2024-07-03, 04:22
Bannlyst
Maika (Maika: Cô bé đến từ hành tinh khác) (Vietnam, 2022)

Maika är en flicka från planeten Maika. Händelsevis ser hon ut som en flicka från Vietnam, men det tänker inte pojken Hung på när han konfronteras med denna varelse från yttre rymden.

Inte heller talar Maika vietnamesiska, men en flyktig blick i en lärobok ordnar den saken. På Maika talar man överhuvudtaget inte, utan överför tankar via kontakt. På så sätt får Hung veta Maikas öde, att hon är på jorden för att leta reda på sin vän.

Det är emellanåt uppbyggligt att ta del av barnfilm, enär det fordrar en viss mottaglighet för naiv fantasi. Så även i detta fall, som kryddas av annan kulturell kontext.

Omdöme: 3/5

Snutt: https://www.youtube.com/watch?v=PyHmM5jWsJA
Citera
2024-07-03, 14:41
Medlem
Bartman777s avatar
The Howling (1981)
https://www.imdb.com/title/tt0082533/

Jag fick tips av GoneForever att se denna varulvsfilm.

Jag gillar känslan i filmen, det märks att Dante ligger bakom. Det finns den del subtil humor som är ganska signifikant för honom. Och jag gillar det lilla jag sett av Dante tidigare.

Filmen känns för mig med mina preferensramar lite udda, vilket i sig inte behöver vara fel.
Men sen kan jag tycka att det klipps och hoppas lite väl mycket mellan scenerna, så jag har svårt att få ihop den röda tråden ibland.

Filmen var helt okej, men jag känner mig inte överentusiastisk över den.
Citera
2024-07-04, 04:23
Bannlyst
Mirai (未来のミライ, Mirai no Mirai) (Japan, 2018)

Lille Kun lever ett bekymmersfritt liv i Yokohama med familjen, när han en dag plötsligt får en syster. Han upplever då att den odelade kärleken inte längre finns, och han hamnar i trotsåldern.

Systern, vars namn Mirai betyder "framtid", framträder en dag plötsligt som tonåring, men bara för Kun. Även familjens hund förvandlas, fast till en mänsklig prins. Kun forslas även tillbaka i tiden, för att träffa sin mamma som barn. Så där håller det på.

En animerad saga av modernt snitt men med klassiska japanska rötter.

Regi: Hosoda Mamoru (細田守)

Omdöme: 4/5

Snutt: https://www.youtube.com/watch?v=U0ciLDOeBOE
Citera
2024-07-04, 09:33
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Timestalker (1986)

En man får tag på ett gammalt fotografi från 1880-talet, men på bilden syns en modern revolver.
Är tidsresor möjliga ?

En film jag har sett flera gånger, och tyckte att det var dags för en omtitt.

Det är någon sorts science fiction western som tilltalar mig.
Och jag är lite förvånad över det svala omdöme den fått.

Jag tvekar inte, 4/5 av mig.

IMDB 5,6 = 3,04/5
1560 röster
Citera
2024-07-04, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bartman777
The Howling (1981)

Jag gillar känslan i filmen, det märks att Dante ligger bakom. Det finns den del subtil humor som är ganska signifikant för honom. Och jag gillar det lilla jag sett av Dante tidigare.

Filmen känns för mig med mina preferensramar lite udda, vilket i sig inte behöver vara fel.
Men sen kan jag tycka att det klipps och hoppas lite väl mycket mellan scenerna, så jag har svårt att få ihop den röda tråden ibland.

Vad tyckte du om Dee Wallace i huvudrollen?
Citera
2024-07-04, 11:07
Medlem
Bartman777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoneForever
Vad tyckte du om Dee Wallace i huvudrollen?
Hon var väl bra tänker jag, men det var inget som jag speciellt tänkte på under filmens gång.

Igår kväll såg jag även:

Detroit Rock City (1999)
https://www.imdb.com/title/tt0165710/

Det här är en riktig feelgood-komedi. Humorn är så lagomt skön och jag gillar att det är en film som kretsar kring musik. I det här fallet ska en grupp ungdomar försöka ta sig till en Kiss-konsert.
Själva musiken i filmen är också väldigt bra, de har verkligen gjort ett bra val av låtar.

Det som jag har ett problem med i filmen är Edward Furlong. Jag har fruktansvärt svårt för honom som ung skådespelare och får hela tiden anstränga mig att se förbi det i denna annars sköna komedi.

Mer om varför jag inte gillar Furlong går att läsa här: (FB) Världshistoriens mest överskattade skådespelare / skådespelerska?
Citera
2024-07-04, 11:39
Medlem
Citat:
The Howling (1981)

Jag har hört av flera att det är den bästa varulvsfilmen. Vet inte om det innebär något av värde i sig, för varulvar är oftast rätt fåniga, men jag tänkte också ge den en chans. Men jag väntar mig heller inte att bli överentusiasmerad av den.
Citera
2024-07-04, 11:54
Medlem
Citat:
Hon var väl bra tänker jag, men det var inget som jag speciellt tänkte på under filmens gång.

Igår kväll såg jag även:

Detroit Rock City (1999)
https://www.imdb.com/title/tt0165710/

Det här är en riktig feelgood-komedi. Humorn är så lagomt skön och jag gillar att det är en film som kretsar kring musik. I det här fallet ska en grupp ungdomar försöka ta sig till en Kiss-konsert.
Själva musiken i filmen är också väldigt bra, de har verkligen gjort ett bra val av låtar.

Det som jag har ett problem med i filmen är Edward Furlong. Jag har fruktansvärt svårt för honom som ung skådespelare och får hela tiden anstränga mig att se förbi det i denna annars sköna komedi.

Mer om varför jag inte gillar Furlong går att läsa här: (FB) Världshistoriens mest överskattade skådespelare / skådespelerska?

Detroit Rock City klassas ibland som "kalkon" och visas på töntfilmsfestivaler. Jag har själv inte sett den. Edward Furlong finns det vad jag vet över huvud taget ingenting bra med. Folk hyllar väl honom för att han var med i deras favoritfilm T2. Han är rätt bra rolltillsatt i den filmen, en unge på glid, som han var i verkligheten, men med ett ännu inte helt korrumperat hjärta. Inte lätt, med en mor som fullständigt struntade i honom, tills han tjänade pengar på att vara med i T2. Då ville modern "ta hand om " sin "älskade" son igen. Andra filmer jag har sett med honom, var han i alla fall urtråkig och urkass. Den första jag sett efter T2 var när han spelade judepojken Reuben Shapira i filmen Little Odessa, där han kändes mer död än levande, tyvärr. Men ärligen har jag inte sett många. Ändå fick han ju en lång karriär som fortfarande pågår, på grund av T2, så antagligen finns det bra sidor hos honom. Han bör väl vara bra för producenter att jobba tillsammans med, antar jag.

Istället för Detroit Rock City har jag sett det Scooby-Doo! And Kiss: Rock and Roll Mystery. Den var inte bra, och synd att de bara valde gamla uttjatade Kisslåtar. 2015 års ungar var väl inte bekanta med Kiss gamla skåpmat, så de kunde hellre tagit låtar från Monster, sista skivan. Det hade varit lite roligare, även om jag själv inte gillar Kiss något vidare.
Citera
2024-07-04, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZweiLife
Jag har hört av flera att det är den bästa varulvsfilmen. Vet inte om det innebär något av värde i sig, för varulvar är oftast rätt fåniga, men jag tänkte också ge den en chans. Men jag väntar mig heller inte att bli överentusiasmerad av den.

Jag är ingen jätte-fantast av Varulvs-filmer men The Howling är favoriten av dom jag sett hittills.

Jag såg en till nyligen hos en vän.
Moon Of The Wolf (1972).
Jag tyckte den var helt ok men min kompis tyckte den var så dålig att han funderar på att sälja den rätt dyra Blurayen han köpt och som vi kollade på. Jag köpte samma billigt i Måndags på Daily Deals hos Vinegar Syndrome.
Jag har nog nånstans över 2500 filmer på Bluray eller DVD nu men tror bara jag har ca 10-12 st som är varulvsfilmer.
Werewolf VS The Vampire Woman är en av dom andra jag köpt men har ej sett den än.
Senast redigerad av GoneForever 2024-07-04 kl. 21:36.
Citera
2024-07-04, 21:54
Medlem
The Beguiled (2017)

Regisserad av Sofia Coppola, och utspelar sig på en flickskola i Virginia medan inbördeskriget rasar inte långt därifrån.

Utöver Miss Martha (Nicole Kidman) som bossar över skolan, och lärarinnan Edwina (Kirsten Dunst), finns bara fem elever kvar, och en av dessa hittar en dag en sårad nordstatssoldat och desertör (Colin Farrell) liggande på marken en bit ifrån skolan. Miss Martha beslutar att han ska få stanna kvar tills hans sår har läkt. Soldaten, korpral McBurney, visar sig dock vara en manipulativ charmör och förförare, och den redan ansträngda stämningen på skolan blir inte bättre av det.

Något av ett kammarspel, då hela filmen utspelar sig på skolan och dess mark, och då man inte ser mycket av de få övriga skådespelare som mycket kortvarigt bara dyker upp ett par gånger utan att man knappt får se deras ansikten - något som ökar känslan av klaustrofobi och avskärmande från omvärlden. En ytterligare faktor är att många scener utspelas kvällstid med dålig belysning.

Under ytan av artighet växer spänningen, och McBurney förför den vackra Edwina... Har man tidigare sett något av Sofia Coppola så kan man ana att det inte slutar väl för alla inblandade.
Citera
2024-07-05, 04:31
Bannlyst
The Old Town Girls (兔子暴力, Tuzi baoli) (Kina, 2020)

Quting överger sin ettåriga dotter för ett liv i flärd, men fortsätter trassla till det för sig själv under resans gång. Sjutton år senare återförenas hon med dottern Shuiqing, men glädjen blir kortvarig då hon uppdagar att mamman har en stor skuld att betala på kort tid eller att plikta med sitt liv.

Shuiqing finner dock på råd genom att droga och kidnappa en klasskamrat, för att på så sätt utpressa fadern på några miljoner. Hon ser det själv som ett "lån" som kan betalas tillbaka senare. Men det går inte riktigt som planerat…

Omdöme: 3/5

Snutt: https://www.youtube.com/watch?v=czMB0tD8Vts
Citera
2024-07-05, 14:11
Medlem
T.H.F.C.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geomeister
En ung kille inser tidigt att livet som vanlig arbetare/mindre egenföretagare inte är för honom. Några år senare kommer han och hans närmsta vänner på att sälja knark är enklare än vad de trott.

Filmen är Blow (2001): https://www.imdb.com/title/tt0221027..._1_in_0_q_Blow

Blow är baserad på en verklig historia, men skapad åt en större publik. En film med mycket att gilla. Skådespeleriet ifrån de flesta passar in. En huvudroll klippt och skuren för Johnny Depp.

Handlingen är intressant. Kända låtar används för att pigga upp tittaren. Väl valda låtar och bra timing. Olika kamera/filmtricks används i enskilda scener för att få de att stå ut. Allt från speciella ljus, hur de filmar bakgrundskaraktärer och dylikt. Den humor som finns platsar väl in. Slutet känns välgenomtänkt.

IMDB ger det bra betyget 7,5 / 10 och jag är nästan beredd att hålla med, men...

.. Spoilern till trots tycker jag definitivt filmen är sevärd. Jag anar att detta är en av mångas favoritfilmer med Johnny Depp.
Blow är riktigt bra och Depp en kvalitetsskådis!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in