Året var
2023
Filmen var
The Pope's Exorcist
Språk: Engelska, spanska och italienska.
https://www.imdb.com/title/tt1337507...m_flmg_c_3_act
En ung man verkar vara behov av en exorcism. Mannen som kanske kan rädda honom kontaktas.
Det här är inte en efterföljare till klassiska Exorcisten 1974 utan mest en hyllning eller någon slags spinoff. I huvudrollen ser vi Russell Crowe och i mindre roll hittar man Franco Nero. Crowe är rätt underhållande och stundvis bra i filmen. Franco Nero passar estetiskt som tusan, men gör inte särskilt mycket. Övriga roller är tveksamma. Jag tycker man kunde lagt större fokus på att lära känna åtminstone familjen som berörs i filmen för att få större effekt.
Filmen utspelas mest i Spanien, men lite i Italien. Språket blir en röra. Folk pratar alla tre ovan nämnda språk lite hur som helst. Kanske finns logik bakom det, men det känns inte särskilt autentiskt. Det känns inte som någon vidare guidning kring detta.
Handlingen spårar ut, men är inte helt ointressant. Problemet är att det är en modern film. Det ska hända saker hela tiden och en del saker som verkar få minimal påverkan trots att det är något stort. Slutet känns för mig abrupt.
Gillar man denna typ av filmer är den värd att slö glo på. Har du inget vidare intresse i sånt här kommer denna inte ändra din uppfattning. Betyget på IMDB är 6,1 / 10. Jag lägger mig någonstans närmare
5,5 / 10.