Citat:
Ursprungligen postat av
Herr.Dittling
Det är just ett sådant system som skapar inflation, där alla filmer övervärderas.
Men vill man använda ett helt eget system, som är helt oanvändbart i alla sammanhang, så får man givetvis göra så.
1-5 är ju i sig knappast något eget, men såsom jag tolkar den så mäter man inte nivåer av skit. Betygssystemen i skolan fungerar på liknande sätt av just den anledningen.
Hur intressant är det att gradera uselhet egentligen?
Citat:
Ursprungligen postat av
Herr.Dittling
Sedan kan man inte presentera ett system, och i nästa mening springa och gömma sig bakom "mitt filmintresse sträcker sig längre än siffror", vad är det för kommentar.
Ja det är ju du som verkar vara helt besatt av olika betygsskalor och att de ska tolkas på vissa sätt. Det om något är ju rätt tragiskt med tanke på att siter såsom IMDb, Rotten tomatoes, Letterboxd etc används av provatpersoner som alla tolkar skalorna annorlunda. Betygssätter själv sällan filmer då det inte är särskilt intressant.
Men om jag så ska sätta betyg på en film som jag anser vara dålig men åtminstone inte genomusel, varför inte ge den en etta istället för en tvåa?
Citat:
Ursprungligen postat av
Herr.Dittling
Dessutom är Maltins skala niogradig.
Nej, Maltins skala har sju nivåer - 1 till 4 med halvor däremellan. Har haft många av hans böcker men aldrig sett något annat bortsett från när han bedömer TV-filmer.