Citat:
Ursprungligen postat av
W.S.
Jag får medge att de ser ganska lustiga ut, men:
https://www.theguardian.com/artandde...nning-costumes
Costume designern Sandy Powell berättar alltså i intervjun att hon överdrev något i skapandet av just Bill The Butchers kläder. Det jag själv reagerade på mest var just hans och andras rutiga byxor, som tydligen
var inne då, och Bills extremt höga hatt, som tydligen överdrivits i sin höjd. Låt säga att den verklige William Poole, som han hette, verkligen klädde sig så, förutom hattens överdrivna höjd; hade han verkligen sett ut som en cirkusclown i Five Points? Kanske, kanske inte. I ett område där rika människor bodde? Mer troligt att han hade gjort det. Jämför med gangsters som Al Capone på 1930-talet; det var inte enbart dyra kostymer de bar, utan också smycken, slipsnålar, kragnålar, manschettknappar, bältesspännen och annat i guld och med diamanter på, som för en average Joe måste ha sett galet ut. Men, ja, det känns lite fantasy över det vad gäller miljön åtminstone.
Får ta och kolla upp Warriors, har inte sett den. Crocodile Dundee 1-2 såg jag som liten, har inget minne av hur skurkarna i dem ser ut, förutom kanske rånaren i "You call that a knife"-scenen. Police Academy-filmerna däremot, där fick även jag redan när det begav sig intrycket av att skurkarnas costume designer, även om jag inte tänkte i just dessa termer då, var någon som levt i en bubbla i någon mindre och trygg och helylleamerikansk stad och hade en föreställning om hur ligister i storstaden såg ut, men kanske inte riktigt lyckades med att framställa dessa på ett realistiskt sätt. Jag tänker främst på Zed och hans gäng, med jeansvästar och fingerlösa läderhandskar med nitar på och ihoprullade schalar (?) om huvudet som ett svettband för att se farliga ut. Dock är dessa filmer komedier.
Ja de är komedier, men samtidigt så är ju klädstilen så likartad att det är svårt att se det som att de ansvariga inte utgått från en och samma mall.
Men sån överdrivit det, för att dra från lite av "farligheten."
Gatugängen klädde sig alltså aldrig som clowner, men visst hade de ofta jackor och västar med ryggmärken (som jag skrev, inspirerat från Hells Angels).
Angående Bill the Butcher och hans pajaskläderna så är det väl alltid en risk om man just överdriver. Det är ju så man gör när man ska rita en karikatyr - man överdriver.
Det är svårt att se honom som något annat än just en karikatyr, och jag tror inte att en snubbe som i praktiken lever på sitt rykte som farlig, att han skulle vilja se ut som en byfåne, eller narr.
Och det blir ju svårt att ta själva filmen på allvar, när huvudkaraktären så dramatiskt slår undan benen på sig själv.
Är de en komedi eller en historisk drama liksom.
---
Hur kan du inte ha sett "The Warriors?"
Det är ju en så ikonisk film att den svävar långt, långt högt ovanför den nivå som brukar kallas "kultfilm."
Ändå är det ofta svårt att ta den riktigt på allvar, just eftersom kläderna ibland kan se så vansinniga ut. De möter tex gäng som går klädda i baseball-outfit med målade ansikten, som åker rullskridskor och går till attack med sina baseballträ.
Eller gänget med läderrockar och svarta solbrillor (om natten) ...
Ibland tycks det ha varit svårt för Hollywood att ge en riktigt sanningsenlig version av gatugängen.
Länge försökte man verkligen göra ... mycket ---- för att tona ner ochframförallt undvika att filmen skulle bli en rekryteringskampanj åt gängen.
Tex den senare filmen från Los Angeles gängmiljö - "Colors" har ju egentligen bara "äkta gängmedlemmar" som förbipasserande bikaraktärer, knappast ens värda att omnämnas.
Gänget som däremot skildras, det är ju inte ens ett "äkta gäng" utan ett som blev påhittat för filmen (ett "mixed gang" så att säga, med medlemmar av olika etnicitet, som inte var "farliga" på riktigt, utan var mest tillsammans som gatugäng för att de var kompisar, typ, och som därför blev utmobbad av de kringliggande gängen).
Men filmen blev trots det ändå en stor succé, bland gängmedlemmar. Och det blev en otrolig rekryteringsfilm för gängen också, trots försöken att tona ner och förminska.
Fast, det skulle ju inte dröja länge innan alla fördämningar brast, och gängen framställdes så realistiskt som möjligt. Även teman som glorifierade den livsstilen.
Ändå ... t.o.m. i den annars så realistiska skildringen av gänglivet i Los Angeles "Boys in the Hood" innehöll ju faktiskt en gängfigur som gick omkring och sög på en Napp ... - så inte ens där vågade man gå hela vägen, precis som med "Bill the Butcher" ...
Det är nog svårt, omöjligt kanske, att inte göra en film som åtminstone något glorifierar fast man försöker saluföra filmen som en slags "anti-film."
Resultatet blir det motsatta ändå.
Jag tror att det bästa hade varit att göra en sådan film så superrealistisk som bara möjligt - då hade det nog blivit svårare att se det som glorifierande. Men, vill an låta sig bli inspirerad av något, då kommer man hitta sådant som inspirerar en.
I filmen "Colors" var det ju bara två sk "äkta gängkrigare" som bara sneddade över gatan och såg tuffa ut, som räckte. Dvs det var den enda riktigt realistiska skildringen i hela filmen - och publiken sög såklart åt sig. De brydde sig inte om huvudpersonerna i "töntgänget", de ville ha äkta vara, och det räckte tydligen trots att det bara var två som bara gick över gatan, samtidigt som poliserna i polisbilen recenserar dem med orden - "Stone Cold Killers" ... =)