2020-12-13, 17:51
Medlem
mikeymikeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Furienna
Gör det? Jag har känslan att de flesta tycker att den första filmen är bäst (som det brukar vara med de flesta film-serier).

2 personer jag känner tyckte filmserien blev bättre och bättre. Men alla tycker ju olika.
Håller dock med dig att dom flesta filmserierna så är oftast nummer 1 i ordningen bäst.
Citera
2020-12-13, 17:54
Medlem
Geomeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Du har väl sett "Cop Land" ?

Stallone i huvudrollen som svagbegåvad landsortssheriff i en förstad som de tuffa New York-poliserna lagt beslag på.
Han ser upp till de tuffa poliserna, och drömmer om spänningen de upplever där, på andra sidan bron.
Men han kan ju aldrig bli en av dem, pga en skada han drog på sig under en livräddningsaktion (då han räddade kvinnan han varit hemligt förälskad i sedan skolan, men som gått och gift sig med en av de tuffa storstadssnutarna istället).

Han har inte mycket att göra, eftersom detta är poliserna egen förstad (så buset vågar sig aldrig dit).
Det enda han kan hoppas på är att stanna någon av storstadspoliserna som kör hem rattfulla, och sen släppa dem pga missriktad - och obesvarad - kollegialitet.

Storstadspoliserna är emellertid de som han borde intressera sig för lite mer, professionellt, ty skurkar är vad de är - hela bunten av dem.
Och snart kommer New Yorks "Internal Affairs" och hälsar på ...
Stallone vill såklart inte säga ett ont ord om sina idoler, men han lyssnar ändå på vad han har att säga. Och snart börjar han "se" lite mer "Nyktert" på vad som i själva verket försiggår bakom hans rygg.

Det är en film med idel kända ansikten, från Stallone själv till "polisskurkarnas ärkeskurk" Harvey Keitel, samt Michael Rapaport, Ray Liotta, Robert De Niro och sådana typer.

Inte en roll som man brukar se Stallone i precis.
Här är han mer något av en "loser" - iaf i de andra polisernas ögon (och, förmodar vi, hans livkärlek som valde tuffa killen framför snälle Stallone).
Men det är ju i den kontrasten som det blir intressant för oss i publiken.
Det ger liksom en oväntad trovärdighet på ett konstigt sätt.

Har du verkligen inte sett den ???
Isf borde du sätta på den nu idag, eller ikväll.
Du kommer inte att bli besviken.

---

Men, Stallone har ju varit med i många filmer under sin karriär.
Inte alla är hjärndöda actionfilmer, utan det finns en viss spännvidd trots allt.
Dessutom så är ju faktiskt inte Rocky en dålig film.
Även om jag själv inte riktigt tänder på boxningstemat, så har ju den filmen många fler nyanser och bottnar än så.
Rocky var ju en storstadsskildring också, från en synnerligen mörk och osäker period i den moderna amerikanska storstadshistorien - och det syns, det märks, också.

Det finns en anna, nästan samtida, film som har ett snarlikt grundläggande tema som Rocky.
Och som också blivit "feltolkad" och "feletiketterad" bara pga det ytliga temats så starkt lysande karaktär.
Dvs "Saturday Night Fever" med Travolta.
En oerhört mörk och närmast existentialistisk skildring av det dåtida storstadslivet. Den t.o.m. avslutas med att huvudpersonen våldtar sin motspelerska, som han hade haft ett så gott förhållande med.

Rocky är kanske inte riktigt lika mörk, men har ändå en sådan botten, som hela tiden gör sig påmind.
Originalfilmen alltså - uppföljarna har inget med det att göra.

Cop Land har jag sett. Även en av De Niros underskattade/bortglömda filmer!

Sylvester Stallone är en driven människa och det är hans största styrka tror jag. Han vill fortsätta göra film. Han hade ju kunnat gått i pension för väldigt länge sedan om det endast var pengar han var ute efter. Svårt för en äldre skådespelare att få en film som når ut till stora massor och därför blir det många actionfilmer som når en viss publik åtminstone. Jag hade gärna sett filmer mer likt FIST eller Cop Land kontra det mesta han gjort senaste åren. Han behöver ju inte vara huvudrollen utan kan hitta yngre förmågor likt Creed-serien där han är med på ett hörn. Är man 70 (+) räcker ofta det!
Citera
2020-12-13, 18:31
Medlem
Geomeisters avatar
Filmen var Rumble Fish
Året var 1983
Information: Svartvit
https://www.imdb.com/title/tt0086216...m_flmg_act_103

Efter storfilmerna Gudfadern och Apocalypse Now verkade Francis Ford Coppola svänga om på 80-talet till ett annat stuk av filmer. År 1983 kom "The Outsiders" en bra ungdomsfilm främst känd för en rad olika skådespelare som snart skulle bli stora namn. Den här kom samma år och kan på ytan se väldigt lik ut, men är sin egen film.

Matt Dillon är huvudrollen och i mindre/halvstora roller kan vi se Laurence Fishburne, Nicolas Cage, Dennis Hopper, Chris Penn (Sean Penns bror) och någon jag inte kände igen - Mickey Rourke. Rourke har jag sett mest på äldre dagar då han ser ut som en sliten rockstjärna. Här ser han ut som något helt annat.

Likt Elephant Man eller Raging Bull är det här en svartvit film (det har ett syfte!) och är mer av en konstfilm än tidigare nämnda The Outsiders. Som tittare följer man en ung kille som driver runt och ser upp till sin storebror som är väldigt annorlunda honom. I starten känns det som någon 50-tals film fast betydligt råare. Senare blir den mer filosofisk (tänk Marlon Brandos karaktär i Apocalypse Now fast inte lika extrem).

Ingen perfekt film eller film jag skulle rekommendera till den som endast vill ha lättsam underhållning, men spontant känns det som denna borde vara mer känd än vad jag fått uppfattningen av att den är. Den har en egen stil.

Betyg på IMDB? 7,2 / 10
Mitt omdöme: Tummen upp!
Citera
2020-12-13, 18:33
Medlem
Kickexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Furienna
Gör det? Jag har känslan att de flesta tycker att den första filmen är bäst (som det brukar vara med de flesta film-serier).
Den första är såklart mästerverket.
Resten är mer för dom fans som bara vill ha mer av världen, oavsett kvalité.
Trots att tvåan har ett par få gyllene ögonblick.
Citera
2020-12-13, 23:32
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kickex
Den första är såklart mästerverket.
Resten är mer för dom fans som bara vill ha mer av världen, oavsett kvalité.
Trots att tvåan har ett par få gyllene ögonblick.
Nja, jag tycker nog bättre om trean.
Citera
2020-12-14, 01:43
Medlem
Geomeisters avatar
Filmen var War Hunt
Året var 1962
Information: Svartvit
https://www.imdb.com/title/tt0056675...nm_flmg_act_64

En av Robert Redfords tidiga roller. Möjligtvis hans första större roll (ej säker) även Tom Skerritt har sin debut på vita duken och Sydney Pollack kanske du känner igen!

Relativt realistisk krigsfilm i lugnt/bra tempo med en udda delhandling. Man följer Robert Redfords karaktär och hans gäng mitt i det koreanska kriget. Bra dialog och lagom mycket som händer. Den blir varken tråkig eller för kaotisk.

Vill inte ge spoilers, men udda delhandlingen berör två karaktärer. Ena gör det oväntat bra. Andra känns lite som filmens svaga/daterade inslag. Bra idé, men skådespeleriet kunde varit vassare.

Filmen är cirka 80 minuter lång och känns välrundad. Den berättar vad den behöver. Klart godkänd krigsfilm och inte en dålig start för varken Robert R eller Tom S.

Betyg?

IMDB: 6,3 / 10
Mitt betyg: 3 / 5
Citera
2020-12-14, 01:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikeymikey
Cold Pursuit, från 2019 med Liam Neeson. Riktigt bra action rulle. Sonen blir mördad och sedan är hämnden i full gång.

Du borde se originalet med Stellan Skarsgård.
In Order of Disappearance.
Citera
2020-12-14, 01:58
Medlem
Le Mans '66.
Från 2019.
Med Matt Damon och Christian Bale.

Bättre än jag förväntade mig (man bör nog vara lite raceskadad eller väldigt intresserad av racing)

Har 8.1 på Imdb och förtjänar det.

Klart sevärd!
Citera
2020-12-14, 17:00
Medlem
mikeymikeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bruz-Lee
Du borde se originalet med Stellan Skarsgård.
In Order of Disappearance.

Okej den har jag aldrig hört talas om, är det samma handling? Är den filmen bättre än CP?
Citera
2020-12-14, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikeymikey
Okej den har jag aldrig hört talas om, är det samma handling? Är den filmen bättre än CP?

Samma handling i stort sett, samma händelseförlopp har jag för mig oxå. Väldigt lika varann. Gissar att de bara kopierade rakt av, men det var nåt år sen jag såg den dock, men lika sevärd som den andra!
Citera
2020-12-14, 18:40
Medlem
Duerfs avatar
A Face in the Crowd (1957)

En i dag pricksäker historia, regisserad av Elia Kazan, om kändisskap, ytlighet och politik. Andy Griffith som var enormt folkkär i USA på den här tiden spelar en charmig men i grunden osympatisk man som går från att vara luffare till att bli folkkär tv-kändis med känningar in i makten. Fantastiskt skådespeleri och som man kan vänta sig av en film gjord av Kazan finns det tillräckligt med svärta för att hålla än idag.

Betyg: 4/5
Senast redigerad av Duerf 2020-12-14 kl. 18:53.
Citera
2020-12-14, 20:42
Medlem
mikeymikeys avatar
Fatman, från 2020. Hyfsad spännande thriller med Mel Gibson som utspelar sig till viss del i tomteland.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in