Top Gun: Maverick | Året är
2022
https://www.imdb.com/title/tt1745960/?ref_=nv_sr_srsg_0
Vad tycker jag om originalet från 1986? Det har några charmiga/roliga scener, diggar hela 80-tals soundtracket och flygscenerna är välgjorda (även om de inte intresserade mig så väldigt). Mycket av det är otroligt cheesy och även om jag själv har lite kärlek till filmen känns det mer som romantiserad nostalgi än en genuint bra film.
Nu tills årets film: Jag har hört att det här Tom Cruise ekonomiskt största framgång under öppningsveckan i USA av samtliga hans filmer. Kan det verkligen stämma?
Det är mycket nostalgi, mycket musik, relativt lite dialog, stilrent och välgjorda flygscener. Har hört att man bör se filmen på bio och jag kan instämma. Efter biobesöket var jag mycket nöjd och fylld av energi. Filmen har allvarliga stunder, men är ändå lättsam på flera platser. Den tar inte sig självt på för stort allvar.
En viss del av filmen var grymt överdriven, men samtidigt oförutsägbar och förmodligen inlagd för att inte bli för lik originalet. Jag gick mest för nostalgin, men hade hellre sett mer av och med alla nya karaktärer. Tycker det var smart att ha många olika mindre roller och inte bara fokus på Cruise.
Betyg av IMDB? 8,7 / 10
Mitt omdöme: Var kritisk till filmen som idé (mjölka pengar). Har däremot blivit intresserad tack vare mycket positivt i media. Att det ska vara Tom Cruise bästa film samt ha 8,7 på IMDB tycker jag är överdriva rejält. En godkänd efterföljare och påkostade scener kontra CGI gör inte filmen automatiskt till en av tidernas bästa.
Samtidigt rekommenderar jag den. Gärna med första filmen i minnet.