"Greenland" - (2020)
https://www.imdb.com/title/tt7737786/
Gerald Butler, m.fl.
---
En studioproducerad sk katastroffilm, om en komet som drämmer ner på Jorden och förstör den goda stämningen för lång tid framåt.
Gerald Butler får nys om den stundande undergången, och försöker därför ta med sig sin före detta och deras gemensamma pojke till en uppsamlingsplats, för vidare färd till det säkra bunkerkomplexet på Grönland.
Komplikationer uppstår, och det visar sig vara svårare än de trott att sätta sig i säkerhet.
---
Som sagt, detta är en sk "studioproduktion."
Och med det menar jag en film som, från början till slut, gjort för ett enda syfte - att tjäna pengar åt investerarna och filmbolaget.
Och tyvärr så syns det, genom hela filmen o nästan varje scen.
Om det finns någon kliché som hör till genren "katastroffilm" så kan man ge sig den på att den hittas även här, i denna filmen.
Jag tänker inte ge exempel ...
---
Det som jag däremot Kommer att ge exempel på, det är när - där - filmen går till så överdrivna överdrifter att man som publik slutar bry sig.
Ett sådant exempel handlar om hur den där kometen skildras, gestaltas.
Först visas den som en "vanlig komet."
Dvs en sådan man har sett på natthimlen, antingen på kort eller om man minns från Hale-Bopp.
En lysande prick med en svans bakom sig alltså - väldigt liten och uppenbart från ett stort avstånd.
Så visades kometen även här.
- "Titta på Clark," utbrister sonen i familjen en morgon, efter att kometen började bli synlig även under dagtid ("Clark" var namnet på kometen" ... ).
Och jag hade inget att invända mot just det, en helt normal komet med andra ord.
Men ...
Dagen efter, eller rättare sagt morgonen därefter, så gick Gerald Butler ut för att hämta tidningen.
Han vände huvudet åt höger, och vad fick han väl se ... ?
Jo, inget mindre än ett ENORMT eldmoln som fyllde nästan hälften av högre horisonten, så att säga.
Ok ...
Så, från att dagen före bara ha varit ett streck på himlen, mindre än en fiskmås i flykten, så växten den plötsligt till sig så jävla enormt att den fyllde halva synfältet som ett Enormt MEGA-moln av Eld och gulsvartröd rök - på mindre tid än 24 timmar ...
Sånt gör att man tappar intresset liksom ...
Grejen med just Katastroffilmer är ju att de måste vara Trovärdiga för att få rätt effekt.
Ju mer realistiskt något är, ju högre trovärdighet - inte tvärtom.
Andra löjliga, tramsiga, saker ...
Tex när det på TV plötsligt gick ut en slags "väderleksrapport" som varnade folket som bodde i norra New York om att det snart skulle börja "regna smält järn" över landskapet - ta skydd!!!
Och direkt efter så föll det ner meteoriter som om det vore störtregn, och bilisterna fick kryssa mellan nedslagen för att rädda sig under en bro.
---
Men, vissa saker var trovärdiga.
Som tex den inledande SMS-varningen, som gick ut till de "utvalda."
Dvs till de som skulle få lov att följa med den amerikanska eliten till den hemliga säkerhetsbunkern och överleva domedagen.
Det var trovärdigt eftersom det har hänt också.
Dvs för nåt år sedan på Hawaii, då gick det ut ett falsklarm om att en Kärnvapenmissil var på väg mot Hawaii och skulle landa om 30 minuter.
Larmet syntes även som textremsa på TVn.
Folk fick ju full panik och trodde det var klippt.
Så det var ett bra knep av filmskaparna, att ta med det för att publiken skulle känna igen sig.
Men annats så var det bara ... för utdraget överdrivet.
En sådan här film måste ju kunna "dra med sig" publiken in i en ständigt stegrande känsla av "doom."
Och det misslyckades "Greenland" med.
SMS-larmet var förvisso en bra sak, och det var även den tidigare scenen var man kunde se hur himlen plötsligt fylldes av massor av militärflygplan och helikoptrar - uppenbart på väg någonstans, men man visste inte vad eller varför.
---
Det finns andra katastroffilmer som är bättre.
SÅ mycket, SÅ mycket bättre.
Min absoluta favorit är
"Miracle Mile" från ... 1990 tror jag det var ...
Jag vet ingen annan film som så säkert leder publiken in i en helt obegripligt trovärdig känsla av att allt är över nu ...
Och det var ändå en Lågbudget - vilket detta verkligen inte är.
Men, t.o.m. storfilmen "War of the Worlds" (Spielberg, Tom Cruise) innehöll ju SÅ mycket mera av att "domedagen står inför dörren" än vad denna ens var i närheten av.
"Greenland" hade bara snott rakt av, men på ett otroligt dåligt sätt.
Och det slutade heller aldrig.
Och sen i slutet ...
Alltså ... vafan liksom.
Man hade kunnat sitta och bara räkna upp trams och löjligheter, hur länge som helst.
För det slutar liksom inte.
Annars så Hade detta ju kunnat bi en riktigt läskig och mycket skrämmande film.
Särskilt eftersom den - vilket inte är en hemlighet - ju slutade med ett "Extinction Event."
Men, som publik måste man ju få möjlighet att "smälta" en sådan upplysning.
Bara det att här i filmen så gick det från "prick med svans på himlen som alla skolbarna älskade" till "En Domedagskomet gömde sig i svansen, och mänskligheten kommer att Utrotas" på ingen tid alls.
---
Betyg:
Alltså, detta var ingen vidare bra film.
Det var en bortslösad chans, och bortkastad tid för publiken.
T.o.m. "Armageddon" är så mycket bättre.
Man BRYR ju sig om karaktärerna i "Armageddon" ... Men det gör man inte här.
Gerald Butler är bara butter, hans son en anonym ungjävel som ingen bryr sig över att han är sjuk. Och vem var det nu egentligen som var Butlers fd hustru ...
Den var inte Snygg, den var inte Storslagen.
Den var inte Skrämmande.
Betyg:
1 av 5