2022-06-02, 08:31
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Skottet (1969)

Svensk film om två knarkande tonåringar, Ronny och Bertil, som stjäl vapen från ett militärförråd.
Då dom provar (leker) med vapnen, så skjuter Ronny ihjäl Bertil

En film som helt gått under min radar.
Bortser man från det lite styltiga språket i filmen, och att Len (Cia Löwgren) definitivt inte var 14 år, så har man en rätt hyfsad kriminalfilm.

Mängder med fina bilar, parets flyktbil gick inte av för hackor, en Saab 96 Gt750, minsann, och i bilvimlet ser man något så ovanligt som en Messerschmidt.

3/5

IMDB 4,6 = 2,60/5
34 röster
Citera
2022-06-02, 17:10
Medlem
snurresprettiss avatar
The Post, 2017,

Rätt skaplig film men något seg och lite krånglig men blev mer och mer förståelig ju längre filmen går.
Citera
2022-06-04, 09:17
Medlem
Everything Everywhere all at once.

Den här filmen var verkligen inget för mig.
Visst många anser nog att den är nyskapande.
Kan jag hålla med om. Men jag tycker helt enkelt inte att den var rolig alls.
Kändes som ett långt collage av bilder. Det händer för mycket

1/5
Senast redigerad av mangne 2022-06-04 kl. 09:20.
Citera
2022-06-04, 22:27
Medlem
Geomeisters avatar
Top Gun: Maverick | Året är 2022
https://www.imdb.com/title/tt1745960/?ref_=nv_sr_srsg_0

Vad tycker jag om originalet från 1986? Det har några charmiga/roliga scener, diggar hela 80-tals soundtracket och flygscenerna är välgjorda (även om de inte intresserade mig så väldigt). Mycket av det är otroligt cheesy och även om jag själv har lite kärlek till filmen känns det mer som romantiserad nostalgi än en genuint bra film.

Nu tills årets film: Jag har hört att det här Tom Cruise ekonomiskt största framgång under öppningsveckan i USA av samtliga hans filmer. Kan det verkligen stämma?

Det är mycket nostalgi, mycket musik, relativt lite dialog, stilrent och välgjorda flygscener. Har hört att man bör se filmen på bio och jag kan instämma. Efter biobesöket var jag mycket nöjd och fylld av energi. Filmen har allvarliga stunder, men är ändå lättsam på flera platser. Den tar inte sig självt på för stort allvar.

En viss del av filmen var grymt överdriven, men samtidigt oförutsägbar och förmodligen inlagd för att inte bli för lik originalet. Jag gick mest för nostalgin, men hade hellre sett mer av och med alla nya karaktärer. Tycker det var smart att ha många olika mindre roller och inte bara fokus på Cruise.

Betyg av IMDB? 8,7 / 10
Mitt omdöme: Var kritisk till filmen som idé (mjölka pengar). Har däremot blivit intresserad tack vare mycket positivt i media. Att det ska vara Tom Cruise bästa film samt ha 8,7 på IMDB tycker jag är överdriva rejält. En godkänd efterföljare och påkostade scener kontra CGI gör inte filmen automatiskt till en av tidernas bästa.

Samtidigt rekommenderar jag den. Gärna med första filmen i minnet.
Citera
2022-06-04, 23:24
Medlem
Gordon-Shumways avatar
Det okända
Det här är väl i princip en svensk version av Blair Witch Project. Jag tycker faktiskt att denna är bättre är förlagan.
Citera
2022-06-05, 14:33
Medlem
Geomeisters avatar
In the Name of the Father | Året var 1993
https://www.imdb.com/title/tt0107207/?ref_=nv_sr_srsg_0

Nominerad till 7 Oscars 1994.
8,1 av 10 på IMDB!

... Men ingen film jag härt mycket om eller som dyker upp på folks listor. Inte av det jag sett åtminstone.

Istället för massa käbbel av mig tänker jag fråga: Har du sett denna film? Vad tyckte du?

R.I.P. Pete Postlethwaite (en av de större rollerna som dog endast 64 år gammal).
Citera
2022-06-06, 00:26
Medlem
Gordon-Shumways avatar
Andra sidan
Klart en av de bättre svenska skräckfilmerna som gjorts. Ett plus är ju att Dilan Gwyn är med, inte bara som ögongodis utan hon agerar ju bra också.
Citera
2022-06-06, 09:19
Medlem
snurresprettiss avatar
Ice Age: Buck Wilds äventyr, 2022

Klart sevärd Ice Age film.
Citera
2022-06-06, 10:36
Medlem
Dark Angel aka I Come in Peace (1990)

Dolph Lundgren som hård Houstonsnut måste tampas med både knarklangande yuppiegäng och utomjordingar på jakt efter mänskligt endorfin. Det händer verkligen en hel del. Lite mer blod och våld hade dock inte skadat. Dolph sköter sig hyfsat.

Betyg: 2.5/5
Citera
2022-06-06, 14:32
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geomeister
In the Name of the Father | Året var 1993
https://www.imdb.com/title/tt0107207/?ref_=nv_sr_srsg_0

Nominerad till 7 Oscars 1994.
8,1 av 10 på IMDB!

... Men ingen film jag härt mycket om eller som dyker upp på folks listor. Inte av det jag sett åtminstone.

Istället för massa käbbel av mig tänker jag fråga: Har du sett denna film? Vad tyckte du?

R.I.P. Pete Postlethwaite (en av de större rollerna som dog endast 64 år gammal).
Den är väl en bra film om man gillar IRA-filmer.

Det finns ju fler än den, som du hade kunnat kolla upp.
Med samma skådis också, "The Boxer" tex.
"Some Mother's Son" är kanske den som är som allra mest "Propagandistisk" av sig, med storslagna IRA-glorifierande scener - som hämtade från någon av "Free Derrys" muralmålningar.
Citera
2022-06-06, 20:07
Bannlyst
Almost human

Avnjuter en film från 1974 på min projektor.
Riktigt jävla skön känsla måste jag säga, och eftersom den fortfarande är ganska ny är nyhetens behag fortfarande där. Kommer säkert tröttna någon dag men inte än. Som en liten hemmabio. Alltid varit en dröm jag inte visste att jag haft. Fastän jag alltid älskat film. Det var det om projektorn.

Så till filmen då ... ja en psykopatmördare går loss i Italien och man gillar aldrig riktigt honom. Men snygga miljöer och coola karaktärer i gammalt stuk gör filmen sevärd.

7/10
Citera
2022-06-06, 23:30
Medlem
Gordon-Shumways avatar
Choose Or Die
Såg denna precis på Netflix. Upplösningen är inte dålig men kunde ha gjorts bättre. Annars har jag inget att klaga på och filmen är klart sevärd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in