SSF:
Man Bites Dog (1992)
Ett gäng unga dokumentärfilmare har på något sätt lyckats övertala seriemördaren Ben att låta dem följa med och filma hans mord. Inte bara det, Ben stortrivs framför kameran och berättar gladeligen anekdoter och ger sin åsikt om alla möjliga ämnen - blandat med instruktioner om hur man bäst gör sig av med en kropp och såna saker förstås (ett barns kropp måste sänkas ned med dubbla kroppsvikten). Men, dokumentationen övergår snart till aktivt deltagande.
Filmad i dokumentärstil av ett gäng belgiska filmstudenter som själva skrev, regisserade och spelade rollerna i den här väldigt mörka komedin, satirfilmen, jag vet inte hur jag ska klassificera den. Mörk och otäckt realistisk är den i alla fall. Man luras aldrig att tro att det är en riktig dokumentär men däremot märker man av kreativiteten och experimentslustan - jag fick aldrig den där unkna studentfilmskänslan utan fan vilka coola idéer de har och sättet den är genomförd på är välgjord på alla sätt.
Tonen kan vara förvirrande dock. Inledningsvis är det komik på hög nivå när Ben mördar folk på lite slapstick-sätt - jag skrattade till när han slår ihjäl en brevbärare och i nästa scen har på sig uniformen medans han leker med några barn. Sen blir mördandet mer grafiskt och brutalt. Blodsplattret är inte på en lekfull studentfilmsnivå längre utan det ser otäckt realistiskt ut. Man sätter skrattet i halsen när man inser att absolut inget är tabubelagt, och efter en chockerande gruppvåldtäkt där offret sen slaktas känner man sig bara illamående. Sverige var ett av flera länder som förbjöd filmen helt.
Benoît Poelvoorde i huvudrollen är närapå sensationell men karaktären blir jävligt tjatig i längden. Som psykopatisk seriemördare är han trovärdig och ofta rolig i sitt utförande - här har jag precis skrämt en pensionär som nu ligger och dör i en hjärtattack, låt oss hitta hennes pengar!
Lite samhällskritik hade jag hoppats på men nåt sånt finns inte att hitta. Och även om den är fylld med underbara och oväntade scener känns den en smula utdragen. Frånstötande film men härlig på samma gång. Filmstudenter - se och lär hur man pushar gränsen på ett mästerligt sätt.