2022-10-25, 01:04
Medlem
Geomeisters avatar
Året var 1971
Filmen var Get Carter
https://www.imdb.com/title/tt0067128/?ref_=nv_sr_srsg_0

Tuffa killen Jack Carter får reda på att hans vanliga laglydiga bror dött. Förmodligen blivit dödad. Han beger sig till staden där brodern bodde som även Jack själv även vuxit upp i. Därefter börjar jakten efter sanningen.

Den som väntar på något gott! Jag fick tag på en hög med fyra Michael Caine filmer. Stegvis så blev de bättre och bättre. Noises Off... (1992) - Riktigt kass. Water (1985) - Mycket bättre, men knappast bra. A Shock to the System (1990) - Steget bättre, men fortfarande inget jag skulle rekommendera. Nu blev det Get Carter. Äntligen en sevärd en!

Filmen övergripliga handling finns i andra filmer, men det är brittiskt, det är 70-tal, udda och bra soundtrack, seriöst och oseriöst på ett sätt som fungerar. Fler riktigt bra scener av olika karaktär.

Filmen går i snabbt tempo och mängder av figurer och roller dyker upp. Trots att många scener borde vara förutsägbara är de inte det. Man blir överraskad av naket, charm, våld och annat på ett sätt åtminstone jag sällan blir i liknande filmer. Snygga vinklingar av scener som ofta görs enligt en mall.

Michael Caine som idag mest är en charmig gubbe är en riktigt bra hårding. Kul även att svenska Britt Ekland dyker upp. Jag vet inte om skådespeleriet alltid är filmens starkaste sida, men detaljrikedomen som finns med höjer även de kanske mer tveksamma rollerna. Det känns till en start inte som en vidare smart film, men med tiden inser man att det är mer än bara en billig actionrulle.

Betyg av IMDB? 7,4 / 10
Mitt omdöme: Rekommenderas. Speciellt om man gillar brittisk film!
Senast redigerad av Geomeister 2022-10-25 kl. 01:10.
Citera
2022-10-26, 13:47
Medlem
provinsen-taiwans avatar
Nice view (奇迹·笨小孩 / Qiji – ben xiaohai / Mirakel – dumma unge) (2022) (zh)

Tjugoårige Jing Hao slår sig ned i Shenzhen, den stora elektronikstaden i söder. Han försörjer sig som reparatör av telefoner och annan elektronik, men har samtidigt ansvar för sin sexåriga syster Tongtong efter att modern gått bort. Det är ett knapert liv.

Tongtong har dessutom ärvt mammans hjärtfel, och behöver genomgå operation för att inte förvärra situationen, helst före åtta års ålder. Allt som allt behöver Jing Hao fixa en halv miljon kronor, vilket är en närmast övermäktig uppgift.

Emellertid kommer han över ett parti defekta telefoner, som han köper i hopp om att kunna tjäna tillräckligt med pengar. Men det är i själva verket piratgods, och han måste därför ordna saken på annat sätt…

En vacker film om kämparanda och entreprenörskap, om medmänsklighet och kamratskap, och om vad som i grunden ligger bakom Kinas ekonomiska mirakeltillväxt.

Betyg: ★★★★

IMDB: 6.7 / 10
Douban: 7.4 / 10

https://www.youtube.com/watch?v=5QOzzzf8Vos
Citera
2022-10-27, 03:41
Medlem
Happy New Year, Colin Burstead

Rolig, sorglig, pinsam och allt annat som familjer faktiskt är. Jag kan inte tänka mig vad som skulle kunna göra filmen bättre. Till och med den snabba klippningen var bra, kanske första och enda gången det sker. Mer Charles Dance menar kritikerna men det hade bara gjort Wes Anderson patriark-smörja av filmen. Inte ens titelkaraktären är speciellt framträdande och jag gillar det så. Fem av fem.
Citera
2022-10-27, 22:04
Medlem
T.H.F.C.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geomeister
Året var 1971
Filmen var Get Carter
https://www.imdb.com/title/tt0067128/?ref_=nv_sr_srsg_0

Tuffa killen Jack Carter får reda på att hans vanliga laglydiga bror dött. Förmodligen blivit dödad. Han beger sig till staden där brodern bodde som även Jack själv även vuxit upp i. Därefter börjar jakten efter sanningen.

Den som väntar på något gott! Jag fick tag på en hög med fyra Michael Caine filmer. Stegvis så blev de bättre och bättre. Noises Off... (1992) - Riktigt kass. Water (1985) - Mycket bättre, men knappast bra. A Shock to the System (1990) - Steget bättre, men fortfarande inget jag skulle rekommendera. Nu blev det Get Carter. Äntligen en sevärd en!

Filmen övergripliga handling finns i andra filmer, men det är brittiskt, det är 70-tal, udda och bra soundtrack, seriöst och oseriöst på ett sätt som fungerar. Fler riktigt bra scener av olika karaktär.

Filmen går i snabbt tempo och mängder av figurer och roller dyker upp. Trots att många scener borde vara förutsägbara är de inte det. Man blir överraskad av naket, charm, våld och annat på ett sätt åtminstone jag sällan blir i liknande filmer. Snygga vinklingar av scener som ofta görs enligt en mall.

Michael Caine som idag mest är en charmig gubbe är en riktigt bra hårding. Kul även att svenska Britt Ekland dyker upp. Jag vet inte om skådespeleriet alltid är filmens starkaste sida, men detaljrikedomen som finns med höjer även de kanske mer tveksamma rollerna. Det känns till en start inte som en vidare smart film, men med tiden inser man att det är mer än bara en billig actionrulle.

Betyg av IMDB? 7,4 / 10
Mitt omdöme: Rekommenderas. Speciellt om man gillar brittisk film!
Stenhård rulle som inte skulle accepteras i dagens PK-klimat.
Citera
2022-10-28, 17:14
Medlem
Z Wants to Play (2019)

En liten pojke har en låtsaskompis som verkar ha en dålig inverkan på honom.

Det låter så dåligt att man tänker att denna film hör hemma i skräphögen. Men den var faktiskt på en ganska OK nivå. En vad de kallar slow burner, inte en massa jump scares. Handlingen rör sig inte så mycket kring pojken, utan om modern som så småningom får veta att även hon hade en låtsaskompis som liten, något hon tydligen hade glömt eller förträngt.

Slutet var uppenbarligen inspirerat av...

...och var inget vidare.
Citera
2022-10-28, 21:47
Medlem
hennevilljagknullas avatar
the edge.
Med anthony hopkins och alec baldwin.

Har sett den förut nån gång men glömt det mesta från filmen.
Älskar sånna vildmarksfilmer,speciellt om noramerikas natur.

Verklighetstrogen tycker jag och intressant hur han gjorde kompass av nål, byggde fälla för ekkorre, och att man kune göra eld av is.
Japp, det går faktiskt: https://www.youtube.com/watch?v=1Hrn98efEEs
Citera
2022-10-29, 15:20
Medlem
provinsen-taiwans avatar
A scene at the sea (あの夏、いちばん静かな海。/ Ano natsu, ichiban shizukana umi) (1991) (jp)

En märklig bagatell om en döv sophämtare som snöar in på surfing efter att ha hittat en trasig surfbräda på arbetspasset. Han studerar noga andra surfare för att lära, och blir med tiden allt bättre, så bra att han deltar i tävlingar och dessutom vinner. I bakgrunden finns alltid hans döva flickvän, som ger honom stöd och uppmuntran. En tyst film om drömmar, kärlek och livets skörhet.

Betyg: ★★★

IMDB: 7.5 / 10

https://www.youtube.com/watch?v=LWjhBVLQMyo
Citera
2022-10-29, 15:23
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Klarar Bananen Biffen (1957)

Två grossister inom bananer och biff anordnar en gångtävling mellan två av sina chaufförer sträckan Sockholm - Göteborg

Det här kändes som en sorts föregångare till Göta kanalfilmerna.
Man kan förvånas över det genomslag tävlingen verkar ha haft, bitvis kantas deras väg av ivrigt påhejade publik.
Under färden inträffar en rad märkliga, och lite dråpliga situationer.

Filmen var väl inte mycket bevänt med, men det var ovanligt mycket fina miljöer och framför allt, mängder med trevliga bilar.
Renault 4cv, Saab 92, Volvo PV, Mercedes 190sl,osv.
Men bilstjärnan var ändå en Saab 94, eller Sonett.
Endast sex exemplar tillverkade, jag tror att det här var nr. 6 i raden.
Tror att alla sex är i "livet" fortfarande.
2/5 från mig.

IMDB 4,6 =2,60/5
47 röster
Citera
2022-10-29, 15:45
Medlem
Im Westen nichts Neues (2022)

Så kom den till slut, den nya och tyska filmatiseringen av romanen ifråga. Mycket välgjord i stil med 1917 (2019), även om jag tycker att de tog sig lite för stora friheter genom att både utelämna vissa ej oväsentliga delar från originalberättelsen, och genom att lägga till en del, samt ändra på några detaljer. Delen som handlar om deras militära utbildning under instruktören och plågoanden Himmelstoss är inte med alls, ej heller sjukhusvistelsen, eller permissionen där Paul träffar sin familj och andra civila som naturligtvis inte har någon som helst insikt eller förståelse för vad han och hans kamrater gått igenom, och hans tankar kring det. Bara några få i Pauls grupp är med i filmen, så det var några namn man saknade. Det man lagt till är politikern Erzbergers försök att få ett slut på kriget, vilket jag visserligen inte hade några problem med, och så en tokigt ärelysten general som vill få en chans att glänsa.

Jag hade gärna sett lite mer bakgrund och förklaring; är man inte särskilt insatt i första världskriget så kanske det blir lite otydligt och förvirrande. Tanken med att utelämna detta, att det bara händer grejer, kanske var att fokusera mer på berättelsens kärna: initial ungdomlig geist och glädje över att få delta i ett spännande äventyr som övergår i kaos, lidande, död och helvete. Och för vad? Ingenting.

En filmupplevelse av både det storslagna och deprimerande slaget.
Citera
2022-10-29, 15:54
Medlem
BrotherXIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av W.S.

Så kom den till slut, den nya och tyska filmatiseringen av romanen ifråga. Mycket välgjord i stil med 1917 (2019), även om jag tycker att de tog sig lite för stora friheter genom att både utelämna vissa ej oväsentliga delar från originalberättelsen, och genom att lägga till en del, samt ändra på några detaljer. Delen som handlar om deras militära utbildning under instruktören och plågoanden Himmelstoss är inte med alls, ej heller sjukhusvistelsen, eller permissionen där Paul träffar sin familj och andra civila som naturligtvis inte har någon som helst insikt eller förståelse för vad han och hans kamrater gått igenom, och hans tankar kring det. Bara några få i Pauls grupp är med i filmen, så det var några namn man saknade. Det man lagt till är politikern Erzbergers försök att få ett slut på kriget, vilket jag visserligen inte hade några problem med, och så en tokigt ärelysten general som vill få en chans att glänsa.

Jag hade gärna sett lite mer bakgrund och förklaring; är man inte särskilt insatt i första världskriget så kanske det blir lite otydligt och förvirrande. Tanken med att utelämna detta, att det bara händer grejer, kanske var att fokusera mer på berättelsens kärna: initial ungdomlig geist och glädje över att få delta i ett spännande äventyr som övergår i kaos, lidande, död och helvete. Och för vad? Ingenting.

En filmupplevelse av både det storslagna och deprimerande slaget.
Finns det något skäl till varför man ska se filmen istället för att läsa om boken?
Citera
2022-10-29, 17:50
Medlem
provinsen-taiwans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av W.S.

Den tankar vi omedelbart ned… für Gott, Kaiser und Vaterland!
Citera
2022-10-29, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BrotherXII
Finns det något skäl till varför man ska se filmen istället för att läsa om boken?

Om man vill och är intresserad av att se filmen så borde det vara skäl nog.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in