2023-10-01, 18:55
Heroes for sale från 1933
https://www.imdb.com/title/tt0024115...=tt_rvi_tt_i_6

En soldat misstänks ha dött i strid varför en av hans kamrater får en prestigefylld militär utmärkelse. Men tji fick den falske hjälten för vår man överlevde, men nu är det för sent för att ändra på historien så vår riktige hjälte som varit borta länge på ett militärsjukhus och fått morfin av en fin tysk blir beroende. Han knarkar och jobbar på bank - en dålig kombination. Han får kicken och blir fattig men återigen träffar han en tysk, nu i staterna, som uppfunnit en magnifik mackapär. Så när vår hjälte till slut får ett jobb så lyckas han hustla sig till ett imponerande nätverk som blir självgenererande så hans imponerade chef befordrar honom och med de extra pengarna finansierar han den röde tyskens uppfinning. Nu blir han rik men då knullar kapitalet honom igen: maskinen som skulle underlätta för knegarna gör nu istället knegarna obsoleta och de blir upprörda och ska krossa maskinen. Vår hjälte blir stämplad som uppviglare och hamnar i finkan..

En bra historia berättad utan speciellt mycket inlevelse och den extra inlevelsen används för att kräma på med melodramat. Hans son var också en kass och irriterande skådespelare. Undrar om folk var lite blåsta på trettiotalet som blev betagna av sådan här simpel hjärtskärelse - eller så kanske jag behöver tid att komma in i gunget.

Den galne tyske uppfinnaren var roligast, han hade en kul mörk humor som gick ut på att avla barn var efterblivet och att fattiga som svalt skulle dö ut.

3/5
Citera
2023-10-01, 20:50
The narrow margin från 1952
https://www.imdb.com/title/tt0044954...=hm_rvi_tt_i_2

En kvinna står under polisbeskydd och ska transporteras på tåg. Maffian är efter henne. Så långt allt gott men denna korta film gjorde mig ändå förvirrad. Varför vet inte maffian hur hon ser ut? Känns enklare att jaga efter en person om man vet hur hon ser ut. Trivsam film men inget nytt under solen.

3/5
Citera
2023-10-01, 21:15
Medlem
GormDenGamles avatar
Jag såg ”The Royal Tenenbaums” för två dagar sedan. Idag såg jag ”The Grand Budapest Hotel”.
Jag klarar verkligen av Wes Anderson. Fy fan vad dåligt!
Citera
2023-10-01, 21:27
Medlem
T.H.F.C.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tangentinkontinens
Monsters, 2010
Klart sevärd sci-fi-rulle av Gareth Edwards

Det som fick mig att slänga upp den på skärmen igen var filmbudgeten, effekterna och hur den skapades.
500.000 Dollar kostade produktionen och den drev in mer än 10ggr. det. Effekterna skall enl. sägnen ha gjorts hemma hos Gareth Edwards.
En glad överraskning!
Citera
2023-10-01, 22:10
Medlem
Tangentinkontinenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T.H.F.C.
En glad överraskning!

Ja. För mig var den klart värd att se om. Har för mig att jag inte såg hela sist.
Den är långt ifrån perfekt, men klart sevärd.

Ibland ser man ren dynga, kan vara sevärt även det. Referensmässigt.
Citera
2023-10-02, 00:56
Medlem
Geomeisters avatar
Året var 2004
Filmen var The Whole Ten Yards
https://www.imdb.com/title/tt0327247..._flmg_t_85_act

En före detta yrkesmördare har under år levt med skyddad identitet, men tvingas komma fram då han ska hjälpa sin exfru samt hennes man som är en gammal vän. Detta när exfrun blivit kidnappad av någon slags maffialedare.

En komedi med Bruce Willis och Matthew Perry (Chandler i TV-serien Vänner). Kemin och timingen mellan de båda är allt som oftast usel. Det som gör filmen någorlunda vettig är Natasha Henstridge och Amanda Peet. Snygga tjejer som faktiskt passar in i sina roller.

Handlingen är rörig och intetsägande. Det är i stort en satir på "smarta actionfilmer", men det blir massa drama och konstant ändrade humör mellan samtliga större roller. Hela tiden. Jag skrattade till någon gång, men helheten är tunn. En typ av film jag inte kan beskylla folk för att stänga av, men fortsätter man titta blir den något bättre med tiden.

En högst medioker historia. Känns mest som något skådespelarna gjorde för att döda tid snarare än att de läste manus och tyckte det var genuint roligt/intressant. Det här är en film du med gott samvete kan skippa.
Citera
2023-10-02, 21:00
Medlem
Dr_Dollars avatar
Sisu
https://www.youtube.com/watch?v=2NnP...l=RapidTrailer

Den här mannen är nog den hårdaste jäveln jag nånsin sett på film!
En finsk film där man får en svag vibe/en touch av Tarantino.

Ett måste att se!!!!

10/10
Citera
2023-10-02, 22:34
Medlem
carminaburanas avatar
Noone will save you 7/10

Film om en ung dam som får påhälsning av en alien i sitt hus på landet.
Gillade den skarpt, hade inga höga förväntningar men den överraskade. Huvudrollsinnehavaren var mycket bra, jag rekommenderar att inte läsa mer om den än vad jag skrev ovan, det var så jag gick in i den.
Citera
2023-10-03, 00:10
Medlem
Geomeisters avatar
Året var 1991
Filmen var Boyz n the Hood
https://www.imdb.com/title/tt0101507..._flmg_t_89_act

En ung kille i ghettot flyttar från sin mor till sin far efter gjort bort sig i skolan. Mamman kan inte lära sonen bli en man. Därefter följer man ödet av denna unga kille och hans vänner.

Jag gillade Will Smiths Bad Boys som liten, men såg om den och tyckte jag vuxit ifrån den rejält. Allt "Nigga this" och "nigga that" var jobbigt att lyssna på. Såg även filmen Dead Presidents från 1995. Den filmen var okej, men jag kände att jag skulle uppskattat den mycket mer yngre. Kanske har jag mognat ifrån den typen av film.

Lyckligtvis hör Boyz n the Hood hemma i samma kategori som Do the Right Thing från 1989 och Colors från 1988 för mig. Den här filmen är på ytan bara om gangsters som driver bort sitt liv, men karaktärerna är distinkta. Man får ta del av en vardag som mer eller mindre kan vara verklighet för många. Samtidigt har den charm och den tar upp flera aspekter i ett ghetto. Inte bara våldet. Skådespeleriet är antingen vasst eller bara helt rätt.

Många detaljer i filmen som gör den minnesvärd. En fröjd att titta på. Lika relevant då som nu.

Tummen upp!
Citera
2023-10-03, 19:14
Medlem
The Butterfly Effect (2004)

Ashton Kutcher spelar Evan, en ung man som lidit av blackouts under sin uppväxt. Han kommer på ett sätt att minnas de blackoutade händelserna och att ändra på dessa i efterhand, men om man ändrar på något som redan har hänt så kan det bli oanade konsekvenser; han försöker rätta till saker i det förflutna, men om resultatet blir bra för honom så blir det åt helvete för någon annan, eller tvärtom - det blir aldrig bra både för honom själv och alla han bryr sig om.

Filmen känns lite som en made for TV movie som skulle kunna ha varit baserad på en roman av Stephen King, vilket inte behöver vara något dåligt. Jag tycker att den här är ganska bra. Och Kutcher gör ett bra jobb.
Citera
2023-10-04, 18:34
Medlem
Bartman777s avatar
Arlington Road (1999)
https://www.imdb.com/title/tt0137363/

Handlingen, saxat från imdb: "A man begins to suspect his neighbors are not what they appear to be and their secrets could be deadly."

Jag kämpade lite med vad jag skulle säga om den här filmen, det gick lite fram och tillbaka under filmens gång. Men jag får nog säga att det är en okej thriller, varken mer eller mindre. Jag tyckte den var bättre senast jag såg den, för längesen.

Jag gillar Jeff Bridges iaf, inte bara i den här filmen, utan jag uppskattar honom som skådis generellt.
Det förvånar mig lite att det är Angelo Badalamenti som står för soundtracket, det låter verkligen inte som hans stuk. Dock var "Tomandandy" med och gjorde soundtracket också, och då kanske det låter så här. Men jag hör inte mycket Badalamenti i musiken. Han är förövrigt en filmkompositör jag uppskattar mycket annars.

Filmen ger jag nog en 5,3/10
Citera
2023-10-04, 19:55
Invasion of the Blood Farmers från 1972
https://www.imdb.com/title/tt0068746...blood%2520farm
https://youtu.be/I0ONSLksaSQ?si=rwhft1PH9C2jz33z

En lågbudget skräck om ett sällskap druider, där två är arketypiska bönder, som stjäl folks blod för att väcka upp en död skönhet. Blodet förökar sig också, vilket kanske är en viktig detalj i filmen eller inte. Tyckte de tre som jag ansåg utgjorde huvudrollerna skådespelade bra, resten var väl sådär med märkliga polisonger som var påklistrade och vissa frisyrer såg misstänkta ut. Vad jag vet om druider, vilket är lite, så sysslade de med droger och sex en hel del. Jag såg inte mycket av detta i filmen men det var en scen när en (av de 2) bönderna sög blodet ur en hund och med tanke på hur dåligt filmade våldsscenerna var så är det väl möjligt att han sög hunden i doggystyle-position.

Det märks att filmen är gjord med passion och det räknas en hel del ibland.
Se den för tusan! Youtubevideon har inte ens 1000 visningar så lite kärlek kanske den kan få av en smygläsande druid (eller 2)

3/5
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in