"Broadcast News" - (1987)
https://www.imdb.com/title/tt0092699/
William Hurt, Albert Brooks, Holly Hunter, m.fl.
---
Livet på en TV-kanal för nyheter, 80-talets USA.
På kanalen jobbar bla en söt och självkrävande ungkvinna so mproducent, och hon samarbetar fint tillsammans med kanalens smartaste reporter.
In kommer ett nytt nyhetsankare, imbecill och snyggo i ett enda paket - men han är en snäll själ åtminstone.
Han har aldrig lyckats med någonting i hela sitt liv - men ändå, trots sina ständiga misslyckanden, har han alltid slutat som vinnare, så att säga.
Varför förstår han inte ens själv ... men han har på känn att det nog inte är något att vara så stolt över.
Nu hamnar dessa tre på samma kanal, som sagt.
Kvinnan fattar omedelbart tycke för honom, redan innan han ens presenterat sig som hennes nye Nyhetsankare, och hon bjuder in honom till sin säng.
Den duktige reportern, å andra sidan, han är hett förälskat i kvinnan, såklart.
Men han håller skenet uppe, trots att han ser vad som händer mitt framför hans ögon.
Han t.o.m. bidrar med sin, helt spontana och frivilliga hjälp när han sitter ensam hemma och tittar på det nya ankarets första direktsändning, och ringer in med extra bra fakta, som blir kablat till ankarets öronsnäcka.
Nu känner han sig stolt över sig själv, att kunna sitta hemma och se på TV-nyheterna - och bara ringa in och säga något ... och så säger presentatören det.
Men, säg den lycka som varar.
TV-nyheter och kvalitet är två begrepp som börja gå sina skilda vägar strax efter dessa nymodigheterna.
Den gamle erfarne reportern blir åsidosatt och det nya stolpskottet får ännu mer framskjuten ställning i kanalen och rutan.
Kvinnan vet inte riktigt hur hon ska hantera det.
För reportern var ju hennes vän.
Dessutom hade de kyssts.
Men nye ankaret är ju så snygg ...
Och med stigande tittarsiffror stiger även summan på lönekuvertet.
---
Detta är en komedi, med visst drama.
Men ingen gapflabbande komedi utan mer en underhållande sådan.
Ibland rolig, ibland bara daterad.
Lite kul var det iaf att få titta in på en TV-station under 80-talets Prime Time, precis då när nyheterna började bli underhållningsindustri.
---
William Hurt hade tydligen hår på den tiden, och var tydligen känd som ett snyggo av rang.
Idag är han inte längre klassad som en sådan ...
Men han gjorde ett bra porträtt. Det var svårt att tycka illa om honom trots att han hade fått den "onde" rollen.
80-talsfilmer kan mycket riktigt vara underhållande att titta på, även om de är bortglömda sedan länge.
Och detta är en sådan.
Jag ångrar inte att jag tittad spå den, och jag är säker på att många fler än jag kan få en underhållning för en stund.
Fast jag gillade "Anchor Man" bättre ... =)
Betyg
3 av 5