Citat:
Ursprungligen postat av
W.S.
Wil (2023)
I Antwerpen är Wilfried polisrekryt, och året är 1941. Han och hans polisrekrytkompis Lode chockeras och äcklas av de ockuperande tyskarnas illdåd, och de går med i motståndsrörelsen.
Välgjort och välspelat, och det handlar mycket om Wils brottning med dilemmat huruvida han ska förbli motståndsvännerna trogen och göra det rätta, eller om han ska svika saken och istället kanske överleva, då tyskarna är dem på spåren.
En riktigt obehaglig sekvens är när publiken i en biosalong just sett tysk propagandafilm om judar, och en talare i salongen sedan eggar upp de församlade genom att vädja till deras allra lägsta instinkter, och de beger sig till en synagoga.
Dimitrij Schaad (polisen Sven i Kleo) är här en helt annan sorts polis i form av en personlighetsstörd SS-officer som pressar den misstänkte Wil på information om motståndet.
Sammanfattningsvis kan man säga att det handlar om motstånd och medlöperi, och att de som står däremellan och velar till slut måste välja sida.
Jo jag såg den också.
Man måste ju definitivt säga att det är en annorlunda film. En film som få hade vågat spela in idag t.o.m. Ja, faktiskt ingen, eller bara en (denna).
Det har ju länge varit meningen att allt sk medlöperi alltid måste förkastas, och att "ondskan" aldrig får ges ett "mänskligt ansikte," så att säga.
Och där provocerar ju denna filmen, ganska så rejält.
Just rollen som polis, och hjälppolis, under den tyska ockupationen har ju länge setts som särskilt förkastligt, något vi sett från våra grannländer i deras historiska återblickar bara allt för väl.
För dessa yrkesroller hjälpte ju till med sådant som att fånga in både motståndsmän liksom judar - för att sen assistera i deras vidare transport mot allehanda läger osv.
Inget vidare trevligt med andra ord, så man kan förstå att det är roller som folk har haft lätt för att verkligen hata, och se som djupt förräderi (mot landet liksom mot vanlig "mänsklighet."
Här är det precis sådana personer man får följa, och se hur de ställer sig inför arbetsuppgifter av detta slaget.
Det är, tycker jag inte svårt att se det som trovärdigt. Jag tror tex inte att det huvudsakligen bara var särskilt kallhamrade och illasinnat som tog dessa tjänsterna. För en hel del handlade det om att ha ett jobb, och att de sen ställdes inför omöjliga moraliska utmaningar - det är ju sånt man bara kan tacka ens lyckliga stjärna för at man har sluppit att få vara med om själv.
Filmen är på sina ställen tämligen "stark." och det kan vara lite jobbigt när man ska sätta sig in i det som skildras. Det blir inte bättre av det så nertonade fotot heller, utan det är en tämligen nattsvart film (i fotot liksom i ämnesvalet).
Men jag tror inte att den kommer att bli särskilt omtalad. Ämnet är för starkt och för "Motströmmen" för det. Så jag tror heller inte att det kommer att resultera i en ny våg av "förmänskligande" filmskildringar av nazisterna, etc.
Den tiden kan kanske komma, men nog inte nu.
Visst, ju längre tid som passerats, ju mer öppet kommer folk att börja tänka och så om det som hände, så det lär sätta sina spår även i kulturen.
Men inte nu.