2018-08-29, 23:32
Medlem
Geomeisters avatar
The Sword and the Sorcecer | Året var 1982
https://www.imdb.com/title/tt0084749/?ref_=nv_sr_2

En b-film utan tvekan, men en kul b-film.

Luckorna i denna filmen är många! Handlingen känns som en mellanstadieelev har skrivit den. Den hoppar i tid och blandar seriöst med löjligt utan att blinka. Samtidigt har den charm och man vet aldrig vad som händer härnäst. Den är rätt brutal, sexig, löjlig, spännande och dålig på samma gång.

Effekterna skulle jag inte säga är snygga, men ändå kul att titta på kontra mycket av dagens action som vid första anblick är snyggt men blir förbaskat tråkigt snabbt.

Jag gillar berättarrösten och musiken också. En film som kräver en viss typ av tittare, men det finns garanterat folk som tycker den här är underhållande.

Betyg?
Senast redigerad av Geomeister 2018-08-30 kl. 00:31.
Citera
2018-08-30, 00:39
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Hells outpost (1954). Helvetets utpost

Krigsveteran från Koreakriget kommer till en liten gruvby i amerika

Makalöst tråkig film 2-/5
Citera
2018-08-30, 00:41
Kurt Krens 10/65: Selbstverstümmelung
Kort konstfilm.

Här kan ni se den https://youtu.be/8kiAG1M67Io

Jag förstår mig verkligen inte på filmen. Vad är det jag ska känna? Vad ska jag berikas med av filmen? Tycker filmen är fullständigt ointressant. Små detaljer som säkerligen kan anses geniala, om man väljer att tolka dem "rätt". Nä, jag ser hellre en American Pie-film än genomlider konst som jag starkt misstänker är trams.
Citera
2018-08-30, 01:55
Medlem
Jag vet (fortfarande) vad du gjorde förra sommaren (1998)

Ett gäng ungdomar luras ut till en ensligt belägen ö där stormen isolerar dom från omvärlden. I samband med detta går en mördare lös och det ena mordet avlöser det andra...

Denna slasher kan jämföras med Scream och innehåller referenser till bl.a. Psycho och The Shining. Filmen sågades när den kom men det är ändå en stabil skräckfilm som kan ses som fristående trots att det är en ren uppföljare. Tittaren får anta och fylla i så gott det går.

Betyg: 2+/5
Citera
2018-08-30, 10:35
Medlem
Ambelains avatar
"A Most Violent Year" - (2014)
https://www.imdb.com/title/tt2937898/

Oscar Isaac, Jessica Chastain, m.fl.

---

Kanske en något "missvisande" titel, som riskerar skruva upp högt ställda förväntningar - som sen aldrig riktigt infrias.
För titeln är bara det - en titel. Handlingen är något annat.

Oscar Isaac och Jessica Chastain spelar ett äkta par i "A Most Violent Year" som är egenföretagare inom New Yorks oljenäring. De äger ett mindre företag som kör hem olja, med tankbilar, till kunder, som tex husägare osv.

Det har gått mycket bra för dem, trots att Oscar Isaacs karaktär kommit från enkel bakgrund som latinamerikansk invandrare (Jessica Chastain kommer däremot från en maffiafamilj). Men Isaac är fast besluten om att allt ska gå hederligt till, vilket han tydligen lyckats med också.

Men han beslutar sig för att företaget måste växa, nå upp till en högre nivå, så han lyckas övertala en traditionell konservativ judisk familj (svarta kläder, lockar i tinningarna osv, hela det religiösa köret) att sälja ett stycke land med en oljeterminal (och oljecisterner) på.
Men han kan bara betala hälften vid första förhandlingstillfället, så han måste få fram resten inom utsatt tid - annars tar ägarna tillbaka både marken och de i förväg investerade pengarna.

Då börjar problemen.

För, som titeln antyder, så är New York vid den tiden en mycket våldsam plats (1981). Kriminaliteten har gått överstyr och det får man i filmen ständiga rapporter om genom den påslagna radion (när de åker bil) samt de motorvägspirater som jämt och ständigt anfaller Isaacs tankbilar för att stjäla dess olja.

Isaac bryr sig emellertid inte så mycket om den "spillda oljan," utan mer om sina chaufförers, och andra anställdas, olyckliga öden. De blir nämligen misshandlade i samband med rånen.
Men det pågår även någon form av "påverkansoperation" mot honom, där "någon" försöker skrämma honom. Okända män som dyker upp på nätterna hemma hos honom, laddade pistoler som hans barn hittar i hans trädgård, och hans anställda blir kidnappade och bortkörda i sopbilar som sen "kastar" den kidnappade från flaket i soptippen.

Till råga på allt så inleder dessutom myndigheterna en brottsutredning mot honom, där de åtalar honom för allt möjligt som de tror han gjort.
Vilket får till konsekvens att banken tar sin hand från honom, och vägrar godkänna fler lån.
Dvs precis när det är som viktigast, när han verkligen Måste få fram pengarna som behövs för att slutföra köpet av oljeterminalen inom utsatt tid.

Allt i filmen går alltså i riktning mot upplösning.
Vem är det som försöker skrämma honom?
Vem är det som attackerar hans tankbilar?
Är det en och samma som ligger bakom, eller är det bara en olycklig slump?

Och just då, när inget kunde bli värre ... då börjar en av hans chaufförer att skjuta vilt omkring sig mitt på motorvägen (när han håller på att bli anfallen av några rånare) och riskerar oskyldiga trafikanters liv.

---

Filmer som denna är alltid svåra att bedöma, för det är inte så mycket "handlingen" som ger det bestående intrycket, mer mer "känslan" den förmedlar.
I "A Most Violent Year" är den känslan av en påträngande osäkerhet, ett aldrig riktigt redovisat hot, som smyger sig på.
Och att det är i den då raskt förvärrade situationen i New York med stigande kriminalitet med nästan ohejdbar våldsanvändning, det framgår ju.
Men den känslan, det är ju något vi kan känna igen från vårt eget Sverige här och nu.

Trots att detta är en film som i stort sett utelämnar det allra mesta, rent visuellt och grafiskt, går det ändå inte att påstå att man som tittare Känner sig utelämnat.
Men förstår mycket väl hur de inblandade personerna känner sig. Känslan av hot och osäkerhet, liksom senare rädsla och ångest, de går hela vägen genom rutan.

Men, jag tror inte att "dagens ungdom" hade gillat den.
Det är en allt för krävande film på det sättet. Tittaren får få hjälpmedel, utan måste hålla sig ajour med vad som händer.

Det är en annorlunda film, och det är mycket nära något som hade kunnat bli riktigt, riktigt bra.
Ibland skymtar "mästerverket" liksom fram, här och där.
Men den klarar inte hålla fanan i topp hela långa filmen.

---

Betyg

3.9 av 5
Citera
2018-08-30, 13:00
Såsom varande sjukliggande ser jag några filmer om dagen just nu och den bästa hittills såg jag igår förmiddag. Regisserad och berättad av Robert Redford handlar A River Runs Through It om familjen kring en äkta pater familias, den presbyterianske pastorn John Maclean och hans fru och två söner, som utspelar sig i Montana år 1912 och åren som följer. Deras liv inringas av två genomgripande verkligheter: kyrkan och flugfiske. Fotot är bland det vackraste jag sett i en film (tillsammans med Days of Heaven och The Mission), bilder på forsande floder och majestätiska berg och den djupa kärleken till att fånga öring och deras förmåga att höra Guds röst i det forsande vattnet entusiasmerar i alla fall mig. Väldigt många fina stycken från berättaren (huvudpersonen, en av sönerna) får mig att vilja läsa boken som filmen grundas på:

“In our family, there was no clear line between religion and fly fishing. We lived at the junction of great trout rivers in western Montana, and our father was a Presbyterian minister and a fly fisherman who tied his own flies and taught others. He told us about Christ's disciples being fishermen, and we were left to assume, as my brother and I did, that all first-class fishermen on the Sea of Galilee were fly fishermen and that John, the favorite, was a dry-fly fisherman.”

"Like many fly fishermen in western Montana where the summer days are almost Arctic in length, I often do not start fishing until the cool of the evening. Then in the Arctic half-light of the canyon, all existence fades to a being with my soul and memories and the sounds of the Big Blackfoot River and a four-count rhythm and the hope that a fish will rise. Eventually, all things merge into one, and a river runs through it. The river was cut by the world's great flood and runs over rocks from the basement of time. On some of those rocks are timeless raindrops. Under the rocks are the words, and some of the words are theirs. I am haunted by waters."

Underbar film, 4/5. Också en av de bästa filmerna som har betydande inslag av kristendom som jag sett de senaste åren (har uppsökt och sett en hel del). Brad Pitt gör en av sina bästa roller här tycker jag.
Citera
2018-08-30, 13:46
Medlem
Geomeisters avatar
X-Men Origins: Wolverine | Året var 2009
https://www.imdb.com/title/tt0458525/?ref_=nv_sr_3

Såg nyligen filmen "Logan" och blev sugen på att se om denna. Mindes en del av filmen, men mindre än vad jag trodde. Vilket gjode den roligare att se om.

Det här är en film som trycker in mycket handling i en relativt kort film. Filmen skulle enkelt kunna varit en timme längre om man valt att fokusera mer på vissa delar. Actionscenerna är oftast mer överdrivna/spektakulära än i filmen "Logan" och det har inte åldrats 100 %. En del har åldrats rätt bra. Annat mindre. Inget jag störde mig på i större mån, men visst sänker det filmens helhetsintryck en del.

Hugh Jackman ÄR Wolverine. En av dom få intressanta och verkligen passande skådespelarna för en roll i X-Men eller Marvel överhuvudtaget. Om dom byter bort Captain America, Thor eller många andra skulle åtminstone inte jag bry mig. Men en ny Wolverine som inte är Hugh Jackman? Det kommer floppa. Han är bra i denna film, men då filmen är spretig är inte allt intressant.

Handlingen känns lite för ambitiös och går åt flera olika håll. Filmen når inte sin potential, men är fortfarande bättre än mycket av det Marvel spottat ut senaste åren. En godkänd film i sin genre.

Betyg?
Citera
2018-08-30, 17:33
Medlem
Geomeisters avatar
Mr. Jones | Året var 1993
https://www.imdb.com/title/tt0107611...nm_flmg_act_35

Svenska Lena Olin och Richard Gere. Filmen startar i god ton till en av James Browns mest kända låtar. Ganska tidigt tycker jag dock hela filmen känns lite "off". Vilket möjligtvis är menat då Richard Geres karaktär ska vara psykiskt störd. Sättet filmen är skapad och hans skådespel tycker jag inte går ihop riktigt. Det är meningen att det ska vara berörande och det finns lite charm samt humor i det hela, men med filmens klippning och ton så var det inget tilltalade mig i högre grad.

Filmen är ingen katastrof då en del moment som ska vara berörande är lite berörande och jag skrattade till en del åt Richard Geres slumpmässiga dialoger, men denna är inget jag skulle rekommendera direkt.

Betyg?
Citera
2018-08-30, 22:18
Medlem
Geomeisters avatar
WarGames | Året var 1983
https://www.imdb.com/title/tt0086567/?ref_=nv_sr_1

Alla 80-tals nördar titta hit! Någon som sett denna?

En film med egentligen ganska dum handling, men gillar man 80-talet lär man gilla denna. Oskyldigheten, dialogerna, musiken, miljöerna och trots den rätt löjliga handlingen utvecklas den ändå på ett rätt bra sätt.

Betyg?
Citera
2018-08-31, 02:46
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Compulsion (1959). Brottslig drift

Chicago 1924, ett hemskt brott begås, en pojke kidnappas och hittas död.
Bygger på ett verkligt fall.

Påminner väldigt mycket om Hitchcocks Repet.(som är mycket bättre)

Som sagt, börjar hyggligt, men tappar all fart under andra halvan.
Orson Welles får knuffa fram filmen till slutet.

7,5 på Imdb, vilket jag tycker är helt obegripligt.
2/5 och darr på ribban.
Senast redigerad av Herr.Dittling 2018-08-31 kl. 02:49.
Citera
2018-08-31, 04:09
Medlem
Korders avatar
Man of La Mancha (1972)

Överraskande underhållande (och medvetet överdriven) musikal med Peter O'Toole och Sophia Lauren, baserad på en teaterpjäs av Dale Wasserman, som i sin tur är löst "baserad" på Don Quixote av Miguel Cervantes. O'Toole är lika bra som vanligt, och det finns en del vassa scener och nummer i filmen, inte minst "The Impossible Dream", som väl är den mest välkända låten från filmen. 7/10.
Senast redigerad av Korder 2018-08-31 kl. 04:13.
Citera
2018-08-31, 19:16
Medlem
DragonOnWall8s avatar
En ny film 2018.
ANON
https://www.imdb.com/title/tt5397194/?ref_=rvi_tt
Med Hightec - Sex - Mord.
Rätt så bra, 6.7/10.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera