SSF:
Memories of Murder (2003) | 🌑🌑🌑🌑🌕 |
Baserad på den sanna historien om Sydkoreas första seriemördare som utförde Hwaseong-morden mellan 1986-1991. Tio kvinnor mördades, alla hade blivit våldtagna och hittades bundna med munkavle på. Tillvägagångssättet var strypning med deras egna kläder. Polisutredningen blev rekordstor med mer än två miljoner poliser som undersökte något de aldrig hade varit med om innan - den här filmen handlar om tre av dem.
En lättsammare version av David Finchers Zodiac (2007) är ett påstående som passar bra in på den här filmen. Fallen har inte så många likheter förutom en nyckeldetalj, men i båda filmerna får vi ingående följa polisutredningen genom en handfull utredare som sliter håret i att försöka lösa mysteriet med en mördare som de aldrig riktigt lyckas få grepp om.
De tre utredarna är inte heller det lättaste att få grepp om inledningsvis för tittaren. Jag vet inte hur det såg ut i verkligheten, men jag tvivlar på att kicksparka misstänkta var ett lika vanligt inslag som det är här. Det komiska i att en kickspark kan komma från ingenstans blir snabbt olustigt när de bokstavligen torterar misstänkta under förhören.
Man känner dock aldrig avsmak för dem, de utvecklas och växer ju längre filmen går och man får snart sympati för deras frustrerande arbete, även om det är bristfälligt - för mysteriet de försöker lösa är så fängslande. Mördaren förblir osedd men hans arbete ser vi desto mer av och det är otäckt. Filmen blir aldrig direkt mörk men vissa sekvenser där morden rekonstrueras i detalj är jobbiga. Filmens ton balanserar skickligt bland humor, våld och känslomässiga scener utan att tippa över åt något håll och skapar en imponerande helhet, vilket är regissören Joon-ho Bongs kännetecken.
Fotot lämnar ett bestående intryck. Hela filmen är oerhört välgjord men fotot står verkligen ut med varma soldränkta dagar och de täta regniga nätter som mördaren föredrog att jaga under. Jag hade velat ha mer mörker och mindre kicksparkar men detta är ändå en riktigt, riktigt bra polisthriller om ett fascinerande fall. Slutscenen gav mig kalla kårar och då vet man att en film har levererat.
SPOILER: Polisen annonserade igår att de nu har identifierat en misstänkt för Hwaseong-morden, 30 år senare. DNA från en 50-årig fånge som redan sitter i fängelse för våldtäkt och mord matchar med flera av offren på 80-talet.