2022-06-07, 03:48
Medlem
Geomeisters avatar
Blood and Wine | Året var 1996
https://www.imdb.com/title/tt0115710/?ref_=nv_sr_srsg_0

Jack!

Jack Nicholson, Jennifer Lopez (innan hon blivit riktigt känd), Harold Perrineau och Michael Caine i filmen där Caine fick förnyat intresse för sitt yrke. Han hade redan då ett långt CV och var redo att tacka för sig. Han gillade dock denna produktion så mycket att han bestämde sig för att fortsätta.

Kan förstår varför. Det här är inte världens mest påkostade eller smartaste film, men den utvecklar sig ständigt på sätt som är oväntade. Det är ingens starkaste prestation på vita duken. Den är däremot underhållande och växlar mellan några genrer på ett sätt som är intressant. Svårt att veta var någon karaktär egentligen ska ta vägen.

Betyg av IMDB? 6,0 / 10
Mitt omdöme: Godkänd!
Senast redigerad av Geomeister 2022-06-07 kl. 04:17.
Citera
2022-06-07, 12:30
Bannlyst
Belladonna of Sadness

En japansk animerad film från 1973.
4:3 format.

Den är väl av slaget konstnärligt animerad och väldigt fin att se på. Spännande handling kanske man kan säga. Verkar vara någon sorts kult-film idag.

Jag ger betyget 8/10
Citera
2022-06-07, 13:22
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Dial red O (1955)

Ralph Wyatt, 29, sitter på ett militärt mentalsjukhus, och får skillsmässopapper från sin hustru.
Ralph rymmer från sjukhuset.

Jo vars, det här var väl inte så tokigt, 3/5
Ganska kort film, just över timman.

IMDB 6,7 = 3,53/5
86 röster
Citera
2022-06-07, 15:13
Medlem
McBain (1991)

En oerhört trött och ointresserad Christopher Walken ska störta Colombias diktator. Hade trots det låga IMDB-betyget (4.7) lite förhoppningar om den här filmen då regissören Glickenhaus tidigare gjort goa The Exterminator (1980) och The Protector (1985) men det här var verkligen inget vidare.

Positivt: Michael Ironside och Steve James medverkar.

Negativt: Exakt allt annat. Rekommenderas ej.

Betyg: 1/5
Citera
2022-06-07, 19:53
Bannlyst
Gunfight at High noon/3 blodshämnare
Från 1964

Filmen handlar om tre bröder, det är en italiensk/spansk vilda västern.
Fina miljöer snygg cowboy estetik.
Tre bröder som i början av filmen bevittnar sin far bli mördad av fyra banditer.
Kort därefter är alla tre bröder vuxna och mordet har präglat de alla olika. De bor fortfarande med sin mamma.

Chet vill hämnas till varje pris.
Jeff läser lagböcker och ämnar bli en US Marshal.
Brad är den balanserade.

Hursomhelst.

Jag gillade filmen. Skulle ge den 7/10. Lättsmällt vilda västern rulle. Med snyggt foto och miljö
Citera
2022-06-07, 23:25
Medlem
Inglourious Basterds (2009)

Den här har man sett några gånger, och favoritscenerna, restaurangscenen och källarscenen, ännu fler gånger eftersom de är så fantastiskt bra.

En grupp amerikanskjudiska soldater under befäl av löjtnant Aldo Raine (Brad Pitt) skickas till det naziockuperade Frankrike för att ta kål på den tyska ledningen när denna kommer att befinna sig på en filmpremiär. Vad de inte vet är att biografens ägarinna är en judinna som är ute efter hämnd efter att hennes familj blivit mördad av tyskarna.

Att det är Quentin Tarantino som ligger bakom manus och regi märks inte bara på hans sedvanliga musik till filmen, utan även på dialogen.

Filmens största behållning är helt klart Christoph Waltz som SS-översten Hans Landa, en intelligent, charmerande, artig och iskall individ som trots alla sina medaljer "bara" "jobbar för nazisterna".

Sedan har vi August Diehl som en Gestapo-officer, som får visa lite av sina skills som skådespelare i källarscenen, där även hans karaktär är intelligent och iskall - och fullständigt odräglig.

Sylvester Groth bör också nämnas i sammanhanget, här som Joseph Goebbels, som kanske inte porträtteras helt inkorrekt av dokumentärer att döma. Och som dennes översättare har vi den vackra Julie Dreyfus (Kill Bill 1 och 2).

Baxna, men i en scen dyker Mike Myers upp. Första gången jag såg filmen insåg jag inte ens att det var han - courtesy av the makeup department.

Om man väntar sig något historiskt korrekt så är man fel ute. Andra världskriget är här en backdrop och man får ta det för vad det är.
Citera
2022-06-08, 08:17
Bannlyst
Shadow (2016)

Småbarn och fylld av kamper. Det var en bra film. Jag kan starkt rekommendera att ni tittar på filmen om ni gillar den här typen utav film.

6/10
Citera
2022-06-08, 08:20
Bannlyst
Red (2010)

Filmen är undermålig och inte särskilt imponerande som jag trodde. Kritikerna säger att filmen är bra. Men jag kan tycka filmen inte var så bra.

4/10
Citera
2022-06-08, 12:36
Medlem
Bacurau (2019)

I en nära framtid återvänder en kvinna till sin hemby på den brasilianska landsbygden för sin farmors begravning, kort därpå börjar märkliga saker börjar att hända.

En film man inte riktigt vet var den ska ta vägen när man börjar titta. Intressant persongalleri och Udo Kier är ju alltid sevärd. En trevlig överraskning.

Betyg 3.5/5
Citera
2022-06-08, 18:46
Bannlyst
Coup de torchon (1981)

Fransk film från 1981. Filmen är efter en bok som heter Pop 1280.

Den utspelar sig i en fransk koloni i Afrika. Helt okej filmat. Fina miljöer annars lite som en 80-tals film. Inte jättespännande.
Men försöker se de filmer jag har på datorn.
Småtrevlig typisk fransk ganska lång 2 timmar. Många svarta afrikaner med som statister, men huvudpersonen är Lucien en fransk man som är polis. En anti-hjälte. En del snygga kvinnor som Lucien är med. Också det ganska franskt i alla fall enligt mig. Inget mig emot. Men mest låg filmen på i bakgrunden så var det med det.

Jag ger filmen 4/10.
Citera
2022-06-08, 23:00
Medlem
Neatlesss avatar
SSF: Timecode (2000) | 🌑🌓 |

Det är en någorlunda normal dag hos Red Mullet Productions som är i full gång med förberedelserna för sin nästa film. Regissören försöker navigera i djungeln av idéer, producenterna försöker göra en perfekt casting av unga, ivriga skådespelare och mitt i allt det här springer en massös runt och klämmer på alla. Och dagen kommer bli än galnare.

Så det här är en experimentell film som är filmad i en enda lång tagning med fyra handkameror och där vi får se alla vinklar hela tiden. Skärmen är alltså uppdelad i fyra rutor filmen igenom. Men det är inte ett enda stort kaos som man kan tro - narrativet är ganska tydligt uppdelat och det är inte svårt att veta vilken ruta filmen vill att man lägger fokus på. Ljudet spelar också en viktig roll med att höja just den rutan som är viktigast.

Kul och intressant idé. Men det blir snabbt tröttsamt när storyn är nästan helt ointressant och det inte känns som de försöker göra något kul med greppet. Den formidabla skådespelarensemblen - seriöst, det dyker upp kända ansikten filmen igenom - improviserade tydligen all dialog och det märks, tyvärr. Improvisation fungerar i små doser för min del, inte en hel film där man tydligt ser hur kugghjulen snurrar i deras huvuden när de försöker komma på saker. Det blir onaturliga pauser och inte trovärdigt alls.

Bland prestationerna hittar vi Stellan Skarsgård i en härlig roll. En diva som inte bryr sig om någon (en stor del av storyn är att han är otrogen mot Saffron Burrows med Salma Hayek). Jeanne Tripplehorn har i sin tur en relation med Hayek och misstänker att hon är otrogen - därför har hon planterat en mikrofon i hennes väska som hon lyssnar på. Stackars Tripplehorn - 80% av filmen spenderar hon i en bil och lyssnar intensivt på vad som händer. imponerande att hon orkar göra ansiktsuttryck så länge i sin ensamhet i den vänstra övre rutan.

Väldigt ambitiöst men ack så uddlöst i slutändan. Behållningen är egentligen bara alla fina skådespelare, men jag tvivlar på att någon av dem anser den här filmen vara något mer än en trivialitet i deras karriär. Se mästerverket Leaving Las Vegas (1995) av Mike Figgis istället!
Citera
2022-06-09, 09:59
Medlem
There Was a Crooked Man... eller på svenska: Det var en gång en skurk... (1970)

Kirk Douglas spelar brottsling som måste rymma från fängelset för att få tag på en säck med pengar som är gömd i öknen. Henry Fonda är fångvaktaren som ska stoppa honom. I övriga roller kan man t ex se Burgess Meredith och Warren Oates.

Småtrevlig western som mest puttrar på men aldrig riktigt bränner till. Kul att Kirk Douglas för en gångs skull spelar en riktigt obehaglig karaktär.

Betyg: 2.5/5
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in