2018-08-26, 12:12
Medlem
Ambelains avatar
"The Judge" - (2014)
https://www.imdb.com/title/tt1872194/

Robert Downey Junior, Robert Duvall, Billy Bob Thornton, m.fl.

---

Drama från amerikanska södern i domstolsmiljö.

"The Judge." det är Robert Duvall. Han är åldrande landsortsdomare på slutet av sin långa ämbetstid, vars hustru avlider.
Robert Downey är en av sönerna, den arrogante skiten som lämnat byn för att göra fin karriär i storstan som ful advokat. Men nu måste han hem till begravningen, trots att han inte gillar sin far, domaren.

När alla är samlade i domarens hem så kör domaren ihjäl en gammal mördare och våldtäktsman, men han säger sig inget minnas av det.
Så Robert Downey rycker in för att hjälpa pappsen (efter att en lokal advokat inte klara det, utan bara kräks och har sig).

Robett Downey passar även på att ligga med sin tonårsdotter och ragga på hennes mamma.

Sen kräker han tillsammans med den lokale advokaten i rabatterna.
Och Robert Duvall bajsar på sig, och kräks han också. Fast inte i rabatten utan hemma.
Bajsar gör han på golvet bredvid sin son, Robert Downey.

Billy Bob Thornton dyker upp som åklagare. Han tänker kasta pappan i fängelse. Han är sur för att sonen, Robert Downey, en gång för länge sedan vann över honom. Så nu ska det hämnas så det stänker om det.

---

Det kanske inte låter som det, men "The Judge" är en mycket sevärd film.
Den är stämningsfull och tät genom nästan hela speltiden.
Men exakt vad det beror på är svårt att säga. Det kan förmodligen bero på skådespelarnas starka karisma. Både Downey och Duvall är ju legendariskt starka scenpersonligheter som verkligen behärskar konsten att ta en filmduk i besittning.

Men det är inte själva handlingen, för så värst intressant är det faktiskt aldrig.
Men det är ändå en film man inte vill ta ögonen från.
Den Kräver att man ger den hela sin uppmärksamhet, emotionella liksom visuella.

---

Mycket sevärd, som sagt.
Jag rekommenderar ... .
Detta är inte första gången jag sett den, utan andra.
Men den är fortfarande sevärd.

---

Betyg

5 av 5
Citera
2018-08-26, 14:07
Medlem
Geomeisters avatar
They Call Me Trinity alternativt Dom kallar mej Trinity - djävulens högra hand | Året var 1970
https://www.imdb.com/title/tt0067355/?ref_=nv_sr_2

Jag tror radarparet Bud Spencer (RIP) och Terrence Hill är kända för att gjort rätt dåliga filmer ihop. Lyckligtvis är denna inte en av dessa.

Det här är en parodi på westerns och den har ton av charm. Mycket humor fungerar också. Det finns element som blir för larviga, däribland ett mexikanskt gäng jag inte tycker bidrog med mycket och filmens sista tredjedel blir mindre intressant än övriga filmen. Utöver detta gillade jag denna film. Filmen slutar på ett charmigt sätt.

Mycket är ironi och överdrivna scener av westerns klichéer som redan i sig är rätt överdrivna. Det mesta är bra gjort och är det inte charmigt så blir det likt en genuint bra vanlig western istället. Soundtracket verkar väldigt fint det med. Ska gå och lyssna in mig mer på det!

Betyg?
Senast redigerad av Geomeister 2018-08-26 kl. 14:10.
Citera
2018-08-26, 18:32
Medlem
EdvardGriegs avatar
Cry Baby Lane
En film om två bröder som hör talas om en bonde vars fru födde siamesiska tvillingar, den ene god och den andre ond. När tvillingarna dog så ska bonden ha separerat dem och begravt dem på olika platser. Bröderna beger sig till den gode tvillingens grav där de håller en seans för att väcka honom till liv igen. Av misstag råkar de väcka den onda tvillingen istället.

Filmen är inte särskilt läskig men det hade jag inte förväntat mig heller i och med att det är Nickelodeon som ligger bakom den. Tycker filmen är helt okej i brist på annat men jag tror inte att jag kommer se om den.
Citera
2018-08-26, 18:35
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EdvardGrieg
Cry Baby Lane

Minns att just den filmen figurerade i en creepypasta som cirkulerade runt på nätet för en del år sedan, så som jag hörde talas om den första gången, dock inte sett den själv.
Citera
2018-08-26, 20:14
Medlem
EdvardGriegs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Minns att just den filmen figurerade i en creepypasta som cirkulerade runt på nätet för en del år sedan, så som jag hörde talas om den första gången, dock inte sett den själv.

Ja, jag hörde faktiskt också talas om den via creepypasta och när jag sen fick se att filmen finns upplagd på Youtube så bestämde jag mig för att se den.
Citera
2018-08-26, 22:18
Medlem
toalet031s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
"The Judge" - (2014)

---

"The Judge." det är Robert Duvall. Han är åldrande landsortsdomare på slutet av sin långa ämbetstid, vars hustru avlider.
Robert Downey är en av sönerna, den arrogante skiten som lämnat byn för att göra fin karriär i storstan som ful advokat. Men nu måste han hem till begravningen, trots att han inte gillar sin far, domaren.

När alla är samlade i domarens hem så kör domaren ihjäl en gammal mördare och våldtäktsman, men han säger sig inget minnas av det.
Så Robert Downey rycker in för att hjälpa pappsen (efter att en lokal advokat inte klara det, utan bara kräks och har sig).

Robett Downey passar även på att ligga med sin tonårsdotter och ragga på hennes mamma.

Och Robert Duvall bajsar på sig, och kräks han också. Fast inte i rabatten utan hemma.

Billy Bob Thornton dyker upp som åklagare. Han tänker kasta pappan i fängelse. Han är sur för att sonen, Robert Downey, en gång för länge sedan vann över honom. Så nu ska det hämnas så det stänker om det.

---

Men exakt vad det beror på är svårt att säga. Det kan förmodligen bero på skådespelarnas starka karisma. Både Downey och Duvall är ju legendariskt starka scenpersonligheter som verkligen behärskar konsten att ta en filmduk i besittning.

Men det är inte själva handlingen, för så värst intressant är det faktiskt aldrig.

---

Mycket sevärd, som sagt.
Jag rekommenderar ... .

---

Betyg

5 av 5

Inte ensam om att tycka riktigt bra om den. Som du säger RDJ är som gjord för en sådan karaktär.
Citera
2018-08-26, 22:47
Medlem
Die Another Day (2002)

Superagenten står en face mot en diamanthandlare med storhetsvansinne. Samtidigt militariserar Nordkorea och vill tillsammans med skurken häva gränsen vid 38:e breddgraden...

Den fjärde (och antagligen sämsta) av filmerna med Pierce Brosnan som 007. Många karaktärer spelar över och Halle Berry var inte lyckad som Bond-brud. Det blir för mycket - osynliga bilar, ett resande över hela världen - bl.a. Asien, Kuba och Island.

Betyg: 2/5
Citera
2018-08-26, 22:55
Medlem
Geomeisters avatar
Red Lights | Året var 2012
https://www.imdb.com/title/tt1748179/?ref_=nv_sr_1

Redigt lista med skådespelare. Cillian Murphy, Sigourney Weaver, Robert De Niro m.fl. Filmen introscen gav dock dåliga vibbar. När filmen går igång förstår man att Sigourney och Cillian är intelligenta forskare som försöker få folk som lever på att göra falska tricks att sluta lura människor. Det finns lite dialog som är ganska bra och just detta inlägg att tittarna får följa intelligenta individer gillar jag. Där slutar dock det jag gillar med denna film.

Handlingen skulle säkert kunna göras bra, men sättet filmen är gjord på är inte bra någonstans. Robert De Niros karaktär är rent av löjlig och överdriven.. Hans sämsta någonsin?

Saker förklaras knappt och det som ska vara skrämmande känns ofta mer som något ur en b-film. Slutet ska ge någon tankeställare, men är varken underhållande eller smart. Känns mest slumpmässigt och dumt.

Nej. Den här var inte bra.

Betyg?
Citera
2018-08-26, 23:39
Medlem
Samizdats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geomeister

Nej. Den här var inte bra.
Jag håller med, den var riktigt dålig. Det var däremot runt ett år sedan jag såg den så det jag minns är att De Niro var kass och att
Citera
2018-08-26, 23:41
Medlem
Neofytens avatar
Citat:
Red Lights

Betyg?

Jag fick en känsla av att jag hade sett den, var dock inte helt säker eftersom jag inte minns något utav den. Det hjälpte knappt att kolla trailern heller. Jag ser dock att jag tydligen har gett den 2/5 i betyg (jag kanske var för snäll?) när jag såg den 2012. Aja, den lär inte ha varit speciellt bra eftersom jag ärligt inte kan komma ihåg ett piss utav den och då har jag i normala fall ett mycket bra minne. Synd för jag gillar Cillian Murphy.
Citera
2018-08-27, 00:01
Medlem
Kickexs avatar
Citat:
Det var rollistan som lurade en till att se den, utan tvivel.
Verkligen inte minnesvärd då jag inte riktigt kommer ihåg vad som hände. Bara att jag blev besviken.
Citera
2018-08-27, 07:57
Medlem
Geomeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
"The Judge" - (2014)

---

---

---

Mycket sevärd, som sagt.
Jag rekommenderar ... .

---

Betyg

5 av 5

Tack för tips! Känner igen denna film, men den har inte väckt något större intresse tidigare. 5 / 5 låter onekligen intressant av någon som inte ger 1/5 eller 5/5 på lite vad om helst
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in