2022-06-12, 01:48
Medlem
Gordon-Shumways avatar
Nosferatu: Phantom der Nacht
Herzogs remake av Murnaus stumfilmsklassiker från 1922 är långtifrån lika bra som originalet men jag måste faktiskt medge att jag trodde den skulle vara betydligt sämre. Klart sevärd!
Citera
2022-06-12, 11:15
Medlem
Ambelains avatar
"Spinning Boris" - (2003)
https://www.imdb.com/title/tt0324619/

Jeff Goldblum, Lief Schrieber, m.fl.

---

Enligt filmen, som ska vara baserad på verklig händelse, så anlitade Boris Jeltsins medarbetare inför det första demokratiska valet i nya Ryssland ett gång på tre stycken amerikanska valstrateger, för att hjälpa till bakom kulisserna i största hemlighet.

Och det är det filmen handlar om.
Den baserar sig på deras egna berättelser och inte på det officiella från Jeltsins egen kampanj, så hur mycket som är sant vet man ju faktiskt inte - om någonting alls egentligen ...

En politisk komedi kan man alltså kalla den.
Eller något i den stilen.

De tre jänkarna får uppdraget genom en rysk-armerikansk affärsman, och bestämmer sig för att flyga över och ta del av historia när den skapas.
Men de blir kvickt på det klara med att allting inte fungerar på samma sätt som de är vana vid.

Det då ryska samhället var i upplösning, och allt var en enda blandning av maffia, korrupta politiker, nära släktingar som skulle hjälpa, och utfattiga gamla fosterlandshjältar som sålde sina medaljer på gatan.

Ingen gillade Jeltsin.
6 % fick han i opinionsundersökningarna, och det såg ut som att kommunisterna istället skulle återta makten, och återföra järnridån igen.
Hotet om inbördeskrig hängde tungt över dem och det pratades om att ställa in valet.

Men amerikanerna ville inte höra på det örat.
Det är ju precis sånt vi jobbar med, och vi ska nog kunna få folket att tycka lite bättre om honom.
Hårdvinklade intervjuer och filmklipp där Jeltsin gjorde saaker som folk tyckte om att se - som att pussa småbarn i pannan - inte på kinden - och plantera träd, det fick folket att gilla honom.

Inte att se honom hålla tal ...
Bättre då att göra Jeltsin till någon slags mysfarbror, på gränsen till pajas.
Iaf fick de tillåtelse efter att Jeltsin drabbats av en mildare infarkt, och hans dotter - som ledde skumraskaffären i hemlighet - gav dem sitt godkännande.

Men saker och ting kan gå fel också.
ch de börjat tro att de ska bli likviderade av KGB när som helst typ.

Inte ens det faktisk att "alla" verkar veta att de är i Moskva - t.o.m. på vilket hotell och i vilken svit - får dem att känna sig säkrare.
CIA ringer dem och frågar hur det är med Jeltsin, gamla mediekollegor också - till deras förskräckelse, och så fortsätter det.

Men, men ...

Hur ska det gå, egentligen?

---

Det var en politisk film jag inte hört talas om innan, så det var ju kul att få se något nyttt för en gångs skull.
Dessutom var den inte något vrak, utan fullt sevärd faktiskt.

Men inget mästerverk, vilket den nog inte var menad att vara heller.
Och de flesta av skådespelarna gjorde sitt jobb.
Förutom Jeff Goldblum så hade börjat tro att han skulle bli världens tjejtjusare ungefär vid den perioden i sin karriär.
SÅ han framställde sig som just det - tjejtjusare av rang ... som dessutom verkade vara på vippen att lägra Jeltsins dotter och allt.
Och så kutade han omkring halvnaken lite väl många gånger för att det skulle sluta vara roligt =)

...

En 3:a kan det iaf få, för den var inte så himla dålig som sagt.

Betyg:

3 av 5
Citera
2022-06-12, 11:17
Medlem
Wanted: Dead or Alive (1986)

Rutger Hauer som prisjägare i Los Angeles inleder en katt och råtta-lek med CIA samtidigt som han är på jakt efter en islamistisk terrorist spelad av Gene Simmons.

Ganska medioker om än lite småcharmig actionfilm.

Betyg: 2.5/5
Citera
2022-06-12, 15:41
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Guns of Navarone (1961) Kanonerna på Navarone

En liten styrka om sex personer får i uppdrag att förstöra ett par jättekanoner i Grekland under andra världskriget.

Stjärnspäckad var den, och välgjord, men också väldigt lång och långsam.
Färg var det också.
Jag har inte sett filmen på mycket länge, sedan yngre tonåren.
3+/5

IMDB 7,5 = 3,89/5
50560 röster
Citera
2022-06-13, 00:00
Medlem
Geomeisters avatar
The Street with No Name | Året var 1948
För information: Svartvit
https://www.imdb.com/title/tt0040843...nm_flmg_act_76

Mord sker och polisen förstår att ett gäng ligger bakom detta, men gänget är smart och polisen har inget som binder fast de till morden. Hur ska de göra? De har en plan. Därefter följer man handlingen från bådas perspektiv.

Introt gillar jag starkt. Likt Star Wars berättas en kontext, men istället för rullande text är det lagom snabbt skrivet på en skrivmaskin i närbild. En minnesvärd touch.

En berättarröst dyker upp ibland, men en del scener är bra röriga ändå. Svartvitt är det och det blir mycket svart. Folk hit och dit. Många karaktärer som både är poliser, gangsters och annat. Actionscenerna är väl inget att hylla heller.

Ingen är direkt dålig i sin roll, men karaktärernas ges ofta för lite personlighet för att stå ut. Huvudrollerna har några scener som står ut dock. Annars blir det för många karaktärer och handling som inte alltid är så lätt att hänga med i. Slutet är lite spännande!

Betyg av IMDB? 7,1 / 10
Mitt omdöme: Okej film, men inget man behöver söka sig efter.
Citera
2022-06-13, 01:06
Medlem
The Thief Who Came to Dinner (1973)

Ryan O'Neal spelar en programmerare som tröttnat på sitt trista liv, säger upp sig och blir mästertjuv istället. Han träffar Jacqueline Bisset och inleder en romantisk relation och blir jag av en försäkringsagent (Warren Oates) som genomskådat honom.

Tidens tand har verkligen gnagt på den här rullen. Den känns daterad, trist och långsam. Ett plus för Warren Oates medverkan får den i alla fall.

Betyg: 1.5/5
Citera
2022-06-13, 07:55
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Passport to China (1960) farligt uppdrag i östern
Alt. titel: Visa to canton

Don Benton driver en resebyrå i Hong Kong, en dag blir han kontaktad av amerikansk säkerhetstjänst, ett flygplan med amerikanska angelägenheter har tvingats ner i Kina.

Bitvis kändes det lite som en föregångare till James Bond, och kanske hade man kikat lite på den här filmen.
Faktiskt i färg.
men det var väl ingen toppfilm att rekommendera, 3-/5

IMDB 5,1 = 2,82/5
176 röster
Citera
2022-06-14, 06:45
Bannlyst
The 6th Friend (2019)

Filmen var bra och det är ett tempo i filmen som är uppskattat, däremot så känns det som att handlingen tappar lite och filmen faller, men filmen är förvånansvärt spännande.

6/10
Citera
2022-06-14, 07:57
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Scream of fear (1961) Ett skri av fruktan

Rullstolsburne Penny bestämmer sig för att vila upp sig på sin fars gods på rivieran, men han är inte där.
Något verkar vara på tok.

En film jag såg för några år sedan och blev mycket förtjust i, och valde att se om den igen.
Nu är överraskningsmomentet borta, men jag tycker fortfarande att den är riktigt bra.

Sällan har jag sett en så Hitchcocklik film, utan att Hitchcock varit med. Istället heter regisören Seth Holt, som även skulle göra The Nanny (1965) , även den för Hammer

Christopher Lee är med på ett hörn.
Sportbilen tror jag är en Simca
5/5

IMDB 7,4 = 3,84/5
4597 röster
Citera
2022-06-14, 09:15
Medlem
Jag såg Winchester - House of Ghosts från 2018.
Filmen handlar om Sarah Winchesters underliga hus, som ständigt byggs på bit för bit för andarnas skull.

Tyckte att det var en spännande drama-skräckfilm, även om den kanske hade lite för många "jumpscares" för min smak. Helen Mirren gjorde oavsett en lysande insats i huvudrollen som Sarah, imo.
Citera
2022-06-14, 12:16
Medlem
Gordon-Shumways avatar
Mr. Brooks
En film där Kevin Costner spelar seriemördare. Minns att jag inte hade särskilt höga förväntningar när filmen släpptes men den är faktiskt bra. Ett plus i kanten är Demi Moore som polis.
Citera
2022-06-14, 15:59
Medlem
Trollmias avatar
Countess Dracula 1971
https://www.imdb.com/title/tt0065580/

Handlar om Elisabeth Bathory, adelskvinnan som fick för sig att hon blev ung genom att bada i jungfrublod. I denna film så blir hon ung. Det är en typisk B-film, men den har sin charm för den tidens skräckfilm.

Den enda skådespelare vars namn jag känner igen är Leslie-Anne Down (Nord & Syd).

Underhållning: 1,5 av 5 trollhattar
Totalt: 1 av 5 trollhattar.
IMDB-rating: 5,9 av 10.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in