Tyska nazister jagar en skatt och dessutom så jagar dom en desertör som dom misslyckades med att döda första gången dom fick chansen, jag fick ju kraftiga Indiana Jones vibbar av ledarbossen vilket naturligtvis är ett plus.
Det är underhållande, mycket svart humor, 80-tals känsla, sevärd. Så 3/5 blir betyget.
John får ett makalöst jobberbjudande, men avböjer för att leka konstnär, frun blir vansinnig av vrede
Frun, linda, gör allt för att förmå John att ta det lukrativa jobbet, det leder till ännu ett storbråk, och deras bråk är välkända i trakten.
John åker till New York för att avstå jobbet.
När han kommer tillbaka är alla hans tavlor sönderskurna, och linda är borta.
Ett avskedsmeddelande hittas, skrivet på skrivmaskin.
Byborna misstänker att John mördat linda, han nekar givetvis.
Till sist gräver man upp garaget, och hittar linda död.
Nu går byborna man ur huse, med sheriffen i spetsen för att nacka John.
Men John får hjälp av traktens barn, som han varit lekfarbror åt, och göms i en hemlig grotta.
Härifrån gillrar John en fälla med hjälp av barnen, och bevis mot mördaren hittas.
John frias och blir framgångsrik konstnär
Alan Ladd och söta Carolyn Jones i huvudrollerna, och det gjorde dom ju ganska bra.
Filmen känns lite ojämn, alla barnen i filmen gör att det känns som en ungdomsfilm, men dramat som en vuxenfilm.
Gillade hur nätet drogs åt runt John, hade kunnat bli en bra noir-film. 3/5
John får ett makalöst jobberbjudande, men avböjer för att leka konstnär, frun blir vansinnig av vrede
Frun, linda, gör allt för att förmå John att ta det lukrativa jobbet, det leder till ännu ett storbråk, och deras bråk är välkända i trakten.
John åker till New York för att avstå jobbet.
När han kommer tillbaka är alla hans tavlor sönderskurna, och linda är borta.
Ett avskedsmeddelande hittas, skrivet på skrivmaskin.
Byborna misstänker att John mördat linda, han nekar givetvis.
Till sist gräver man upp garaget, och hittar linda död.
Nu går byborna man ur huse, med sheriffen i spetsen för att nacka John.
Men John får hjälp av traktens barn, som han varit lekfarbror åt, och göms i en hemlig grotta.
Härifrån gillrar John en fälla med hjälp av barnen, och bevis mot mördaren hittas.
John frias och blir framgångsrik konstnär
Alan Ladd och söta Carolyn Jones i huvudrollerna, och det gjorde dom ju ganska bra.
Filmen känns lite ojämn, alla barnen i filmen gör att det känns som en ungdomsfilm, men dramat som en vuxenfilm.
Gillade hur nätet drogs åt runt John, hade kunnat bli en bra noir-film. 3/5
IMDB 6,1 = 3,27/5
746 röster
Hur får du IMDB 6,1 till 3,17/5?
Jag får det till 3,05…
Inledningsvis vet man inte mycket om bakgrunden, men efter moderns bortgång bor en ung pingla som verkar vara lite eljest ensam i ett hus på vischan. Hon håller på med ett modellbygge av den lilla staden och dansar ensam hemma till typ 50-talsdängor, och klär sig också i den stilen. Killen hon är intresserad av är inte intresserad av henne. Vad är det frågan om?
Sedan kommer en natt invasionen av utomjordingar, och hon får ensam kämpa för sitt liv.
Mycket stark skådespelarinsats av Kaitlyn Dever som spelar den ensamma tjejen, som i egenskap av outcast och ensamt kämpande och vacker (stryk det sista, jag försöker vara åtminstone lite objektiv) gjorde att jag hejade extra på henne.
Kanske att det flummade ur lite väl mot slutet.
Något som gör att den här sticker ut lite är att på 1h 33m så är det nästan inga repliker i hela filmen; det är alltså fler skådespelare än hon, och i en scen går hon t.ex. in på en polisstation. Jag räknade inte, men enligt IMDb yttras bara åtta ord through the entire film, och det kan nog stämma.
En intressant kort, experimentell film med suggestiv musik som bär fram ockulta bilder som visar egyptier, seanser och riter. Tyvärr vet jag inte vad symbolerna ska representera eller vad filmen vill säga. Men som en ytlig och rent emotionell upplevelse gillade jag det som jag upplevde även fast den intellektuella snävheten satte käppar i hjulet för en djupare förståelse och upplevelse.
Tyska nazister jagar en skatt och dessutom så jagar dom en desertör som dom misslyckades med att döda första gången dom fick chansen, jag fick ju kraftiga Indiana Jones vibbar av ledarbossen vilket naturligtvis är ett plus.
Det är underhållande, mycket svart humor, 80-tals känsla, sevärd. Så 3/5 blir betyget.
Enligt vad jag har läst så verkar det vara en kopia av Quentin Tarantino-stil, en massa våld och blod och 60-talsmusik, och jag har därför dragit mig för att se den, då jag tänkt att bara Tarantino kan göra detta. Men du tycker att den var ganska bra?
En intressant kort, experimentell film med suggestiv musik som bär fram ockulta bilder som visar egyptier, seanser och riter. Tyvärr vet jag inte vad symbolerna ska representera eller vad filmen vill säga. Men som en ytlig och rent emotionell upplevelse gillade jag det som jag upplevde även fast den intellektuella snävheten satte käppar i hjulet för en djupare förståelse och upplevelse.
Enligt vad jag har läst så verkar det vara en kopia av Quentin Tarantino-stil, en massa våld och blod och 60-talsmusik, och jag har därför dragit mig för att se den, då jag tänkt att bara Tarantino kan göra detta. Men du tycker att den var ganska bra?
Jag uppskattade filmen, mindre prat och mindre blod än en Quentin Tarantino rulle. Inglourious Basterds som är en krigsrulle i samma tema som Tarantino är regissör för som du vet är ju en film som jag ogillar starkt. Jag tycker den här filmen är oerhört mycket bättre vilket jag nog är ganska ensam om att tycka.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!