• 1
  • 2
2020-02-06, 11:09
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Ofta dyker det upp olika diskussioner om hur mycket ett betyg på en femgradig skala motsvarar på tiogradig, och tvärtom.

De normala skalor som används på de flesta filmsidor är 1-5 eller 1-10 (finns säker undantag, har inte genomsökt varenda filmsida)

Därför finns nu en formel så att man kan räkna om olika betyg.
Låt oss kalla betyg på 1-5 skalan A, och 1-10 skalan B

För att gå från A till B. (A-1) x 9/4 + 1 = B

Från B till A (B-1) x 4/9 +1 = A

Då blir det exakt, och inga gissningar.
Citera
2021-08-29, 13:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Ofta dyker det upp olika diskussioner om hur mycket ett betyg på en femgradig skala motsvarar på tiogradig, och tvärtom.

De normala skalor som används på de flesta filmsidor är 1-5 eller 1-10 (finns säker undantag, har inte genomsökt varenda filmsida)

Därför finns nu en formel så att man kan räkna om olika betyg.
Låt oss kalla betyg på 1-5 skalan A, och 1-10 skalan B

För att gå från A till B. (A-1) x 9/4 + 1 = B

Från B till A (B-1) x 4/9 +1 = A

Då blir det exakt, och inga gissningar.

Det kan vara stor skillnad mellan en 4/5 och 9/10 beroende på motivering och hur det sägs. En väldigt stark 4/5 kan nog vara en 9/10. 5/5 ska väl då vara helt perfekt.
Citera
2021-08-29, 18:08
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iwannakissrihanna
Det kan vara stor skillnad mellan en 4/5 och 9/10 beroende på motivering och hur det sägs. En väldigt stark 4/5 kan nog vara en 9/10. 5/5 ska väl då vara helt perfekt.
Jag undrar lite om du har förstått vad den här omräkningsformeln är till för.
Den är till för att, exakt, kunna omvandla 1-5 till 1-10 skala, där 1=1 och 5=10, och tvärtom.

Så, ja, det är stor skillnad på 4/5 och 9/10
4/5=7,75/10
9/10=4,55/5

Sedan förstår jag inte alls detta med att sätta ett betygsomdöme, men sedan försöka motivera att man egentligen menar ett helt annat betyg.
Citera
2021-08-29, 18:21
Medlem
Dobbelss avatar
Fast att översätta betygsskalor är ju helt menlöst eftersom alla värderar skalorna olika. För mig är 1-5 linjär medan 1-10 logaritmisk. Betygsätter endast i 1-5 på Letterboxd och vid en översättning till 1-10 skulle det se ut typ såhär...

1 = 1-4
2 = 5-6
3 = 7-8
4 = 9
5 = 10

Sedan kan man ju förundras över varför somliga är så pass besatta kring betyg då det sällan säger något om det faktiska innehållet eller en prestation.
Senast redigerad av Dobbels 2021-08-29 kl. 18:24.
Citera
2021-08-29, 19:05
Medlem
Varför krångla till det så där i onödan? En etta på en femgradig skala motsvarar 1-2 på en tiogradig skala, en tvåa motsvarar 3-4, en trea motsvarar 5-6 o.s.v.
T.ex. en sjua på en tiogradig skala motsvarar en svag fyra på en femgradig skala, en åtta motsvarar en stark fyra. Enkelt och logiskt.
Citera
2021-08-29, 19:11
Medlem
Dobbelss avatar
2/5 ser jag ändå som ett godkänt betyg, men 3/10 är ju knappast det.

Vad är det för intressant i att gradera hur pass dålig en film är? Det är ju det som blir följden av att använda en skala på tio steg. Har alltid föredragit en sjustegsskalan som Maltin och Ebert använt sig av men den är tämligen ovanlig.
Citera
2021-08-29, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dobbels
Fast att översätta betygsskalor är ju helt menlöst eftersom alla värderar skalorna olika. För mig är 1-5 linjär medan 1-10 logaritmisk. Betygsätter endast i 1-5 på Letterboxd och vid en översättning till 1-10 skulle det se ut typ såhär...

1 = 1-4
2 = 5-6
3 = 7-8
4 = 9
5 = 10

Sedan kan man ju förundras över varför somliga är så pass besatta kring betyg då det sällan säger något om det faktiska innehållet eller en prestation.

Skulle bara bli ett fåtal filmer på hela IMDB (som kör 1-10) som får mer än 3 på 5-gradig skala i så fall.

Det är bara 4 filmer som har högre betyg än 9 där.

Eller hur tänker du?
Citera
2021-08-29, 20:38
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gul-groda
Varför krångla till det så där i onödan? En etta på en femgradig skala motsvarar 1-2 på en tiogradig skala, en tvåa motsvarar 3-4, en trea motsvarar 5-6 o.s.v.
T.ex. en sjua på en tiogradig skala motsvarar en svag fyra på en femgradig skala, en åtta motsvarar en stark fyra. Enkelt och logiskt.
Då tar vi det från början.

Om man vill veta exakt vad ett värde motsvarar på en annan skala, så kan man räkna ut det om man vill.

Föredrar man att höfta, och gissa, så får man väl göra det, men formeln kom till just för alla besynnerliga gissningar.
Citera
2021-08-29, 20:46
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:

1 = 1-4
2 = 5-6
3 = 7-8
4 = 9
5 = 10

Det här var bland det nipprigaste jag läst.
Av alla varianter jag har stött på, måste det här vara den mest oanvändbara, den är inte kompatibel med någonting alls.
Citera
2021-08-29, 20:53
Medlem
Dobbelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Skulle bara bli ett fåtal filmer på hela IMDB (som kör 1-10) som får mer än 3 på 5-gradig skala i så fall.

Det är bara 4 filmer som har högre betyg än 9 där.

Eller hur tänker du?
Fast det där är ju genomsnitt du pratar om. Såvida inte alla ger en film högsta betyg så kommer genomsnittet aldrig att bli 5/5 eller 10/10. Betygsskalan är endast såsom jag själv nyttjar den när jag själv sätter betyg.

I Maltins böcker är det rätt få filmer som har högre betyg än 2,5/4 också vilket jag inte ser något konstigt med.

Citat:
Av alla varianter jag har stött på, måste det här vara den mest oanvändbara, den är inte kompatibel med någonting alls.
Återigen så är det endast mitt sätt att sätta betyg och jag använder inte 10-stegsskalan just eftersom inflationen är så påtaglig. Sen kan man väl gnälla om att jag inte är tillräckligt generös med betyg men mitt filmintresse sträcker sig längre än bara siffror.
Citera
2021-08-29, 21:16
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:

Återigen så är det endast mitt sätt att sätta betyg och jag använder inte 10-stegsskalan just eftersom inflationen är så påtaglig. Sen kan man väl gnälla om att jag inte är tillräckligt generös med betyg men mitt filmintresse sträcker sig längre än bara siffror.
Det är just ett sådant system som skapar inflation, där alla filmer övervärderas.

Men vill man använda ett helt eget system, som är helt oanvändbart i alla sammanhang, så får man givetvis göra så.

Sedan kan man inte presentera ett system, och i nästa mening springa och gömma sig bakom "mitt filmintresse sträcker sig längre än siffror", vad är det för kommentar.

Dessutom är Maltins skala niogradig.
Citera
2021-08-29, 22:30
Medlem
Dobbelss avatar
Citat:
Det är just ett sådant system som skapar inflation, där alla filmer övervärderas.

Men vill man använda ett helt eget system, som är helt oanvändbart i alla sammanhang, så får man givetvis göra så.
1-5 är ju i sig knappast något eget, men såsom jag tolkar den så mäter man inte nivåer av skit. Betygssystemen i skolan fungerar på liknande sätt av just den anledningen.

Hur intressant är det att gradera uselhet egentligen?

Citat:
Sedan kan man inte presentera ett system, och i nästa mening springa och gömma sig bakom "mitt filmintresse sträcker sig längre än siffror", vad är det för kommentar.
Ja det är ju du som verkar vara helt besatt av olika betygsskalor och att de ska tolkas på vissa sätt. Det om något är ju rätt tragiskt med tanke på att siter såsom IMDb, Rotten tomatoes, Letterboxd etc används av provatpersoner som alla tolkar skalorna annorlunda. Betygssätter själv sällan filmer då det inte är särskilt intressant.

Men om jag så ska sätta betyg på en film som jag anser vara dålig men åtminstone inte genomusel, varför inte ge den en etta istället för en tvåa?

Citat:
Dessutom är Maltins skala niogradig.
Nej, Maltins skala har sju nivåer - 1 till 4 med halvor däremellan. Har haft många av hans böcker men aldrig sett något annat bortsett från när han bedömer TV-filmer.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in