2024-07-05, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoneForever
Jag är ingen jätte-fantast av Varulvs-filmer men The Howling är favoriten av dom jag sett hittills.

Jag såg en till nyligen hos en vän.
Moon Of The Wolf (1972).
Jag tyckte den var helt ok men min kompis tyckte den var så dålig att han funderar på att sälja den rätt dyra Blurayen han köpt och som vi kollade på. Jag köpte samma billigt i Måndags på Daily Deals hos Vinegar Syndrome.
Jag har nog nånstans över 2500 filmer på Bluray eller DVD nu men tror bara jag har ca 10-12 st som är varulvsfilmer.
Werewolf VS The Vampire Woman är en av dom andra jag köpt men har ej sett den än.

Cheeze-us! 2500! "Bara 10-12". Du vinner!

Dålig, jaha, ja det är svårt att veta vad människor menar med bara "dålig". Vissa tycker att Howling är dålig för att

men det kan finnas många skäl till varför en film inte är sevärd. Jag såg Heartbeeps, häromdagen, en film som försökte göra en långfilm av roliga a.i. robotkaraktärer typ de älskade R2D2 och C3PO. Vill man se en film som inte bara floppade ekonomiskt och "bombade" i biljettkassorna som det heter på svengelska nu för tiden, utan även artistiskt och hantverksmässigt, trots att den har massor av superproffs i både skådespelar- och produktionsled, och genomlida blotta 78 minuter (nedklippt av ett argt filmbolag) som känns som tre timmar, se den, eller ge den i utbyte till en vän som vill bli av med en "dålig" film!

Min favorit är fortfarande John Landis An American Werewolf in London. Rolig makaber satirisk humor gjord med glimten i ögat, och så blir jag så pilsk när

ögon och mun vattnas lite, faktiskt. En del annat också

Moon of the Wolf? Den har jag inte sett och känner inte ens till. Jag har en hel del att se om jag vill komma ikapp med er superentusiaster! Men det är nog ett hopplöst rejs.
Citera
2024-07-05, 22:14
Bannlyst
Undir trénu (Island, 2017)

Ett radhus nåonstans i Island. Par A har ett stort träd på tomten, som par B menar kastar skugga på deras altan. Par A har diskuterat saken och lovar att återkomma.

Missnöjet är dock större än så, och räpan i par A muttrar om att gubben i par B skaffat sig en yngre kvinna, som ofta cyklar och rastar hunden. Gubben i par A menar å andra sidan att kvinnan åtminstone tar hand om sig, vilket får räpan att kasta mordiska blickar på maken.

Allt grövre ordväxlingar leder småningom till handling, och par A noterar en dag att däcken på bilen är sönderskurna. Par B förnekar kännedom om saken. Den omedelbara hämnden kommer genom demolering av trädgårdstomtar hos par B. Tar det slut här, eller fortsätter upptrappningen?

Parallellt har par A:s son äktenskapliga problem, efter att frugan påkommer honom med att flukta på en egensinspelad p-rulle från en tidigare relation. De båda handlingarna vävs in i varandra, och får en passande upplösning.

Omdöme: 4/5

Snutt: https://www.youtube.com/watch?v=tU7KeDwJCAc
Citera
2024-07-06, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZweiLife
Cheeze-us! 2500! "Bara 10-12". Du vinner!

Dålig, jaha, ja det är svårt att veta vad människor menar med bara "dålig". Vissa tycker att Howling är dålig för att

men det kan finnas många skäl till varför en film inte är sevärd. Jag såg Heartbeeps, häromdagen, en film som försökte göra en långfilm av roliga a.i. robotkaraktärer typ de älskade R2D2 och C3PO. Vill man se en film som inte bara floppade ekonomiskt och "bombade" i biljettkassorna som det heter på svengelska nu för tiden, utan även artistiskt och hantverksmässigt, trots att den har massor av superproffs i både skådespelar- och produktionsled, och genomlida blotta 78 minuter (nedklippt av ett argt filmbolag) som känns som tre timmar, se den, eller ge den i utbyte till en vän som vill bli av med en "dålig" film!

Min favorit är fortfarande John Landis An American Werewolf in London. Rolig makaber satirisk humor gjord med glimten i ögat, och så blir jag så pilsk när

ögon och mun vattnas lite, faktiskt. En del annat också

Moon of the Wolf? Den har jag inte sett och känner inte ens till. Jag har en hel del att se om jag vill komma ikapp med er superentusiaster! Men det är nog ett hopplöst rejs.

Usch då det där om The Howling visste jag faktiskt inte.

Haha nej filmsamlande är ju verkligen ingen tävling.

Jag hade nog heller aldrig hört talas om Moon Of The Wolf om den inte getts ut på Bluray av ett av dom där bolagen som jag köper massa filmer ifrån.
Känns ju lite som fusk att följa såna bolag och deras olika releaser och REor.
"Riktiga" filmnördar ska väl förövrigt samla på VHS:er och Laserdiscs vilket jag inte gör.

Hur reagerade du på de Judiska inslagen i An American Werewolf In London?
Du nämner ju saker om judar i typ 70% av dina inlägg här så ja frågan känns ju befogad.
Obs! Ej för att låta dryg eller så.
Senast redigerad av GoneForever 2024-07-06 kl. 00:10.
Citera
2024-07-06, 01:35
Bannlyst
On the Line (보이스, Boiseu) (Sydkorea, 2021)

Före detta kommissarie Han Seojun arbetar vid ett byggföretag i Busan då hans fru blir utsatt för telefonbedrägeri och dessutom skadas i en trafikolycka. Han tar sig för att utkräva hämnd, och spårar operationen till ett call center i Shenyang i Kina. Samtidigt lämnar han spår till polisen att följa.

Omdöme: 3/5

Snutt: https://www.youtube.com/watch?v=DrB662yGnZI
Citera
2024-07-06, 06:20
Bannlyst
Los reyes del mundo (Colombia, 2022)

Fem killar lever på gatan i Medellín, och gör som alla ungdomar: bråkar med machete, blir höga på syra, rispar bilar, pangar gatlyktor och tar för sig så gott man kan. Kontakten med familjen har man tappat helt.

Men en dag får en i gänget beslut av domstol om att han har ärvt en kolonilott i inlandet, och truppen styr kosan mot vischan för att börja på ny bana. På vägen hamnar man oförhappandes på en bordell, vars mammor tar väl hand om de kärlekslösa gossarna. Samtidigt lurar faror överallt i djungeln.

Snutt: https://www.youtube.com/watch?v=9Rff5RbkHRo
Film: https://www.youtube.com/watch?v=qPY4oOpVwtc
Citera
2024-07-06, 14:28
Medlem
Herr.Dittlings avatar
The Leauge of gentlemen (1960). Gentlemannaligan

En tidigare armeöverste bjuder in ett antal befäl med fläckigt förflutet på middag, han har ett förslag.

Brittisk actionkomedi, även om det var svårt att se någon komik.
Påminner mycket om Ocean eleven och liknande filmer.

Bra historia, men lite för långsamt kan jag tycka.
Och det är en Singer som står utanför banken.
3/5 får den nöja sig med

IMDB 7,2 = 3,75/5
5322 röster
Citera
2024-07-06, 19:18
Medlem
Geomeisters avatar
Viva Maria!
https://www.imdb.com/title/tt0059956...Viva%2520Maria

Film från 1965 som handlar om en ung flicka vars far lär upp henne hur man spränger saker. Dottern ramlar in i en helt annan situation och snart börjar en resa som kallas duga.

Då jag inte är språkkunnig blev det väldigt grötigt det här. Lite engelska, mycket franska och mycket spanska eller italienska.. Tror jag. Språkmässigt zoomade jag ur filmen och tittade mest på allt som skedde. Då det är en komedi i grunden är handlingen inte den djupaste. Man hänger med hyfsat bra oavsett.

Utöver det röriga språket är filmen påkostad och välgjord på många sätt. Många olika typer av scener. Snyggt filmade scener. Genomtänkta scener. Lite humor. Lite action. Huvudrollerna är två snygga tjejer och de spelade på deras sexualitet utan att bli för sexualiserat - Nice touch.

Problemet för min del är just mötet mellan seriöst och oseriöst. Det engagerar mig inte. Arbetet bakom filmen och mindre detaljer engagerar mer än själva filmen.

IMDB ger 6,3 / 10. Inget jag personligen rekommenderar, men kan nog ge filmskapare både en eller två idéer.
Citera
2024-07-06, 19:50
Bannlyst
Ninjababy (Norge, 2021)

En dag går Rakel på aikidoträning, och berättar för väninnan att "hon tror" att hon har legat med instruktören, den svartmuskige persen Mos, som luktar smör och som hon har feberdrömmar om.

Väninnan observerar att Rakel får större tuttar, dricker tre liter juice om dagen och har skarpt luktsinne. Ett graviditetstest visar mycket riktigt att hon är gravid, och hon tror att Mos är fadern.

I själva verket är hon sex och en halv månader in i graviditeten, under vilken tid hon har rökat, krökat och gökat vilt. Uteslutningsmetoden ger att det måste vara Pikkjesus som är pappa åt den ninjababy som gömmer sig i hennes mage och inte gör något väsen av sig.

Så vad ska hon ta sig till?

Omdöme: 2/5

Snutt: https://www.youtube.com/watch?v=CT_MFXHLzSY
Citera
2024-07-07, 00:45
Sunshine (USA, 2007)

A team of international astronauts is sent on a dangerous mission to reignite the dying Sun with a nuclear fission bomb in 2057.

En spännande film med fina specialeffekter.

Citera
2024-07-07, 01:16
Bannlyst
No Bears (خرس نیست, Khers nist) (Iran, 2022)

En iransk filmare regisserar en film i Turkiet från andra sidan gränsen, i en liten iransk by. Själv är han förbjuden av regimen att filma, varför hans verksamhet sker i smyg. Hans film handlar om ett iranskt par som vill ta sig till Europa med falska pass.

Hans assistent i Turkiet kommer en dag på besök och visar honom vägen till gränsen, men han får kalla kårar och vänder tillbaka. Samtidigt får han problem med vidskepliga bybor, som anklagar honom för att ha tagit bilder av ett par. Förvecklingarna tilltar, och snart vet man inte vad som är film respektive film i filmen.

Händelsevis spelar regissören sig själv, det vill säga den Jafar Panahi som faktiskt är förbjuden av den iranska regimen att spela in film, men som fortsätter att göra så, och för detta fängslas då och då.

Snutt: https://www.youtube.com/watch?v=mWx8teulomE
Citera
2024-07-07, 07:27
Bannlyst
3 Idiots (३ ईडियट्स, Thrī īḍiyaṭsa) (Indien, 2009)

Komedi om tre studenter vid en teknisk högskola och de villkor som präglar studenttiden och vuxenlivet därefter. Med en fjärde kille dividerar man om huruvida studierna handlar om genuin passion för lärande eller om att bara stuva in så mycket fakta som möjligt på kort tid för att kunna ta sina tentor, och man kommer överens om att träffas tio år senare för att mäta.

Snutt: https://www.youtube.com/watch?v=K0eDlFX9GMc
Citera
2024-07-07, 08:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bartman777
Hon var väl bra tänker jag, men det var inget som jag speciellt tänkte på under filmens gång.

Igår kväll såg jag även:

Detroit Rock City (1999)
https://www.imdb.com/title/tt0165710/

Det här är en riktig feelgood-komedi. Humorn är så lagomt skön och jag gillar att det är en film som kretsar kring musik. I det här fallet ska en grupp ungdomar försöka ta sig till en Kiss-konsert.
Själva musiken i filmen är också väldigt bra, de har verkligen gjort ett bra val av låtar.

Det som jag har ett problem med i filmen är Edward Furlong. Jag har fruktansvärt svårt för honom som ung skådespelare och får hela tiden anstränga mig att se förbi det i denna annars sköna komedi.

Mer om varför jag inte gillar Furlong går att läsa här: (FB) Världshistoriens mest överskattade skådespelare / skådespelerska?

Jag såg en film som heter Dark Reel (2008) med bla Edward Furlong och Lance Henriksen.
Furlong spelar en fet och rätt sunkig filmnörd som vinner en tävling och får vara med i en
B-skräckfilm. Det är ingen spektakulär film men jag gillade den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in