2023-09-24, 16:43
The Boxer from Shantung från 1972
https://m.imdb.com/title/tt0068310/?...m_0_q_shantung

En snajdig kampsportskille åker från det mindre belevade Shantung till möjligheternas Shanghai. Där slåss han och slåss och slår sig hela vägen till toppen och blir en av tre bossar i stan. Den andra bossen är också från Shantung och anses vara stans bäste fighter och den siste och äldste bossen är ond och styr över ett osmakligt rövargäng som slåss med yxor.

Varför filmen heter boxaren är oklart för han använder så mycket mer än bara händerna.

2.5/5
Citera
2023-09-24, 17:19
Medlem
Geomeisters avatar
Året var 2006
Filmen var Little Miss Sunshine
https://www.imdb.com/title/tt0449059...s%2520Sunshine

En ung tjej vill bli "Little Miss Sunshine" och hennes dysfunktionella familj stöttar henne på en resa genom delar av USA.

En film som verkligen mixar drama och komedi. Inte en film där man bara visar snabba klipp och folk skrattar, men helheten är stark. Det dramatiska berör ofta och humorn likaså. Filmen har även lärdomar att ge ut.

Tummen upp för denna film!

Vila i frid Alan Arkin.
Citera
2023-09-24, 17:53
Medlem
Bartman777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geomeister
Året var 2006
Filmen var Little Miss Sunshine
https://www.imdb.com/title/tt0449059...s%2520Sunshine

En ung tjej vill bli "Little Miss Sunshine" och hennes dysfunktionella familj stöttar henne på en resa genom delar av USA.

En film som verkligen mixar drama och komedi. Inte en film där man bara visar snabba klipp och folk skrattar, men helheten är stark. Det dramatiska berör ofta och humorn likaså. Filmen har även lärdomar att ge ut.

Tummen upp för denna film!

Vila i frid Alan Arkin.
Det där är en film som jag uppskattar!
Den har både drama och komedi i en bra mix. Kan tilläggas att det är viss mörk humor, som jag uppskattar mycket. Som du säger, den har något att lära ut. Jag tycker den är vettig!
Citera
2023-09-24, 18:41
Motorsågsmassakern 2

En intressant film helt klart. Väldigt olik den första. Märks att det är en åttiotalsfilm. En kul blandning av humor och sågande. Åtminstone hade de med en av psykosarna från första, tydligen hette han Drayton Sawyer och han är en mästare på att göra chili med människokött som bas. Dennis Hopper spelar en polis som tydligen är bror till rullstols-Franklin så han ger sig ut på jakt efter mördarfamiljen. Till sin hjälp har han en kvinnlig discjockey från traktens rockstation. Hon är riktigt söt i sina korta jeansshorts och skriker bra och gör överlag en bra insats.

3/5
Citera
2023-09-24, 20:16
Medlem
El Conte (2023)

Greven. Det här var något utöver det vanliga.

Pinochet, ja, den Pinochet, är vampyr och gammal gubbe, och har bestämt sig för att dö. Hans vuxna barn, som är människor, åker ut till hans hem för att reda ut vad som finns för dem att ärva, och till sin hjälp har de anlitat en revisor som egentligen är nunna. Berättarröst är en engelsk dam som visar sig vara en annan kändis.

Filmat i svartvitt, inget fel med det, men för "konstnärlig" för min smak, med skum strängmusik som ibland påminde om den i The Will Be Blood, och väldigt långsam. Ibland smått rolig i sin bisarrhet, och i hur berättarrösten och Pinochet delar upp människor i finare resp. värdelösa; det ska väl vara satir kring fascism och elitism.
Citera
2023-09-24, 20:58
In a lonely place från 1950 med Humphrey Bogart

Bogart är en hetlevrad manusförfattare som blir mordmisstänkt när en flicka som återberättat en bok för honom (så han slipper läsa den) lämnar hans lägenhet på natten och blir strypt. Hans alibi känns vattentätt då en granne backar upp honom. Senare blir han och grannen ett par men hans våldsamma förflutna och nutida tendenser ihop med hennes växande paranoia stör förhållandet.

4/5
Citera
2023-09-25, 16:42
Drop Dead Fred från 1991
https://www.imdb.com/title/tt0101775..._drop%2520dead

En liten flicka har en osynlig vän som heter Fred som är en odåga. Han busar och förstör och sätter henne ständigt i trubbel. Som film för vuxna är den rätt tråkig och hyssen är mer av det barnsliga och oskyldiga laget.

2/5
Citera
2023-09-25, 19:47
Medlem
Blood (2022)

En kvinna med en minst sagt ansträngd familjesituation flyttar till ett hus på landet med sina två barn, där det ena av dem, pojken, blir biten av deras hund och därefter vill och behöver konsumera människoblod.

Det låter dåligt, men den här var faktiskt ganska bra. En historia om en förälder som gör allt hon kan för att rädda sitt barn - som dör om han inte får blod.

Horror/Thriller, med betoning med thriller.
Citera
2023-09-25, 21:54
Medlem
Geomeisters avatar
Året var 2006
Filmen var Seraphim Falls
https://www.imdb.com/title/tt0479537..._flmg_t_79_act

Det är sent 1800-tal och en man befinner sig på ett berg. Han har sin lägereld, sin häst och har det ganska bra. Han blir dock skjuten av ett gäng... Varför?

Pierce Brosnan och Liam Neeson i en modern western jag aldrig hört talas om.. Möjligtvis för att det var filmen precis före filmen Taken när Neesons actionkarriär fick sig ett uppsving? Hade denna film varit mer känd om den gjorts några år efteråt? Jag skulle chansa på ja!

Handlingen är i stort sett en klassisk western, men inte upplägget. Upplägget känns inte som något från en John Wayne, Clint Eastwood eller Kirk Douglas film utan mer att de haft sådant som grund och fortsatt. Upplägget är både bu och bä för mig.

Pierce Brosnan spelar en riktigt fysisk roll som stundvis imponerar. Likt vilda västern är det en mix mellan brutalt och medmänsklighet, vilket är positivt. Scenerna är ofta vackra och/eller välgenomtänkta. Musiken är helt okej.

Det som drar ner för mig är att handlingen slänger in saker som känns väldigt slumpmässiga. Ungefär som att saker måste in för att inte göra filmen för simpel. Det gör att realismen bakom allt går lite förlorad för mig. Intresset för vad som händer blir som en berg och dalbana. Tycker även en del action var väl billig (när andra scener var motsatsen).

Klart bättre än mycket modern western, men ingen ny favorit för mig personligen. En film där jag gillar enskilda scener, men inte lika såld på helheten. Har du sett denna? Vad tyckte du?
Senast redigerad av Geomeister 2023-09-25 kl. 22:15.
Citera
2023-09-26, 13:27
Medlem
Herr.Dittlings avatar
The black rider (1954)

En svartklädd motorcyklist skrämmer befolkningen i en liten fiskeby i södra England, och bor i ett slott där det spökar.

En väldigt tam film, kändes lite som Fem böckerna, eller Hitchcock och tre deckare.
Men visst gick den att kika på under den timma den varade (63 min)
3/5

IMDB 5,4 = 2,96/5
227 röster
Citera
2023-09-26, 17:04
Medlem
DragonOnWall8s avatar
The Retirement Plan - Sep 2023 -
Med bl.a Nicolas Cage, Ashley Greene, Ron Perlman.

https://www.imdb.com/title/tt1482763...ement%2520plan
Action - Comedy - Crime
Citat:
When Ashley and her young daughter Sarah get caught up in a criminal enterprise that puts their lives at risk, she turns to estranged father Matt, currently living the life of a retired beach bum in the Cayman Islands
.
- Helt/rätt så värdelös, inget funkar efter ett tag in i filmen.
- Värdelös klippning och en massa B (C..) skådisar.
- Storyn hade kunnat funka med bättre regi och kamera etc etc
Tyvärr en 4/10 (if that).
Senast redigerad av DragonOnWall8 2023-09-26 kl. 17:59.
Citera
2023-09-26, 17:38
Medlem
The Good Nurse (2022)

Amy (Jessica Chastain) är ensamstående sjuksköterska med två barn och jobbar en intensivvårdsavdelning, och så börjar det en ny kille på jobbet, Charlie (Eddie Redmayne). De blir inte bara tighta kollegor, utan också vänner. En patient avlider oväntat, och sedan en till. Det ryktas om att Charlie kan ha orsakat patienters död där han tidigare arbetat.

Detta är alltså en del av historien om seriemördaren Charles Cullen sett ur Amys perspektiv, och det är bra. Chastain och Redmayne gör båda mycket bra insatser (som förväntat), och jag tycker att de bakom filmen gjorde vettiga val av övriga skådespelare som för det mesta ser ut som vanliga människor, något som ökar känslan av kall realism i detta drama. Därtill hör också att musiken är väldigt nedtonad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in