2020-11-21, 23:40
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Sundown (1941). Natt över öknen

Vansinnigt tråkigt krigsdrama i östafrika, där vapen smugglas till lokalbefolkningen som bråkar med britterna.

2-/5

IMDB 5,7 = 3,09/5
Citera
2020-11-22, 00:19
Medlem
Geomeisters avatar
Filmen var Outland
Året var 1981
https://www.imdb.com/title/tt0082869/?ref_=nv_sr_srsg_0

En sci-fi film med den nyligen avlidne Sean Connery. Med eller utan Sean Connery känns den här filmen som en given kultrulle. Betydligt mer av en "riktig" film än vad jag var beredd på.

Riktig film? Starten förklarar var filmen utspelar sig därefter möter man huvudpersonen och andra mindre roller en efter en. Det är dock inte helt klart vad filmen egentligen handlar om eller exakt vilken genre den rör sig om. Inte bara att man slängt in sporadiska intetsägande scener utan sakerna som händer skickar olika signaler på ett fiffigt sätt. Efter en tid blir det mer klart vad filmen handlar om och även då slängs detaljer in som ger filmen originalitet.

Sean Connerys karaktär är i framtiden belägen på en rymdstation som en form av lag och ordningsman. Rymdstationen (eller vad man ska kalla det) är en modern version av en gruva. Mängder av folk arbetar hårt för att tjäna snabba pengar. Det sker dock diverse tveksamheter omkring på rymdstationen som behöver hanteras.

Det syns tydligt att CGI-maffian inte styrt denna film. En del saker hade sett bättre ut idag, men samtidigt hade mycket sett tråkigare och mer anonymt ut. Miljöerna är suggestiva och skitiga på ett sätt som känns mer mänskliga än en del annan sci-fi som är mer "perfekta".

Actionscenerna har en viss kaxighet och en del gillar jag starkt. Andra är mer rymdbaserade (svårt att hitta bättre ord för det) och det låter bra i teorin. Blir dock segt att titta på. Spänningsnivån på de senare var låg för min del.

Jag tänkte på filmerna Alien, High Noon och Blade Runner när jag såg denna film. Tre klassiker! Är denna också en klassiker? Nja. En del scener är sega, vissa actiondelar har inte åldrats snyggt och klippningen av filmen lämnar lite att önska (vissa saker som händer skulle jag vilja se hända istället för att de bara händer).

Betyg på IMDB? 6,6 / 10
Min bedömning: Ingen perfekt film, men många rätt görs. En intressant film om man gillar sci-fi, Sean Connnery eller filmer ifrån denna tidsera.
Citera
2020-11-22, 20:51
Medlem
Geomeisters avatar
Filmen var Julie & Julia
Året var 2009
https://www.imdb.com/title/tt1135503...nm_flmg_act_28

Meryl Streep och Amy Adams i en film baserad på två verkliga separata händelser. Filmen bygger på en bok, men man sammanflätar två olika öden på ett specifikt sätt. Känns lite nytänkande eller åtminstone genomtänkt!

Amy Adams spelar en ung tjej som fastnat i livet och startar en blogg om matlagning för att ha något mål med dagarna samt få tillbaka livsgnistan. Hon väljer att laga mat ifrån en bok och boken är skriven av Meryl Streeps karaktär många år tidigare.

När jag köpte denna film för en billig penning blev kassörskan helt till sig. Hon hade sett den många gånger. Kanske blev hon till sig för att hon blev chockad över att jag köpte en film hon tycker om eller bara att det var så oväntat. Det kanske är så att en viss typ av människa oftast köper en viss typ av film? Hur som helst var det ett lite kul minne, men blir jag helt till mig av denna film? Inte direkt.

Handlingen tror jag talar för sig själv. Det här är en tjejfilm. Jag kan nästan garantera att jag känner någon kille som skulle se denna och säga att "inget hände". Medan en tjej skulle kunna prata om allt i trettio minuter utan problem. Den handlar om kvinnors liv ifrån kvinnliga perspektiv och tar upp saker som jag tror få män relaterar till. Jag tror valfri tjej nästan automatiskt skulle ge denna bättre betyg än vad jag gör.

Samtidigt.. Skådespeleriet och främst personkemin mellan karaktärerna fungerar. Det läggs in en del charm och humor på naturligt sätt. Flera mindre karaktärer bidrar med något som förgyller scenerna. Att de har två parallella handlingar var en god idé, men handlingarna i sig är för lika. Jag förstår att det finns poänger med det, men efter ett tag blir filmen långrandig. Det känns som jag redan sett i princip vissa scener och då den är två timmar lång hade mer dramatik och variation behövts. En film som hade vunnit en del på att vara kortare.

Är ingen fanatiker av slutet, men det var lite oväntat faktiskt. Jag väntade mig något annat. Tjejer som gillar matlagning kan nog uppskatta denna rätt mycket. Killar? Nja. Svårt att se någon kille här ge denna något toppbetyg.

Betyg på IMDB? 7,0 / 10
Mitt betyg: 2,8 / 5
Senast redigerad av Geomeister 2020-11-22 kl. 21:05.
Citera
2020-11-22, 21:21
Citat:
Ursprungligen postat av Geomeister
Filmen var Julie & Julia
Året var 2009
https://www.imdb.com/title/tt1135503...nm_flmg_act_28

Meryl Streep och Amy Adams i en film baserad på två verkliga separata händelser. Filmen bygger på en bok, men man sammanflätar två olika öden på ett specifikt sätt. Känns lite nytänkande eller åtminstone genomtänkt!

Amy Adams spelar en ung tjej som fastnat i livet och startar en blogg om matlagning för att ha något mål med dagarna samt få tillbaka livsgnistan. Hon väljer att laga mat ifrån en bok och boken är skriven av Meryl Streeps karaktär många år tidigare.

När jag köpte denna film för en billig penning blev kassörskan helt till sig. Hon hade sett den många gånger. Kanske blev hon till sig för att hon blev chockad över att jag köpte en film hon tycker om eller bara att det var så oväntat. Det kanske är så att en viss typ av människa oftast köper en viss typ av film? Hur som helst var det ett lite kul minne, men blir jag helt till mig av denna film? Inte direkt.

Handlingen tror jag talar för sig själv. Det här är en tjejfilm. Jag kan nästan garantera att jag känner någon kille som skulle se denna och säga att "inget hände". Medan en tjej skulle kunna prata om allt i trettio minuter utan problem. Den handlar om kvinnors liv ifrån kvinnliga perspektiv och tar upp saker som jag tror få män relaterar till. Jag tror valfri tjej nästan automatiskt skulle ge denna bättre betyg än vad jag gör.

Samtidigt.. Skådespeleriet och främst personkemin mellan karaktärerna fungerar. Det läggs in en del charm och humor på naturligt sätt. Flera mindre karaktärer bidrar med något som förgyller scenerna. Att de har två parallella handlingar var en god idé, men handlingarna i sig är för lika. Jag förstår att det finns poänger med det, men efter ett tag blir filmen långrandig. Det känns som jag redan sett i princip vissa scener och då den är två timmar lång hade mer dramatik och variation behövts. En film som hade vunnit en del på att vara kortare.

Är ingen fanatiker av slutet, men det var lite oväntat faktiskt. Jag väntade mig något annat. Tjejer som gillar matlagning kan nog uppskatta denna rätt mycket. Killar? Nja. Svårt att se någon kille här ge denna något toppbetyg.

Betyg på IMDB? 7,0 / 10
Mitt betyg: 2,8 / 5

Primer, Sci-Fi, Time-travel movie, någon som sett denna? Bra film.
Citera
2020-11-23, 02:47
Medlem
Geomeisters avatar
Filmen var Hawken's Breed
Året var 1988
https://www.imdb.com/title/tt0093158...nm_flmg_act_73

En western där Peter Fonda spelar typisk Clint Eastwood figur som är någon slags Cowboy/Indian-Hybrid. Även Jack Elam är med på ett hörn. I ingenmansland gäller inga lagar. Alla är potentiella fiender i denna värld. En berättarröst av mindre karaktär och ständig munspel/country/western-musik är med oss genom resan och legenden av Hawken.

Filmen börjar i dålig bildkvalitet utan något intro. Trodde det var något fel på min DVD först, men tydligen ska det vara så. Trots Peter Fonda och Jack Elam vilka är kända skådespelare var det här lågbudget utan dess like. Det mesta är inspelat i någon skog och ibland uppkommer några hus. Lokaliseringsjobbet för denna film kan inte varit stor.

Actionscenerna kanske inte är snygga, men råa och underhållande. Även viss dialog och lite naket är på oväntat hög nivå. Karaktärerna kanske inte gör skådespel av högsta rang, men de är faktiskt minnesvärda.

Filmen hade definitivt potential, men rörig handling, enstaka riktiga cringe-scener, dåligt tidsperspektiv, ständig musik som oftast inte passar med vad som sker i filmen och dess låga budget gör att den här filmen antagligen kommer glömmas bort med tiden.

Den har något underhållningsvärde och jag fick mig allt några skratt. Speciellt när jag såg betyget på IMDB vilket är 3,0 / 10!!

Mitt omdöme: Kul för stunden och skulle i rätt händer/rätt budget kunnat blivit en minnesvärd film, men ja.. Du behöver inte ligga sömnlös om du missat denna
Senast redigerad av Geomeister 2020-11-23 kl. 03:06.
Citera
2020-11-23, 08:34
Medlem
Ambelains avatar
"Greenland" - (2020)
https://www.imdb.com/title/tt7737786/

Gerald Butler, m.fl.

---

En studioproducerad sk katastroffilm, om en komet som drämmer ner på Jorden och förstör den goda stämningen för lång tid framåt.

Gerald Butler får nys om den stundande undergången, och försöker därför ta med sig sin före detta och deras gemensamma pojke till en uppsamlingsplats, för vidare färd till det säkra bunkerkomplexet på Grönland.

Komplikationer uppstår, och det visar sig vara svårare än de trott att sätta sig i säkerhet.

---

Som sagt, detta är en sk "studioproduktion."
Och med det menar jag en film som, från början till slut, gjort för ett enda syfte - att tjäna pengar åt investerarna och filmbolaget.

Och tyvärr så syns det, genom hela filmen o nästan varje scen.
Om det finns någon kliché som hör till genren "katastroffilm" så kan man ge sig den på att den hittas även här, i denna filmen.

Jag tänker inte ge exempel ...

---

Det som jag däremot Kommer att ge exempel på, det är när - där - filmen går till så överdrivna överdrifter att man som publik slutar bry sig.

Ett sådant exempel handlar om hur den där kometen skildras, gestaltas.
Först visas den som en "vanlig komet."
Dvs en sådan man har sett på natthimlen, antingen på kort eller om man minns från Hale-Bopp.
En lysande prick med en svans bakom sig alltså - väldigt liten och uppenbart från ett stort avstånd.

Så visades kometen även här.
- "Titta på Clark," utbrister sonen i familjen en morgon, efter att kometen började bli synlig även under dagtid ("Clark" var namnet på kometen" ... ).
Och jag hade inget att invända mot just det, en helt normal komet med andra ord.

Men ...

Dagen efter, eller rättare sagt morgonen därefter, så gick Gerald Butler ut för att hämta tidningen.
Han vände huvudet åt höger, och vad fick han väl se ... ?
Jo, inget mindre än ett ENORMT eldmoln som fyllde nästan hälften av högre horisonten, så att säga.
Ok ...
Så, från att dagen före bara ha varit ett streck på himlen, mindre än en fiskmås i flykten, så växten den plötsligt till sig så jävla enormt att den fyllde halva synfältet som ett Enormt MEGA-moln av Eld och gulsvartröd rök - på mindre tid än 24 timmar ...

Sånt gör att man tappar intresset liksom ...
Grejen med just Katastroffilmer är ju att de måste vara Trovärdiga för att få rätt effekt.
Ju mer realistiskt något är, ju högre trovärdighet - inte tvärtom.

Andra löjliga, tramsiga, saker ...
Tex när det på TV plötsligt gick ut en slags "väderleksrapport" som varnade folket som bodde i norra New York om att det snart skulle börja "regna smält järn" över landskapet - ta skydd!!!

Och direkt efter så föll det ner meteoriter som om det vore störtregn, och bilisterna fick kryssa mellan nedslagen för att rädda sig under en bro.

---

Men, vissa saker var trovärdiga.
Som tex den inledande SMS-varningen, som gick ut till de "utvalda."
Dvs till de som skulle få lov att följa med den amerikanska eliten till den hemliga säkerhetsbunkern och överleva domedagen.
Det var trovärdigt eftersom det har hänt också.
Dvs för nåt år sedan på Hawaii, då gick det ut ett falsklarm om att en Kärnvapenmissil var på väg mot Hawaii och skulle landa om 30 minuter.
Larmet syntes även som textremsa på TVn.
Folk fick ju full panik och trodde det var klippt.

Så det var ett bra knep av filmskaparna, att ta med det för att publiken skulle känna igen sig.

Men annats så var det bara ... för utdraget överdrivet.

En sådan här film måste ju kunna "dra med sig" publiken in i en ständigt stegrande känsla av "doom."
Och det misslyckades "Greenland" med.
SMS-larmet var förvisso en bra sak, och det var även den tidigare scenen var man kunde se hur himlen plötsligt fylldes av massor av militärflygplan och helikoptrar - uppenbart på väg någonstans, men man visste inte vad eller varför.

---

Det finns andra katastroffilmer som är bättre.
SÅ mycket, SÅ mycket bättre.

Min absoluta favorit är "Miracle Mile" från ... 1990 tror jag det var ...
Jag vet ingen annan film som så säkert leder publiken in i en helt obegripligt trovärdig känsla av att allt är över nu ...
Och det var ändå en Lågbudget - vilket detta verkligen inte är.

Men, t.o.m. storfilmen "War of the Worlds" (Spielberg, Tom Cruise) innehöll ju SÅ mycket mera av att "domedagen står inför dörren" än vad denna ens var i närheten av.

"Greenland" hade bara snott rakt av, men på ett otroligt dåligt sätt.
Och det slutade heller aldrig.

Och sen i slutet ...
Alltså ... vafan liksom.

Man hade kunnat sitta och bara räkna upp trams och löjligheter, hur länge som helst.
För det slutar liksom inte.

Annars så Hade detta ju kunnat bi en riktigt läskig och mycket skrämmande film.
Särskilt eftersom den - vilket inte är en hemlighet - ju slutade med ett "Extinction Event."
Men, som publik måste man ju få möjlighet att "smälta" en sådan upplysning.
Bara det att här i filmen så gick det från "prick med svans på himlen som alla skolbarna älskade" till "En Domedagskomet gömde sig i svansen, och mänskligheten kommer att Utrotas" på ingen tid alls.

---

Betyg:
Alltså, detta var ingen vidare bra film.
Det var en bortslösad chans, och bortkastad tid för publiken.
T.o.m. "Armageddon" är så mycket bättre.
Man BRYR ju sig om karaktärerna i "Armageddon" ... Men det gör man inte här.
Gerald Butler är bara butter, hans son en anonym ungjävel som ingen bryr sig över att han är sjuk. Och vem var det nu egentligen som var Butlers fd hustru ...

Den var inte Snygg, den var inte Storslagen.
Den var inte Skrämmande.

Betyg:

1 av 5
Citera
2020-11-23, 19:10
Medlem
Message from the King. En ganska bra film som handlar om en kille som försöker ta reda på vad som hänt med hans syster och han söker hämnd. Satt som på nålar andra halvan utav filmen.
Citera
2020-11-24, 02:04
Medlem
Geomeisters avatar
Filmen var Kon-Tiki
Året var 2012
https://www.imdb.com/title/tt1613750...nm_flmg_act_15

Baserad på verkliga händelser om en man som gjorde en avhandling om ett ämne, men blev nekad att bli exponerad. Han bestämde sig för att ge sig ut och bevisa att hans teori stämde. En dokumentär gjordes om allt och den vann priser. Det här är mer en spelfilmsversion.

Mitt första intryck höll i sig rakt igenom: En jäkla snygg film. Snyggt foto, miljöer och effekter. Väsentligt snyggare än vad jag hade anat. Skulle gärna se om den på Cosmonova eller en biograf längre fram i livet när jag inte har handlingen helt färskt i huvudet.

I stort gillar jag just filmens handling och är glad att de valde göra en spelfilm kontra realistisk film. Risken fanns att den kunnat bli långdragen annars. Skådespeleriet är bra, men vet inte om det var så bra (hade krävts väldigt mycket att bära upp denna utan en del scener som jag gissar är dramatiskt inlagda). Gustaf Skarsgård har en halvstor roll och det passar. Övriga passar också.

Intressenivån i filmen varierade lite. Gillade starten, men första halvan var bitvis seg och jag undrade om det skulle bli en film mest fokuserad på yta. Längre fram blir det mer drama och spänning. Rätt välrundad film måste jag ändå skriva.

Filmen innehåller ett antal språk, men mestadels engelska och norska (som är lätt att förstå för en svensk). Tydligen har Hollywood varit ute efter att göra denna film under en väldigt lång period. Nu blev det delvis ett skandinaviskt projekt och resultatet gör mig nöjd.

En vild chansning och billigt köp blev ett perfekt avslut på denna ledighet. Vi ses lagom till nästa helg alla filmälskare!

Betyg på IMDB? 7,2 /10
Mitt betyg: Villig att hålla med IMDB. Någonstans runt nämnda betyget. Rekommenderas!
Citera
2020-11-24, 03:14
Medlem
CyberIngmars avatar
Harold and Maude (1971)
Komedi/romantik
4 av 5

En uttråkad, udda ung man roar sig själv med att fejka sina egna självmord och gå på begravningar. Han uppmärksammar en kvinna på en av begravningar som väcker hans nyfikenhet. En levnadsglad och fri 79åring. Förstår varför det är en kultfilm. Soundtracket står Yusuf Islam för och han har även skrivit några låtar för filmen. Då Cat Stevens.

Amazon Prime

Driving Miss Daisy (1989)
Drama/komedi
3 av 5

Filmen som gjorde en då 52årig Morgan Freeman till stjärna. För att vara Hollywood ett sent genomslag. En svart chaufför till en äldre judisk kvinna i 40-talets Atlanta, Georgia. En änka som inte vill ha en chaufför. Sonen tar beslutet. Oväntad vänskap. Tar upp rasism, diskriminering och pk. Hon ser sig själv som liberal och antirasist. Är hon egentligen så progressiv som hon anser att hon är. Ensamhet och åldrande.

HBO

Båda filmerna är sevärda.
Citera
2020-11-24, 16:33
Medlem
hazard simpsons avatar
Dragged Across Concrete 2018

Ganska lång film. 2,38

Tyckte den var bra. Gillar dialogen i filmen förutom Anjovis. Ni som ska se den förstår vad jag menar.
Citera
2020-11-25, 10:10
Medlem
Ambelains avatar
"Sugerland Express" - (1974)
https://www.imdb.com/title/tt0072226/

Goldie Hawn, Ben Johnson, m.fl.

---

En av Spielbergs första filmer faktiskt.
Verklighetsbaserad t.o.m.

Filmen utspelas i Texas, under Nådens år 1969.
En ung kvinna, tillsammans med sin unge man, får reda på att deras gemensamma unge ska omhändertas av myndigheterna - pga att föräldrarna inte anses hålla måttet (pappan sitter i fängelset och vad modern gör kommer inte riktigt fram, mer än att hon inte har alla hästar hemma).

Hustrun vet emellertid på råd, så hon besöker mannen i fängelset och övertalar (hotar egentligen) honom att omedelbart rymma för att åka till "Sugerland" (staden var ungen bor) för att hämta honom innan socialen kommer för att ta honom.

De rymmer sålunda, och hinner på vägen kapa ett gammalt pensionärspars fordon.

Men, eftersom de är gamla pensionärer så kör de som gamla pensionärer och lockar strax till sig en lång, lång svans av ilsket tutande bilar som inte kan köra om.
Längst bak i raden kommer en landsvägspolis.

Polisen stannar pensionärsbilen, men blir då kidnappad av huvudpersonerna.
De byter transportmedel till den kidnappade polisens radiobil.

Nu åter de polisbil.
Med kidnappad polis bakom ratten.

Nu dröjer det inte länge förrän polismannens kollegor får reda på det, och de hakar naturligtvis på.
En efter en.
Efter en efter en efter en efter en.

Snart är det halva Texas som följer i huvudpersonernas kapade polisbil.
Dels delstatens samtliga trafikpoliser, och övriga lediga poliser - och så många av den radiolyssnande allmänheten som har tid över för att köra efter och inrätta sig i den långa, långa, mycket långa, karavanen som nu sakta spårar sin väg genom Texas ...

Ja, detta är en verklighetsbaserad film.

Är det någon som minns "O.J. Simpsons-fallet" kanske ?
Dvs där TV-helikoptrarna filmade hans färd på motorvägen med en bunte polisbilar i släptåg ?
Isf var det ingenting jämfört med detta.

Här var det en flera kilometer lång karavan som följde efter de tvenne poliskidnapparna.
Bussar också.
Helikoptrar med, såklart.
Det blev något av karnevalsstämning ute på Texasvägen där ett tag ...

Självklart måste Spielberg göra film av det ... =)

---

Som film var det ingen dålig film.
Och det helt utan det verklighetsanknutna materialet.
Dvs det hade funkat bra även som helt påhittad berättelse.

Fast ... om det hade varit påhittat så tvivlar jag på att filmbolagets ekonomer hade accepterat slutet.

Lite väl ... "mörkt" ... kanske för en Hollywood-produktion.

Eftersom det är en verklighetsbaserad film så kan jag avslöja slutet.
I verkligheten så hade skarpskyttar placerats ut i det lilla barnets hus.
Så när föräldrarna väl kom fram och skulle hämta sin unge, så var det tänkt att de skulle skjuta ihjäl de båda.
I verkligheten sköt de ihjäl barnets fader, mer eller mindre på sin sons dörrtrappa.
Kvinnan klarade sig.

---

Som Spielberg-film så var det en helt annan sorts produktion jämfört med vad vi har vant oss från honom.
Han var ju i början av sin karriär då och hade ännu inte fastnat för alla de där standardknep han därefter skulle fortsätta tjata med, i film efter film.
Så här är det en mer kreativ uppenbarelse alltså, och därför även en mer "sevänlig" film.

Inte så mycket av det effektsökeriet han senare blev så känd för alltså.

Och Goldie Hawn var förvisso "dum blondin," men mer "dum" som "dum på riktigt" snarare än någon som bara spelar över ...

---

Som tidsdokument var det en intressant skildring.
Inte bara över själva samhället i Texas, ute på landsbygden vid den tiden (skiftet mellan 60-70-talet).

Utan det var mer hur Fängelsemiljön skildrades som det blev stark kontrast mellan hur det amerikanska fängelsesystemet ser ut idag.
Dvs fängelsesystemet i USA var verkligen annorlunda då.

Inte på något sätt lika allvarligt och dramatiskt som det är idag.
Inte lika "farligt," och inte lika "tufft."
Inte lika "hårda fångvakter".
Inte den där "extrema rollfördelningen" som vi ser i dagens fängelser.

Det var ju knappast ens vakter som stod vid utgångarna till "besöksgården" heller.
Det var en öppen grind ...
Utan port.
Bara öppen.

Fångarna varnade själv den som försökte gå ut - "Gör inte så, du kommer bara få skäll för det."
Typ ... =)

Andra fängelsefilmer, från samma tidsperiod, som också skildrar detta "annorlunda fängelsesystem" är tex "Cool Hand Luke" och "Brubaker."

Vad var det som hände, egentligen ...
Hur kunde det gå så fel.
Idag behandlas, och betraktas, ju Samtliga intagna på de amerikanska fängelserna som "fienden."
Oavsett vad de gjort eller inte gjort, oavsett hur farliga, elelr ofarliga, de än må vara.

---

Betyg:

4 av 5
Citera
2020-11-25, 21:53
Medlem
mikeymikeys avatar
The Good Neighbor, från 2016, lite knepig och något skum handling men helt klart sevärd, mycket spännande och lite nervkittlande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in