2022-05-01, 17:28
Medlem
Geomeisters avatar
The Cassandra Crossing | Året var 1976
https://www.imdb.com/title/tt0074292...nm_flmg_act_44

Ett tåg är på väg genom delar av Europa. På tåget möter man mängder av karaktärer. Var är det egentligen tåget är på väg? Vilka är personerna på tåget?

En salig blandning med många kända namn.. O.J. Simpson, Ava Gardner, Sophia Loren, Martin Sheen, Richard Harris, Ingrid Thulin, Burt Lancaster och även fler biroller möter man längs vägen. Skådespeleriet överraskar på olika sätt. Något varierande i kvalitet.

Filmens handling är betydligt mer varierande än vad jag trott och handlingen som först ses som simpel tar sig många ofta intressanta vändningar.

Den är både spännande och intelligent samtidigt som den inte tar sig själv på för stort allvar. Mycket händer och det kanske blir väl mycket för mycket. Med alla karaktärer och delvis daterad produktion håller inte vissa delar fullt ut. Frågetecken finns på sina platser.

Jerry Goldsmith står för en soundtrack som används väl tumultartad.

Betyg av IMDB? 6,3 / 10
Mitt omdöme: I stort gillar jag denna film, men den når inte riktigt sin potential. Ändå en av de bättre filmerna jag sett på ett tag. Både tänkvärd och underhållande.
Citera
2022-05-01, 19:50
Medlem
snurresprettiss avatar
The Batman, 2022, Bra men ändå en liten besvikelse. Lite väl enformig handling.
Citera
2022-05-01, 22:52
Medlem
Herr.Dittlings avatar
The way of the flesh (1940). Frestelse.

Bankman från mindre ort åker för bankens räkning till New York, och blir rånad.
Året är 1925.

Ett hyfsat högt omdöme på IMDB avgjorde tillvalet, men jag är nog inte riktigt benägen att hålla med.
För långsam och ologisk handling, 2+/5

Även filmad 1927

IMDB 7,3 = 3,80/5
98 röster.
Senast redigerad av Herr.Dittling 2022-05-01 kl. 23:03.
Citera
2022-05-02, 07:49
Medlem
Herr.Dittlings avatar
The Shawshank redemptaion (1994) Nyckeln till frihet

Bankmannen Andy Dufresne döms till livstidsfängelse för ett dubbelmord han är oskyldig till, året är 1947.

Denna film har länge legat som nummer ett på IMDB, lite märkligt kan man tycka.
Visst är den välgjord, och sevärd, det kan man inte säga annat.

Av mig får den 4/5

IMDB 9,3 = 4,69/5
2580758 röster, även flest röster på IMDB
Senast redigerad av Herr.Dittling 2022-05-02 kl. 07:51.
Citera
2022-05-02, 19:39
Medlem
Man-o-Hasts avatar
Red Rocket En film om Michael som kommer tillbaka hem till hålan i Texas efter att ha haft en karriär som porrskådis i några år. Att hitta ett nytt jobb är inte så lätt och han känner sig lite som en främling hemma i Texashålan.
Citera
2022-05-02, 22:45
Medlem
T.H.F.C.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snurresprettis
The Batman, 2022, Bra men ändå en liten besvikelse. Lite väl enformig handling.
Tycker att den var bättre än förväntat, men kan hålla med dig om enformigheten.
Citera
2022-05-03, 13:11
Medlem
SlappTjackBalles avatar
Spiderman No Way Home

Såg precis klart den, riktigt bra och kanske den bästa av filmerna hitills. Tror många inte kommer tycka så eftersom jag har en förmåga att gilla skit inom både musik och film enligt mina vänner 🤣
Citera
2022-05-03, 17:49
Medlem
snurresprettiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
The Shawshank redemptaion (1994) Nyckeln till frihet

Bankmannen Andy Dufresne döms till livstidsfängelse för ett dubbelmord han är oskyldig till, året är 1947.

Denna film har länge legat som nummer ett på IMDB, lite märkligt kan man tycka.
Visst är den välgjord, och sevärd, det kan man inte säga annat.

Av mig får den 4/5

IMDB 9,3 = 4,69/5
2580758 röster, även flest röster på IMDB

En av mina absolut favoritfilmer, visst att den är aningen seg men jäklar vilken bra handling.
Citera
2022-05-03, 18:00
Medlem
snurresprettiss avatar
Don´t breath, 2016

Läskig och spännade skräckthriller.
Ett gäng ungdomar bryter sig in hos en blind man men han är inte så dum som ungdomarna tror.
Bra film som jag rekommenderar andra att se, skall även se tvåan framöver.
Citera
2022-05-03, 19:48
Medlem
Trollmias avatar
Undercover Blues
IMDB: https://www.imdb.com/title/tt0108442...nm_flmg_act_51
Genre: Komedi, action, mer komedi.

Kathleen Turner/Dennis Quaid som spioner (undercover agents). De är småbarnsföräldrar på semester i New Orleans. Och förstås hamnar i trubbel. De gör sitt bästa att vara småbarnsföräldrar men råkar ut för massor av saker, inklusive en väldigt dålig småligist vid namn Muerte (död) som snabbt får smeknamnet Morty (han spelas av Stanley Tucci).

Underhållning: 4/5

Övrigt: 3,5/5

IMDB ger 6/10

Övrigt: Det är en trevlig liten film som ger en hel del skratt. Inga djupdykande handlingar direkt. Men lagom för en eftermiddag/kväll när man vill ha lite lätt action/komedi innan man kryper till kojs.
Citera
2022-05-03, 20:08
Medlem
Råkade posta nedanstående inlägg i tråden om senaste Batman-filmen häromdagen, sorry, moderator får gärna ta bort det inlägget. Här ska det vara.

Persian Lessons (2020)

Under andra världskriget utger sig en judisk man för att vara halviranier för att undgå att bli mördad. Kökschefen i koncentrationslägret som han förts till vill öppna en restaurang i Teheran efter kriget och vill därför lära sig att tala farsi, och har således användning av sin "perser". Protagonisten, som inte kan ett ord farsi, hittar på ett språk och lurar alltså sin så kallade arbetsgivare.

En av vakterna (han i Deutschland 83), är fast inställd på att persern ska dö eftersom han är övertygad om att denne inte är perser, utan en jude. Men språkläraren skyddas av sin elev.

Eleven och SS-kaptenen är dock ingen sympatisk person, välspelad som han är av Lars Eidinger (Alfred Nyssen i Babylon Berlin), utan snarare ett psycho. Mänskliga drag visar sig dock i "svaga" stunder, men så är ju filmen rysk/tysk/belarusisk, och inte amerikansk.

Berättelsen ska vara inspirerad av verkliga händelser, men ter sig som den visas i den här filmen som osannolik men tanke på lurendrejeriet. Det bör dock tilläggas att det ibland blev komiskt, alltså på ett bra sätt.

Något som jag tycker att de lyckades med var att framställa det alldagliga i nazisternas brott, sett ur just deras perspektiv. De deltar i massmord, men på rasterna och den lediga tiden är det annat som uppfyller deras tankar och samtal: vem som vill ligga med vem (de hade kvinnlig personal), skämt om kommendanten och Kan du ta mitt vaktpass i stenbrottet? Jag tänker ta med Elsa till dansen. En sekvens av filmen med just det temat är när kommendanten tar med en del av lägerpersonalen på picknick, vilket osökt leder tanken till det där fotoalbumet som hittades för ett antal år sedan, innehållande fotografier tagna av en adjutant i Auschwitz, som visar SS-män och kvinnlig SS-personal under ledighet och med många leenden.

Ytterligare en från Babylon Berlin, Leonie Benesch, var med, men här i en helt annan roll. Kul att se vad de kan göra, bra skådespelare, i det här fallet från den ekonomiskt desperata och naiva Greta Overbeck i Babylon Berlin till härdad nazist.

Han i huvudrollen då? En Nahuel Pérez Biscayart som jag aldrig hört talas om. Men han var bra, i synnerhet i filmens sista scen.
Citera
2022-05-04, 09:21
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Doktor Mabuse - der Spieler (1922)

Mästerskurk som med hypnos och andra lömska trick begår mängder med brott

Var förbjuden i Sverige från början, orsaken lär ha varit en lite väl lättklädd dam som skymtade till.
Vet inte när förbudet hävdes, men idag kan man se den.
En biograf visade filmen med nyskriven musik, filmen blir 100 år i år.

Som flera av Fritz Langs tidiga filmer, så är det väldigt ambitiösa projekt, som tyvärr gör filmerna lite i längsta laget.
Utan tvekan sevärd, om man orkar med fem timmar stumfilm.
Gör man det, så är filmen absolut värd att se, tycker jag.
Får man tro IMDB och andra filmsidor så verkar dom hålla med.
4/5 den långa speltiden är orsaken till att jag inte går högre

IMDB 7,8 = 4,02/5
8315 röster
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in