Citat:
Ursprungligen postat av
Geomeister
Fear and Loathing in Las Vegas och året var
1998
https://www.imdb.com/title/tt0120669...nm_flmg_act_65
Det finns kommersiell "hype" såsom kring filmer likt Avatar, The Sixth Sense och Se7en. Sedan finns det mer "underground" hypade filmer som American Pschyo och Fear and Loathing in Las Vegas. Jag vet inte hur pass känd denna film är generellt, men vet att den är känd inom vissa krestar.
Spontana åsikter? Inte min typ av film. Visst kan Johnny Depps karaktär vara lite små kul, men själva ämnet öppnar för flummighet och det blir flummigt. Tycker inte filmen har någon vidare substans eller är särskilt rolig. Den känns visserligen originell, men det hjälpte inte mig mycket. Att det var några kända ansikteten där och där var lite kul kanske.
Ni som gillar denna film. Vad är det som är så bra? Går inte till attack. Kanske jag som missar något bara?
Vad är det Inte som är bra med en filmen ... =)
"Fear and Loathing in Las Vegas" ÄR en av filmhistoriens främsta mästerverk, det går inte att komma ifrån det.
Det är inte bara handlingen, utan i hur den gjorts också.
Även om de animerade delarna såklart inte når upp till våra dagars CGI så var det mer än tillräckligt på den tid då de gjordes. Och det finns ett visst värde i kassa animeringar, eftersom det lockar fram tittarens Fantasi, föreställningsförmåga.
Vissa av scenerna i filmen är så Episka, att man aldrig kan glömma.
Tom Jones i bakgrunden samtidigt som de glider in i Las Vegas, på The Strip, under alla neonljusen.
Det bara Är Så man föreställer sig Las Vegas - och den scenen fångar det bättre än något annat.
Och naturligtvis är skådespelarnas insatser enastående.
Tillsammans med manuset naturligtvis.
Det är något med filmen som gör att det så Extremt Vansinniga liksom Krockar med deras (karaktärernas) helt allvarligt menade uppsåt.
Det är den krocken som gör det så roligt.
För de "skojar" ju inte.
Vokabulären är också så bra.
---
Du har missuppfattat vad filmen går ut på.
Du stämplar den - tyvärr - som "flummig", som "knarkpropaganda", eller hur ?
Men det är ju inte så den ska tolkas.
Det är inte så den ska förstås.
Utan det är ett resereportage.
Det är Hunter S Thompson som beskriver - kallt återberättande - sina egna upplevelser av Las Vegas.
Dvs filmen är alltså inte något "påhittat manus."
Det är inte en "komedi".
Utan ett resereportage, nerskrivet av en totalt självutlämnande reporter.