2023-09-26, 20:01
Neighbours från 1952
https://www.imdb.com/title/tt0044958/?ref_=ttls_li_tt

Livet är kort, filmen är kort, recensionen är kort. Kortfattat, älska din granne. Eller inte.

5/5
Citera
2023-09-26, 20:01
Medlem
Svarta-Skatans avatar
Blood & Gold (2023)

Tyska nazister jagar en skatt och dessutom så jagar dom en desertör som dom misslyckades med att döda första gången dom fick chansen, jag fick ju kraftiga Indiana Jones vibbar av ledarbossen vilket naturligtvis är ett plus.

Det är underhållande, mycket svart humor, 80-tals känsla, sevärd. Så 3/5 blir betyget.

https://www.imdb.com/title/tt18073328/
Senast redigerad av Svarta-Skatan 2023-09-26 kl. 20:10.
Citera
2023-09-27, 10:44
Medlem
Herr.Dittlings avatar
The man in the net (1959) Fångad i nätet

John får ett makalöst jobberbjudande, men avböjer för att leka konstnär, frun blir vansinnig av vrede

Alan Ladd och söta Carolyn Jones i huvudrollerna, och det gjorde dom ju ganska bra.
Filmen känns lite ojämn, alla barnen i filmen gör att det känns som en ungdomsfilm, men dramat som en vuxenfilm.
Gillade hur nätet drogs åt runt John, hade kunnat bli en bra noir-film.
3/5

IMDB 6,1 = 3,27/5
746 röster
Citera
2023-09-27, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
The man in the net (1959) Fångad i nätet

John får ett makalöst jobberbjudande, men avböjer för att leka konstnär, frun blir vansinnig av vrede

Alan Ladd och söta Carolyn Jones i huvudrollerna, och det gjorde dom ju ganska bra.
Filmen känns lite ojämn, alla barnen i filmen gör att det känns som en ungdomsfilm, men dramat som en vuxenfilm.
Gillade hur nätet drogs åt runt John, hade kunnat bli en bra noir-film.
3/5

IMDB 6,1 = 3,27/5
746 röster

Hur får du IMDB 6,1 till 3,17/5?
Jag får det till 3,05…
Citera
2023-09-27, 13:38
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyBall
Jag får det till 3,05…

Eftersom Herr.Dittling tror han är Einstein så finns här en mycket välmenande tråd om det väldigt intressanta ämnet av honom här (FB) Om hur man översätter olika betygsskalor
Citera
2023-09-27, 13:46
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyBall
Jag får det till 3,05…
Detta har ingenting med Einstein att göra, även om någon skribent tycker det, och säkert går det långt över dennes huvud.

Problemet är att hitta ett sätt att räkna om skalorna där 1 blir 1, och 5 blir 10, och tvärtom.
Därför blir det fel att bara halvera.
Citera
2023-09-27, 16:39
Medlem
Bartman777s avatar
Ginger Snaps (2000)
https://www.imdb.com/title/tt0210070/

Ganska mysig tonårsvarulvsfilm. Jag gillar den, den känns lite annorlunda från andra varulvsfilmer jag sett, som visserligen inte är så många.
Citera
2023-09-27, 20:31
Medlem
No One Will Save You (2023)

Inledningsvis vet man inte mycket om bakgrunden, men efter moderns bortgång bor en ung pingla som verkar vara lite eljest ensam i ett hus på vischan. Hon håller på med ett modellbygge av den lilla staden och dansar ensam hemma till typ 50-talsdängor, och klär sig också i den stilen. Killen hon är intresserad av är inte intresserad av henne. Vad är det frågan om?

Sedan kommer en natt invasionen av utomjordingar, och hon får ensam kämpa för sitt liv.

Mycket stark skådespelarinsats av Kaitlyn Dever som spelar den ensamma tjejen, som i egenskap av outcast och ensamt kämpande och vacker (stryk det sista, jag försöker vara åtminstone lite objektiv) gjorde att jag hejade extra på henne.

Kanske att det flummade ur lite väl mot slutet.

Något som gör att den här sticker ut lite är att på 1h 33m så är det nästan inga repliker i hela filmen; det är alltså fler skådespelare än hon, och i en scen går hon t.ex. in på en polisstation. Jag räknade inte, men enligt IMDb yttras bara åtta ord through the entire film, och det kan nog stämma.

Jag gillade den här rätt skarpt, faktiskt.
Citera
2023-09-27, 20:38
Lucifer rising från 1972
https://www.imdb.com/title/tt0066019...lucifer%2520ri

En intressant kort, experimentell film med suggestiv musik som bär fram ockulta bilder som visar egyptier, seanser och riter. Tyvärr vet jag inte vad symbolerna ska representera eller vad filmen vill säga. Men som en ytlig och rent emotionell upplevelse gillade jag det som jag upplevde även fast den intellektuella snävheten satte käppar i hjulet för en djupare förståelse och upplevelse.

4/5
Citera
2023-09-27, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svarta-Skatan
Blood & Gold (2023)

Tyska nazister jagar en skatt och dessutom så jagar dom en desertör som dom misslyckades med att döda första gången dom fick chansen, jag fick ju kraftiga Indiana Jones vibbar av ledarbossen vilket naturligtvis är ett plus.

Det är underhållande, mycket svart humor, 80-tals känsla, sevärd. Så 3/5 blir betyget.

https://www.imdb.com/title/tt18073328/

Enligt vad jag har läst så verkar det vara en kopia av Quentin Tarantino-stil, en massa våld och blod och 60-talsmusik, och jag har därför dragit mig för att se den, då jag tänkt att bara Tarantino kan göra detta. Men du tycker att den var ganska bra?
Citera
2023-09-27, 20:50
Medlem
Eponumoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D_V_S
Lucifer rising från 1972
https://www.imdb.com/title/tt0066019...lucifer%2520ri

En intressant kort, experimentell film med suggestiv musik som bär fram ockulta bilder som visar egyptier, seanser och riter. Tyvärr vet jag inte vad symbolerna ska representera eller vad filmen vill säga. Men som en ytlig och rent emotionell upplevelse gillade jag det som jag upplevde även fast den intellektuella snävheten satte käppar i hjulet för en djupare förståelse och upplevelse.

4/5
Vilken tjänst hittade du denna på?
Citera
2023-09-27, 21:24
Medlem
Svarta-Skatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av W.S.
Enligt vad jag har läst så verkar det vara en kopia av Quentin Tarantino-stil, en massa våld och blod och 60-talsmusik, och jag har därför dragit mig för att se den, då jag tänkt att bara Tarantino kan göra detta. Men du tycker att den var ganska bra?

Jag uppskattade filmen, mindre prat och mindre blod än en Quentin Tarantino rulle. Inglourious Basterds som är en krigsrulle i samma tema som Tarantino är regissör för som du vet är ju en film som jag ogillar starkt. Jag tycker den här filmen är oerhört mycket bättre vilket jag nog är ganska ensam om att tycka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in