2019-04-20, 13:30
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Identity unknown (1945)

I en sönderbombad lada i Frankrike hittas en sårad amerikansk soldat.
Han saknar identiferingspapper, och minns inte sitt namn.

En film som man kanske får sätta i sitt sammanhang, i den tid den spelades in, och också varför.
Därför vill jag, trots allt, ge den 3/5
Citera
2019-04-20, 18:29
Medlem
Neatlesss avatar
SSF: Man Bites Dog (1992)

Ett gäng unga dokumentärfilmare har på något sätt lyckats övertala seriemördaren Ben att låta dem följa med och filma hans mord. Inte bara det, Ben stortrivs framför kameran och berättar gladeligen anekdoter och ger sin åsikt om alla möjliga ämnen - blandat med instruktioner om hur man bäst gör sig av med en kropp och såna saker förstås (ett barns kropp måste sänkas ned med dubbla kroppsvikten). Men, dokumentationen övergår snart till aktivt deltagande.

Filmad i dokumentärstil av ett gäng belgiska filmstudenter som själva skrev, regisserade och spelade rollerna i den här väldigt mörka komedin, satirfilmen, jag vet inte hur jag ska klassificera den. Mörk och otäckt realistisk är den i alla fall. Man luras aldrig att tro att det är en riktig dokumentär men däremot märker man av kreativiteten och experimentslustan - jag fick aldrig den där unkna studentfilmskänslan utan fan vilka coola idéer de har och sättet den är genomförd på är välgjord på alla sätt.

Tonen kan vara förvirrande dock. Inledningsvis är det komik på hög nivå när Ben mördar folk på lite slapstick-sätt - jag skrattade till när han slår ihjäl en brevbärare och i nästa scen har på sig uniformen medans han leker med några barn. Sen blir mördandet mer grafiskt och brutalt. Blodsplattret är inte på en lekfull studentfilmsnivå längre utan det ser otäckt realistiskt ut. Man sätter skrattet i halsen när man inser att absolut inget är tabubelagt, och efter en chockerande gruppvåldtäkt där offret sen slaktas känner man sig bara illamående. Sverige var ett av flera länder som förbjöd filmen helt.

Benoît Poelvoorde i huvudrollen är närapå sensationell men karaktären blir jävligt tjatig i längden. Som psykopatisk seriemördare är han trovärdig och ofta rolig i sitt utförande - här har jag precis skrämt en pensionär som nu ligger och dör i en hjärtattack, låt oss hitta hennes pengar!

Lite samhällskritik hade jag hoppats på men nåt sånt finns inte att hitta. Och även om den är fylld med underbara och oväntade scener känns den en smula utdragen. Frånstötande film men härlig på samma gång. Filmstudenter - se och lär hur man pushar gränsen på ett mästerligt sätt.
Citera
2019-04-20, 20:26
Medlem
Geomeisters avatar
Spider-Man: Homecoming och året var 2017
https://www.imdb.com/title/tt2250912...3?ref_=nv_sr_3

Nu blir vi farliga! (kör en spoiler på denna!)

Citera
2019-04-21, 00:12
Medlem
Geomeisters avatar
For Queen and Country och året var 1988
https://www.imdb.com/title/tt0097373...1?ref_=nv_sr_1

Denzel Washington är.. Brittisk i denna film. Något som kändes väldigt tveksam. Speciellt om man sett en rad av hans filmer sedan tidigare. Det här var även innan hans stora genombrott således är budgeten på filmen inte den största. Skådespeleriet ifrån mindre karaktärer kan dessutom vara tveksamt. Gissar att många är med i sin första film eller inte har väldigt stor erfarenhet sedan tidigare.

Med det skrivet..

Den här filmen satt fint efter tre mer tveksamma/"okej"-filmer denna helg! Musiken sitter perfekt och handlingen tar sig naturligt (oftast..) till olika evenemang och bjuder på en välrundad film. Allt förklaras inte jättebra, men det har inte varit många filmer detta år som fångat mitt intresse på liknande sätt. Fokuset är inte på Denzel Washington (som visar på riktigt skådespel då och då) utan livet omkring. Den är även "mörk" på ett sätt som fungerar och filmen lever på ett sätt som är underhållande att titta på.

Kanske inte en film för alla, men det var definitivt en film för mig ikväll! Glad påsk på er!

Betyg?
Senast redigerad av Geomeister 2019-04-21 kl. 00:15.
Citera
2019-04-21, 00:37
Medlem
Herr.Dittlings avatar
The meaning of life - Monty phyton (1983)

I en rad sketcher får vi söka livets mening från vaggan till graven.

Den, i mitt tycke, svagaste Monty phytonfilmen.
Ett par sketcher är riktigt roliga, andra är mindre bra.
Minns att jag inte var särskilt begeisrad i filmen när den kom 1983.

Å ena sidan gillar jag ju Monty phyton, men å andra sidan håller den inte hela vägen.
3-/5
Citera
2019-04-21, 11:23
Bannlyst
Destroyer (2018)

Nicole Kidman spelar en polis som letar efter en man som hon är förbaskad på.
en halvdan kriminalare med halvdant manus.
Nicole Kidmans smink är bra och hon är helt klart en bra skådis.
En rätt tråkig rulle.

5.5/10

https://www.imdb.com/title/tt7137380...1?ref_=nv_sr_1

Speed Kills (2018)

En dålig John Travolta film, konstigt va? hehe.
Han spelar en multimiljonär som racear med båt,
riktigt dåliga racing scener.
Man vet att filmen kommer vara dålig när Tom Sizemore är med.
En skitbra film att kolla på om man är trött och vill ha något att somna till.

3.5/10

https://www.imdb.com/title/tt6749318...2?ref_=nv_sr_2
Citera
2019-04-21, 11:54
Medlem
jay.simpsons avatar
The lost world: Jurassic Park

Visste inte om att Peter Stormare har en liten roll i filmen. Gubbjäveln svär till och med på svenska.

Bra uppföljare som går än idag. Äventyrsfilmer från 80- och 90-talet är så mycket bättre än dagens filmer. Vi har de bästa franchiserna Back to the Future, Jurassic Park och Indiana Jones. Ser framemot att kunna vissa mina brorsbarn filmerna när barnen är större
Citera
2019-04-21, 12:55
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Idol of the crowds (1937)

John Wayne som pensionerad ishockeyspelare som övertalas till att börja spela igen.

Är det här världens första ishockeyfilm ? Jag vet inte.

Ishockeyscenerna var inte så pjåkiga som man kunde tro, man kunde spela ishockey då också.
På den tiden klarade man fortfarande av att spela utan hjälm.
3/5
Citera
2019-04-21, 18:09
Medlem
Kickexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jay.simpson
The lost world: Jurassic Park

Visste inte om att Peter Stormare har en liten roll i filmen. Gubbjäveln svär till och med på svenska.
Han gör detsamma i minority report.
Men där känns det lite pinsamt för jag vill minnas att han även sjunger ”små grodorna”.
Citera
2019-04-21, 21:46
Medlem
serotonins avatar
Sherlock Holmes and the Voice of Terror (1942)

Kontemporär (1942) film med världens coolaste privatdeckare. Viktorianska England är utbytt mot ett brinnande andra världskrig och när nazister utför hemska terrordåd i England, ackompanjerade av en lika nazistisk piratradio som basunerar ut patriotiska tal om tyskarnas överlägsenhet och Englands undergång, ser förvarsintelligentian ingen annan utväg än att kalla in den skarpaste hjärnan som finns att tillgå i landet. Till nationens tjänst - Sherlock Holmes.

Tydlig propagandafilm, kanske förståeligt men inte så lyckat. Jag gillar inte att man skickat iväg Holmes 50 år framåt från där han hör hemma. Filmen har ett bitvis tjusigt noirfoto, men mysteriet är inte vidare skarpskrivet och stundtals är det cheesy. Ett eldigt 'moralhöjande' tal från filmens kvinnliga fägring (Evelyn Ankers) är direkt dåligt. Vad som räddar filmen och ändå gör den rätt underhållande är Basil Rathbones härliga rolltolkning. Jag ska gräva fram fler filmer med honom och tippar på att de flesta kommer tilltala mig mer. De andra som utspelar sig under WWII hoppar jag eventuellt över.

2.5/5
Senast redigerad av serotonin 2019-04-21 kl. 22:06.
Citera
2019-04-21, 23:22
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Blau Angel (1930). Blå ängeln

Litteraturprofessor blir kär i variteartist.

Så har jag, till sist, sett denna klassiker som jag hört så mycket om ända sedan barnsben.
I ärlighetens namn hade jag väntat mig betydligt mer.

I mitt tycke, en väldigt överreklamerad film.
2/5
Citera
2019-04-21, 23:32
Medlem
Geomeisters avatar
Torn Curtain och året var 1966
https://www.imdb.com/title/tt0061107...nm_flmg_act_44

Alfred Hitchcock med Paul Newman och Julie Andrews.

Julie Andrews roll tillför inte särskilt mycket utöver lite romantiskt. Paul Newman är ganska bra, men diggar man Paul Newman finns det nog många filmer man borde se före denna.

Filmen innehåller några genuint bra scener och Hitchcock bjuder även på en del tilltänkta detaljer här och där. Problemet är att filmen tar alldeles för lång tid på sig att öppna något intresse, den är överlag långtråkig och handlingen i sig är inget jag brydde mig om.

Det tillkom en dokumentär som överlag kändes mer givande än själva filmen. Tydligen bröt Hitchcock med flera av sina kända samarbetspartners och Paul Newman var relativt missnöjd med själva manuset. Jag kan förstå det. Trots varierande scener och välskriven dialog kändes det ofta som att något saknades. Egentligen känns hela filmen mer intressant för en filmskapare än för en publik.

Lite kul dock att Tyskland, Danmark, Norge och Sverige får lite plats i filmen. Det pratas en del tyska, men tror inte det har något större relevans för filmens helhet.

Betyg?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in