En fiolspelande Sherlock Holmes och trogne följeslagaren Watson sitter i godan ro på Baker Street när det plötsligt ringer på dörren och en gammal skolkamrat till Watson kliver in. Gentlemannen - en samlare av speldosor - har blivit rånad i sitt hem, men eftersom tjuven bara fick med sig en tämligen obetydlig speldosa är mannen inte speciellt upprörd. Vår excentriske och skarpsynta mästerdetektiv anar dock oråd och vips är duon involverad i ett mysterium. Det finns tre speldosor av speciellt värde, och mindre trevliga personer är ute efter att lägga vantarna på dessa, kosta vad det kosta vill.
Även den här filmen utspelades i 'nutid', men den här gången stör det inte lika mycket eftersom tidsmarkörer typ nazism inte finns med. Det känns ganska tidlöst ändå. En svaghet är att det aldrig blir en riktig whodunnit då de tydliga skurkarna presenteras tidigt, men filmen underhöll mig ändå. Den lyfts också en hel del av en bra och smart femme fatale på motståndarsidan. Hon är spelad av Patricia Morison, en skådepelerska jag inte kände till innan. Hon dog förresten ifjol, 103 år gammal.
Detta var den sista filmen med Basil Rathbone/Nigel Bruce som Holmes/Watson och jag värderar den till 3/5.
Romantisk komedi där två reklammakare hamnar på kollisionskurs.
Ännu en komedi med Rock Hudson och Doris Day, i princip samma manus som Pillow talk som kom ett par år tidigare.
Här lurar Hudson i Doris att han är en förvirrad uppfinnare, och hon gör allt för att uppfinningen (vad det nu är) hamnar i konkurentens händer.
På slutet gifter dom sig i alla fall.
Vem kunde ana det.
Nja, det här höll väl inte hela vägen ut, men färg var det som omväxling. 2/5
Och som vanligt en kavalkad av trevliga bilar. Faktiskt såg man en Karmann-Ghia.
Papillon 1973 Det efter har sett nyversionen från 2018 för några veckor sedan. Men den gamla var bättre tyckte jag, bättre inlevelse och bättre kameravinklar. Bättre story men kunde vara seg emellanåt. Men kom ihåg hade sett denna på bio när jag var yngre men tydligen ingen speciell film eftersom jag inte hade några speciella minnen av den.
Rami Melak som spelade Freddie Mercury i filmen Bohemian Rhapsody gjorde en ytterligare bra roll!
Handlingen är 2 st franska fångar på djävulens ö som försöker rymma. Efter många misslyckande, så lyckades han det som skulle vara omöjligt, med att rymma därifrån. Detta är en verklig händelse från 1900 talets början.
Jag ger den 8/10
Bröderna Marx blir inblande i två lilleputtsländers krig.
Inte trions, förlåt kvartettens, mest kända film. Zeppo, den fjärde brodern gjorde sin sista film.
Som vanligt är det mycket springande och en Groucho snattrande på högvarv, vilket är rätt kul.
Tyvärr räcker det inte riktigt.
Filmen har väl inte åldrats så väl, men den makalösa spegelscenen räddar filmen till 3-/5
Nu undrar jag om jag har sett någon äldre Marxfilm än den här, det finns några stycken.
Kanske något att leta rätt på.
Ett antal föräldralösa barn lämnar hemmet, tillsammans med en get, för att undsmita att bli utauktionerade.
En svensk klassiker som länge lyckats undgå mig.
Näväl, nu är den infångad, och sedd.
Vi spoilar väl för den händelse att någon missat historien.
Jo, barnen går från gård till gård, bli utfodrade, och ibland får något av barnen stanna på gården.
Till sist är det bara äldste sonen kvar.
Han träffar en präst och får gå i lära hos honom.
Både tårdrypande och sockersött.
Jo, jag tror faktiskt att vi drar till med 3+/5, den berörde mig nog lite ändå.
En skräckfilm som varken är läskig, en parodi på annan skräckfilm eller en komedi. Känns mest som en dålig idé som är ännu sämre genomförd.
Introduktionsscenen är bara en röra. Nästa scen är filmens bästa och ger åtminstone lite känsla. Sedan slängs man in i det dåliga igen. Ett antal människor som har noll synlig samverkan bjuds in av en miljonär dom inte känner till ett hus. Den som överlever natten får massa pengar.
Miljonären hatar sin fru och frun hatar miljonären, men huset allt sker i har ett eget liv... Folk "dör" och återuppstår. Folk agerar dumt och kemin mellan skådespelarna är nära noll trots att några vanligtvis är rätt duktiga skådespelare.
Det grafiska är samma kvalitet som B-film (om inte sämre..) och man blir aldrig rädd. Det som sker är bara konstigt och oinspirerat. Filmen är dock relativt kort och det händer så mycket att den går att se igenom. Hade filmen varit en timme längre hade den förmodligen varit olidlig och många tittare hade klättrat längs väggarna.
Det pågår sabotageverksamhet på ett sockerplantage i söderhavet.
Mari Blanchard fick förgylla kvällen.
i övrigt en underlig film som jag nog inte riktigt förstod hur den hängde ihop.
Japaner som saboterar, ranchägare som har ihjäl varandra.
På slutet får vi veta var dom var, och när.
Pearl harbor 7 december 1941.
Och där slutar filmen
Men det här hängde jag inte med i, men Mari är vacker, som vanligt. 2-/5
Nivån är låg. Skådespeleriet är från dom allra flesta på en lägre nivå än en dålig dokusåpa. Handlingen skulle till 95 % kunna skrivits av precis vem som helst.
Att "Luke" (Familjen Macahan) hamnat på denna nivå är inte kul. Han var visserligen helt okej, men inte med särskilt mycket utan förmodligen ett sätt att få sådana som jag att ge filmen en chans... Jag antar att alla måste tjäna pengar för mat?
Året är 1850-något och i huvudrollen finner vi unga Catherine (Olivia de Havilland); blyg, naiv, ogift och av fadern till sin nackdel jämförd med den döda modern, en kvinna som är satt på piedestal av farsgubben. När hon då på en danstillställning blir uppvaktad av den stilige och belevade Morris (Montgomery Clift) är det kanske inte så underligt att hon faller pladask. Giftermål planeras, men ett stort hinder finns. Catherine är nämligen blivande rik arvtagerska medan Morris, främst enligt fadern, är en fattig slarver som slösat bort ett arv på onödigheter. Skall kärleken bestå ändå?
Det är inte världens mest originella upplägg för en film och den här filmen har en för lång och smetig uppbyggnadsfas för min smak. Den tar sig andra halvan med lite oväntade vändningar och det finns saker att gilla; välskriven dialog och, framför allt, de Havillands skådespel (hon plockade Oscarn också). Hon lyckas få fram olika delar av Catherines personlighet på ett imponerande sätt.
efter en del turer visar det sig att Morris trots allt mest varit ute efter hennes pengar, något jag inte trott i början. Men då är de Havilland inte längre naiv utan iskall och som skådepelerska klarar hon den förändringen galant. Sista 15 minuterna är filmen som bäst.
På det stora hela är det ändå lite väl såsigt och betyget blir därefter.
En fransk lärare vill ta kål på sin fru då hon är störande och börjar bli gammal och ful typ haha.
En ganska bra film tills twisten som är så jävla dålig o tråkig.
Brukar inte kolla franska filmer, men den här var väl sevärd.
En rätt löjlig film med Robert Downs Syndrom Jr.
Att den har 7.6 IMDb är helt absurt, är väl smårolig men inget speciellt.
Kul med en tjock Val Kilmer, var väl hans sista stora film typ.
Inte mer en sevärd.
Lite axplock av filmer jag plöjt igenom på sista tiden:
Vinyan
Den är absolut inte dålig och jag kan tänka mig att se den fler gånger. Det som tynger ner filmen lite är att den är lite seg i början och att den slutar precis när det börjar bli spännande.
Borderland
Såna här filmer har jag alltid varit lite svag för och även om den inte lyckas bli riktigt lika bra som exempelvis Hostel så är den ändå jävligt bra.
School of Rock
Jack Black i sitt fulla esse! Synd att han inte gjort fler såna här filmer.
After.Life
Bra och spännande film med en hel del mystik. Christina Ricci och Justin Long gör väldigt bra ifrån sig.
Hip hip hora
Kanske inte den absolut bästa men i alla fall en av de bättre svenska ungdomsfilmerna som gjorts.
Jawbreaker
Skön rulle! Får känslan att den är menad att vara seriös men istället blev rolig.
Son of God
Såna här filmer kan jag se när som helst under året men de gör sig trots allt bäst under påskhelgen. En av de bättre Jesus-filmerna jag sett faktiskt.
Yrrol
Egentligen inte en film, åtminstone inte i vanlig mening, utan bara en massa sketcher som man har klippt ihop. En del av sketcherna är riktigt roliga medan andra är lite mindre roliga men som helhet är detta rolig underhållning.
Lilla Jönssonligan på kollo
De två första filmerna är mycket bättre men denna är helt okej faktiskt. Inget mästerverk men funkar som underhållning.
The Jesus Quest
Här har man tagit Jesus-filmen från 1979, klippt ner den rejält och sen redigerat in lite nytt material för att den ska tilltala en yngre publik. Inte för att denna version är bland det sämsta jag sett för det är den inte men originalet från 1979 är betydligt bättre.
Lotta 2 - Lotta flyttar hemifrån
Har som tradition att titta på denna varje påsk och som knatte var detta faktiskt en av mina favoriter.
Yrrol
Egentligen inte en film, åtminstone inte i vanlig mening, utan bara en massa sketcher som man har klippt ihop. En del av sketcherna är riktigt roliga medan andra är lite mindre roliga men som helhet är detta rolig underhållning.
Ska du se Lyrro sen med, förutsatt att du inte har sett den? Jag har bara sett nämnda Lyrro men aldrig Yrrol men hört en del gott om den, ligger på datorn så får ta itu med den sen.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!