2021-08-18, 20:55
Medlem
T.H.F.C.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rensa-fisk
The Texas Chainsaw Massacre

Denna klassiker från 1974 behöver väl knappast någon närmare presentation. För oss skräckkonnässörer är denna film en självklarhet att ha i samlingen!
Bästa skräckrullen!
Citera
2021-08-19, 22:19
Medlem
Scamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rensa-fisk
The Texas Chainsaw Massacre

Denna klassiker från 1974 behöver väl knappast någon närmare presentation. För oss skräckkonnässörer är denna film en självklarhet att ha i samlingen!
Verkligen en klassiker! Längesen jag såg den så blir att damma av den under helgen.
Citera
2021-08-19, 23:19
Medlem
Rensa-fisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scamp
Verkligen en klassiker! Längesen jag såg den så blir att damma av den under helgen.

Det gör du rätt i! Var ganska länge sen jag såg den sist själv så det var kul att se om den.
Citera
2021-08-19, 23:32
Medlem
The Green Knight (2021)

Helt ok men når inte riktigt hela vägen fram i mitt tycke. Jag gillar oftast den här typen av filmer men har ganska höga krav. The Green Knight gör många saker bra. Bra skådespelare, fantastiskt foto och bra soundtrack. Men tycker att själva drivet i storyn inte finns där riktigt. Och den magiska atmosfären går nästan att känna, men bara nästan. Och den sortens känsla är väldigt viktig för mig i den här typen av filmer.

Det får bli 6 talande rävar av 10 möjliga.
Citera
2021-08-20, 14:39
Medlem
Bewnhurs avatar
Kentucky Fried Movie (1977)

En film som inte riktigt är en film utan är uppbyggd utav olika sketcher, varierande kvalité även om det fanns ett par riktigt bra skratt i filmen. Eftersom att den är uppbyggd utav icke sammanhängande material så är kvalitén varierande, ibland är bjuds det på gapskratt och ibland så är det väldigt segt.

Favoriten är förmodligen A Fistful of Yen och blaxploitation parodin med juden. Rex Kramer segmentet överraskade mig ganska hårt också.

6/10
Citera
2021-08-20, 15:19
Medlem
The Green Knight (2021)

Första 20/25 minuter var bra helt okej men efter det var det bland det sämsta jag någonsin sett, snyggt filmat, soundtrack osv men utöver det var den riktigt kass och osammanhängande med många onödiga scener som man lika väl hade kunnat klippa bort, händer aldrig riktigt något igenom hela filmen som man satt och vänta på, men vill man slösa bort 2 timmar av sitt liv så är detta filmen just för dig.

3/10.
Senast redigerad av Yodawgimbad 2021-08-20 kl. 15:21.
Citera
2021-08-21, 17:59
Medlem
Geomeisters avatar
Uncommon Valor och året var 1983
https://www.imdb.com/title/tt0086508...nm_flmg_act_42

Handling: En krigsfilm kring Vietnam. Hur många gjordes det egentligen !?

Nyligen har jag sett Gene Hackman i en minimal roll i Wyatt Earp, en halvstor roll i Behind Enemy Lines och nu äntligen en rejäl roll i denna. Konstigt hur vissa så pass kända skådespelare mest är med som biroller när de faktiskt kan bära större roller. Undrar varför det är så egentligen? Är det Hollywood som spökar eller deras egna val?

Vi får även se Patrick Swayze (RIP) och Harold Sylvester. Den senare kände jag igen, men kunde inte placera honom trots att han var så bekant.. Var tusan hade jag sett honom? Svaret såg jag snart på IMDB.. Married With Children

Filmen börjar halvdant. Snabba klipp och allmänt 80-tals daterat. En stund senare visar sig den positiva sidan av 80-talet.. Kamratkänslan och en unik känsla för Vietnamkrigsfilmerna. Actionscenerna har lite väl mycket Rambo (II & III) över sig. Det är helt enkelt en blandad komplott, men med charm, spänning och lite intelligens. Soundtrack av James Horner (RIP) också.

Är man ute efter en ny Platoon eller Full-Metal Jacket kan man bli besviken, men jag gillade denna film. En lättsammare krigsfilm som inte bara är en överdriven actionhistoria. Tycker handlingen har ett visst djup och upplägget är klart godkänt.

Betyg på IMDB? 6,4 / 10
Min reflektion: Rekommenderad!
Citera
2021-08-21, 18:09
Medlem
J

Negerns ädla återkomst och den store Orangutangens evolution. Finns på HBO.

En dokumentär

Den handlar om en negerunge som blev uppfostrad av orangutanger. De kom väldigt bra överens - de förstod varandra - på insidan och utsidan.

En vacker kärlekssaga som slutar med bananer och stöldräder.
Senast redigerad av Malaria.Martinez 2021-08-21 kl. 18:11. Anledning: J
Citera
2021-08-21, 18:47
Medlem
Rensa-fisks avatar
The 9th Life of Louis Drax

På det hela taget en bra film med bra skådespelare. Münchhausen är inte att leka med.
Citera
2021-08-21, 23:58
Medlem
dovAkins avatar
Stillwater såg jag med Matt Damon, förvånad över hur bra den var faktiskt kan rekommenderas
Citera
2021-08-22, 01:15
Medlem
Geomeisters avatar
My Left Foot: The Story of Christy Brown och året var 1989
https://www.imdb.com/title/tt0097937...nm_flmg_act_14

Alla pratar om Daniel Day-Lewis som skådespelarnas nutida gud. Relativt få filmer har det blivit och han går helt in i sina roller. För länge sedan såg jag Gangs of New York och fattade inte hypen (måste se om den känner jag). Även sett "The Bounty" som är en helt okej film, men minns inte ens att Day-Lewis var med och för något år sedan såg jag The Age of Innocence som var bland det tråkigaste jag upplevt...

Det här är första filmen Daniel Day-Lewis verkligen blev ett stort namn och första filmen jag börjar förstå hans storhet med.

Filmens titel berättar handlingen. Livet av Christy Brown. En kille som har sjukdomen cerebral pares, han växer upp i en stor fattig familj och allt utspelar sig i Dublin för decennier sedan. Låter inte så uppiggande tycker jag. Ett sätt att tjäna snabba cash efter "The Rainman"? Lyckligtvis blir det en båda varmare och roligare film än vad jag hade väntat mig. Det är inte bara en stel biografi-film. Daniel Day-Lewis är läskigt bra i vissa scener och överlag känns allt annat naturligt. Nog positivt att det inte var en typisk Hollywood produktion.

Musiken står Elmer Bernstein för.

Mildare klagomål? Filmen är "kort" för att vara en biografisk film och det kan ske tidshopp mellan scener utan förklaring. Det blir aldrig rörigt, men med tanke på filmens handling och upplägg hade nog en längre film passat med mer utdragna scener. En del kan kännas som "ska vara med" kontra att verkligen bidra med något. Blev inte såld direkt av filmen heller. Det tog en stund innan jag började förstå dess starka sidor.

Betyg på IMDB? 7,9 / 10
Mina tankar: En av årets mest unika filmer jämfört med vad jag vanligtvis tittar på och en positiv överraskning!
Citera
2021-08-22, 03:35
Medlem
Zaxxons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geomeister
Alla pratar om Daniel Day-Lewis som skådespelarnas nutida gud. Relativt få filmer har det blivit och han går helt in i sina roller. För länge sedan såg jag Gangs of New York och fattade inte hypen (måste se om den känner jag). Även sett "The Bounty" som är en helt okej film, men minns inte ens att Day-Lewis var med och för något år sedan såg jag The Age of Innocence som var bland det tråkigaste jag upplevt...
Fan haru rökt på Geomeister? Vem snackar om D. Day-Lewis, speciellt som en nutida gud? Nått ja missat? Som du själv skriver minns man han inte i filmer man sett. Ja förutom ringa hitsen hans.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in