2019-01-12, 18:49
Medlem
bombaccis avatar
The Meg (2018)

Jason Statham är någon slags dykare/havsforskare som stöter på en förhistorisk haj nämligen Megalodon.

Han måste rädda andra havsforskare och den vackra kinesiska skådespelerskan BingBing LI faller för han.

Det är en "ok" film men sämre än klassiker som Jaws. Tycker aldrig att filmen känns speciellt läskig och människorna har ju alla sina vapen. Det blir mer spännande om människan inte kan dra upp maskingevär och annat för att ta kål på odjuret. Tycker det är lite av nyckeln med djurskräck att låta djuret slå till i mörkret och inte låta det bli en helt actionfilm. Filmen känns däremot välgjord och det är vackert att titta på valarna och den kinesiska flickan är så söt. Jason statham är cool och riktigt vältränad, även om han kanske inte är någon "stor" skådespelare. Det är en film som funkar men inget jag stolt skulle visa upp i min dvd samling.

Betyget blir 5/10 godkänt.
Citera
2019-01-12, 22:03
Medlem
Herr.Dittlings avatar
The pacifier (2005)

Topptränad kommandosoldat blir livvakt åt fem barn.

Antagligen en av de mest förutsägbara filmer jag har sett

Dessa kulturkrockar har gjorts i ett otal varianter, men den fick väl duga denna lördagkväll.
2/5
Citera
2019-01-13, 00:08
Medlem
Geomeisters avatar
Sixteen Candles och året var 1984
https://www.imdb.com/title/tt0088128/?ref_=nv_sr_1

Känner du till Prat Back? Gänget som var med i den kända tonårsrullen "Breakfast Club"? Baserat på den filmen såg jag "St. Elmo's Fire" som mest är en nonsens rulle för att tjäna pengar på ungdomarna som är med. Idag chansade jag på Sixteen Candles där huvudrollerna är två stycken från Breakfast Club. Nöjd denna gång?

Svaret är ja och mycket positivt överraskad. Jag är svag för tonårsfilmer även om jag vet att många är rätt mediokra eller rent av dåliga. Det här är en av dom bra. Det är inte riktigt som dagens liknande filmer som mest är förklädd porr och det är inte lika familjevänligt som serien Huset Fullt utan ett bra mellanting.

Den manliga huvudrollen och hans nördiga gäng är störtsköna (inkluderat en ung John Cusack). Kvinnliga huvudrollen är inte fullt lika rolig, men bjuder faktiskt på riktigt skådespel ibland. Vilket är ganska bra för en sådan här typ av film och hennes dåvarande ålder.

Det hela är en skön mix mellan oskyldighet, fest, allvar och oväntat genomtänkta scener (inte bara massa alkohol och bröst). Den är även lite politiskt inkorrekt, vilket humor gärna får vara. Finns en sexig scen också för den som gillar sånt!

Musiken får blandad kritik. Det är många olika låtar som spelas. Det blir lite väl mycket.. Hade hellre sett rätt musik vid rätt tillfälle än under nästan hela filmen. Det positiva är att det dyker upp en del oväntad och bra musik.

Betyg?
Citera
2019-01-13, 01:26
Medlem
Herr.Dittlings avatar
The black doll (1938)

En rik man hittar en svart docka på sitt kontor, snart hittas han död.

Det var lite pusseldeckare utan att tittaren riktigt fick delta.
Ett nja och 2+/5
Citera
2019-01-13, 02:00
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D_V_S
Limpan

Film med Allan Edwall (två L i Allan såklart!..), skriven i bokform av denne samma år 77 - filmen är från 1983. Ett lite potpurri av svenska skådisar, kända som mindre kända, ihågkomna som mer bortglömda. Musik av den begåvade Björn Isfält, speciellt eftertextlåten är trevlig.

Handlar om en alkoholist som är inspärrad på ett vårdhem. Mannen kallas för Limpan och tänker fly för han ska på en arbetsintervju. Tyvärr så blir han inlåst i flyktbilen varpå han blir försenad och mister möjligheten till jobb. Nu börjar filmen kan man säga. En form av road movie, där Limpan mer eller mindre traskar omkring och råkar på olika personer som han delar några timmar eller dagar med. Tack vare byråkrati så blir han inte insläppt på vårdhemmet trots att han får eskort av polis, ty mottagningen är mellan 07-19.

Suzanne Ernrup som en av poliserna är en snygg kvinna. Jo, det har jag tänkt på tidigare. Hon har något visst.

4/5
Kan bara instämma i hyllningen, vilken fantastisk liten pärla och Edwalls porträttering av alkoholisten Limpan, en sargad själ som försöker och försöker, men det går aldrig riktigt, gick rätt in i hjärtat hos mig. Längesedan jag kände så mycket för en karaktär. Slutet är smått fantastiskt också samt väldigt smart illustrerat. Även betyget 4/5 från mig.
Citera
2019-01-13, 11:19
Medlem
Herr.Dittlings avatar
In her shoes (2005). I hennes skor

Två omaka systrar och deras problem

En, mer än, två timmar lång urtråkig film.
Två systrar som inser att dom, trots allt, har en del gemensamt.

Jag var flera gånger på väg att stänga av eländet, men lät självplågandet få vinna.

1/5
Citera
2019-01-13, 12:06
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geomeister
Fear and Loathing in Las Vegas och året var 1998
https://www.imdb.com/title/tt0120669...nm_flmg_act_65

Det finns kommersiell "hype" såsom kring filmer likt Avatar, The Sixth Sense och Se7en. Sedan finns det mer "underground" hypade filmer som American Pschyo och Fear and Loathing in Las Vegas. Jag vet inte hur pass känd denna film är generellt, men vet att den är känd inom vissa krestar.

Spontana åsikter? Inte min typ av film. Visst kan Johnny Depps karaktär vara lite små kul, men själva ämnet öppnar för flummighet och det blir flummigt. Tycker inte filmen har någon vidare substans eller är särskilt rolig. Den känns visserligen originell, men det hjälpte inte mig mycket. Att det var några kända ansikteten där och där var lite kul kanske.

Ni som gillar denna film. Vad är det som är så bra? Går inte till attack. Kanske jag som missar något bara?
Vad är det Inte som är bra med en filmen ... =)

"Fear and Loathing in Las Vegas" ÄR en av filmhistoriens främsta mästerverk, det går inte att komma ifrån det.
Det är inte bara handlingen, utan i hur den gjorts också.
Även om de animerade delarna såklart inte når upp till våra dagars CGI så var det mer än tillräckligt på den tid då de gjordes. Och det finns ett visst värde i kassa animeringar, eftersom det lockar fram tittarens Fantasi, föreställningsförmåga.

Vissa av scenerna i filmen är så Episka, att man aldrig kan glömma.
Tom Jones i bakgrunden samtidigt som de glider in i Las Vegas, på The Strip, under alla neonljusen.
Det bara Är Så man föreställer sig Las Vegas - och den scenen fångar det bättre än något annat.

Och naturligtvis är skådespelarnas insatser enastående.
Tillsammans med manuset naturligtvis.

Det är något med filmen som gör att det så Extremt Vansinniga liksom Krockar med deras (karaktärernas) helt allvarligt menade uppsåt.
Det är den krocken som gör det så roligt.
För de "skojar" ju inte.

Vokabulären är också så bra.

---

Du har missuppfattat vad filmen går ut på.
Du stämplar den - tyvärr - som "flummig", som "knarkpropaganda", eller hur ?
Men det är ju inte så den ska tolkas.
Det är inte så den ska förstås.

Utan det är ett resereportage.
Det är Hunter S Thompson som beskriver - kallt återberättande - sina egna upplevelser av Las Vegas.

Dvs filmen är alltså inte något "påhittat manus."
Det är inte en "komedi".
Utan ett resereportage, nerskrivet av en totalt självutlämnande reporter.
Citera
2019-01-13, 14:32
Medlem
jay.simpsons avatar
I, Tonya

Bättre än väntat och riktigt rolig. Allison Janney som Tonya Harding's mamma välförtjänt Oscar.

En mix av the fighter och million dollar baby

Citat:
Ursprungligen postat av wikipedia
I, Tonya är en amerikansk biografisk dramakomedi från 2017, regisserad av Craig Gillespie och skriven av Steven Rogers. I filmen medverkar bl.a. Margot Robbie, Sebastian Stan, Allison Janney, Julianne Nicholson och Bobby Cannavale. Filmen handlar om konståkerskan Tonya Harding, hennes deltagande i konståkningsmästerskapen, och rivaliteten med Nancy Kerrigan.

Jag gillar eller följer inte konståkning inget man behöver uppskatta för att kunna se filmen.
Citera
2019-01-13, 16:36
Medlem
Geomeisters avatar
Nocturnal Animals och året var 2016
https://www.imdb.com/title/tt4550098...nm_flmg_act_13

En film med många starka sidor.

Introduktionen är oväntad och kanske ingen favorit för många. Det är mycket naket i denna film på olika sätt, men inget av det som du kanske tänker på i första hand.

Filmen balanserar snart tre olika historier. En huvudhandling som är typiskt manlig och i det stora hela mycket bra. Sedan finns det två mindre delhandlingar mer för kvinnor om jag får generalisera. Dessa tre hoppar mellan varandra på ett sätt som inte var väldigt stimulerande för mig. En del hopp förstod jag. Andra kändes mest som att dom bara avbröt något mer intressant.

Skådespeleriet känns till en start kryptiskt, men växer igenom hela filmen och filmen har flera poänger. Likt ganska många Jake Gyllenhaal filmer är det inte en traditionell Hollywood film utan lite konstigare, lite mer konstnärlig och lite mer tänkvärd. Jag kan förstå om det här inte blev en stor kassasuccé på bio då den inte är lämpad åt varken "Average Joe" eller barn.

IMDB har givit denna ett bra betyg och jag håller delvis med. Det finns dock saker jag störde mig lite på i filmen och det känns som filmen skulle kunnat vara ännu bättre, men på många sätt är den bra.

Betyg?
Citera
2019-01-13, 20:20
Medlem
smoerreboms avatar
Bird Box, 6/10 typ
Det är för mkt post-apokalyptiskt nu, mkt samma lika med en massa opålitliga människor. Fascinerande med Sandra Bullocks ansikte dock. Vet inte om det bara är botox, näsan sker faktiskt skitkonstig ut när man ser efter men det verkar den ha gjort även tidigare. Den var iaf så att man såg klart den och utan en massa avbrott pga ointresse. Filmen är ytterligare ett fall som styrker huvudregeln att habila eller lovande regissörer underpresterar när de arbetar för Netflix.

Leave No Trace, 7/10
Den var lite för tråkig helt enkelt även om det var bra skådespeleri och rural america setting
Citera
2019-01-13, 21:50
Medlem
T.H.F.C.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bombacci
The Meg (2018)

Jason Statham är någon slags dykare/havsforskare som stöter på en förhistorisk haj nämligen Megalodon.

Han måste rädda andra havsforskare och den vackra kinesiska skådespelerskan BingBing LI faller för han.

Det är en "ok" film men sämre än klassiker som Jaws. Tycker aldrig att filmen känns speciellt läskig och människorna har ju alla sina vapen. Det blir mer spännande om människan inte kan dra upp maskingevär och annat för att ta kål på odjuret. Tycker det är lite av nyckeln med djurskräck att låta djuret slå till i mörkret och inte låta det bli en helt actionfilm. Filmen känns däremot välgjord och det är vackert att titta på valarna och den kinesiska flickan är så söt. Jason statham är cool och riktigt vältränad, även om han kanske inte är någon "stor" skådespelare. Det är en film som funkar men inget jag stolt skulle visa upp i min dvd samling.

Betyget blir 5/10 godkänt.
Såg den igår. Hade hyfsat höga förväntningar som inte uppfylldes. Hygglig underhållning för stunden men inte mycket mer.
Citera
2019-01-13, 23:05
Medlem
zxcvb45s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Vad är det Inte som är bra med en filmen ... =)

"Fear and Loathing in Las Vegas" ÄR en av filmhistoriens främsta mästerverk, det går inte att komma ifrån det.
Det är inte bara handlingen, utan i hur den gjorts också.
Även om de animerade delarna såklart inte når upp till våra dagars CGI så var det mer än tillräckligt på den tid då de gjordes. Och det finns ett visst värde i kassa animeringar, eftersom det lockar fram tittarens Fantasi, föreställningsförmåga.

Vissa av scenerna i filmen är så Episka, att man aldrig kan glömma.
Tom Jones i bakgrunden samtidigt som de glider in i Las Vegas, på The Strip, under alla neonljusen.
Det bara Är Så man föreställer sig Las Vegas - och den scenen fångar det bättre än något annat.

Och naturligtvis är skådespelarnas insatser enastående.
Tillsammans med manuset naturligtvis.

Det är något med filmen som gör att det så Extremt Vansinniga liksom Krockar med deras (karaktärernas) helt allvarligt menade uppsåt.
Det är den krocken som gör det så roligt.
För de "skojar" ju inte.

Vokabulären är också så bra.

---

Du har missuppfattat vad filmen går ut på.
Du stämplar den - tyvärr - som "flummig", som "knarkpropaganda", eller hur ?
Men det är ju inte så den ska tolkas.
Det är inte så den ska förstås.

Utan det är ett resereportage.
Det är Hunter S Thompson som beskriver - kallt återberättande - sina egna upplevelser av Las Vegas.

Dvs filmen är alltså inte något "påhittat manus."
Det är inte en "komedi".
Utan ett resereportage, nerskrivet av en totalt självutlämnande reporter.

Bra skrivet, jag orkade inte utveckla för personen i fråga då jag inte tror att det skulle gå fram. Mästerverk av rang!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in