2024-01-26, 01:48
Medlem
Geomeisters avatar
Året var 1987
Filmen var Angel Heart
https://www.imdb.com/title/tt0092563...2_q_Angelheart

En avdankad detektiv får i uppdrag att leta upp en karaktär kallad Johnny Favorite. Letandet av denna Johnny visar sig bli en obehaglig resa.

Jag gillar mycket med denna film. Atmosfären. Ögat för detaljerna. Miljöerna känns levande. Att den är rå och äkta samtidigt som den är konstnärlig. Mickey Rourke gör en bra huvudroll, Robert De Niro är också bra (dock endast en mindre biroll), Lisa Bonet gör sig trovärdig i sin första riktiga filmroll och ja.. Överlag är skådespeleriet på hög nivå.

Det negativa för mig är att jag inte direkt köper hela handlingen. Med tidens gång blir den flummigare och mer aggressiv.

Allt annat jag sett med regissören Alan Parker (Vila i frid) har jag tyckt om och detta är väl inte direkt ett undantag. Jag gillar mycket, men inte såld på helheten. Har du sett denna film? Vad tyckte du?
Citera
2024-01-26, 13:24
Riktiga män bär alltid slips, 1991

En skuldsatt klubbägare har potensproblem och anlitar en man som ska ha sex med hans kvinna. För att vara en komedi är humorn inte närvarande.

Worst. Swedish. Movie. Ever.

0/5
Citera
2024-01-26, 16:26
Medlem
Madagascars avatar
Perfect days. På Bio.

Ny film av Wim Wenders. Utspelar sig i Japan.

Mycket bra film. Inte så mycket snack/dialog - som det inte ska vara i bra film.

Filmen berättas med bild, klippning, skådespel. Wim Wenders är verkligen skicklig.

Vacker, melankolisk, positiv.

Skön musik. Västerländskt 70-tal som bryter fint mot samtida bilder av Tokyo.

Känslan i filmen påminner en del om Paris, Texas.

En kul grej är att filmformatet är kvadratiskt eller närapå. Jag tror det är en del av att filmen upplevs intim.

Om man ska säga något negativt så är det att filmen känns aningen lång och historien aningen tunn.

Se den. Helst på bio.
Senast redigerad av Madagascar 2024-01-26 kl. 16:54.
Citera
2024-01-26, 22:47
Medlem
Geomeisters avatar
Året var 2014
Filmen var The Judge
https://www.imdb.com/title/tt1872194...m_flmg_t_7_act

En duktig jurist lever det perfekta livet. Det visar sig snart inte vara så perfekt. Hans mamma avlider och han möter snart sitt gamla liv.

Filmen heter "The Judge" och det mesta pekar på att det är ett klassisk rättegångsdrama. Det juridiska är dock mer omkring. Filmen är betydligt mer ett familjedrama än något annat. På gott och ont. Då filmen berör olika karaktärer på olika sätt känns filmen mer originell än bara att något har hänt och sedan är det rättegång kring den händelsen. Det är ett plus.

Gillar att de får med en del humor trots att det filmen är relativt dyster till sin natur.

I min värld en helt okej film dock väl lång på nästan två timmar och trettio minuter.
Citera
2024-01-27, 21:45
Medlem
Geomeisters avatar
Året var 1995
TV-filmen var Zoya
https://www.imdb.com/title/tt0112796..._flmg_t_87_act

En ung och förmögen ryska får sitt liv avbrutet under tidigt 1900-tal. Var för livet henne sen?

Min utgåva är inte direkt toppkvalitet på bilden, men fungerar. Starten av filmen slänger in en i mycket. När man blir som tittare blir mer insatt är det okej tidsfördriv.

Problemet är att det är en TV-film delad i två delar och sammantaget nästan tre timmar långt. Jag kämpade mig igenom allt på en gång. Inte att rekommendera. Bäst att se delarna separat. Första delen fungerade, men kring andra delen blev det bra ostigt och märkliga fokus. Mycket händer. Tiden flyger förbi. Kvaliteten går inte direkt uppåt.

Trots allt handlar det om ett liv. Vad som kan hända och olika värderingar man kan ta med sig. Något jag kan sakna i mer nutida produktioner. Kommer många ge denna en chans med dagens gigantiska utbud? Tveksamt. Inget jag rekommenderar, men fick tiden att gå.
Citera
2024-01-27, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bartman777
The Last House on the Left (1972)
https://www.imdb.com/title/tt0068833/

Den här filmen är riktigt bra tycker jag, den känns otroligt autentisk, som The Texas Chain Massacre (1974). Obehaglig film som får mig känna något i magtrakten. Att den är baserad på verkliga händelser gör det hela inte sämre, men får mig samtidigt att fundera på hur mycket som faktiskt är sant i filmen. Är den bara löst baserad på hur det gick till egentligen, eller är det väldigt pricksäkert?

Har också sett filmen här nu.
Den var rätt bra.
Tror ej den är baserad på verkliga händelser.
Citera
2024-01-28, 20:05
Medlem
Geomeisters avatar
Året var 2007
Filmen var Rendition
https://www.imdb.com/title/tt0804522..._flmg_t_34_act

En man ska resa och blir indragen av agenter på flygplatsen gällande förhör. Vad har han gjort?

Det här är en politisk thriller. En i min smak. Skaparna lyckas både underhålla intellektet och få igång känslorna. Ofta blir det bara ena eller andra gällande sådana här filmer tycker jag. För stelt eller för emotionellt. Här är en bra mix.

Rollistan är lång och tycker de hittat bra folk. Både de allra kändaste och inhemska namnen eller vad man ska kalla det. Gillar även att de har folk som pratar "originalspråk" och att alla inte kan flytande engelska. Samtidigt pratar de på lagom nivå. Det är inte bra massa svammel som är svårt att hänga med i (om man inte kan språket).

Vila i frid Alan Arik.

6.8 / 10 på IMDB och rekommenderas av mig.
Citera
2024-01-29, 18:27
Medlem
Don't Look Up (2021)

Astronomen Kate (Jennifer Lawrence) upptäcker en kväll att en komet närmar sig Jorden, och hennes mentor Randall (Leonardo DiCaprio) räknar ut att kometen kommer att träffa planeten om ett halvår och förstöra allt liv.

En satir där som drar en del paralleller till dagens USA, som Trump och hans supportrar, global uppvärmning, Fox News och en alternativhögerpodcastaridiot vars namn jag inte kommer på.

Faktiskt rolig på sina ställen.

Jag måste nämna Mark Rylance som spelar en ultraförmögen och autistisk man som fick en att tänka på Zuckerberg och Musk, som tack vare sina ekonomiska bidrag till USA:s president (Meryl Streep) står henne relativt nära. Han gjorde ett väldigt bra jobb, både rolig och trovärdig.
Citera
2024-01-29, 19:01
Medlem
Bartman777s avatar
Smokey and the Bandit (1977)
https://www.imdb.com/title/tt0076729/

Mycket trevlig film som känns alldeles lagom. Den är lite småkul och har väldigt passande musik.
Citera
2024-01-29, 19:12
Medlem
T.H.F.C.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bartman777
The Last House on the Left (1972)
https://www.imdb.com/title/tt0068833/

Den här filmen är riktigt bra tycker jag, den känns otroligt autentisk, som The Texas Chain Massacre (1974). Obehaglig film som får mig känna något i magtrakten. Att den är baserad på verkliga händelser gör det hela inte sämre, men får mig samtidigt att fundera på hur mycket som faktiskt är sant i filmen. Är den bara löst baserad på hur det gick till egentligen, eller är det väldigt pricksäkert?
Den är baserad på Bergmans ”Jungfrukällan”.
Citera
2024-01-30, 00:14
Medlem
Geomeisters avatar
Året var 1974
Filmen var Mussolini ultimo atto alternativt The Last 4 Days
Språk: Italienska
https://www.imdb.com/title/tt0071880..._flmg_t_82_act

Adolf Hitler sköt sig själv i en bunker. Vad hände egentligen med Benito Mussolini?

Vansinnigt tråkig film.. Alldeles för länge. Amerikanska Henry Fonda och Rod Steiger har dialoger dubbade till italienska. Fonda var helt överflödig. Namn, olika platser och sidor i kriget nämns i snabb takt. Svårt att hänga med om man bara följer via text. Produktionen omkring är knappast den vassaste heller.

En bit in börjar Rod Steiger som spelar Benito Mussolini visa på bra fysiskt skådespel och vissa scener blir faktiskt intressanta. Skulle påstå att kanske 80 % av filmen är högst tveksam och 20 % rätt bra. Slutet känns. Litet plus för Ennio Morricones musik!

Är du bra på italienska, är filmnörd och har ett genuint intresse i Italiens del under Andra Världskriget kanske denna film kan vara något. Inget jag skulle rekommendera till övriga.
Senast redigerad av Geomeister 2024-01-30 kl. 00:38.
Citera
2024-01-30, 20:20
Medlem
Daniel Isn't Real (2019)

Efter att ha upplevt ett trauma får pojken Luke en låtsaskompis, Daniel, som han leker med, men efter en incident med hans mor som offer, tvingar modern Luke att göra sig av med låtsaskompisen.

Men livet som ung man och student är inte heller lätt för Luke, och hans psykiater uppmanar honom mer eller mindre att släppa ut Daniel från sitt fängelse, vilket också sker. Daniel återkommer, även denna gång som jämnårig med Luke, och underlättar hans liv genom att hjälpa honom och peppa honom på olika sätt. Men snart visar det sig att Daniel är manipulativ och illvillig, ett komplett psycho, och inte lika lätt att låsa in den här gången.

Luke tror att han har ärvt sin mors schizofreni, men... Jag ska inte avslöja för mycket här.

Första kanske halvan tyckte jag var sådär, sedan började det bli mer intressant och man undrade vad det egentligen handlade om.

Jag antar att de inte hade någon enorm budget till den här filmen, och jag kände igen en skådespelare i den, Peter McRobbie. På tal om skådespelare syns Tim Robbins och Susan Sarandons son Miles Robbins i huvudrollen, och Arnold Schwarzeneggers och Maria Shrivers son Patrick Schwarzenegger som Daniel. Nej, det var inte därför jag valde att se den här, av något slags nyfikenhet på om dessa två skulle vara bra. Oavsett, så var de på en OK-nivå.

1h 40m, men hade kanske kunnat vara 10-15 minuter kortare, och jag tycker att den var sådär, varken särskilt bra eller dålig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in