2019-04-17, 12:30
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nydammad.Potatis
Här i Göteborg tycker jag ändå att bioutbudet är okej nu för tiden. Kanske beror det på den årliga filmfestivalen, kanske beror det på befolkningen. De mindre biograferna är riktigt bra faktiskt. Mycket asiatiskt och en del spännande afrikanskt. Att själva biobiljetten inte är värd sitt pris är en helt annan historia.

Jo de större städerna har ju så klart bättre utbud sett till befolkningsmängden etc... det jag glömde skriva i mitt inlägg att det för en 15-17 år sedan var ett utbud av mer nischad film som SF vågade köpa in. Vi har ju några mindre biografer här i Stockholm som har ett bra utbud av film på repertoaren samt nyöppnade Bio Capitol som kör med klassikersöndag och genretorsdag. Det uppskattas som initiativ av mig personligen.

Minns då man kunde se Oldboy på SF Bio runt 03-04, det trodde jag aldrig skulle ske då man läste om filmen på olika forum. Känner att SF vågade satsa på att köpa in mer osäkra kort på den tiden, men det var nog inte lönsamt och den asiatiska filmvågen försvann ur folks medvetanden sen... Men jag har förståelse för att folk som är mindre intresserade av film vill ha 2h lättsmält underhållning, trots allt dom som genererar intäkterna.

Citat:
Ursprungligen postat av zxcvb45
Christian Bale är en utmärkt skådespelare, går dessutom in för sina roller oerhört hårt, hårdare än dom flesta. Bara att kolla in The Machinist, Rescue Dawn, Harsh Times, The Fighter. Samtliga roller gör han extremt bra. Personligen tycker jag att American Psycho är en klockren film.

Hon som regisserade American Psycho har en ny spännande film ute i USA nu, Charlie Says om Charles Manson och hans kvinnor. Den hoppas jag mycket på!
Citera
2019-04-17, 12:50
Bannlyst
The Zookeeper's Wife (2017)

Judisk propaganda, den 1000000 filmen om hur onda tyskar var.
Rätt tröttsamt (och nej jag är ingen nazist), hehe.

Förutom det politiska så är det en sevärd film, Jessica Chastain är jävligt vacker o "kul" att titta på.
Bra skådespel men rätt tråkig film.

6/10

https://www.imdb.com/title/tt1730768...1?ref_=nv_sr_1
Citera
2019-04-17, 18:05
Medlem
Kickexs avatar
Citat:
Christian Bale är en utmärkt skådespelare, går dessutom in för sina roller oerhört hårt, hårdare än dom flesta. Bara att kolla in The Machinist, Rescue Dawn, Harsh Times, The Fighter. Samtliga roller gör han extremt bra. Personligen tycker jag att American Psycho är en klockren film.
Harsh times är definitivt underskattad.
Såg nyligen på imdb att den hade blivit nedgraderad till en sexa.
Inte för att den borde ha jätte bra eller oförtjänat bra betyg, men på den hemsidan borde den iaf spräcka en sjua av tio...
Citera
2019-04-17, 18:24
Medlem
Unicorn Store (2017).

https://www.imdb.com/title/tt2338454

"A woman named Kit receives a mysterious invitation that would fulfill her childhood dreams".

Betyg: 4 av 10.
Citera
2019-04-17, 19:30
Medlem
zxcvb45s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kickex
Harsh times är definitivt underskattad.
Såg nyligen på imdb att den hade blivit nedgraderad till en sexa.
Inte för att den borde ha jätte bra eller oförtjänat bra betyg, men på den hemsidan borde den iaf spräcka en sjua av tio...

Ligger på 6,9 så nära iallafall, men skulle säga samma, definitivt värd en 7:a. Nu blev man nästan sugen på att se den igen.
Citera
2019-04-17, 19:35
Medlem
zxcvb45s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Hon som regisserade American Psycho har en ny spännande film ute i USA nu, Charlie Says om Charles Manson och hans kvinnor. Den hoppas jag mycket på!

Denna hade jag inte hört talas om! rätt dålig kritik verkar den ha fått samt rätt lågt IMDB betyg, men man ska ju såklart ge den en chans själv
Citera
2019-04-17, 20:39
Medlem
jay.simpsons avatar
Nyinspelning av Death Wish med Bruce Willie's. Trög start för att sen ta fart. Påminner om gamla actionfilmer från 80-talet.

Chicago 2018 familjefar ger sig ut på jakt för att rensa Chicago från brottslighet efter att fru och dotter attackeras i hemmet och polisen står handfallen.

Filmen vill vara samhällskritisk lite intelligentare än vanlig action Där lyckades den inte. Helt ok, rentav bra. Jag har inte sett Charles Bronson version från 70-talet.
Senast redigerad av jay.simpson 2019-04-17 kl. 20:47.
Citera
2019-04-17, 20:58
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ligger på 6,9 så nära iallafall, men skulle säga samma, definitivt värd en 7:a. Nu blev man nästan sugen på att se den igen.

Håller med er om Harsh Times, en väldigt bra film som jag hade givit en sjua om jag nu betygsatte på IMDb. Den var lite utav en sleeper hit minns jag då den kom ut på svenska hyrvideomarknaden, Christian Bale var redan ett namn men känns som att väldigt få såg den.

Tycker absolut att du ska se om den, den har åldrats bra i mina ögon och såg om den själv i fjol. Som med Training Day och End of Watch så är det en typisk film som man ser med jämna mellanrum vartannat år eller så.

Citat:
Denna hade jag inte hört talas om! rätt dålig kritik verkar den ha fått samt rätt lågt IMDB betyg, men man ska ju såklart ge den en chans själv

Utgår aldrig ifrån IMDb-betyg om jag ska se en film eller ej, är handlingen tilltalande som den är i detta fallet så ser jag dom oavsett. Just Manson-familjen har det ju gjorts otaliga filmer om, så vet inte vad nytt man kan berätta. Kom ju en halvintressant och helt okej film som heter The Haunting of Sharon Tate som gjorde ett nytt tilltag på hela historien. Den fick rätt kassa omdömen, men tyckte att det var en typisk 2/5 film själv.

Citat:
Ursprungligen postat av jay.simpson
Filmen vill vara samhällskritisk lite intelligentare än vanlig action Där lyckades den inte. Helt ok, rentav bra. Jag har inte sett Charles Bronson version från 70-talet.

Första och andra Death Wish är hyggliga vigilante-filmer, men det är i och med tredje och fjärde filmen som det tar fart och spårar ur på allvar, fast på ett mycket tillfredsställande vis! Eli Roth's remake av Death Wish som du såg håller jag nästan högre än originalfilmen, men är nog ensam om det.
Senast redigerad av Rakii 2019-04-17 kl. 21:01.
Citera
2019-04-17, 21:03
Medlem
ms18s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jay.simpson
Jag har inte sett Charles Bronson version från 70-talet.

Den är nästan ett måste att se den, klockren film. Undrar om många höjde på ögonbrynen på den tiden? Med tanke på att han bara skjuter svarta och latinos i stort sett.

Vet att pk vänstern grinade över remaken. ''Behövs denna film då Trump är president'' fick mig att gråta och skratta samtidigt.
Citera
2019-04-17, 21:11
Medlem
zxcvb45s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Utgår aldrig ifrån IMDb-betyg om jag ska se en film eller ej, är handlingen tilltalande som den är i detta fallet så ser jag dom oavsett. Just Manson-familjen har det ju gjorts otaliga filmer om, så vet inte vad nytt man kan berätta. Kom ju en halvintressant och helt okej film som heter The Haunting of Sharon Tate som gjorde ett nytt tilltag på hela historien. Den fick rätt kassa omdömen, men tyckte att det var en typisk 2/5 film själv..

Jag tycker fan IMDBs ratings funkar asbra att gå efter, sällan en film under 5 där är något att ha, brukar stämma rätt väl oftast för mig iallafall.
Citera
2019-04-18, 00:18
Medlem
Neatlesss avatar
SSF: I'm No Angel (1933) | 🌑🌑🌑🌕🌕 |

Tira jobbar som varietéartist på en cirkus där hon dagligen förtrollar män med sin skönhet och sångröst. Hennes största passion är dock att ragga upp rika män och låta de överskölja henne med dyra presenter. Men när hon träffar den stiliga playboyen Jack börjar kärleken spira på riktigt.

Det här är the Mae West show - skandaldrottningen på 30-talet som drog en enorm publik till sina filmer. Det här var en av de filmer som släpptes i perioden mellan introduktionen av ljudfilm och införandet av strikta moraliska riktlinjer och slapp alltså utsättas för kraftig censur. Så det är en riktigt skandalfilm! Scener jag chockartat minns innehåller saker som pussar och sensuell gång.

Idag är det förstås så oskyldigt det kan bli men på den tiden var Mae Wests beteende inte speciellt damlikt och moraliskt. Omoralisk, och alldeles underbar att titta på. Man glömmer helt att det är en karaktär hon spelar för det märks så tydligt att det här är Mae West och ingen annan - antalet fräcka oneliners hon levererar är dubbelsiffrigt och gångstilen, leendet och flörtandet bara skriker primadonna. Man kan förstå att den höga koncentration moralpoliser på den tiden - som vi nog snart når samma nivåer idag - förfärades av alla sexanspelningar. Även om ett par pussar är det enda vi får se så är den sexuella spänningen hög, tack vare West. Så ska väl inte en dam bete sig!

Förutom Mae West är inte filmen särskilt minnesvärd. Jag gillar dialogen som hela tiden är rolig och överraskar och inte känns så ålderdomlig och banal som den ofta gör i gamla filmer - vad härligt livet är utan censur ändå. Storyn är inget som engagerar och när det är dags för rättegången på slutet så vet jag knappt varför vi hamnade här, men det är underhållande att se West korsförhöra sina gamla ragg i alla fall. Scenen med lejonen är också fascinerande. Undrar hur mycket av det är trickfilmat.

En stilstudie över Mae West i en film som är designad för att utmana dåtidens föreställningar om sex och anständighet. Hon skrev den själv också. Bra jobbat måste man säga. "When I'm good, I'm very good. But when I'm bad, I'm better".
Citera
2019-04-18, 03:43
Medlem
jay.simpsons avatar
Cool Hand Luke en fängelsefilm från 67 med Paul Newman i huvudrollen. Krigsveteran åker fast för skadegörelse och sänds till ett fångläger någonstans i Florida. Han har tråkigt en kväll och väljer att förstöra parkeringsmätare. Väl inne i fängelset vägrar han böja sig för systemet och ta order.

En film av sin tid. Vietnamkriget, hopplöshet, revolt mot samhället, meningslöshet. En bra film allvar blandat med humor. Paul Newman är cool
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in