2023-10-04, 20:15
Medlem
The Eagle Has Landed (1976)

Den gamla klassikern med Michael Caine som överste Steiner som med sin grupp fallskärmsjägare får i uppdrag att kidnappa Winston Churchill. Det är en ganska löjlig film som har en del gemensamt med andra WWII-filmer från den här tiden med marschaktig musik och skjutvapen som aldrig får slut på kulor, och så i det här fallet även en ung fröken duktig som låter sig förföras av ett svin inom loppet av någon dag.

2h 15m, vilket kan upplevas som i längsta laget.

Bästa skådespelarinsats: Helt klart Donald Pleasence i en liten roll som Heinrich Himmler. Den lilla komik som återfinns står Larry Hagman för, som hjärntvättad stolle som vill delta i lite action innan kriget är över.

Kanske inget måste, men har man något intresse av filmhistoria så ska man ha sett den.
Citera
2023-10-05, 02:06
Medlem
Madagascars avatar
Fall 2022.

Jag har aldrig sett något liknande. Skickligt av filmmakarna att göra en bra film i en så avgränsad miljö.

Det är ingen trovärdig film med det är en effektiv skräckfilm för folk med höjdrädsla :-)

7/10
Senast redigerad av Madagascar 2023-10-05 kl. 02:34.
Citera
2023-10-05, 10:06
Medlem
Bartman777s avatar
Meet the Feebles (1989)
https://www.imdb.com/title/tt0097858/

Handling, saxat från imdb: "Multiple animals and insects experience the sleazier side of show business while working on a variety show."

Jag älskar Braindead och Bad Taste, men denna har faktiskt inte blivit av att se först nu.
Jag hatar verkligen när de ska sjunga i filmer och det ska bli så där sliskigt musikal-liknande.
Tyvärr är det aningen för mycket sådant i denna film för min smak. De partierna känns bara som en lång transportsträcka där jag fullständigt tappar intresset.

Dock är det Peter Jackson på den tiden han faktiskt gjorde bra filmer, så denna har sina stunder ändå. Vissa gånger skrattade jag till och med rakt ut. Lite smårolig överlag alltså, men jag pallar verkligen inte musikalinslagen.

Inte i närheten av Braindead eller Bad Taste, men jag är glad att jag äntligen sett denna, även om det förmodligen var sista gången. Jag nöjer mig med de andra två som är klasser bättre om jag vill se någon av PJ's äldre filmer.
Citera
2023-10-05, 10:09
Citat:
Ursprungligen postat av Bartman777
Meet the Feebles (1989)
https://www.imdb.com/title/tt0097858/

Handling, saxat från imdb: "Multiple animals and insects experience the sleazier side of show business while working on a variety show."

Jag älskar Braindead och Bad Taste, men denna har faktiskt inte blivit av att se först nu.
Jag hatar verkligen när de ska sjunga i filmer och det ska bli så där sliskigt musikal-liknande.
Tyvärr är det aningen för mycket sådant i denna film för min smak. De partierna känns bara som en lång transportsträcka där jag fullständigt tappar intresset.

Dock är det Peter Jackson på den tiden han faktiskt gjorde bra filmer, så denna har sina stunder ändå. Vissa gånger skrattade jag till och med rakt ut. Lite smårolig överlag alltså, men jag pallar verkligen inte musikalinslagen.

Inte i närheten av Braindead eller Bad Taste, men jag är glad att jag äntligen sett denna, även om det förmodligen var sista gången. Jag nöjer mig med de andra två som är klasser bättre om jag vill se någon av PJ's äldre filmer.

Tyckte filmen var rätt äcklig när jag såg den och inte på ett bra sätt.
Citera
2023-10-05, 14:30
Medlem
Bartman777s avatar
Into The White (2012)
https://www.imdb.com/title/tt1876277/

1940 skjuter ett tyskt och ett brittiskt plan ner varandra över de norska bergen och besättningen tvingas samarbeta för att överleva.

Otroligt välgjord film, där varken tyskarna eller britterna målas upp som mer skurkar, utan här handlar det om överlevnad, där man får följa personerna på ett individuellt plan, det blir väldigt personligt på något sätt. Relationsutvecklingen i filmen är välgjord och gripande.
De båda kaptenerna för sitt respektive manskap illsustreras på ett bra sätt, där deras ledarroll blir tydlig och lyfts fram väldigt bra.

Jag gillar verkligen den här filmen, trots att det är en nyare sådan (som jag brukar ha svårt för).
Jag rekommenderar denna verklighetsbaserade film.
Citera
2023-10-05, 20:10
Wolfen från 1981
https://www.imdb.com/title/tt0083336...=hm_rvi_tt_i_1

En polis samarbetar med en rättsläkare och en antropolog (?) för att lösa morden som verkar begångna av en dåre. Ju mer de gräver ju mer verkar dåden ha begåtts av något inte mänskligt. I sin jakt på mördaren möter vår Albert Finney indianer som pratar om att ens skepnad enbart är psykologisk och en djurälskare som också påstår att människan kan manifestera sig till precis vilket biologiskt djur som helst. Tyckte radarparet Albert Finney och Gregory Hines var lysande. Första halvan var klart bäst där relationerna byggdes och där det gavs mer rum åt humorn, andra halvan var mer åt en urinvånares peyotetrip.

4/5
Citera
2023-10-05, 20:22
Medlem
Citat:
Into The White (2012)
https://www.imdb.com/title/tt1876277/

Skall spanas in!

Låter mycket som Hell in the Pacific från 68, som jag har för mig var helt ok också.
https://imdb.com/title/tt0063056/

edit: ska nog spana in den igen också tror jag, trots att det inte var länge sen jag såg den, kommer inte ihåg så mycket, bra skådisar iaf
Senast redigerad av hodde 2023-10-05 kl. 20:27.
Citera
2023-10-05, 21:07
Medlem
Bartman777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hodde
Skall spanas in!

Låter mycket som Hell in the Pacific från 68, som jag har för mig var helt ok också.
https://imdb.com/title/tt0063056/

edit: ska nog spana in den igen också tror jag, trots att det inte var länge sen jag såg den, kommer inte ihåg så mycket, bra skådisar iaf
Okej tack! Det är bra skådespelarinsats i Into The White också tycker jag.
Citera
2023-10-05, 22:11
Medlem
Citat:
Okej tack! Det är bra skådespelarinsats i Into The White också tycker jag.

Kommer inte ihåg riktigt hur det var i den här, men Lee Marvin är ok, (hade för mig det var Heston) sen är det Akira Kurosawas favvo-skådis Toshirô Mifune.

Akira enligt imdb: "I am proud of nothing I have done other than with him."

Tydligen är han dubbad i denna, mot sin önskan..

Jag vet inte, men tror den kan vara värd att ge en chans.
Citera
2023-10-05, 22:14
Medlem
Bartman777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hodde
Kommer inte ihåg riktigt hur det var i den här, men Lee Marvin är ok, (hade för mig det var Heston) sen är det Akira Kurosawas favvo-skådis Toshirô Mifune.

Akira enligt imdb: "I am proud of nothing I have done other than with him."

Tydligen är han dubbad i denna, mot sin önskan..

Jag vet inte, men tror den kan vara värd att ge en chans.
Tack, det låter ju intressant iaf, och väldigt likt filmen jag talade om.
Ska föröska ge den en chans vid tillfälle, absolut
Citera
2023-10-05, 22:32
Medlem
Citat:
Tack, det låter ju intressant iaf, och väldigt likt filmen jag talade om.
Ska föröska ge den en chans vid tillfälle, absolut

(Sen lär han inte vara dubbad här när jag tänker efter, sov-trött och läste lite om vad han hade gjord och det stod att han memorerat alla engelska repliker i filmer men alltid ändå blivit dubbad, men han är ju japansk soldat här så de pratade nog inte så mycket )

Natt!
Citera
2023-10-06, 01:37
Medlem
53....so whats avatar
Western, 2022.

Murder at Yellowstone City.
https://www.imdb.com/title/tt11552344/

Gillar dom nya westernfilmerna för dom är lite annorlunda. Ibland får man se mer av vapnen, sköna miljöer, lite skitna skådisar, inte alltid så kända (för mig i alla fall).
Handlingen är oxå lite egen.

Jepp, en skön historia denna!
Sevärd? Ja.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in