2020-04-18, 18:10
Medlem
SadEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geomeister
Filmen var Bend of the River
Året var 1952
https://www.imdb.com/title/tt0044413...nm_flmg_act_53

Bend of the River blir, tydligen, på svenska Landet bortom bergen. En western med Jimmie Stewart och många mindre roller.

Jimmie Stewart gillar jag och flera andra mindre roller är helt okej, men att slänga in mycket handling i en relativt kort film fungerar inte riktigt. Dag blir snart kväll, månader passerar efter ett scenbyte vid något tillfälle och det är så många händelser i filmen att jag inte tog mycket på allvar. Filmen skulle kunna varit full av nerv med ett smartare upplägg, men det blir tvärtom istället.

Musik slängs på som ofta inte passar alls.

Kvinnorna är vackra, men deras roller/dialoger bidrar inte med mycket. En mörkhyad är med och det märks att mörka, vid detta tillfälle, fick roller som dom inte nödvändigtvis hade valt själva (fick det som erbjöds). Med det sagt tycker jag hans lilla roll är en av dom bättre birollerna i filmen.

Det händer så mycket att filmen aldrig blir tråkig åtminstone och en del detaljer är välgjorda. IMDB och jag verkar oense om betyget för denna. För min del kan man se filmen om man är en riktig entusiast för Jimmie Stewart eller äldre westerns, men det här är inget som kommer övertyga vanligt folk som bara vill se en bra film.

Betyg?

Jag har fruktansvärt svårt för amerikanska 40- och 50-tals westerns. De är ofta så präktiga och sentimentala. Det är någon slags bror duktig aura över dem. Filmer som Rio Bravo (1959) och The Searchers (1956) fann jag extremt jobbiga att ta mig igenom. Kanske beror det på John Wayne som jag verkligen avskyr i allt jag sett honom i.
Citera
2020-04-18, 18:55
Medlem
Neatlesss avatar
SSF: Outbreak (1995) | 🌑🌕🌕🌕🌕 |

Ett virus från Afrika lyckas ta sig till en småstad i USA och startar där en epidemi av sällan skådad dödlighet. Vetenskapsmannen Sam Daniels måste bryta alla protokoll för att förhindra att smittan sprids men han kämpar inte bara mot viruset, militären motarbetar också varje drag.

Strukturellt är det svårt att urskilja den här filmen från någon annan katastroffilm från 90-talet. Att det handlar om just ett virus känns lite som en slump, det är bara en ursäkt för militärporr, helikoptrar och en vetenskapsman som ingen lyssnar på - absolut inte presidenten - trots att han har rätt. Det hela kulminerar såklart i en helikopterjakt. Som om inte ett dödligt, luftburet virus vore skrämmande nog.

Det börjar ganska intressant och skrämmande när vi får följa viruset i sin resa över till USA i form av sitt värddjur, en kapucin som smugglas av en hipp Patrick Dempsey. Det skapas en viss nerv - kapucinen river någon som i sin tur blir extremt smittsam och går runt i folkmassor och så plötsligt har viruset tagit över en hel stad. Människor dör som flugor och Dustin Hoffman rycker ut för att rädda läget. Det är en okej, typisk 90-tals film som underhåller än så länge.

Men när militären blir alltmer inblandad och det avslöjas att de redan visste om viruset och vill omvandla det till ett vapen och bla, bla, bla, så blir det extremt tröttsamt och dumt. Den tredje akten avskydde jag. Helikoptrar, barn och apor - den heliga treenigheten i uselhet. Karaktärer börjar dö och jag inser att jag inte bryr mig ett dugg om dem.

Något jag reagerade direkt på var hur uselt skådespeleriet är. Filmen är full av stjärnor som alla har en oinspirerad dag, men framförallt så överspelar alla i smårollerna så extremt att det tog mig ur filmen. Det hela känns löjligt när det ska kännas dramatiskt - något som i och för sig sammanfattar många katastroffilmer.

Att ha sett Contagion (2011) nyligen gör inte den här filmen någon tjänst. Vill man se en otäck virusfilm så är det ingen tvekan vad man ska välja av de två. Och vill man se en underhållande katastroffilm så finns det också en uppsjö andra, bättre filmer än Outbreak.
Citera
2020-04-18, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SadEyes
Åh tack. Det var väldigt fint sagt av dig. Jag ska försöka lägga upp lite fler recensioner framöver. Det beror lite på vad jag ser. Filmer som många redan recenserat eller filmer som är väldigt kända brukar jag hoppa över. Jag vill på något sätt bidra och få folk att upptäcka smalare film och inte bara posta inlägg för mitt ego. Dessutom brukar jag försöka få in lite rolig fakta eller filmhistoria i recensionerna om det är möjligt.

Så lite så. Helt rätt att välja recensera lite smalare filmer som gemene man kanske missar. Hittade ju bland annat Satan's Blood (1978) tack vare dig SadEyes, och där snackar vi smal och förbisedd film - endast 768 ratings i detta nu på IMDB säger väl något, kanske.
😉
Citera
2020-04-18, 20:30
Medlem
SadEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Phantasm1
Så lite så. Helt rätt att välja recensera lite smalare filmer som gemene man kanske missar. Hittade ju bland annat Satan's Blood (1978) tack vare dig SadEyes, och där snackar vi smal och förbisedd film - endast 768 ratings i detta nu på IMDB säger väl något, kanske.
😉

Ja, Satan's Blood är riktigt bra och tyvärr sedd av få. Kudos till dig som sett den. Jag funderade faktiskt för ett tag sedan på att starta en tråd där vi rekommenderar bra filmer som har under tusen röster på IMDB. Tror det skulle bli en del intressanta tips och frågeställningar.
Citera
2020-04-18, 21:29
Medlem
Duerfs avatar
Har ett Sergio Leone-maraton i dessa Coronatider. Det är ganska hanterbart eftersom han bara gjorde sju filmer som regissör och man kan med gott samvete skippa debuten som verkar medioker.

Jag har tagit mig igenom dollartriologin och Once Upon a Time in the West, vilka alla håller väldigt bra än idag. Jag påminns om hur mycket Morricones fantastiska musik gör för stämningen.

Jag har kvar Duck, You Sucker, vilken jag tror jag såg som barn och alltid undrat vad den hette men från vad jag läst måste det vara den här filmen eftersom det inte kan finnas alltför många spektakulära Zapatavästerns. Den andra filmen jag har kvar är Once Upon a Time in America, vilken jag sett innan men jag tror inte jag sett Directors Cut så det nästan som en ny bekantskap.
Citera
2020-04-18, 21:51
Medlem
Citat:
Ja, Satan's Blood är riktigt bra och tyvärr sedd av få. Kudos till dig som sett den. Jag funderade faktiskt för ett tag sedan på att starta en tråd där vi rekommenderar bra filmer som har under tusen röster på IMDB. Tror det skulle bli en del intressanta tips och frågeställningar.

I approve this! Låter som en alldeles förträfflig idé, och hakar givetvis på om du gör slag i saken.
Citera
2020-04-18, 21:57
Medlem
StraightShooters avatar
Såg om "The Bounty Hunter" 2010 igår (ja varför gjorde jag det? Kände för att se något lättsamt och låta hjärnan vila).

Ingen skugga över varken Gerard Butler eller Jennifer Aniston men filmen är väldigt medelmåttig, man har sett det mesta i den här filmen gjorts bättre tidigare.

5 av 10.
Citera
2020-04-18, 22:28
Medlem
Upgrade (2018)

En man - Logan Marshall-Green - som blivit förlamad får elektronik inopererad i sin kropp så att han återigen kan röra sig, och söker därefter hämnd efter att hans fru mördats. Det kanske låter fjantigt, men jag tyckte att den var hyfsat bra; om inte annat, så var den underhållande, och slutade dessutom på ett sätt som man inte hade väntat sig.

Datorprogrammet som han har i sin kropp kan ta över hans kropp, vilket är till stor hjälp när han blir tvungen att slåss mot bad guys, och det lyckades de göra på ett häftigt sätt utan att det blev töntigt, och samtidigt baka in lite humor som jag tycker fungerade. Det var en fightscen som påminde om den mellan Christian Bale och Angus Macfadyen i Equilibrium.

Den var över förväntan efter att ha sett trailern.
Citera
2020-04-19, 00:25
Medlem
Geomeisters avatar
Filmen var Life
Året var 2017
https://www.imdb.com/title/tt5442430...nm_flmg_act_14

Måste säga att jag var intresserad av att se vilket betyg IMDB skulle ge denna film (brukar undvika att se betyg för att undvika hype och sånt) när jag sett klart den. Var lite osäker på om den skulle få positiv eller negativ respons.

Jake Gyllenhaal, Ryan Reynolds och Rebecca Ferguson samt några till i en rymdfilm. Skådespeleriet kan jag inte klaga på, men tycker skaparna gjorde fel i att inte berätta mer om karaktärerna. Med filmens gång får man reda på lite, men jag brydde mig inte lika mycket om karaktärerna som jag skulle vilja gjort. Tror filmen hade tjänat på att vara längre med fler personliga dialoger.

Filmen har en nerv och efter 1/3 av filmen (som är ganska tråkig) gick tiden sedan snabbt. Filmen innehåller en del intelligens, fina bilder på rymden och känns hyfsat realistisk för vad som sker.

Det finns CGI-moment som förmodligen med tiden kommer åldras dåligt, men knappast det värsta jag sett. Vet inte riktigt hur dom skulle göra vissa saker utan heller. Det finns även en del stressiga moment eller vad som ska kalla det och dessa med sättet filmen var gjord var inte super-intressant att titta på.

Summa Summarum: En godkänd rymdfilm i min värld. Gillar man rymdfilmer och har ett öppet sinne för sci-fi alltså att det inte direkt svara en Apollo 13 där det ska vara så realistiskt som möjligt är det en godkänd film.

Betyg?

Citera
2020-04-19, 00:58
Citat:
Ursprungligen postat av Phantasm1
Kul recension! Jag gillar hur du skriver, och ser gärna att du oftare lägger upp recensioner på filmer du har sett.
B-monsterfilmer är inte heller direkt min kopp av te, och har inte heller därför sett The Deadly Mantis, men som sagt, uppskattade din recension väldigt mycket.
😊

Citat:
Åh tack. Det var väldigt fint sagt av dig. Jag ska försöka lägga upp lite fler recensioner framöver. Det beror lite på vad jag ser. Filmer som många redan recenserat eller filmer som är väldigt kända brukar jag hoppa över. Jag vill på något sätt bidra och få folk att upptäcka smalare film och inte bara posta inlägg för mitt ego. Dessutom brukar jag försöka få in lite rolig fakta eller filmhistoria i recensionerna om det är möjligt.

Ja, jag tyckte också recensionen var trevlig.
Citera
2020-04-19, 02:22
Medlem
Patrik2108s avatar
Efter en lång tid lyckades jag se en film från början till slut med full fokus. Valet föll på:

Hemma bäst (2006) på tv4, https://www.imdb.com/title/tt0427229/

Detta var en film i helt min smak. Sköna skådespelare i en lagom krystad komedi. En feelgood film som höll mig kvar hela filmen. Låt gå att det krävdes en halv flaska gin i ett liv i corona-exil. Jag gillar denna typ av film och skådespearna gjorde det bra.

7/10
Citera
2020-04-19, 10:40
Medlem
Mysterious Skin (2004)
https://www.imdb.com/title/tt0370986/?ref_=nv_sr_srsg_3

Joseph Gordon-Levitt i en av sina tidigare, och i mitt tycke bästa, roller som en manshora på undanflykt (?) från barndomstrauma parallellt med en annan kille som i sin tur försöker ta reda på huruvida han blev kidnappad av aliens som barn eller inte. "Twisten" om man nu kan kalla den det är kanske något förutsägbar, men filmen i sig är mörk, stundtals lite jobbig att följa men inte edgy enbart för chock-faktor. Stort plus att karaktärerna är väldigt välskrivna, originella och att storyn lyckas hålla den röda tråden hela tiden, trots de parallella storylinesen. Skådespeleriet håller överlag god kvalitet, även om Gordon-Lewitts roll står ut i mängden.

Betyg: 8/10
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in