2019-02-20, 10:41
Medlem
Neatlesss avatar
SSF: BlacKkKlansman (2018) | 🌑🌑🌑🌕🌕 |

Baserat på en sann historia om Ron Stallworth, den svarta polisen i Colorado som på 70-talet gick undercover och lyckades infiltrera självaste Ku Klux Klan. Med hjälp av en vit kollega som fungerade som hans stand-in på möten blev han snart accepterad och var även i kontakt med KKK's högsta ledare, David Duke. Men ju djupare han kom, desto farligare blev det.

Spike Lees verk har alltid genomsyrats av hans kamp för att belysa rasism i USA och hur historien har behandlat svarta. Ibland gravallvarligt som i dokumentärfilmen 4 Little Girls (1997) eller genom undertoner i hans spelfilmer. Ibland känns det som han anser sig ha ensamrätt i den aspekten för han klagar gärna på andra filmskapare såsom Quentin Tarantino och Clint Eastwood om han tycker de tar sig friheter med svarta porträtteringar - men det är såklart en hedersam kamp han för. Frågan är om inte BlacKkKlansman är hans kraftfullaste film hittills.

Spoilervarning: då pratar jag om filmens sista tio minuter som egentligen inte har ett dugg med huvudhistorien att göra - men som lämnar ett avtryck. Själva filmen är så där, tycker jag. Den bygger upp bra och börjar berätta en historia som jag direkt känner mig investerad i med coola 70-tals vibbar och fräckt berättande. Men längre in har den svårt att hitta balansen mellan lättsamhet och thriller och man vet inte riktigt vilken ton den går för. Till exempel så slarvas nerven bort i scener där Stallworth är på vippen att avslöjas som gör att man aldrig får den där "åh nej" känslan.

Parallellt med KKK-nissarna följer vi också en Black Power förening och filmens starkaste stund för mig är under en lång, påfrestande, sekvens där vi växlar mellan deras möten under tiden som talen intensifieras i styrka. Där kände jag obehag, det gav lite reflektion.

Slutet på filmen, inte slutet-slutet, var ett stort antiklimax och kändes bara ihopslängt och stressat. Sammantaget är det en på gränsen bra film som är välspelad och har en intressant historia. Smockan med nutidspolitik efteråt träffar bra - men Spike Lee fungerar minst lika bra när han inte gör det så uppenbart.
Citera
2019-02-20, 11:59
Bannlyst
The War Zone En familj har flyttat från storstaden för att bo i ett hus ute på vischan. Allt verkar tråkigt. Framför allt för de två tonårsungarna. Med en nyfödd unge är föräldrarna dock ganska upptagna. Men ute på landet hittar den upptagna farsan ändå tid för att knulla sin tonårsdotter i röven. När sonen upptäcker vad som är på gång hamnar han i något slags kris.

Ray Winston gör den typiska karaktär han gjort i de flesta filmer han varit i.

5/10
Citera
2019-02-20, 12:37
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
House on haunted hill (1959) Skriet vid midnatt

En excentrisk miljonär bjuder in fem, för varandra, okända människor till sitt slott.
Dom utlovas 10000$ vardera, till dom som överlever.

Vet inte riktigt vad jag ska tycka, framförallt kändes den lite kort med 75 minuter.
Ett nja, och 2/5

Först och främst så är det en väldigt barnslig historia, för att vara avsedd för en vuxen publik. Även för sin tid, alltså. Den var som något ur de där bokserierna man läste som barn, typ "Alfred Hitchcock och Tre Deckare löser Levande Skelettets Gåta".
Citera
2019-02-20, 12:41
Medlem
Ungefär en kvart av "komedin" Instant Family (2018).

Undvik som pesten.
Citera
2019-02-20, 17:14
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Först och främst så är det en väldigt barnslig historia, för att vara avsedd för en vuxen publik. Även för sin tid, alltså. Den var som något ur de där bokserierna man läste som barn, typ "Alfred Hitchcock och Tre Deckare löser Levande Skelettets Gåta".
Jo, lite åt det hållet.
Citera
2019-02-20, 19:38
Medlem
Superman Vs. Batman: Dawn of Justice (2016)

Här tvingas dom två superhjältarna att slutligen samarbeta efter att ha opponerats mot varandra - denna gång mot den gemensamma fienden Lex Luthor.

Den här filmen är alldeles för lång - tappar intresset efter halva filmen... Riktigt spektakel...

Betyg: 2/ 5
Citera
2019-02-20, 21:19
Terror på Elm Street

Skräck från 1984 av Wes Craven, med bl a Johnny Depp.

Krueger Kill Kount:
Citera
2019-02-20, 22:08
Bannlyst
Anaconda The Hunt For The Blood Orchid (2004)

Det var en medioker film, händelsefull, men dåligt gjord. Se inte filmen.

3/10
Citera
2019-02-20, 23:19
Medlem
Mubutus avatar
Kursk 2019 https://www.imdb.com/title/tt4951982/?ref_=fn_al_tt_1

Stark filmen med ett givet slut, så många dog för ett land att upprätthålla sin egen prestige.. Tragiskt som fan!

8/10
Citera
2019-02-20, 23:21
Medlem
Bumblebee

1/5
Tja, hade garvad som jag är mkt lågt ställda förväntningar men att upplevelsen av Bumblebee skulle bli som att se The Force Awakens en gång till hade jag kanske inte räknat med. Att de orkar.
Citera
2019-02-20, 23:22
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D_V_S
Terror på Elm Street

Skräck från 1984 av Wes Craven, med bl a Johnny Depp.

Krueger Kill Kount:

Citera
2019-02-20, 23:37
Medlem
Herr.Dittlings avatar
I saw what you did (1965). Signal till mördaren

Två tonårsflickor sitter och busringer en kväll när föräldrarna inte är hemma. En uppringd man blir, med rätta, lite nervös.

Som sagt, kunde ha vässats lite mer, men får ändå godkänt, 3/5
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in