2018-11-02, 23:42
Medlem
KnockeSmockes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
The big Lebowski (1998)

Nerknarkad, arbetslös tomte förväxlas med milionär vid samma namn, vilket leder till förvecklingar.

Omtalad film med 8,1 på imdb.

Det här var bland de sämsta filmer jag någonsin sett

Nej, den förtjänar inte ens ett betyg.
Verkligen en modern klassiker, antagligen bland de 25 bästa filmerna som har gjorts. Men smaken är ju som baken, delad!
Citera
2018-11-02, 23:42
Bannlyst
The Getaway Doc McCoy och hans fru Carol drar iväg med pengarna från ett bankrån och jagas av både snuten och de banditer som de jobbade för på sin väg ner mot Texas. Lite tråkigt klippt ibland men schysst ändå.

6/10
Citera
2018-11-03, 03:00
Medlem
Tenedors avatar
Titanic (1997)
Fortsätter att se om amerikanska favoriter. Smörig, ytlig Hollywoodskit klarar jag mig ofta utan, men Titanic förtjänar sin klassikerstämpel. Di Caprio är nästan lika bra som Winslet, Cameron gör sin bästa insats någonsin (jag föredrar definitivt Titanic före T2), och Dions filmmusik behöver man inte ens nämna.

Helvete så bra Titanic är alltså. Måste man leta fel gillar jag varken den sjukt amerikanska upplösningen eller tanten som inte bidrar med någonting mer än namnet. Zane och Di Caprio är ändå bra. Celine Dion och Kate Winslet håller uppe hela filmen. 9/10!
Citera
2018-11-03, 05:00
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Den skyldige (2018)

Jakob Cedergren spelar en larmcentralsoperatör, också polis tagen ur tjänst, som tar emot ett akut samtal som först verkar vara ett kidnappningsdrama som sedan utvecklas till något helt annat.

Filmen har gått runt på filmfestivaler världen över och fått väldigt fin kritik och stundtals är det verkligen en nagelbitare. Påminde en del om Locke (2013) med Tom Hardy i att filmen för det mesta utspelas i ett enskilt rum där vi enbart följer huvudpersonen som pratar telefon med en annan person. I fallet med Den skydlgie (2018) tyckte jag man drog på trovärdigheten lite väl långt, Cedergren blev både emotionell och aggressiv stundtals vilket inte skulle passa sig för en neutral larmcentralsoperatör även om där finns förståelse i karaktären då han verkar ha varit en hetlevrad polis.

Filmen var bara runt 85 minuter lång men hade gärna kunnat sluta något tidigare i mitt tycke. Handlingen blev lite kaka på kaka och jag hade gärna velats hålla lite mer på halster. Men mina invändningar är smådetaljer i sammanhanget för det är trots allt en välgjord thriller/drama, så betyget landar på en stark 3/5.
Citera
2018-11-03, 10:46
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geomeister
Hud | Året var 1963
För information: Svartvit
https://www.imdb.com/title/tt0057163...nm_flmg_act_51

Hud blir alldeles självklart "Vildast av dem alla" på svenska.

Paul Newman i en cowboy-film (inte western på det sättet många förknippar sådana filmer med). En dramafilm gällande en familj. Det står på förpackningen att filmen endast är 1 timme och 7 minuter, men filmen gick på längre och är nästan två timmar lång. Detta gjorde dock ingenting.

Den här filmen innehåller bra skådespel och bra dialog. En handling som utvecklar sig själv och är inte ensidig (som många filmer är). Något jag gillade var hur två karaktärer kunde vara i en scen och på ett snyggt sätt följer man ena karaktärer. Det är inte helt klart vilken av dessa och var den är på väg. Detta är något som ofta är övertydligt i filmer idag tycker jag. Det var uppfriskande att se.

Även om Paul Newman är det stora namnet i filmen är det flera karaktärer som får ta plats. Filmen innehåller lite action, en humor, lite realism och ja... Lite som livet i stort. Betyget på IMDB talar för sig självt. Jag vet inte riktigt vad för betyg jag ska sätta, men den här filmen gillade jag och jag kan tänka mig att exempelvis Merwinna också skulle göra det (om hon inte redan sett filmen).

Betyg?

Nej, jag har inte sett den. Handlingen låter deprimerande, men Paul Newman har/hade som bekant fina blåa ögon... Vi får väl se!
Citera
2018-11-03, 15:12
Medlem
Geomeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Nej, jag har inte sett den. Handlingen låter deprimerande, men Paul Newman har/hade som bekant fina blåa ögon... Vi får väl se!

Själva huvudhandlingen är inte så "skoj", men likt många bra filmer är den väldigt nyanserad. Den innehåller mycket. Både humor, lite dans, action, flirtande och annat. Rekommenderas
Citera
2018-11-03, 15:23
Medlem
Geomeisters avatar
Havana | Året var 1990
Varning: Lång
https://www.imdb.com/title/tt0099747...nm_flmg_act_26

Sydney Pollack och Robert Redford tillbaka efter den mer kända filmen "Out of Africa". Filmerna är inte helt olika varandra, men måste säga att Out of Africa är den bättre filmen.

Den här filmen försöker blanda politik och romans på ett sätt som blir tråkigt. Robert Redford spelar en oseriös pokerspelare som reser runt och vinner turneringar. Han möter Lena Olins karaktär på något konstigt sätt. Det blandas in flera olika karaktärer som egentligen aldrig får vidare personlighet. Jag hängde knappt med i vem som var vem.

Det blir ett evigt hoppande mellan abstrakt politik, pokerspelande, sex och romantik. Då filmen är lång tappade jag intresse trots att den är påkostad och har delvis bra dialog. Längden är det som främst förstör denna film. Hade dom kunnat få ner den till normallängd hade jag eventuellt givit den ett bättre betyg.

Betyg?
Citera
2018-11-03, 15:46
Medlem
Herr.Dittlings avatar
The street with no name (1948). Gatan utan namn

En FBI agent får i uppdrag att knäcka ett hänsynslöst rånargäng.

Det är November, och tid för noirfilmer (jaja, jag ser dom annars också).
Här har man nog varit lite vidlyftig med begreppet noir.
Fortfarande en rätt hygglig polisfilm, med mycket reklam för FBI

3/5
Citera
2018-11-03, 19:14
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tenedor
The Green Mile är ingen favorit hos mig. Jag har bara sett den en gång (länge sedan), men om jag minns rätt blev det 6/10 där. Hanks har jag lite svårt för. Han är inte dålig, men överskattad. Måste visserligen se om den, eftersom jag har en del andra konstiga betyg från den tiden.

Stand By Me har jag aldrig betygsatt. Jag såg den som barn, vilket hade gjort ett betyg orättvist. Jag vill verkligen se den igen. Har jag rätt när jag tänker på den som en dramavariant på It? Rob Reiner gjorde trots allt Misery, vilket inte direkt minskar intresset för hans filmer.

Tycker att du bör se om båda då du får tid och har lust, väldigt bra och fina filmer båda två där jag nog tycker att Stand by Me sticker ut lite extra, den har en fin känsla av 50-tal och gillar man coming of age-historier är den en utav hörnstenarna. Vad gäller The Green Mile är det också en fin men samtidigt en djupt känslosam och tragisk historia. Mycket bättre än den enormt överskattade Shawshank Redemption, Tom Hanks är bra i den, som i det mesta men numera avlidne Michael Clark Duncan själ showen totalt, han är enastående i sin roll. Sen fanns det några andra fina biroller med i filmen vill jag minnas, som Barry Pepper och David Morse (oftast bra i allt han är med i).

På tal om Hud och Paul Newman som det har snackats om i tråden så är det en riktigt bra film, som jag måste se om snart igen, men minns den som mycket bra.
Citera
2018-11-03, 22:02
Medlem
Herr.Dittlings avatar
711 Ocean drive (1950) Ganstervärldens diktator

Spelgalen elektronikexpert blir gangsterboss.

Jovars, den gick att titta på, 3/5 blir det.

Gammal fin noirfilm, fanns på någon rysk sida.
Citera
2018-11-03, 22:38
Medlem
hvita.nhegrers avatar
Snömannen (2017)

En svensk "Hollywoodfilm" inspelad i Norge... Bygger på en norsk kriminalroman och är regisserad av Tomas Alfredsson med både svenska och internationella skådespelare... Snyggt foto och vackra norska miljöer, dock lite seg och långsam story, det är först på slutet som det blir lite spännande... Inte alls lika suggesiv och fängslande som "Låt den rätte komma in", men helt ok film ändå...

3/5
Citera
2018-11-04, 00:10
Medlem
Geomeisters avatar
Bohemian Rhapsody | Året var 2018
https://www.imdb.com/title/tt1727824/?ref_=nv_sr_1

En film om bandet Queen i allmänhet och Freddie Mercury i synnerhet. Det tar ett litet tag innan man vänjer sig vid skådespelarna, men dom gör ett bra jobb. Bäst tycker jag Brian Mays karaktär är. Ruggigt lik! Huvudrollen är dock som alltid Freddie Mercury och även den skådespelaren gör det bra, men det blir för mycket fokus på honom. Jag hade i ärlighetens namn föredragit en film där hela bandet är i fokus.

Filmen börjar i raskt tempo med både lite karriär och att man lär känna karaktärerna. Det är bra. Längre in i filmen vänds dock nästan allt mot Freddie Mercury. Hans homoexualitet tycker jag inte bidrar med särskilt mycket egentligen. Det blir mest några scener som inte riktigt platsar in. Där till uppkommer en långsam del med drama. Något som ibland kan förstärka en film (tänk snacket i båten under Jaws). Här blir det dock antiklimax.

Filmen slutar dock på en positivt not.

Jag fick gåshud flera gånger och musiken är välgjord på alla möjliga vis. Det finns en gnutta humor här och där som sitter riktigt fint. Dom har även en del grafiska tricks som förgyller. En allmänt välgjord film. Tyvärr drar allt det långsamma dramat ner för mycket för att ge något super-betyg.

Betyg?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in