2018-08-27, 08:12
Medlem
Geomeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Samizdat
Jag håller med, den var riktigt dålig. Det var däremot runt ett år sedan jag såg den så det jag minns är att De Niro var kass och att

Robert De Niro är ovanligt dålig här. Jag har sett en hel del av av hans filmer nu och senaste decenninerna bjuder på rätt varierande kvalitet, men De Niro brukar inte vara anledningen till det. Här är han definitivt det.

Citat:
Ursprungligen postat av Neofyten
Jag fick en känsla av att jag hade sett den, var dock inte helt säker eftersom jag inte minns något utav den. Det hjälpte knappt att kolla trailern heller. Jag ser dock att jag tydligen har gett den 2/5 i betyg (jag kanske var för snäll?) när jag såg den 2012. Aja, den lär inte ha varit speciellt bra eftersom jag ärligt inte kan komma ihåg ett piss utav den och då har jag i normala fall ett mycket bra minne. Synd för jag gillar Cillian Murphy.

Tveksamt hur mycket av denna film jag kommer minnas om något år eller två. 2 /5 är nog betyget jag skulle ge också. Skulle inte ge den något bättre. Det lilla som var godkänt i filmen gör inte upp för mycket.

Citat:
Ursprungligen postat av Kickex
Det var rollistan som lurade en till att se den, utan tvivel.
Verkligen inte minnesvärd då jag inte riktigt kommer ihåg vad som hände. Bara att jag blev besviken.

Precis. Det var rollistan som lurade mig också. Valde denna film framför ett par andra jag var intresserad av just på grund av rollistan, men det spelar ingen roll vem man gillar. Ingen gör något märkvärdigt i denna även om Weaver och Murphy är helt okej i början.
Citera
2018-08-27, 17:36
Medlem
T-Todts avatar
Dagens film blev The Dark Knight Rises från 2012, den tredje i trilogin med Christian Bale som Batman. I filmen återuppstår League of Shadows och Bane, som blev exkommunicerad från förbundet, belägrar Gotham. Bruce Wayne som har lagt av sig rollen som Batman tar återigen på sig rollen och tillsammans med Selina (Anne Hathaway) och Blake (Joseph Gordon-Levitt) ska Batman neutralisera Bane och fusionsreaktorn Bane tänkt använda som kärnvapen.

Filmen får av mig betyget 3 av 5. Fint skådespeleri och effekterna var minst sagt välgjorda. Anledningen till att den inte får en 4:a är att det känns som att Christopher Nolan kunde gjort någonting mer med konceptet. Finns ju massor av uppslag.
Citera
2018-08-28, 01:22
Medlem
Kickexs avatar
Only the brave

Här får vi följa en berättelse om Granite Mountain Hotshots, en grupp vars uppgift är att släcka skogsbränder.

Utan att doppa tån i vad som är historiskt korrekt etc, och istället bedöma filmen för vad den är så tjänar den väl sitt syfte.

All macho jargong gick mig dock på nerverna då det är en 2+ timmars lång film och runt 90% av det är just vad filmen spenderar tid på. Man fattar vinken liksom, det känns bara överflödigt efter ett tag.

Det fanns ett par välskrivna ögonblick i dialogerna men för de mesta så var det mer en mash-up av saker man har hört från andra filmer, nu intryckt i en.

Brolin är i slutänden den som räddar filmen. Han hade lager och lyckades på något sätt leverera även de mest klyschiga dialogerna.
Alla andra överspelade eller kändes bara fejk när dom försökte tackla det på samma sätt som honom.

Så jag skulle vilja ge den 7/10 pgd av Brolin (och lite Bridges skadar aldrig) men då det är så lite annat man ens fann någorlunda underhållande så får den 6+/10
Citera
2018-08-28, 07:22
Medlem
Ambelains avatar
"Prince of the City" - (1981)
https://www.imdb.com/title/tt0082945/

Treat Williams, m.fl.

---

"Prince of the City" som sagt, inte "Prince of New York" ... även om själva Staden är New York i båda filmer.
Men det är ingen lallande Eddie Murphy-komedi, utan en socialrealistisk, närmast dramadokumentär, skildring av det - då - genomkorrumperade rättsväsendet i New York.

Det är kanske svårt att riktigt greppa idag, men fram tills slutet av 80-talet var korruptionen bland New Yorks polis, åklagare, domare och stadspolitiker och -tjänstemän, så djupt inrotad att det närmast var institutionaliserat.
Dvs inget kunde göras utan att pengar bytte hand. Ingen husrannsakan kunde genomföras utan att domaren som skulle besluta om det fick betalt för det, av de poliser som ville göra husrannsakan.
Och poliserna själv, de hade goda sidoinkomster från den lokala maffian och knarkförsäljarna.

---

Filmen handlar om en av dessa poliser, ledaren för en anti-droginsatsgrupp med extremt generösa befogenheter. Han blev kontaktad av en anti-korruptionsåklagare och beslöt sig för att börja samarbeta, för att kunna hjälpa till att stoppa korruptionen till slut.

Och det är egentligen inte så mycket mer man kan säga om själva handlingen, mer än detta.
Huvudpersonen vandrar genom filmen från den ena korruptionssituationen till den andre. Med, liksom utan, inspelningsapparat på magen.

Men ... det är i Miljöerna som filmen verkligen lyser upp.
New York år 1980, det var det Smutsiga New York. Det skitiga New York. Det farliga New York.
Det var det New York som höll på att gå bankrutt, det New York som det var maffian som styrde och inte politikerna eller polisen.
Det var det New York som satte upp stora Varningsaffischer på flygplats och tågstation, med stor Dödskalle, som varnade turisterna från att överhuvudtaget gå utanför hotellet (och om de stannade inne, så skulle de barrikadera sig mot invaderade rånare som ändå skulle nå dem).

Många filmer idag Försöker skildra det gamla New York, men denna filmen är På Riktigt.
Den spelades in år 1980, och det var precis så det såg ut där då.
Det är ingen sagovärld alltså, utan så Äkta det bara kan bli.
Och filmen är mycket generös med genuina New York-miljöer från den tiden.

Om natten, och om dagen.

--

För den som sett filmen "Serpico" med Al Pacino så är "Prince of the City" inget nytt precis.
För båda filmerna handlar om samma sak. Men skillnaden är mest att Al Pacino-filmen mer fokuserar på huvudpersonens eget liv och perspektiv, medan denna filmen skildrar det hela från ett större perspektiv.
Dvs "Prince of the City" låter oss tittare få se hela smutsen, i all sin härlighet. New Yorks fina korruption visas från alla håll och kanter, från högt och lågt, ingående och ytligt.
Medans "Serpico" mer följer Hollywood-mönstret och fokuserar på huvudskådespelaren.

"Prince of the City" är därför mer av ett Historiskt verk, även om den bara är en film.
Men för den som kanske vill få bättre kunskaper om ämnet, så är det denna filmen som lyckas erbjuda det också.

I filmen "Serpico" fastnar man som tittare snabbt för huvudpersonen, Al Pacino, men i "Prince of the City" är det istället Staden som fängslar tittaren.
Visst fängslar själva Ämnet tittaren också, för vi är inte så vana vid korruption nuförtiden, så det är stundtals en film man nästan tappar hakan för. Korruptionen genomsyrade verkligen ALLA nivåer i administrationen.

Men, det är ändå New York City som måste sägas vara Huvudpersonen.

Det är kanske den allra Bästa New York-skildring från den tiden, den skitiga tiden ...
Det kan man nog säga utan att överdriva.

---

Omdöme hade förmodligen blivit bättre om handlingen varit lite bättre.
Det är svårt att inte jämföra med "Serpico" eftersom det är samma ämne, men om manusförfattarna i "Prince of the City" hade varit bara hälften så bra som i "Serpico" så hade denna tveklöst blivit en Fullpoängare.
Nu så är det förvisso en njutning att titta på ... men ändå ... 2 timmar och 47 minuter kan bli lite väl långa när det är samma sak som upprepas om och om igen.
Trots att vyerna är så underbara ... =)

Betyg

4 av 5
Citera
2018-08-28, 07:27
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geomeister
Tack för tips! Känner igen denna film, men den har inte väckt något större intresse tidigare. 5 / 5 låter onekligen intressant av någon som inte ger 1/5 eller 5/5 på lite vad om helst
Robert Duvall är en av de allra bästa skådisarna idag tycker jag.

Jag vet inte om du sett hans "The Apostle"?
Det är en film med en så stark Robert Duvall att det blir omöjligt att slita sig från filmen.

Så är han i denna, "The Judge" också.

Men, om man inte gillar mer "stillsamma" dramafilmer så kanske man inte gillar denna heller ...

Se gärna på "The Judge" och återkom ... ?=
Citera
2018-08-28, 08:09
Medlem
T.H.F.C.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T-Todt
Dagens film blev The Dark Knight Rises från 2012, den tredje i trilogin med Christian Bale som Batman. I filmen återuppstår League of Shadows och Bane, som blev exkommunicerad från förbundet, belägrar Gotham. Bruce Wayne som har lagt av sig rollen som Batman tar återigen på sig rollen och tillsammans med Selina (Anne Hathaway) och Blake (Joseph Gordon-Levitt) ska Batman neutralisera Bane och fusionsreaktorn Bane tänkt använda som kärnvapen.

Filmen får av mig betyget 3 av 5. Fint skådespeleri och effekterna var minst sagt välgjorda. Anledningen till att den inte får en 4:a är att det känns som att Christopher Nolan kunde gjort någonting mer med konceptet. Finns ju massor av uppslag.
Inte lika bra som The Dark Knight men Tom Hardy som Bane piggade upp.
Citera
2018-08-28, 08:25
Medlem
T-Todts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T.H.F.C.
Inte lika bra som The Dark Knight men Tom Hardy som Bane piggade upp.

Exakt. The Dark Knight blev referensramen.
Citera
2018-08-28, 09:50
Medlem
Geomeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Robert Duvall är en av de allra bästa skådisarna idag tycker jag.

Jag vet inte om du sett hans "The Apostle"?
Det är en film med en så stark Robert Duvall att det blir omöjligt att slita sig från filmen.

Så är han i denna, "The Judge" också.

Men, om man inte gillar mer "stillsamma" dramafilmer så kanske man inte gillar denna heller ...

Se gärna på "The Judge" och återkom ... ?=

Har inte sett någon av dessa eller Prince of the City, men samtliga låter intressanta. Senare löjliga Eddie Murphy intresserar mig marginalt, men tidiga Murphy är kul att se! Jag återkommer när det är gjort
Citera
2018-08-28, 09:54
Medlem
Geomeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T-Todt

Citera
2018-08-28, 12:39
Medlem
Herr.Dittlings avatar
The card (1952). En tusan till karl

I sekelskiftets England finns en ung, driftig, men fattig man.
Med 7,2 på Imdb var förväntningarna högt ställda.

Han spelas av Alec Guiness, som tar alla chanser att komma upp sig.

Vet inte riktigt om det var tänkt som komedi eller drama, eller.....ingenting särskilt.
Och ingenting särskilt är väl även vad jag tycker.

2/5
Citera
2018-08-28, 20:25
Medlem
EdvardGriegs avatar
Röjar-Ralf
Animerad Disney-film om en skurk i ett gammalt arkadspel som vill vinna en medalj för att de andra karaktärerna i spelet ska börja behandla honom bättre. Därför hoppar han över till ett annat spel och vinner en medalj, som sen en karaktär i ett tredje spel lägger vantarna på och enda sättet för Ralf att få tillbaka medaljen är att hjälpa till att vinna ett gokartrace.

Tycker det här är en av de bättre animerade långfilmerna som Disney gjort även om den inte är lika bra som Frost eller Toy Story. Ganska rolig, snyggt animerad och en bra story.

Spider-Man
Peter Parker blir biten av en spindel och nästa dag upptäcker han att han fått superkrafter och då bestämmer han sig för att bli superhjälten Spider-Man.

Jag tycker faktiskt bäst om de här gamla Spidey-filmerna med Tobey Maguire. Att jag växte upp med dem kanske har lite med saken att göra men det här är en bra, spännande och välgjord film.

Ed Wood
Filmbiografi om regissören Ed Wood med Johnny Depp i huvudrollen.

Såg den på TV för en massa år sen och då tyckte jag inte att det här var någon höjdare men jag bestämde mig för att ge den en andra chans och nu gillar jag den faktiskt. Underhållande och intressant och stundvis ganska roligt. Väldigt bra skådespelare.
Citera
2018-08-29, 02:56
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Without warning (1952). Utan varning

Galen trädgårdsmästare nackar blonda kvinnor i Los angeles

Det har gjorts bättre filmer av den här skurk/polisarbete genren.
3-/5
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in