2021-11-14, 11:43
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Prison train (1938)

Några grova brottslingar ska fraktas med tåg mot fängelset Alcatraz

Inte ens tidens tand kan ursäkta det här.
Filmen var inte bra, eller ens sevärd ur någon aspekt.

IMDB 5,8 = 3,13/5
143 röster

Citat:
Ursprungligen postat av Geomeister
Filmen var Mutiny on the Bounty
Året var 1962

Betyg på IMDB? 7,2 / 10
Mitt omdöme: Överlag bättre än versionen ifrån 1984 (utöver musiken). Bitvis klart sevärd, men helheten blir mastig (pun intended). Har någon annan sett denna film? Vad tyckte du?
Jag har sett den, även om det var ett tag sedan, och jag håller väl i stort sett med dig på alla punkter.
Men vackert filmad är den, även om den är på tok för lång, och Trevor är ju, som alltid, sevärd.
1984 versionen har jag inte sett, och -35 versionen är det för länge sedan jag såg för att vilja göra någon jämförelse.
Citera
2021-11-14, 22:06
Medlem
Från och med herr Gunnar Papphammar (1980)

En samling bestående av Papphammar-sketcherna. Kanske inte riktigt så roligt som jag mindes det från tonåren, när jag såg dem senast. Gösta Ekman var mycket duktig på komik i vilket fall, här mest fysisk sådan. Det var visst han som hade komponerat och även spelade Papphammar-musiken på piano, en av de bättre delarna av serien och filmen. Just musiken i denna film gör mycket, eftersom den är lite tokig i kombination med att den spelas, om än i lite olika varianter, mellan varje sketch - 24 stycken. Efter ett tag ställer man sig frågan: bidrar musiken bara till det tokiga och roliga, eller börjar jag faktiskt bli genuint jävla trött på den?

De flesta yngre förmågor idag har kanske inte ens hört talas om Ekmans Papphammar, men denna finns på Cineasterna.
Citera
2021-11-14, 22:59
Medlem
RudolfHutlers avatar
El Camino: A Breaking Bad Movie - (2019)

Epilog till serien Breaking Bad. Saknar samma intensiva spänning och egentligen all den komik och svarta humor som kännetecknade serien, vilket gör den till lite av en besvikelse. Sen blev visserligen serien ganska så "seriös" i sista säsongen. En okej film kan jag väl säga och tyckte man om serien så kan man väl se den, men förvänta er inte samma stuk.

6,5/10
Citera
2021-11-15, 01:39
Medlem
Geomeisters avatar
Filmen var The Hangover
Året var 2009
https://www.imdb.com/title/tt1119646/?ref_=nv_sr_srsg_0

Handling? En kille ska gifta sig och åker med tre vänner till Las Vegas. Natten blir inte som de väntat och morgonen efter undrar de vad som egentligen hände.

Såg denna film på bio och minns den som möjligtvis bästa komedin jag sett.... Nä. Det stämmer inte, men jag minns att jag lämnade biosalongen nöjd. Tyckte väl den var rätt kul.

Tyvärr tycker jag filmen förlorar en del efter första titten. Mycket sitter kvar i bakhuvudet och är inte roligt nog att återupprepas. Personkemin mellan karaktärerna kunde varit bättre också. Nu tycker jag främst Zach Galifianakis och delvis Bradley Cooper står för det roliga. Övriga två roller kunde spelats av vem som helst. Diverse biroller kan nog vara bäst av alla.

Det som oftast var kul är det mer extrema (saker som inte är med i valfri annan komedi). Annat känns för utstuderat. Humor ska komma mer spontant/oväntat för att verkligen slå till. För att vara en mainstream amerikansk komedi är det oväntade nakenscener och icke politiskt korrekt. Vilket känns tacksamt. Helt skyddad humor är sällan kul. Filmens dåtida populärmusik bidrar inte med något positivt alls.

Denna gång var filmen inte lika rolig som jag hade hoppats, men roligare än värsta tänkbara. IMDB betyget är på tok för högt i min värld. Mest en amerikansk komedi i mängden.

Betyg på IMDB? 7,7 / 10
Mitt betyg? 5,8 / 10
Senast redigerad av Geomeister 2021-11-15 kl. 02:00.
Citera
2021-11-15, 17:53
Avstängd
TantRossins avatar
Just kollat 'Glaciär' från 2021, med Lena Endre och Alexander Karim i huvudrollerna, som de endaste medverkande i filmen.En dystopi, där de som få överlevande i en pandemi, är i karantän på ett hotell i Stockholm. Lite tunt upplägg för en film, och inte realistiskt på något sätt. Att man anspelar på sexuella undertonen mellan en ung man och en äldre kvinna, gör det bara mer löjligt, samma sak om det hade varit tvärtom. Den får 2/10 stjärnor.
Citera
2021-11-15, 19:34
Medlem
Geomeisters avatar
TV-miniserien var Arne Dahl: Europa blues
Året var 2012
https://www.imdb.com/title/tt2219106...nm_flmg_act_28

Femte och sista delen av säsong ett av Arne Dahl. Den avslutas på ett smart sätt inför kommande säsong.

Handling? Ett nazistgäng lever rövare på en kyrkogård och får syn på en äldre judisk man. Något händer och snart hittas den judiska mannen död på ett brutalt sätt. Vad hände egentligen och varför?

Spontant var denna del klart starkare än föregående del och en av de starkaste totalt sett. Handlingen blir väl invecklad och överdriven, men ändå intressant att följa.

Polisgänget är kul att följa och de internationella (Europa Blues..) skådespelarna fungerar bra. Om något skaver är det svenska mindre roller, men under tre timmar är de med så lite och påverkan inget att bråka om.

Flera intensiva scener håller riktigt bra nivå. Inte förutsägbara och välgjorda. Delarna mellan kan bli ibland kännas som en transportsträcka, men handlingen får en ändå att tänka så kunde varit värre. Mitt intresse för säsongen som kom några år efter finns helt klart.

Betyget på IMDB? 7,3 / 10
Mitt omdöme: Sevärt och respektabelt slut på en säsong/miniserie.
Citera
2021-11-15, 23:16
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Billy liar (1963). Lögnhalsen

Om en ung man i en tråkig engelskt småstad, som jobbar på en begravningsbyrå och fantiserar om sitt eget land där han är kung.

Obegripligt att den höjts så till skyarna, filmen är riktigt tråkig, och man vill verkligen att lögnaren Billy får en välförtjänt snyting.
2/5

IMDB 7,3 = 3,80/5
6390 röster
Citera
2021-11-16, 22:15
Medlem
Tenedors avatar
Sextuplets (Tiddes, 2019)
Marlon Wayans-show. Scary Movie var rolig, men annars har Wayans-bröderna stått för ganska dåliga filmer. Här är Marlon ensam, vilket faktiskt gör det ännu värre. Överspel ihop med "höhö, en tjockis skriker" är inte kul. Adam Sandler är roligare än Marlon Wayans. En av de sämsta filmerna jag sett i hela mitt liv. Undvik.

1/10
Citera
2021-11-16, 22:44
Medlem
Kennethkvartings avatar
Senaste filmen jag såg var Nightcrawler Med Jake Gyllenhaal i rollen som en lirare som, om flashback hade funnits i USA, garanterat hade varit en flashbackare med hög postcount.

Han försöker hanka sig fram på småstölder och fuffens tills han av en tillfällighet börjar försöka försörja sig som frilansfotograf som filmar olyckor, polisingripanden och annat liknande.

Hur det går för honom tänker jag lämna osagt, men jag måste säga att den var sevärd och bra. Gyllenhaal gör en fantastisk rolltolkning.
Citera
2021-11-17, 06:47
Medlem
Herr.Dittlings avatar
A masterpiece of murder (1986) Mördande mästerverk

Stenrik konstsamlare anlitar två åldriga herrar, en tidigare polis, och en tidigare inbrottstjuv för att hitta en stulen tavla.

TV-film som kändes som ett pilotavsnitt för det ofrivilliga paret (Bob Hope och Don Ameche), båda i 80 års åldern, bra jobbat av gubbarna.
Tyvärr kör man sönder en Rolls Royce, det ger inga pluspoäng.
Men den får väl passera som godkänd 3/5

Det lustiga var att versionen jag hittade på nätet innehöll både reklam och nyhetsinslag från 1986.

IMDB 5,7 = 3,09/5
124 röster

En kul passning till Bob Hope är att hans bilradio spelar "Buttons and Bowe", som var ledmotivet i filmen Blekansiktet, där han själv hade huvudrollen.
Senast redigerad av Herr.Dittling 2021-11-17 kl. 06:53.
Citera
2021-11-17, 20:05
Medlem
The War Below (2021)

Första världskriget. Bygger på verkliga händelser. Eftersom tyskarna har så välbyggda bunkrar längs fronten att det brittiska artilleriet inte biter på dem och infanterianfallen därför misslyckas, rekryterar en brittisk officer en grupp gruvarbetare till att gräva en tunnel, för att sedan kunna spränga en av fiendens punkter underifrån.

Den hade kanske kunnat göras bättre, men i vilket fall en ganska gripande film om vanliga män som gjorde sin plikt, inte i första hand för kung och fosterland, utan för varandra. Det som retade mig mest var ett av befälen som var emot hela idén om att militärt snabbutbildade gruvarbetare skulle få bidra genom att gräva en tunnel; han blev nästan en parodi på den där dryge översittaren och asslickern som bara måste vara jobbig.

Huvudpersonen, gruvarbetaren som leder sin grupp, upplevdes som lite för mycket ibland; när (första) uppdraget var klart och de fick åka hem, så var han bara tvungen att frivilligt åka tillbaka till fronten och fortsätta att gräva tunnlar till varje pris - med fru och litet barn därhemma. Men läser man om verklighetens person som filmens huvudperson bygger på på Wikipedia (!), samt betänker att detta utspelades under en helt annan tid än idag, så förstår man åtminstone lite bättre.

Helt klart sevärd.
Citera
2021-11-17, 22:33
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejAnton
The Umbrellas Of Cherbourg [1964] dir. J. Demy

The Umbrellas Of Cherbourg är lite för mycket av det goda. Det gäller att man förväntar sig en smörig kärleksmusikal vars upplägg är välbekant sedan tidigare för att det inte ska bli för mycket redan fyrtio minuter in men om det väl är en sådan film man vill se så är det nog svårt att hitta ett bättre alternativ.

Scenografin är otrolig och i nästan varje scen är en kaskad av regnbågens alla färger vilket i vissa fall känns alldeles malplacerat medan det i andra fungerar fläckfritt. Kostymerna är lika strålande och representerar subtilt karaktärers känslor som de fungerar som allmänt vackra kläder där filmens karaktärer ser dragna ur en 70-tals katalog från H&M. Demys scener är dock som vackrast när de låts vara lite mer kontrollerade och inte springer iväg åt mera absurda nivåer (Genevieves och Guys knallblåa rum känns förskräckliga).

Det är imponerande hur Demy kan låta filmen hålla en romantisk och positiv ton trots att filmen är mer lik en tragedi i slutändan. Huvudpersonen Guy lever med sin döende faster (vi kan anta att hans familj är döende) och sedan skickas han ut i krig och skiljs från sin kärlek medan Genevieves far är död och familjens butik går dåligt, hon tvingas dessutom gifta sig med en man hon inte älskar för att få hjälp med uppfostran av sitt barn men The Umbrellas Of Cherbourg blir aldrig någon tear-jerker.

För min del blev det lite väl sött efter ett tag men jag uppskattar ändå filmen och framförallt Demys strålande regi i samklang med ett fascinerande foto. Det blir ändå en stark trea från min del och jag kan tänka mig att The Umbrellas Of Cherbourg kan komma att bli den huvudsakliga Alla Hjärtans Dag-filmen med tiden.
Fantastisk film som slog mig med häpnad.

Jag har alltid navigerat bort från musikaler. Jag tror det är dansnumrena jag hatar. Men Les parapluies de Cherbourg har inga dansnummer - endast sång - eller snarare sjungen dialog - jag tycker det funkar.

Historien är ganska banal.

Men det visuella är hänförande. Vilka färger. Jag var helt oförberedd på det och det landade magnifikt välbehövligt i höstmörkret.

Går att se nu på Svt Play. Tack Svt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in