2024-01-31, 17:41
Medlem
drinksareonmes avatar
The beekeeper.

Adam Clay har dragit sig tillbaka från uppdraget som Beekeper - en hemlig, statlig specialgrupp som kallas in när landet är i uppenbar fara eller lagar inte räcker till. När en vän plötsligt tar sitt liv upptäcker Adam en konspiration i maktens absoluta toppskikt, där hänsynslösa affärsmän satt i system att ge sig på samhällets svagaste. Ingen verkar intresserad av att sätta dit förövarna, men Clay tänker inte låta dem komma undan ännu en gång.

Extremt överdriven som det brukar vara när Jason Statham är inblandad. En del fräcka actionscener men det var väl egentligen allt.

2/5
Citera
2024-01-31, 18:40
Medlem
Bartman777s avatar
The Glass Key (1942)
https://www.imdb.com/title/tt0034798/

Nej, det här klickade inte riktigt för mig, jag har redan glömt flera saker ur filmen.

This Gun for Hire (1942)
https://www.imdb.com/title/tt0035432/

Den här var bättre, den fångade min uppmärksamhet på ett bättre sätt, och musiken är väldigt bra.
Men egentligen söker jag ännu mörkare film-noir än detta, mer gangsters osv...
Citera
2024-02-01, 10:36
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Cykeltjuven (1948) (italiensk)

En fattig familj pantsätter sina lakan för att få råd att lösa ut en cykel som man tidigare pantsatt. Detta för att fadern ska få ett jobb, vilket familjens försörjning hänger på. Första dagen på jobbet blir cykeln stulen. En desperat jakt på cykeltjuven tar sin början.

En härlig film som jag verkligen gillar, 5/5

IMDB 8,3 = 4,24/5
173281 röster
Citera
2024-02-01, 16:48
Medlem
Bret-Harts avatar
Senaste indiana Jones filmen, den näst sämsta Indy filmen jag sett
Citera
2024-02-02, 07:40
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Firmafesten (1972)

Om en normal firmafest på ett svenskt företag

Janne Haldoff har skildrat vad alla redan visste.
Folk bär sig åt på en firmafest, dricker för mycket sprit, ska läsa lusen av chefen.
Ungefär som på vilken finlandsfärja som helst.

Lasse Berghagen var med i filmen, i övrigt många gamla bekanta skådespelare.

2/5

IMDB 5,6 = 3,04/5
228 röster
Citera
2024-02-03, 02:25
Medlem
Niskalaukauss avatar
In the Heat of the Night 1967. Betyg på IMDb 7,9.
En svart polisdetektiv från Philadelphia misstänks av misstag för ett lokalt mord när han passerar genom en litenstad i Mississippi.
Den svarta detektiven spelas av Sidney Poitier o polischefen i den lilla staden spelas av Rod Steiger. Båda gör sina roller riktigt bra.
Gillar filmen där det blir en kamp för Sidney om han ska vara kvar som han i princip blir beordrad av sin chef i Philadelphia eller inte. Samtidigt vill ju inte Rod ha honom kvar. För det dom tar som ett enkelt mord blir mer komplicerat. Kan väl få 7 i betyg av mig.

Så är det här kanske det första Woke filmen för här kommer det en svart detektiv från norr ner i den lilla sydstatsstaden. Nja att han är bättre på att lösa brott har väl inte något med hudfärgen att göra mer med att han kommer från en storstad. Att han är svart är väl mer för att han i början blir automatiskt misstänkt.
Så Nej filmen är inte woke.
Citera
2024-02-03, 19:04
Medlem
Geomeisters avatar
Året var 2023
Filmen var The Pope's Exorcist
Språk: Engelska, spanska och italienska.
https://www.imdb.com/title/tt1337507...m_flmg_c_3_act

En ung man verkar vara behov av en exorcism. Mannen som kanske kan rädda honom kontaktas.

Det här är inte en efterföljare till klassiska Exorcisten 1974 utan mest en hyllning eller någon slags spinoff. I huvudrollen ser vi Russell Crowe och i mindre roll hittar man Franco Nero. Crowe är rätt underhållande och stundvis bra i filmen. Franco Nero passar estetiskt som tusan, men gör inte särskilt mycket. Övriga roller är tveksamma. Jag tycker man kunde lagt större fokus på att lära känna åtminstone familjen som berörs i filmen för att få större effekt.

Filmen utspelas mest i Spanien, men lite i Italien. Språket blir en röra. Folk pratar alla tre ovan nämnda språk lite hur som helst. Kanske finns logik bakom det, men det känns inte särskilt autentiskt. Det känns inte som någon vidare guidning kring detta.

Handlingen spårar ut, men är inte helt ointressant. Problemet är att det är en modern film. Det ska hända saker hela tiden och en del saker som verkar få minimal påverkan trots att det är något stort. Slutet känns för mig abrupt.

Gillar man denna typ av filmer är den värd att slö glo på. Har du inget vidare intresse i sånt här kommer denna inte ändra din uppfattning. Betyget på IMDB är 6,1 / 10. Jag lägger mig någonstans närmare 5,5 / 10.
Citera
2024-02-04, 00:42
Medlem
Niskalaukauss avatar
Krotkaya - A Gentle Creature - De Ödmjuka. 2017 Betyg på IMDb 6,6
En rysk film som handlar om en kvinna som lever på landsbygden. Som får ett paket i retur som hon skickat till sin man som sitter i fängelse. Filmen går ut på hennes jakt på svar varför hon fick tillbaka paketet o varför det inte levererades till hennes man.
Jag trodde det skulle bli en jakt genom byråkratin, men hon tar sig rätt snabbt till staden där fängelset ligger. Det som sedan sker i staden känns ganska bisarrt o vissa saker har jag svårt att tro på medan annat säkert stämmer. Helt klart en samhällskritisk film som jag blev överraskad att den ens kunnat bli gjord. Bra skådespel av viss speciellt av Vasilina Makovtseva som har huvudrollen hon känns o ser extremt uppgiven ut. Jag gillar filmen o ger den 6,8 i betyg.
En rolig sak när sången Dorogoi Dlinnoyu o man få helt hjärnsläpp o måste bara veta va det är för låt före jag kunde fortsätta med filmen.
Citera
2024-02-04, 00:52
Medlem
Niskalaukauss avatar
Acidman 2022 Betyg på IMDb 5,4.
Dianna Agron spelar dottern Maggie som söker upp sin far som försvann ur hennes liv när hon var ung, fadern spelas av Thomas Haden Church. Jag gillar bådas roll prestationer kanske har Dianna mer att jobba med. Är fadern sjuk o hans försök att kommunicera med UFOs hamnar väl mest i bakgrunden för det här är ju en film om relationen mellan far o dotter. Jag gillar filmen o Mitt betyg 6,4.
Citera
2024-02-04, 01:03
Medlem
Black Widow för andra gången. Marvel har blivit riktigt dåligt på senare år men denna filmen berör. Rekommenderas.
Citera
2024-02-04, 01:04
Medlem
Niskalaukauss avatar
Dream Scenario 2023 Betyg på IMDb 7.
En till av alla filmer med Nicolas Cage. Skådespelet är bra från alla.
Filmen går ut på att en massa personer helt plötsligt börjar drömma om Paul Matthews (Cage). Han är en professor på ett universitet men ingen kändis utan en ren medel svensson vad gäller kändisskalan.
Så varför händer det här Paul det är frågan o hur reagerar han på att vara en kändis helt plötsligt. När drömmarna vänder o går mot det mörkare hållet så ändras ju läget för Paul.
En väldigt svår film att betygsätta, skulle jag ge betyg efter 2/3e delar skulle den nog vara över 8.
Men sedan känns det lite som dom inte får till slutet alls i alla fall inte i min smak. Så jag ger den 6,8 i betyg.
Citera
2024-02-04, 04:32
Medlem
Geomeisters avatar
Året var 1979
Filmen var Eagle's Wing
Språk: Engelska och spanska (utan undertext)
https://www.imdb.com/title/tt0079094...flmg_t_179_act

I en tid innan alla myterna om western var det tufft. Det fanns bara du och din häst.

Vad i fridens namn tittade jag just på?

Martin Sheen, Harvey Keitel och Sam Waterston hade alla nått framgångar och vänder sig mot en lågbudget western. Martin Sheen lallar mest runt och pratar med sig själv. Harvey Keitel låter inte som en karaktär från 100-tals år tillbaka. Sam Waterston är en stum indian som har väldigt oklara mål med vad han gör. Man lär inte känna någon karaktärer inpå djupet alls.

Att tiderna var tuffa och vad som helst kan hända blir tydligt. Det mesta känns bara så slumpmässigt och billigt. Mot slutet satt jag mest och garvade åt alltihopa. Vem tyckte på allvar att det här var en bra idé?

Ses på eget bevåg. Det blir en stor skämskudde i betyg från mig. Det enda jag tar med mig är det mysiga soundtracket (passade inte filmen särskilt bra, men lyssnar gärna på det hur som). God natt gott folk!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in