My Left Foot: The Story of Christy Brown och året var
1989
https://www.imdb.com/title/tt0097937...nm_flmg_act_14
Alla pratar om Daniel Day-Lewis som skådespelarnas nutida gud. Relativt få filmer har det blivit och han går helt in i sina roller. För länge sedan såg jag Gangs of New York och fattade inte hypen (måste se om den känner jag). Även sett "The Bounty" som är en helt okej film, men minns inte ens att Day-Lewis var med och för något år sedan såg jag The Age of Innocence som var bland det tråkigaste jag upplevt...
Det här är första filmen Daniel Day-Lewis verkligen blev ett stort namn och första filmen jag börjar förstå hans storhet med.
Filmens titel berättar handlingen. Livet av Christy Brown. En kille som har sjukdomen cerebral pares, han växer upp i en stor fattig familj och allt utspelar sig i Dublin för decennier sedan. Låter inte så uppiggande tycker jag. Ett sätt att tjäna snabba cash efter "The Rainman"? Lyckligtvis blir det en båda varmare och roligare film än vad jag hade väntat mig. Det är inte bara en stel biografi-film. Daniel Day-Lewis är läskigt bra i vissa scener och överlag känns allt annat naturligt. Nog positivt att det inte var en typisk Hollywood produktion.
Musiken står Elmer Bernstein för.
Mildare klagomål? Filmen är "kort" för att vara en biografisk film och det kan ske tidshopp mellan scener utan förklaring. Det blir aldrig rörigt, men med tanke på filmens handling och upplägg hade nog en längre film passat med mer utdragna scener. En del kan kännas som "ska vara med" kontra att verkligen bidra med något. Blev inte såld direkt av filmen heller. Det tog en stund innan jag började förstå dess starka sidor.
Betyg på IMDB? 7,9 / 10
Mina tankar: En av årets mest unika filmer jämfört med vad jag vanligtvis tittar på och en positiv överraskning!