2011-10-13, 02:19
Medlem
Stvrmzeits avatar
Limitless

En författare upptäcker den topphemliga drogen NZT som får honom att använda sin hjärna många gånger bättre. Han börjar tjäna stora pengar och får uppmärksamhet, men drogen har också bieffekter.

Till att börja med är denna idé inte så dum och rätt intressant egentligen, men när man har gjort något så tamt som Limitless av den blir det ju mest dumt. Inte direkt en pekoral om man ser det som film, men det är inte så långt ifrån heller. Faktiskt blev det aldrig så pass tråkigt att jag imminent ville stänga av, för immerfort funkade faktiskt handlingen att drivas fram jämnt. Men å andra sidan var det ju knappast något kvalitativt man hade gjort av det banala manuset. Det luktar högmod i alla ära och filmen vill vara smart, men den lyckas inte åvägabringa något särskilt av värde och blir istället full av tillkortakommanden.

Effekterna för att visa drogens påverkan ser mest ut som något ur en motbjudande reklamfilm eller en modern musikvideo från MTV, detta förlänar mig inte någon som helst upphetsning. Detta är fjärde filmen jag ser med Bradley Cooper, han är inte någon hit och han verkar mest vara med sopiga filmer, men det passar väl honom. Och Robert De Niro är en skådespelare som har gått ner sig ofantligt mycket, han verkar inte vara med i ens acceptabla filmer längre. Så skådespelet överlag var verkligen inte ens nära på att imponera. Trist att man nästan blev antererad över ett speciellt klichéfyllt scenario som kändes galet evident någonstans i slutet också. Väldigt svag tvåa.

2/5
Citera
2011-10-13, 07:42
Medlem
Stvrmzeits avatar
Horrible Bosses

Tre vänner kommer på en idé, att döda sina chefer. Självklart går inte denna idé som de hade tänkt sig.

Själva idéen är ju fyndig och går att göra mycket med, men Horrible Bosses stannar ungefär vid noll på skalan noll till hundra. Det gör ingenting att den möjligtvis bjuder på några milda överraskningar i handlingen, det räcker tyvärr inte långt alls och är bara en diminutiv fördel. Eljest är för många moment fortfarande förutsägbara.

Till att börja med är ju karaktärerna uppbyggda på sjukligt tråkiga stereotyper. Jennifer Aniston spelar chef till Dale, den kvinnliga rollen som har störst plats i hela filmen, hennes karaktär är galen i sex, ska vara "sexig", ha lite kläder och säga snuskiga saker för att det tydligen är obscent. Med andra ord är hon endast med i filmen av en anledning. Lika fantasifullt som ett tomt papper. Att hon är usel och någon som man helst inte vill se röken av gör ju inte saken bättre. På tal om stereotyper, vi har ju också den kriminella svarta killen som är tatuerad i skallen och ska vara rolig och farlig på samma gång.

Humorn är så krystad att det inte är sant, den består av hjärndött gapande (se Charlie Day som spelar över att det blir tröttsamt), svärord och självfallet torra sexskämt. Om det nu skulle vara en svart komedi har ju regissören cyklat käpprätt åt helvete. Filmen blir alltså chargerad och dum på det usla sättet. Ingenting är ansträngt och det finns ingen finess, det är så trött att cheferna inte ens har några motiv bakom sina beteenden. Eller jo, Jennifer Aniston har ju det, hon är ju allenast kåt.

Stereotypiskt, hjärndött, dumt (på ett pinsamt sätt), fullt av gruvligt trötta fördomar och låg sexhumor, allt utan finess. Nej, tack. Snacka om att chikanera och blamera en god och fyndig idé.

1/5
Citera
2011-10-13, 07:52
Medlem
cerns avatar
Hellraiser III

När hollywood misslyckas totalt med en skräckfilm, när de bara kan blanda in oskuldsfulla flickor som ropar "daddy!" genom hela filmen. Sen kommer Hellraiser ut på gatorna med sina polare och jagar en tjej som springer runt i högklackat. Bilar exploderar! Skådisarna suger! Hellraisergubbarna är fåniga!

Se den inte! 1/5
Citera
2011-10-13, 11:37
Bannlyst
Såg också Horible Bosses...

...och får väl hålla med föregående. Den spårade visserligen inte ur likt många andra komedier idag, men handlingen är i stort sett densamma: Amatörer som gör nåt "lite galet". Inget nytänkande, därav ytterst få garv. Ett garv, för att vara specifik:

2/5
Citera
2011-10-13, 13:22
Medlem
persiflages avatar
30 Days Of Night som gick igår på TV.

Hade inga förväntningar alls på filmen, trodde att den skulle vara otroligt långtråkig. Men jag fastnade faktiskt i den och den var helt okej. Lite utdragna scener och tidsperspektivet var orealistiskt. Men filmen hade de rätta elementen för att bli bra. Blev dock förbannad på slutet, kändes helt onödigt med tanke på vad som strax hände.
Citera
2011-10-13, 19:44
Medlem
jeremy-joness avatar
The Quiet Earth (1985)
- Australiensisk postapokalyps när den är som bäst. Handlar om en man som vaknar upp och finner att han är ensam i hela världen
. Tät stämning filmen igenom. De kunde kanske tagit till vara på en del idéer något bättre bara.

3/5
Citera
2011-10-13, 23:47
Medlem
Roxanas avatar
Elephant

Starka scener.

Tex där eleverna springer i en slags tyst panik genom korridorerna.Kastar sig fram likt skrämda djur. Man kan nästan känna skräcken.

Eller mördarna, som med sina vapen framför sig lugnt stegar fram genom skolans vindlande gångar och skjuter allt som rör sig.Man får en kuslig känsla av Den ultimata spelupplevelsen.
Citera
2011-10-14, 03:44
Medlem
Festen

Fadern Helge fyller 60 år och firar storslaget på sin herrgård med hela familjen. Familjen är i sorg efter att den ena dottern har begått självmord. Allt eftersom festligheterna fortgår rämnar den fläckfria överklass fasaden.

Filmen var, som jag trodde, fantastisk. Den är mörk, rå och väldigt rättfram. Jag tar till mig handlingen helt och hållet, jag tycker alla skådespelare passar bra in i sina roller. Fotot är till en början jobbigt, närgånget, kornigt och skakigt, men när handlingen börjar sätta sig gör så även fotot som passar utmärkt.

5/5
Citera
2011-10-14, 04:15
Bannlyst
Igår såg jag Final analysis med Richard Gere och Kim Basinger och sen Crazy/Beautiful med Kirsten Dunst. Jag hade sett de filmerna några gånger förut, men de tål att ses igen och igen.

Idag såg jag Dinner for Schmucks med Steve Carell och Vad kvinnor vill ha med Mel Gibson. Dinner... hade jag inte sett förut och den var bättre än jag räknat med. Vad kvinnor.... har jag sett några gånger, och den är alltid lika bra.

Och vad jag ska se imorgon återstår att se. Jag har en känsla av att det blir mer än två rullar, i alla fall.
Citera
2011-10-14, 11:00
Medlem
Rekommenderar Sisters (1973). Att Hitchcock stämningen ligger som ett täcke över filmen är Brian DePalma inte rädd för att erkänna & refererar hela tiden till filmer som Psycho & hur hans stora idol lägger upp sina filmer. Snygga splitscreens, suspens & ett riktigt trevligt slut.

7/10
Citera
2011-10-14, 11:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ReturnToZero
Rekommenderar Sisters (1973). Att Hitchcock stämningen ligger som ett täcke över filmen är Brian DePalma inte rädd för att erkänna & refererar hela tiden till filmer som Psycho & hur hans stora idol lägger upp sina filmer. Snygga splitscreens, suspens & ett riktigt trevligt slut.

7/10

Jag har sett remaken av Sisters. Vet inte vilket år den kom, men i alla fall så är Chloe Sevigny med. Oftast är originalet bättre, ibland är det tvärtom - hur är det i det här fallet?
Citera
2011-10-14, 16:23
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReturnToZero

7/10

Kanske tar och ser den senare idag då, haft den liggandes för länge nu osedd hemma. De Palma är ju oftast ett säkert kort att satsa på, även om jag blev besviken på Obsession.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in