmen som Noir eller spionhistoria. Ja det är det ingendera.

Jag läste faktiskt just nu novellen som filmen Fallen idol (1946) är baserad på; The Basement Room (1935) av Graham Greene.

Intressant nog blev Greene själv kontrakterad för att skriva filmmanuset baserat på hans egna novell. Och än mer intressant är att Greene ändrade på handlingen i centrala delar.

Jag tycker berättelsen i novellen fungerar bättre. Mycket mindre av att pojken ljuger i virrvarr.

Slutet är helt annorlunda:

Citera
2024-07-08, 02:13
Medlem
Geomeisters avatar
Ett gäng amerikaner befinner sig i Chilé när den militäriska/politiska kuppen år 1973 sker. Vad händer sen med dessa amerikaner? Filmen är baserad på verkliga händelser.

Jag skriver om filmen Missing (1982): https://www.imdb.com/title/tt0084335..._flmg_t_32_act

En mestadels bra vuxenfilm. En politisk thriller med både politiska poänger och hjärta.

.. Mestadels? Speciellt filmens första tredjedel eller halva är rörigt beskrivet. Man följer några olika karaktärer som träffar varandra, frågar efter varandra, dyker upp här och där. Känns orealistiskt i ett korrupt land där de själva konstant påpekar att landet gatorna är livsfarliga då militären gör precis som de själva vill. Klippningen mellan de olika scenerna kunde beskrivits mycket bättre också (datumangivelser exempelvis).

Jag var rätt uttråkad och i en sits då många skulle givit upp!

.. Men när filmen väl tar sig och handlingen börjar bli mer tydlig blir den ständigt lite bättre. Bra skådespel av speciellt de större rollerna. Flera scener känns autentiska och/eller snyggt konstnärliga på sätt jag tror de flesta uppskattar. Kompositören Vangelis musik sätter en lämplig stämning. Handlingen är delvis förutsägbar, men jag blev ändå berörd.

Rekommenderas varmt!
Citera
2024-07-08, 03:58
Bannlyst
The Assassin (大刺客, Dacike) (Hongkong, 1967)

Regi: Zhang Che (张彻)

Blodsopera om lönnmördaren Nie Zheng, som befinner sig i landsflykt i staten Qi efter att ha begått mord i hemstaten Wei. Handlingen utspelar sig under de krigande staternas period (475–221 f.v.t.), där ett antal kinesiska riken slåss om herraväldet.

Även inre rivalitet förekommer, som i staten Han, där tjänstemannen Yan Zhongzi hamnar i onåd hos kanslern Han Xialei (kallad Han Kui i filmen) och därför avser mörda denne innan han själv avrättas. För ändamålet kontrakterar han småningom Nie Zheng för uppdraget.

Omdöme: 4/5

Snutt: https://www.youtube.com/watch?v=pfL1OkEZwGI
Senast redigerad av Afroneger 2024-07-08 kl. 04:33.
Citera
2024-07-08, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoneForever
Usch då det där om The Howling visste jag faktiskt inte.

Haha nej filmsamlande är ju verkligen ingen tävling.

Jag hade nog heller aldrig hört talas om Moon Of The Wolf om den inte getts ut på Bluray av ett av dom där bolagen som jag köper massa filmer ifrån.
Känns ju lite som fusk att följa såna bolag och deras olika releaser och REor.
"Riktiga" filmnördar ska väl förövrigt samla på VHS:er och Laserdiscs vilket jag inte gör.

Hur reagerade du på de Judiska inslagen i An American Werewolf In London?
Du nämner ju saker om judar i typ 70% av dina inlägg här så ja frågan känns ju befogad.
Obs! Ej för att låta dryg eller så.

Haha, underbart inlägg!
Judendomen i An American Werewolf....hahaha, ja, det är ju en John Landis-film! Men du...jag vet nog ännu inte vad jag ska svara på din fråga, så jag ska be att få återkomma angående den för att kunna ge ett någorlunda uttömmande svar. Jag måste se om den innan dess, och dessutom som vanlig pausa, backa och ta om scener, tror jag.

Din fråga är extra intressant för mig eftersom jag nyligen hårdgranskade Landis stora genombrottsfilm National Lampoon's Animal House, den komedi som gjorde att gymnasister och universitetsstuderande blev som tokiga i att anordna togapartyn. Jag tror inte den kom på bio i Sverige, för den ansågs nog hålla för låg konstnärlig kvalité, men på video hette den Deltagänget och jag tror att den blev en stor hit i videobutikerna. Denna på ytan ytliga komedi är en otroligt intressant exposé i judisk makt och förakt för vita. Mycket sevärd!

Jag behöver analysera Am Werewolf på samma sätt för att se och kommentera finesserna i den, och det har jag inte gjort ännu, utan har bara sett den med ögon för rolig underhållning. Så det är dags att klä av den! Tack vare dig! Det är garanterat givande för alla som är intresserade av subtexter i filmer. Som sagt, det är ju en Landis!

Men fusk med återutgivningar...tycker du verkligen det? Jag tycker det verkar vara sjukt att vara VHS och LD nörd. Det är ju så dåliga format. Tvärt om är det ett tecken på ett sunt filmintresse att skaffa dessa kärleksfullt återutgivna filmer. För tusan alltså, fatta att jag kunde skaffa Le jeu avec le feu av Alain Robbe-Grillet från 1975 i fantastiskt fin restaurerad utgåva, bara för att några entusiaster hade bestämt sig för att alla filmer med Sylvia Kristel måste bevaras för framtiden. Den filmen fanns inte ens tillgänglig för att se när levnadstecknaren av Robbe-Grillet skulle skriva om hans filmer, och nu finns den 4K-restauerad. Inte bara är den rolig och underhållande, den är till och med bra!

Tacksam är jag också för hjälp på detta forum med att få tag i The Film Vaults 4K UHD-utgåva av "2001". Vilken återutgivning! Det är nörderi av bästa slag. VHS och LD...det är nödlösningar när inget annat finns. Det finns alltid folk som hävdar att "ljudet från stenkakor är överlägset", och så klart kan man tycka att "hemvideo är aldrig äkta om det inte är på VHS", men jag håller med dig, en sådan nörd är inte jag heller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in