Filmen var
Rumble Fish
Året var
1983
Information:
Svartvit
https://www.imdb.com/title/tt0086216...m_flmg_act_103
Efter storfilmerna Gudfadern och Apocalypse Now verkade Francis Ford Coppola svänga om på 80-talet till ett annat stuk av filmer. År 1983 kom "The Outsiders" en bra ungdomsfilm främst känd för en rad olika skådespelare som snart skulle bli stora namn. Den här kom samma år och kan på ytan se väldigt lik ut, men är sin egen film.
Matt Dillon är huvudrollen och i mindre/halvstora roller kan vi se Laurence Fishburne, Nicolas Cage, Dennis Hopper, Chris Penn (Sean Penns bror) och någon jag inte kände igen - Mickey Rourke. Rourke har jag sett mest på äldre dagar då han ser ut som en sliten rockstjärna. Här ser han ut som något helt annat.
Likt Elephant Man eller Raging Bull är det här en svartvit film (det har ett syfte!) och är mer av en konstfilm än tidigare nämnda The Outsiders. Som tittare följer man en ung kille som driver runt och ser upp till sin storebror som är väldigt annorlunda honom. I starten känns det som någon 50-tals film fast betydligt råare. Senare blir den mer filosofisk (tänk Marlon Brandos karaktär i Apocalypse Now fast inte lika extrem).
Ingen perfekt film eller film jag skulle rekommendera till den som endast vill ha lättsam underhållning, men spontant känns det som denna borde vara mer känd än vad jag fått uppfattningen av att den är. Den har en egen stil.
Betyg på IMDB? 7,2 / 10
Mitt omdöme:
Tummen upp!