En trevlig komedi/drama om Helan och Halvan med deras sista turne innan pension.
Var inte särskilt rolig men var endå mysig o glo på, John C Reilly ser jävligt kul ut också.
The Rake
Filmen är inte särskilt trogen creepypastan den är baserad på men det här är ändå en najs rulle jag kan tänka mig att se fler gånger.
Material Girls
Komedi med Hilary Duff och hennes syrra Haylie i huvudrollerna. Enligt omslaget ska deras karaktärer vara löst baserade på Paris Hilton och Nicole Richie. Inget mästerverk och långtifrån nyskapande men den är i alla fall underhållande och man får sig trots allt ett och annat skratt.
Evil Ed: Special ED-ition
Den förlängda och oklippta versionen av kultfilmen Evil Ed. Tycker denna överträffar bioversionen faktiskt.
Kul att se Costner igen och med ingen annan än Woody Harrelson som kompanjon, Hitta Bonnie And Clyde. Bra koncept och en helt okej film, men inget som direkt stack ut och den var ganska seg i vissa stunder.
Biopic om Ruth Bader Ginsburg, spelad av Felicity Jones, som som advokat vann många uppmärksammade fall i USA baserade på könsdiskriminering från 70-tal och framåt, vilket pionjärarbete senare ledde till hennes post som invald domare i USA:s högsta domstol.
Först fick jag känslan av att detta skulle bli ännu en tröttsam "alla vita män är onda"-film, men den tar sig faktiskt upp ett snäpp och gör inte allting så svart och vitt. Tänker då på Ginsburgs första mål som blir att försvara en man, Mr. Moritz, som inte kan få en skattereduktion som vårdnadshavare till sin invalidiserade mor då vårdnadshavare enbart var synonymt med kvinnor (berättigade till en skattereduktion) utifrån lagtexten. Att män skulle ta hand om sina föräldrar fanns inte på kartan under dåvarande lagar. Så könsdiskriminering drabbade inte bara kvinnor.
Tyckte även att filmen balanserade så att Ginsburgs känsloyttringar som oerfarenhet advokat inte blev premierade; du ändrar inte lagar genom att skrika högst och var mest radikal utan genom att komma med dina bästa argument varför en lag bör skrotas eller nybildas. Balansen behövs mellan respekt och förändring.
Jag blev positivt överraskad, varken filmer om rättegångar eller feminism brukar annars locka.
Betyg: 3/5
Senast redigerad av Kirk.Douglas 2019-03-31 kl. 04:46.
Witness of the prosecution (1957) Åklagarens vittne
En man står anklagad för mord på en äldre dam, en äldre advokat kallas in på fallet.
8,4 på Imdb, och plats 65 på topplistan var förväntningarna, återigen, högt ställda.
Detta var sannerligen en överaskningarnas film.
Mannen är skyldig, men har använt sin hustru till att vittna mot honom.
Charles Laughton, har nog aldrig sett honom bättre, är advokaten som smular sönder fruns vittnesmål, och avslöjar hennes lögner.
Mannen går fri.
Det visar sig dock att det hela var planerat, frun skulle verka falsk.
Men den mordmisstänkte mannen hade en hemlig älskarinna och tycker att frun inte längre behövs.
Hon blir arg, och har ihjäl mannen med en brevkniv.
Jag får säga att jag är lite kluven, å ena sidan börjar filmen sisådär, men kompenserar mycket av det den sista kvarten.
Klyftig intrig, och mycket fina skådespelarinsatser.
Laughton, Marlene Dietrich, och Tyrone Power, gör detta utmärkt.
Lika högt som Imdb är jag inte beredd att gå, men 4-/5 ger jag den.
Witness of the prosecution (1957) Åklagarens vittne
En man står anklagad för mord på en äldre dam, en äldre advokat kallas in på fallet.
8,4 på Imdb, och plats 65 på topplistan var förväntningarna, återigen, högt ställda.
Detta var sannerligen en överaskningarnas film.
Mannen är skyldig, men har använt sin hustru till att vittna mot honom.
Charles Laughton, har nog aldrig sett honom bättre, är advokaten som smular sönder fruns vittnesmål, och avslöjar hennes lögner.
Mannen går fri.
Det visar sig dock att det hela var planerat, frun skulle verka falsk.
Men den mordmisstänkte mannen hade en hemlig älskarinna och tycker att frun inte längre behövs.
Hon blir arg, och har ihjäl mannen med en brevkniv.
Jag får säga att jag är lite kluven, å ena sidan börjar filmen sisådär, men kompenserar mycket av det den sista kvarten.
Klyftig intrig, och mycket fina skådespelarinsatser.
Laughton, Marlene Dietrich, och Tyrone Power, gör detta utmärkt.
Lika högt som Imdb är jag inte beredd att gå, men 4-/5 ger jag den.
Jag tycker att detta är en väldigt bra film, men den bygger - förutom på i synnerhet Laughtons skådespel då - helt och hållet på spänningen och överraskningsmomenten. Det skulle vara helt meningslöst att se om den när man vet slutet.
Tycker filmen är rätt bra, kanske lite förutsägbar ibland.
Bland det bättre jag sett med John Cusack på senare år.
Händer väl inte jätte mycket men är rätt schysst endå.
En film med en ung Anthony Hopkins som är far till en 5-årig dotter som tillsammans med mamman dör tragiskt i början av filmen. Därefter byts fokus på filmen till en annan familj med en 11-årig dotter som börjar få mardrömmar och självskadebeteende som hon inte minns. Anthony försöker närma sig familjen och övertyga dem om att deras dotter är hans dotter reinkarnerad.
Det här är en typisk 70-talsfilm. Jag tyckte den var rätt bra om än långsam i början. Kanske är det min sinnesstämning, men jag tycker den var gripande, emotionell och väl spelad förutom den 11-årige flickans pappa som mest ville boxas.
Betyg: 6-7 av 10.
Senast redigerad av blublang 2019-03-31 kl. 15:52.
Pierce Brosnan är en fotograf som reser runt och fotograferar naturfolk. Han har fotat eskimåer, afrikaner och andra och tagit del av deras legender. Dock utspelar filmen sig helt när han och sin tjej precis flyttat tillbaka till Los Angeles. Väl i nya huset vandaliseras en vägg och de får tidningsutklipp om att ett mord skett där. En mystisk van kör sakta förbi på nätterna och han bestämmer sig för att ta kameran och smyga efter.
Filmen var riktigt kass faktiskt. Kunde inte leva mig in i någon av skådespelarnas roller och den hoppade i tid så det var svårt att fatta händelseförloppen. Att jag såg denna var för att en redditpost tyckte det var en kultrulle.
Buster Keaton som detektivstuderande biografmaskinist.
Mängder med fiffiga fyndigheter och lek med kameran.
Historien matchade inte lekfullheten, men gick i korthet ut på att Buster blev anklagad för att stulit ett fickur, och fick uppslag via filmen han visade, hur allt gått till.
Såklart vann han flickan på slutet.
Det här var rätt kul att se.
Filmen är svårvärderad idag, men visst är den värd 4/5
Fanns även den med på 250 topplistan.
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag tycker att detta är en väldigt bra film, men den bygger - förutom på i synnerhet Laughtons skådespel då - helt och hållet på spänningen och överraskningsmomenten. Det skulle vara helt meningslöst att se om den när man vet slutet.
Det är inte så ofta jag ser om filmer med mindre än 20års intervaller.
Men den här skulle man kunna se om enbart för Laughtons makalösa skådespelarinsats.
Överaskningsmomentet är dock borta.
Gårdagens bra film blev Mississippi Burning ifrån 1988 och dagens bra film är även den ifrån 1988.
Trots att Bruce Willis varit med i ungefär hur många filmer som helst sedan 1988 är nog Die Hard den första eller en av de första folk tänker på.
Det är en klassiker och den håller. Visst kanske några av effekterna gjorts bättre och särskilt realistisk är den inte, men tittar man på Die Hard för realism? Likt många bra actionfilmer öppnas flera alternativa vägar fram. Det är inte bara att Bruce Willis dödar allt och alla med ett skott utan saker händer. Nya karaktärer dyker upp, nya händelser och det är konstant underhållande.
Filmen är inte bara ett tåg som går rakt på heller utan det är bra blandning mellan intensiva och lugnare scener. Även humorn har slängts in bra.
Måste vara ärlig och skriva att jag aldrig sett Die Hard förut och är nu sugen på att se Die Hard II (även III som jag såg som liten).
Gårdagens bra film blev Mississippi Burning ifrån 1988 och dagens bra film är även den ifrån 1988.
Trots att Bruce Willis varit med i ungefär hur många filmer som helst sedan 1988 är nog Die Hard den första eller en av de första folk tänker på.
Det är en klassiker och den håller. Visst kanske några av effekterna gjorts bättre och särskilt realistisk är den inte, men tittar man på Die Hard för realism? Likt många bra actionfilmer öppnas flera alternativa vägar fram. Det är inte bara att Bruce Willis dödar allt och alla med ett skott utan saker händer. Nya karaktärer dyker upp, nya händelser och det är konstant underhållande.
Filmen är inte bara ett tåg som går rakt på heller utan det är bra blandning mellan intensiva och lugnare scener. Även humorn har slängts in bra.
Måste vara ärlig och skriva att jag aldrig sett Die Hard förut och är nu sugen på att se Die Hard II (även III som jag såg som liten).
Betyg?
3,8 / 5
3:an är utan tvekan bäst enligt mig, men 2:an är också riktigt bra. Tycker absolut du ska se den.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!