2022-07-02, 11:52
Medlem
Fiskmånglarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Village of the damned (1960). De fördömdas by

En by i England drabbas av ett märkligt fenomen, då alla i byn blir medvetslösa under några timmar.
Ett halvår senare föder alla kvinnor i byn barn med märkliga egenskaper.

Då jag tipsade om filmen i en annan tråd, så insåg jag att det var länge sedan jag såg den.
Nu såg jag att det finns en ny version, vi får se om jag tar mig an den också.
Jag tycker att den är sevärd.
Majoren(Michael Gwynn) ska senare dyka upp som tjuvaktiga greve i Fawlty towers, dessutom kör han en trevlig Sunbeam Rapier

4/5 från mig

IMDB 7,3 = 3,80/5
16997 röster
Jag såg John Carpenters version när den kom på 80-talet, men jag har inte sett originalet.
Äger du filmen eller går den att streama? Jag ser den gärna.
Citera
2022-07-02, 12:17
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiskmånglaren
Jag såg John Carpenters version när den kom på 80-talet, men jag har inte sett originalet.
Jag äger nästan inga filmer alls, det mesta jag ser hittar jag på nätet.

Village of the damned (1960) tror jag att jag hittade någon rysk sida.
(Tittar inte så noga, skriver in titeln, och söker på videos)

Lite kul är att en flickorna är kopia av en skolkamrat från skoltiden, sisådär 1969
Senast redigerad av Herr.Dittling 2022-07-02 kl. 12:19.
Citera
2022-07-02, 15:29
Hell comes to Frogtown från 1988

Sam Hellman är viril, så viril så staten behöver honom för att spjälka upp mansunderskottet. Sam Hell måste knulla, och det fort och mycket och hårt. Först måste han rädda de knullbara, fertila, kvinnorna ur grodornas harem. Till sin hjälp har han myndigheten Med Tech, och uppdraget leds av en Spangle som kör runt i en rosa folkabubbla. Under henne strider soldaten Centinella. Centinella är bara en av många som vill testa Sam Hells ryktbarhet i sängen.

De åker in i Frogtown för att iscensätta en kupp.

I extramaterialet så lärde jag mig att Frogtown fanns på riktigt, utan grodorna som invånare förstås. Tydligen refereras det till Frogtown i Magnolia.

Budgeten var till en början 150 000 dollar, men då manuset var så roligt så ville de på New World Pictures utöka budgeten till 1.5 miljoner dollar och visa filmen på bio.

Donald D. Jackson som är medregissören (En till regissör tillsattes när budgeten utökades) var känd för att ha gjort en bra wrestlingdokumentär, med bl a Andre the Giant precis när han blev ett namn, så därför kom Rowdy Roddy Piper in i bilden och fick huvudrollen. Detta var Pipers första film, som han själv inte var glad över sin egen prestation, men den dög tydligen för John Carpenter som ville ha honom som huvudrollen i They Live (har tyvärr inte sett filmen). Enligt Piper så har alla skådespelarlektioner som han tagit när han tog steget till stt bli en professionell skådespelare förstört det roliga I yrkesutövningen.

New World Pictures höll på att gå i konkurs så därför gick aldrig filmen upp på bio annat än hos en liten drive in biograf.

Rory Calhoun är med i filmen och jag vet att jag sett någon av hans filmer men vet inte vilka. Känner honom främst från Mister Burns sången See my vest där Burns tycker att en av valparna ser ut som en ung Rory Calhoun.

Hon som spelar Spangle heter Sandahl Bergman och var en duktig dansare som skådespelat i All that jazz.

Tydligen vill de göra öppningsscenen mer spännande så James Cameron var villig att spendera 90 000 av sina egna dollar för stt finansiera en cool mc-sekvens. Detta blev tyvärr inte av.

3/5
Citera
2022-07-02, 15:33
Medlem
Geomeisters avatar
Året var 2007
Filmen var Irene Huss: Tatuerad Torso
https://www.imdb.com/title/tt0940780/?ref_=ttep_ep1

En del av kropp flyter iland vid Göteborgskusten. Polisen följer sedan fallet till Danmarks skumma kvarter. Vem är den brutala gärningsmannen och vad är drivkraft?

Likt Beck, Johan Falk, Wallander, Maria Wern och vad alla heter följer vi en polisutredare och hennes team. Det är lite familjeliv, men mestadels ett fall att lösa. Filmen har inslag av danska också.

Första intrycket var inte särskilt övertygande trots välkomna mindre roller av Lars Brandeby och Anki Lidén. Filmen ödslar dock ingen tid utan har ett högt tempo. Mycket händer. Det blir brutalt, överdrivet och skön humor.

Spänningen finns där och allt inte alls lika förutsägbar som kan tro. Slutet kunde gjorts mycket bättre.

Betyg på IMDB? 5,7 / 10
Mitt omdöme: Kul underhållning om man gillar genren. Fick visst intresse för efterföljarna.
Citera
2022-07-02, 20:50
Shot från 1973

Inspelad i Illinois på en budget av 15 000 dollar uppskattningsvis. Handlar om poliser, knarklangare och narkomaner. Ja, en ganska så simpel och vanlig handling. Ser väldigt bra ut för att vara så billig och amatörmässig. På minussidan så är filmens största nackdel att det är noll spänning i den. Största plussat kan vara att filmen känns väldigt sjuttiotal, om man gillar sådant.

Extramaterialet var en besvikelse. Regissören var intervjuad och han var rätt tråkig att lyssna till. Det mest intressanta han nämnde var att han gjort en kroatisk schackfilm med Orson Welles. Det står inget om den under hans profil vad jag kunde se. Det andra extramaterialet var att de intervjuade producenten över telefon. Passade på att tömma disken samtidigt, vilket tar ca 20 minuter. Han nämnde att en av skådespelarna regisserat en av 90-talets stora komedier: The Mask. Varför inte VS kunde nå honom för en kommentar undrar och misströstar jag.

Filmen har samlat ihop till 5.7 på imdb, över 100 röster, folk hae börjat se och uppskatta filmen. Hade ett betydligt lägre betyg när jag först snubblade över den när jag bläddrade bland Discshops filmer. Fastnade för fodralet och priset på 300 kr. Sedan gick Discshop ur tiden och filmen hamnade hos CDON. Tycker verkligen inte filmen är värd 300 kr, men jag betalade under 150 kr har jag för mig och det kan den väl ha.

2/5
Citera
2022-07-02, 21:00
Bannlyst
Låt mig minnas vilken film jag såg senaste.

Ja juste "The Mind of Mr. Soames" 1970

Jag tyckte dom lade alldeles för mycket tid på visa hur barnlik han var efter att han vaknat ur sin 30 år långa Koma. Visst han lekte med en boll. Och han hällde vatten över sig själv och sa.

"Water is wet" - riktigt begåvat.

Annars gillade jag inte filmen särskilt mycket. Tycker 70-tals filmer generellt sett har en viss tonalitet jag inte uppskattar. 60-50-40-30-20-tal. Sen 80-90 laddar jag aldrig ens ner.
Citera
2022-07-02, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiskmånglaren

Vad heter John Carpenter's version av filmen ? 😀
Citera
2022-07-02, 23:17
Death Promise från 1977

En kampsportare bor i en luffig hyresvåning där fastighetsägaren vill vräka alla och inhysa nya boende som betalar mer. Mr Alden, fastighetspampen, stänger bl a av elen i byggnaden samt släpper ut råttor i entrén. Alden har några affärskumpaner som delar hans intressen. En av vännerna är en maffioso, Mr Albano, och en annan av vännerna är en pimpliknande figur som heter Jackson. Sen finns där även en smutsig domare och någon annan som jag inte uppfattade vad han sysslade med. Hela filmen är en hämndhistoria.

Ganska tråkig, ganska trista fightscener. Det som jag gillade var att en var sjukt grym på nunchucks.

Behållningen i såna här B skitfilmer är att se vanligt folk stå och stirra på skådespelarna. Det ger en amatörmässig stämning som jag ändå kan uppskatta.

Inte det minsta sevärd. 2/5
Citera
2022-07-02, 23:43
Medlem
Geomeisters avatar
Året var 1977
Filmen var Golden Rendezvous
https://www.imdb.com/title/tt0076091...nm_flmg_act_41

Ett lyxfartyg ska lämna hamn. När fartyget väl är ute på sjön hittas snart en medarbetare på fartyget död. Vem har dödat honom och ännu viktigare - Varför?

Richard Harris gör en hyfsad huvudroll i en film med spretig handling, alldeles för många karaktärer, överdrift av "vem är den skyldige" och daterad action/kärlekshistoria. Det tar ett tag innan filmen går igång och slutet blir mest kladdigt kaos. Mittendelen är relativt bra.

Allt är baserat på författaren Alistair MacLeans verk. Boken kanske är bra. Filmen nja. Soundtracket är upptempo och värt att upptäcka.

Betyg av IMDB? 5,4 / 10
Mitt omdöme: Så medioker som en actionfilm kan bli. Inte det sämsta jag sett, men inget någon behöver se heller.
Senast redigerad av Geomeister 2022-07-03 kl. 00:07.
Citera
2022-07-03, 01:24
Medlem
Ghosts of Mars (2001)

Polisstyrka beger sig till en isolerad utpost på Mars för att transportera en farlig fånge. När dom kommer dit visar det sig att nästan alla blivit mordlystna galningar.

Ice Cube i rymden, vad kan gå fel? En hel del visar det sig. Framförallt tycker jag filmen ser billig och ful ut. Förmodligen Carpenters sämsta film.

Betyg: 1/5
Citera
2022-07-03, 01:25
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Village of the damned (1995). Ondskans barn

Nyinspelning av filmen med samma namn från 1960

Fantastiskt hur man göra om samma film, fast sämre, trots tillgång till moderna effekter och annat som inte fanns 1960.
Men jag tyckte ändå att den hängde med skapligt, men tappade rejält på slutet med den nya twisten.

Christopher "Stålmannen" Reeves och Linda " fru crocodil Dundee" Kozlowski i huvudrollerna.
Man verkade haft knackigt med bilar, samma två Volvo 240/260 bilar dyker upp i olika sammanhang

Jag blev nyfiken på den här versionen när den nämndes i en annan tråd.
Som vanligt är den äldre versionen bättre, det tycker även IMDB, 7,3 mot 5,6
Jag ger 2+/5

IMDB 5,6 = 3,04/5
31679 röster
Citera
2022-07-03, 12:32
Dolemite från 1975

Dolemite är en man som sätts dit för narkotikabrott han inte begått. Han släpps fri efter två år efter påtryckningar från Queen Bee. Han släpps på ett villkor att han ska sätta dit folket som säljer kokain och vapen. Han måste slåss mot rivaliserande gangsters som tagit över hans klubb samt korrupta FBIagenter. Dolemite är bra på älskog samt någon form av karate. Hans våldskapital ser vekt ut men likväl faller männen han fyrkantigt slår ned som jive ass furor. Han har hjälp av hans hoes som också är karateexperter och som också slår fyrkantigt och klent men som får jobbet gjort. Lite för lite action och lite för lite stora negress bröst, men annars är det en okej rulle. Lite förundrad över hans humor är jag dock, som är en form av rytmisk spoken word. Tänkte främst på hans berättelse om Titanic och hans fabel om lejonet och apan. Denna humor påminner en del om Andrew Dice Clays fjantiga humor och inte att förglömma den västkustska stoltheten Jubel i busken. Denna form av humor är inte rolig och har aldrig varit rolig, ändå skrattar folk.

Det jag mest fastnade för var att under Special Thanks så nämndes: Chuck Norris Karate School.
Även kul att Josef von Sternbergs son var cinematografen.

3/5
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in