2019-01-13, 23:45
Medlem
Geomeisters avatar
Vertigo eller En studie i brott och året var 1958
https://www.imdb.com/title/tt0052357/?ref_=nv_sr_1

Min sjätte Alfred Hitchcock film och en jag hört mycket gott om. Dessvärre verkar jag inte lika förtjust i denna som många andra. Teknisk kan jag tänka mig att den bjöd på en och annan snygg detalj för sin tid. James Stewart är bra som alltid. Starten är intressant och under filmens gång försöker den väcka intresset flera gånger.

Tyvärr tycker jag Kim Novaks karaktär var rätt platt och daterad. Den andra kvinnliga karaktären flöt på mycket bättre. Visst satt jag och tänkte lite kring vad som skulle hända, men när något väl hände kändes det ofta mer slumpmässigt än spännande. Det romantiska slog mig inte särskilt hårt alls och flera gånger fann jag tankarna vandra vidare.

En klassisker, men ingen klassiker för mig. Helt okej film, absolut, men mycket mer än så kan jag inte ge.

Betyg?
Citera
2019-01-14, 01:19
Medlem
jay.simpsons avatar
Denzel Washington i Roman J. Israel, Esq. Denzel är bra som vanligt här i en mer ovanlig roll för att vara Denzel filmen är lite oengagerande. Jag håller med denna recencent.

https://www.filmtopp.se/2018/02/15/r...-esq-2017/amp/

Känns inte som att jag förlorat tid då det är fascinerande att se Denzel precis som Gary Oldman, Christian Bale, Willem Dafoe och Daniel Day vilken roll skådisarna än tar sig an.
Citera
2019-01-14, 02:59
Medlem
Korders avatar
Revenge (2017).

Högst oklart varför denna film fått så fin kritik. Cynikern i mig gissar att det är pga att den är fransk (eller rättare sagt; inte amerikansk), gjord av en kvinna och kan placeras i det idag så populära "female empowerment"-facket.

Utförandet av filmen hade ju dock inte kunnat vara mer amerikanskt och då specifikt Hollywood om man så försökte. Förutsägbar till tusen med stereotypiska, pannkaksplatta karaktärer och en story som har gjorts många gånger förut. Då menar jag verkligen hela storyn också, från början till slut. Må så vara att man skiftar namn på karaktärer och ändrar miljö, men det förändrar ju inte faktumet att denna rape & revenge-rulle är en usel kopia av tidigare alster. Inte minst 2010 års I Spit on Your Grave (som i sin tur är en remake). En film som i sig har många brister, men alltjämt är ett betydligt bättre hantverk än denna dynga. Jag läste någonstans att regissören hade Nicolas Winding Refn som inspiration, och det märktes tydligt. Tyvärr inte på annat sätt än att man kastar in neonfärger och sparsmakad dialog á la en genomsnittlig studentfilm, helt utan Refns finess. 92% positiva recensioner på Rotten Tomatoes?! Jisses.

Inte ens sevärd för gorescenerna - den scen jag minns bäst är en snubbe som pillar ut en glasbit ur sin fot. Nej, jag skojar inte.

2/10, årets sämsta filmupplevelse hittills vilket kanske inte säger så mycket, men den hade nog toppat årets sämsta-lista även 2018.

EDIT: För att inte enbart bjuda på en verbal kaskadspya så passar jag på att slänga in ett tips på en mycket bättre rape & revenge-film i form av Ms .45 från 1981, en av genrens (få) höjdpunkter.
Senast redigerad av Korder 2019-01-14 kl. 03:16.
Citera
2019-01-14, 03:25
Medlem
zxcvb45s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Korder
Revenge (2017).

Högst oklart varför denna film fått så fin kritik. Cynikern i mig gissar att det är pga att den är fransk (eller rättare sagt; inte amerikansk), gjord av en kvinna och kan placeras i det idag så populära "female empowerment"-facket.

Utförandet av filmen hade ju dock inte kunnat vara mer amerikanskt och då specifikt Hollywood om man så försökte. Förutsägbar till tusen med stereotypiska, pannkaksplatta karaktärer och en story som har gjorts många gånger förut. Då menar jag verkligen hela storyn också, från början till slut. Må så vara att man skiftar namn på karaktärer och ändrar miljö, men det förändrar ju inte faktumet att denna rape & revenge-rulle är en usel kopia av tidigare alster. Inte minst 2010 års I Spit on Your Grave (som i sin tur är en remake). En film som i sig har många brister, men alltjämt är ett betydligt bättre hantverk än denna dynga. Jag läste någonstans att regissören hade Nicolas Winding Refn som inspiration, och det märktes tydligt. Tyvärr inte på annat sätt än att man kastar in neonfärger och sparsmakad dialog á la en genomsnittlig studentfilm, helt utan Refns finess. 92% positiva recensioner på Rotten Tomatoes?! Jisses.

Inte ens sevärd för gorescenerna - den scen jag minns bäst är en snubbe som pillar ut en glasbit ur sin fot. Nej, jag skojar inte.

2/10, årets sämsta filmupplevelse hittills vilket kanske inte säger så mycket, men den hade nog toppat årets sämsta-lista även 2018.

EDIT: För att inte enbart bjuda på en verbal kaskadspya så passar jag på att slänga in ett tips på en mycket bättre rape & revenge-film i form av Ms .45 från 1981, en av genrens (få) höjdpunkter.

Satan vilka trökskallar som skriver här nu för tiden, senast jag gick in var det någon som tyckte Fear And Loathing In Las Vegas sög, och nu detta. Revenge är ju riktigt jävla bra klippt samt mycket gore. helt okej om inte en ganska fet rulle.
Citera
2019-01-14, 03:27
Medlem
zxcvb45s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T.H.F.C.
Såg den igår. Hade hyfsat höga förväntningar som inte uppfylldes. Hygglig underhållning för stunden men inte mycket mer.

Märktes att Kineserna gick in med cash på detta flopp projekt, men ganska rolig som komedi. Bättre än Sharknado
Citera
2019-01-14, 08:28
Bannlyst
Cars 2 (2011)

Det var en bra film, kanske inte världens bästa story, men bra film helt enkelt. Jag gillar tanken, den är god.

7/10
Citera
2019-01-14, 09:29
Bannlyst
Outlaw King (2018)

Det är en väldigt otrolig film fullt med action och kärleksscener. Jag tycker väldigt mycket om filmen, läckra scener och läckert folk. Utmanande att se.

9/10
Citera
2019-01-14, 10:08
Medlem
Korders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zxcvb45
Satan vilka trökskallar som skriver här nu för tiden, senast jag gick in var det någon som tyckte Fear And Loathing In Las Vegas sög, och nu detta. Revenge är ju riktigt jävla bra klippt samt mycket gore. helt okej om inte en ganska fet rulle.

Att du inte gick emot en enda av punkterna jag kritiserade säger väl det mesta. Fjantigt mycket blod, inte mycket gore för genren. Klippningen?! Vem bryr sig om klippningen när allt annat är skit. Nu var dock inte klippningen något speciellt den heller. Eli fucking Roth gör mer intressanta gorefilmer, för fan.

Saknar man referensramar och vill ha något att jämföra med denna skitrulle så är ju ett oerhört mycket bättre stilistiskt hantverk Panos Cosmatos Mandy från fjolåret.

Fear and Loathing in Las Vegas är för övrigt en annan film där kritikerna är helt fel ute. Må så vara att den inte är lika bra som Thompsons utmärkta bok och har sina svagheter, men det är likväl ofrånkomligen en välgjord, underhållande film likt snudd på alla Terry Gilliams alster.
Senast redigerad av Korder 2019-01-14 kl. 10:21.
Citera
2019-01-14, 10:49
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Korder
Revenge (2017).

Den gav mig inte heller speciellt mycket i utbyte filmmässigt och underhållsmässigt sett. Man har blivit bortskämd med bra rape-revengefilmer genom åren och denna var ingen av de bättre som jag har sett.
Citera
2019-01-14, 11:06
Medlem
zxcvb45s avatar
Ni lär ju hålla med om att knarkscenen i grottan var fet!
Citera
2019-01-14, 12:36
Bannlyst
The Amazing Spider-Man (2012)

Halvbra, men inte perfekt. Jag gillade den bitvis. Det saknas mycket i filmen jag gillade, fin action, men halvdålig dialoger och ointressant handling, då gillar jag originalfilmerna bättre.

5,5/10
Citera
2019-01-14, 15:15
Medlem
PsychoChillers avatar
Noah (2014)

Vafan, Aronofsky kan ju göra bra film. 4/5.

För övrigt så är Fear and Loathing Gilliams sämsta rulle och Depps sämsta rollgestaltning (och det säger mycket). Hur man lyckas framställa trippar så fult och tråkigt är bortom mitt förstånd. Men det passar ju till filmens allmänna tråkighet, fy satan vilket sömnpiller. Alla som liksom jag hatar Fear and Loathing kan ta och se A Field in England och The Rum Diary, två filmer som tillsammans har allt som Fear and Loathing borde ha haft.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in