Året var
2006
Filmen var
Seraphim Falls
https://www.imdb.com/title/tt0479537..._flmg_t_79_act
Det är sent 1800-tal och en man befinner sig på ett berg. Han har sin lägereld, sin häst och har det ganska bra. Han blir dock skjuten av ett gäng... Varför?
Pierce Brosnan och Liam Neeson i en modern western jag aldrig hört talas om.. Möjligtvis för att det var filmen precis före filmen Taken när Neesons actionkarriär fick sig ett uppsving? Hade denna film varit mer känd om den gjorts några år efteråt? Jag skulle chansa på ja!
Handlingen är i stort sett en klassisk western, men inte upplägget. Upplägget känns inte som något från en John Wayne, Clint Eastwood eller Kirk Douglas film utan mer att de haft sådant som grund och fortsatt. Upplägget är både bu och bä för mig.
Pierce Brosnan spelar en riktigt fysisk roll som stundvis imponerar. Likt vilda västern är det en mix mellan brutalt och medmänsklighet, vilket är positivt. Scenerna är ofta vackra och/eller välgenomtänkta. Musiken är helt okej.
Det som drar ner för mig är att handlingen slänger in saker som känns väldigt slumpmässiga. Ungefär som att saker måste in för att inte göra filmen för simpel. Det gör att realismen bakom allt går lite förlorad för mig. Intresset för vad som händer blir som en berg och dalbana. Tycker även en del action var väl billig (när andra scener var motsatsen).
Klart bättre än mycket modern western, men ingen ny favorit för mig personligen. En film där jag gillar enskilda scener, men inte lika såld på helheten.
Har du sett denna? Vad tyckte du?