Året är 2005 och internet har slagit igenom rejält. En amerikansk myndighet gör vad de kan för att skydda säkerheten på internet, men går det? Allt är baserat på en historia av Tom Clancy.
Var ovetandes om att detta var en TV-Film och att den var lång.. Min DVD och samtliga källor jag sett säger olika tider. Oavsett var den någonstans mellan två-tre timmar lång. Det märks i första scenen att det är en TV-film eller B-film. Actionscenerna överlag håller ingen högre standard, men handlingen driver på intresset ändå.
Sakerna som sker är både dumma och smarta. En tillräckligt bra mix för att det ska finnas något intresse genom resan. IMDB slår på med 5,0 / 10. För mig fungerade den att slö glo på. Inget jag aktivt rekommenderar, men helt okej på sitt sätt.
Musikal, i färg, som bygger på den tecknade serien Knallhatten
Då man provspränger atombomber i Nevada, så börjar man bli orolig för att radioaktiviteten ska förstöra alla pengar som finns i Las Vegas, därför letar fram Amerikas onödigaste plats för sprängningarna.
Det blir Dogpatch, där dessa människor bor.
Egentligen handlar sedan filmen, som är en Broadwaymusikal, om så mycket annat.
Men Dogpatch räddas av en gammal stentavla som hittas i en ryttarstaty som skulle flyttas vid utrymningen, där har självaste Abraham Lincoln lovat att platsen måste bevaras som tack för en insats under civil war
Serien Knallhatten gick i expressen under hela min uppväxt, hoppade oftast över den.
Figurerna var ganska bildlika, men Daisy Mae var lite mer påklädd än i serien.
Jag kommer inte att lämna något omdöme om filmen eftersom jag spolade förbi alla musiknummer.
En Crysler finns faktiskt med
En av de tre paradbilar som tillverkades 1952, Imperial Crown Custom Parade Phaeton om man ska vara precis.
Detta var Los Angelesbilen, och den har varit med i flera filmer.
Tyckte ni att Kennedys Lincoln var stor (och det är den), så är den här ytterligare en halvmeter längre.
Från imdb: "A waitress, a hobo and a bank robber get mixed up at a lonely diner in the desert."
Den här filmen var okej som högst, jag hade högre förväntningar. Men att bara se dessa huvudpersoner sitta på en diner och snacka i över 80 minuter var inte särskilt underhållande.
Fransk film där man får följa två kvinnor som under tyskarnas ockupation av Frankrike går med i motståndsrörelsen.
Medioker till dålig. I synnerhet var kvalitén på skådespelarinsatserna väldigt varierande.
Jag såg den på Netflix, och något som där verkligen drog ner hela filmen var att textningen hela tiden kom försent, så att skådespelarna hann säga 1-2 meningar innan texten dök upp. Det var så störande att jag funderade på att stänga av.
En svensk film om ett ungt kändispar (fotomodellen Carl och influensern Yaya) som åker på en kryssning för superrika för att stärka sin relation. Filmen är en satirisk komedi som kritiserar modevärlden, skönhetsindustrin och hierarkier (Hierarki → en triangel). Men lyxyachten sjunker i en stark storm där besättningen och miljardärerna blir skeppsbrutna på en tropisk ö. På ön kastas hierarkierna om och de rika som styrde på skeppet blir underklassen och besättningen blir överklassen med status p.g.a deras överlevnadskunskaper. Trots en mycket svag inledning så var det en överraskade bra film.
Betyg: 9/10.
Senast redigerad av Piratpartiet 2024-03-14 kl. 11:33.
1917 från 2019 med bl.a Dean-Charles Chapman George MacKay.
Handlar om första världskriget, Blake (Chapman) och Schofield (MacKay) är på uppdrag av en general att hitta en annans soldats syskon och att ge order om att stoppa ett anfall på andra sidan fronten.
En mkt spännande film som briljerar! Både bild och manus är oerhört imponerande! Sam Mendez levererar ännu en gång!
2 timmar kändes som en halvtimme!
4.5/5
Senast redigerad av Gosif 2024-03-14 kl. 16:27.
En roadmovie om två ungdomar med trassliga liv på flera olika sätt.
I huvudrollerna Robin Tunney (The Mentalist, The Craft) och Henry Thomas (ET, Gangs of New York), som båda två rent allmänt är bra skådespelare, men i den här filmen är de som gjorda att spela de missanpassade unga.
Redan från start i filmen står det klart att ungdomarna lever i en rotlöshet och en meningslös tillvaro, så det är inte bara en historia om två ungdomar utan i förlängningen också en historia om ett samhälle i förfall.
Roadmovies är roadmovies, så det blir en hel del som är förutsägbart i manuset, men det är skådespelandet (Tunney och Thomas) som är strålande. Flera av birollerna känns lite som karikatyrer, där borde det ha tonats ner lite.
IMDB ger den 6.9/10 men själv slår jag till med 8/10.
En falskmyntare gäckar amerikanska myndigheter i decennier, nu ska man få fast honom till varje pris.
Förfalskningarna är inte särskilt välgjorda, men eftersom förfalskaren bara gör endollarsedlar, så är det få som noterar förfalskningarna.
Spåren leder till ett lokalt orginal, en omtyckt skrothandlare som drygar ut sin skrala pension med sina hemmagjorda sedlar. Han åker fast, och döms till ett väldigt milt straff, och en dollar i böter.
Burt Lancaster som agent i denna lättviktsromansen.
Jag tycker nog att den var rätt skaplig, men slutet var lite väl sockersöta. 3/5 får den nu nöja sig med.
Jag har två ord för att beskriva den här filmen: "mörk" och "obehaglig".
Jag har nu sett några filmer med Robert Mitchum, och jag måste säga att jag bara gillar honom mer och mer, desto mer jag ser honom. En skådis i min smak. Han spelar här en ondskefull präst som gifter sig med en änka. Han förösöker ta reda på var hennes barn har gömt en summa pengar och drar sig inte för att göra vad som krävs för att ta reda på det.
Jag tyckte om den här filmen väldigt mycket.
Jag sätter sällan betyg på filmer, men blev smått tvingad till det av en vän denna gång, och det blir 4/5.
Kriminalpolisen John Hobbes (Denzel Washington) bevittnar en mördares avrättning, men snart sker fler mord som liknar de mord som nämnd mördare tidigare begått. John och hans kollega frågar sig om det är en copycat som är igång, och det mer blir snart trassligt och svårbegripligt för dem. Johns efterforskningar leder fram till ett namn: Azazel - en demon som behöver en värd, alltså människa, och som byter värd snabbare än snabbast.
En kriminalhistoria med övernaturliga inslag. Lite utdaterad känsla då och då när en saxofon hördes i bakgrunden spelande deppig kriminalfilmmusik som fick en att tänka 80-tal. Kanske lite spännande och något av en twist på slutet. Washington presterar väl, som han brukar göra. Måste säga att demonen var en besvikelse; det förekom några repliker i början, på ett utdött språk, men i övrigt var den mest som ett nutida, mänskligt psychodrägg som man redan sett i andra filmer, och som dessutom skulle sjunga på en dålig låt hela tiden. I andra filmer kan den ondskefulla varelsen å andra sidan vara så pretentiöst ancient och evil att det blir för mycket åt det hållet istället.
Kriminalpolisen John Hobbes (Denzel Washington) bevittnar en mördares avrättning, men snart sker fler mord som liknar de mord som nämnd mördare tidigare begått. John och hans kollega frågar sig om det är en copycat som är igång, och det mer blir snart trassligt och svårbegripligt för dem. Johns efterforskningar leder fram till ett namn: Azazel - en demon som behöver en värd, alltså människa, och som byter värd snabbare än snabbast.
En kriminalhistoria med övernaturliga inslag. Lite utdaterad känsla då och då när en saxofon hördes i bakgrunden spelande deppig kriminalfilmmusik som fick en att tänka 80-tal. Kanske lite spännande och något av en twist på slutet. Washington presterar väl, som han brukar göra. Måste säga att demonen var en besvikelse; det förekom några repliker i början, på ett utdött språk, men i övrigt var den mest som ett nutida, mänskligt psychodrägg som man redan sett i andra filmer, och som dessutom skulle sjunga på en dålig låt hela tiden. I andra filmer kan den ondskefulla varelsen å andra sidan vara så pretentiöst ancient och evil att det blir för mycket åt det hållet istället.
Jag såg den där filmen i min ungdom och jag minns jag fick någon obehaglig ångestkänsla av filmen bara. Inget jag känner att jag behöver se om.
Jag vet inte vad det är. Men vissa filmer går mig fullständigt över huvudet, och detta är en av dem.
En polis får i uppdrag att ta reda på vem som blackmailar en person. Och där tappar jag tråden. Resten av filmen sitter jag bara som ett frågetecken och undrar hur den ena scenen hänger ihop med den andra, vad som händer nu, vem pratar han med osv osv. Jag fattade verkligen ingenting av denna film, jag hängde inte med i den röda tråden alls.
Det blir såhär för mig med vissa filmer, jag vet inte om det har med regissörens sätt att berätta filmen på, som min hjärna inte kan uppfatta eller vad det är... men jag känner mig som ett enda stort frågetecken filmen igenom bara.
Någon mer som kan uppleva liknande med vissa filmer?
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!