SSF:
The Favourite (2018) | 🌑🌑🌑🌑🌕 |
Det är tidigt 1700-tal och drottning Anne styr över Storbritannien. Vid sin sida står hennes nära vän, den bestämda Sarah Churchill. Men deras relation sätts på prov när Sarahs kusin, Abigail, anländer och charmar drottningen till den grad att Sarah känner sig hotad. Vem är egentligen drottningens favorit?
I fråga om skala är det här en liten film då vi får se kanske 5-6 olika rum plus lite utomhusscener trots att det är mitt under brinnande krig med fransmännen och en befolkning som rasar över skatter. Ett kammarspel helt enkelt, ett litet triangeldrama med historisk förankring satt i en miljö jag normalt tappar intresset för vid första bildruta. Men är det någon som ska få mig att gilla ett aristokratisk drama så är det väl den skruvade Yorgos Lanthimos - för det här är bra, det här är rentav fantastiskt.
Direkt när man får se en hästvagn fara förbi filmat med fisheye vinkel så förstår man att det här inte är ett normalt kostymdrama. Minuten efter börjar en karaktär runka i den fullsatta vagnen, för att liksom förstärka den känslan. Men för att vara en Yorgos Lanthimos film så är han överraskande återhållsam med det bisarra och vulgära. Den auran ligger såklart över filmen, men det tar aldrig överhanden och gör det konstigt utan det man främst får med sig är att det här är ett riktigt starkt drama.
Den heliga treenigheten som bär upp det hela stavas Olivia Colman, Rachel Weisz och Emma Stone som bjuder på fantastiskt skådespel och underhållande samspel. Främst Colman som en sjuklig och miserabel drottning Anne är helt underbar där varje ansiktsuttryck vittnar om ett oändligt djup i karaktären. Anne förlorade ju 17 barn och en make i verkliga livet - Colman förmedlar varje uns av smärta i sin tolkning.
Allt är inte briljant även om mycket är det. Några scener var lite för artistiska, storylinjen om kriget och skatterna var otydliga och sen är det ett faktum att Yorgos Lanthimos filmer inte faller i smaken hos alla. Jag älskar dock hans skruvade sinne och med The Favourite hittar han en perfekt balans mellan det oförutsägbara och allvarliga.
Smart, stilfullt och en hälsosam dos absurditet.