2022-11-29, 07:49
Medlem
T.H.F.C.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bartman777
Asterix 12 stordåd från 1975.

Jag älskar de gamla tecknade Asterix-filmerna och tänkte se igenom filmserien med de sex första filmerna. Det är väl dom som jag anser vara de "riktiga" Asterix-filmerna, sen gick det utför som med alla filmer och serier.

Detta är den tredje filmen i serien och jag tycker den är sämst av de sex, tillsammans med "Asterix och Kleopatra" som heller inte är särskilt bra. Denna handlar om att Asterix och Obelix måste utföra 12 stordåd för att inte bli förslavade av Rom. Klarar de av det blir de dock härskare över Rom istället.
Så man får följa Asterix och Obelix när de genomför de olika proven.

Denna film (tillsammans med "Asterix och Kleopatra") har inte alls samma sköna humor i samma utsträckning som de andra fyra filmerna i serien. Denna känns mest tråkig. De andra filmerna kan jag ligga och skratta åt för jag tycker de är så roliga.

Men nu har jag tre bra filmer framför mig att njuta av!
Yes! Dom gamla Asterix-rullarna är klockrena!
Citera
2022-11-29, 19:51
Medlem
provinsen-taiwans avatar
Kingmaker (킹메이커 / Kingmeikeo) (2022) (ko)

Politiskt drama om en tidig fas i Sydkoreas demokratiseringsprocess. Strategen Seo Jangdae utarbetar under 1960-talets senare del en propagandakampanj för att föra fram en oppositionspolitiker till makten och därmed utmana diktatorn Bak Jeonghui.

Filmen utgör en fristående berättelse om Gim Daejung, som 1997 blev Sydkoreas första oppositionspolitiker att besätta presidentposten och därmed slutgiltigt sätta punkt för den sydkoreanska diktaturen. Kunskaper om Sydkoreas historia är inte nödvändiga, men ger förstås en fylligare inramning.

Betyg: ★★★★

IMDB: 6.7 / 10

Trailer
Citera
2022-11-29, 20:28
Medlem
The Wonder (2022)

Trailern såg intressant ut, och jag hade inte glömt Florence Pugh efter Malevolent (2018).

Men, nja.

Året är 1862, och en engelsk sjuksköterska (Pugh) skickas till Irland för att under två veckor observera en flicka som påstås inte ha ätit någonting på fyra månader, men fortfarande lever och har hälsan i behåll. Hon får bo i hushållet ifråga och får jobba skift ihop med en nunna, som är där för att göra samma jobb, att enbart observera flickan. Pugh gör ett bra jobb som den relativt unga men erfarna och sakliga sjuksköterskan (som varit på plats i Krim-kriget) som är där för att samla in fakta och alltid ser proper ut, men som har en egen märklig ritual för att hantera bortgången av sitt spädbarn. Hon inser förstås att orsaken till jobbet hon är på är en bluff, men hur ska hon lösa saken?

Framstod som aningen artsy farsty, med rätt skum bakgrundsmusik och inte jättemycket dialog, och påminde om There Will Be Blood (2007). Jag antar dock att det de ville förmedla var en någorlunda realistisk atmosfär kring den tidens Irland - mycket religiöst och fattigt och torftigt.
Citera
2022-11-30, 03:14
Bannlyst
Wolves (2014)

Det är en till film om just varulvar som kan påminnas av några jag har sett tidigare, Jason Momoa tillhör en känd skådespelare. Men filmen är inte mer än medelmåttig som mest.

The Witch (2005)

Filmen var psykologisk och ganska så svår. Jag ser filmen som en bra film. Det var en skräckfilm, men inte en allt för läskig.

Monstrous (2020)

Filmen fick dåligt betyg, men inte riktigt håller jag med om att den var dålig/usel. Den var enkelt gjord bara och saknade spänning. Filmen var helt okej som bäst.
Senast redigerad av Iwannakissrihanna 2022-11-30 kl. 03:21.
Citera
2022-11-30, 23:16
Medlem
provinsen-taiwans avatar
Hansan: rising dragon (한산: 용의 출현 / Hansan: yongui chulhyeon) (2022) (ko / jp)

Slaget vid Hansan-do 1592 skildras i denna maffiga krigsfilm, efter att Wa (Japan) har inlett en invasion av Joseon (Korea), med senare sikte på Ming (Kina).

Krigsherren Yasuharu Wakizaka anländer till Wa-kontrollerade flottbasen i Busan för att fullfölja invasionen, men får av skräckslagna överlevare reda på att Joseons befälhavare, amiral I Sunsin, har byggt ett fortifierat sköldpaddsskepp försett med drakhuvud i fören, med vilket man hoppas kunna slå tillbaka inkräktarna…

Betyg: ★★★ / 5

Trailer
Senast redigerad av provinsen-taiwan 2022-11-30 kl. 23:36.
Citera
2022-11-30, 23:18
Medlem
BrotherXIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av provinsen-taiwan
Hansan: rising dragon (한산: 용의 출현 / Yongui chulhyeon) (2022) (ko / jp)

Slaget vid Hansan-do 1592 skildras i denna maffiga krigsfilm, efter att Wa (Japan) har inlett en invasion av Joseon (Korea), med senare sikte på Ming (Kina).

Krigsherren Yasuharu Wakizaka anländer till Wa-kontrollerade flottbasen i Busan för att fullfölja invasionen, men får av skräckslagna överlevare reda på att Joseons befälhavare, amiral I Sunsin, har byggt ett fortifierat sköldpaddsskepp försett med drakhuvud i fören, med vilket man hoppas kunna slå tillbaka inkräktarna…

Betyg: ★★★

Trailer
Är dina betyg av fem eller av tio möjliga?

Om du orkar får du gärna komma med mer personliga reflektioner kring själva verken du betygsätter också. Ser sällan den typ av filmer du för fram, men är lekmannamässigt intresserad.
Citera
2022-11-30, 23:22
Medlem
provinsen-taiwans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrotherXII
Är dina betyg av fem eller av tio möjliga?

Om du orkar får du gärna komma med mer personliga reflektioner kring själva verken du betygsätter också. Ser sällan den typ av filmer du för fram, men är lekmannamässigt intresserad.

I Sverige kör vi ju med typ fem getingar, plustecken, klappor eller vad det nu kan vara. ★★★★★ är alltså max. Kanske borde framgå, dock.

Man kan väl alltid skriva mer utförligt, men då kanske man skrämmer bort någon eller ger bort för mycket info. Bifogar hellre länkt till en trailer för att man ska kunna avgöra om det verkar sevärt.
Citera
2022-12-02, 21:04
Medlem
Bartman777s avatar
Wrong Turn (2003)

Jag tycker egentligen såna här "vara-blond-och-bli-jagad-i-skogen-filmer" är väldigt töntiga och dåliga. Men det är något med Wrong Turn som tilltalar mig. Jag tycker den är ganska underhållande.

Den handlar om några personer som får problem med bilarna ute i skogen och börjar gå efter hjälp.
Dom blir då jagade av några hillbillies och jag tror ni fattar resten

Denna gjordes ju något år innan denna typ av skräck fått fart på riktigt och hunnit bli helt uttjatad.
Kankse är det därför jag uppskattar denna.
Citera
2022-12-02, 23:10
Medlem
provinsen-taiwans avatar
Voice of silence (소리도 없이 / Sorido eopsi) (2020) (ko)

Absurd-morbid kriminalkomedi av typiskt sydkoreanskt snitt. Två snubbar städar upp åt maffian efter avrättningar, som om det vore vilken deltidssyssla som helst. Den ene en religiös farbror, den andre en stum yngre man.

En dag får de i uppgift att ta hand om en kidnappad flicka under några dagar, och det faller på stumme Taein att motvilligt inkvartera lilla Chohui i sitt ruckel på landet. Där finns även Taeins vanvårdade yngre syster, som likt Pippi Långstrump lever obekymrat i nuet.

Omständigheter utanför deras kontroll gör att det vidare förloppet inte går riktigt som tänkt, och Chohui blir därför kvar längre än planerat. Hon följer obekymrat med på de bådas strapatser att begrava lik, och finner sig i tillvaron. Men situationen är inte stabil, och dramat måste därför få en upplösning…

En kreativ pjäs som har en psykedelisk överlagring på en underliggande berättelse. Förstärkta färger i cinemategrafin tillsammans med idylliska familjescener under omständigheter som omfattar kidnappning och våld kortsluter förnuft och logik samt orsakar viss kognitiv dissonans.

Betyg: ★★★★ / 5

IMDB: 6.4 / 10

Trailer
Citera
2022-12-03, 03:40
Bannlyst
Cyrano (2022)

Filmen var stel och tråkig. Filmen kändes också lång samtidigt.
Citera
2022-12-03, 15:21
Medlem
Bartman777s avatar
Jag drog visst av två filmer på raken igår kväll.

Wrong Turn 2: Dead End (2007)
Sämre skåpdespelarinsats än i första filmen, och denna påminner mig så mycket mer om varför denna typ av skräck är så dålig. Sämre än den första, men ändå ett smått underhållningsvärde om jag är på rätt humör.

Cliffhanger (1993)
Denna film ger mig verkligen en jätteskön känsla. Den är så himla 90-tals action-thriller.
Jag myser verkligen när jag ser den här filmen.

Den handlar om några skurkar som tappar några väskor med pengar i bergen och tar bergsklättrare som gisslan för att hjälpa dem hitta väskorna.
Citera
2022-12-03, 18:33
Medlem
Madagascars avatar
Official Secrets. Finns på Svt Play nu.

Baserad på en sann historia. Handlar om en visselblåsare avslöjar hur USA och UK ljuger för att motivera invasionskriget i Irak 2003.

Mycket bra film. Intressant ämne. Realistisk. Förvånande slut.

Se den!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in