Året var
2012
Filmen var
Killing Them Softly
https://www.imdb.com/title/tt1764234...nm_flmg_act_18
Ett pokerspel bland gangstrar blir rånat av två desperata killar. Går allt vägen? Vad händer sen?
Filmen är baserad på en novell och lyckas få med folk som Brad Pitt, Ray Liotta, James Gandolfini och Sam Shepard. Trots alla namn tror jag denna film gick under mångas radar.
Det sker många rätt i filmen. Det är ingen direkt huvudperson utan flertalet halvstora och mindre roller. Det är Brad Pitt i sitt esse. Kaxig, cool och smart men en hint av humor. Vet inte om det är hans bästa roll jag sett honom i, men perfekt för honom. Klart bättre än i Spy Game eller Fury som jag sett nyligen.
Ray Liotta och Sam Shepard (RIP) hade de kunnat gjort mer av. James Gandolfini (RIP) spelar okej, men hans scener blir rätt sega.
Filmen är uppbyggd mycket via längre scener av dialog med enstaka scener av action här och där. Dialogerna beror mycket på vem som pratar. En del är mycket bra. Annat är lägre nivå. Det finns ett visst maffia-tugg med... "You know Potto? Pott? Everyone knows Potto! You fucking kidding me, man! You know where he is? Where is he? You know?" som jag aldrig fattat grejen med. Realistiskt? Kanske, men blir tröttsamt för mig.
I actionscenerna har skaparna lekt med olika saker för att få filmen mer unik. Jag skulle nästan påstå att varje sådana scen har en utmärkande kvalitet. Någon scen är intensiv, någon är rå, någon är mer humoristisk, någon är utdragen, någon är simpel osv. Klart steg upp från många andra actionfilmer, men alla scener har inte åldrats bra.
Det känns som en blandning av Tarantino, Guy Ritchie, någon parallell mellan amerikanska kapitalismen och maffia-livet samt en viss ironi över det hela. Inte dumt alls faktiskt, men scenerna är ojämna.
IMDB? 6,2 / 10
Mitt betyg? Kring IMDB. Lite osäker då vissa scener förtjänar mer och andra mindre.