Citat:
Ursprungligen postat av
Chenille
Mot slutet blev jag dock belönad med en helt sjuk 90 minuter epilog som bäst kan beskrivas som en blandning av Fellini och Bunuel.
Håller med. Jag hade denna som sova-film. Kollade på den i sängen till jag somnade av uttråkning. Den var perfekt som sömnpiller. Sen kom det där slutet och förstörde alltihop för mig. Blev så uppspelt att jag var tvungen att se hela och hade sen svårt att sova för jag var uppe i varv. Det var verkligen riktigt bra.
Jag såg nåt helt annat sist:
Susanne (1959)
En sån där skrämselfilm som var så populära att göra i USA. Ska visa hur dåligt det bli om man är en omoralisk tonåring som använder droger, dricker sprit och kör bil eller har sex innan äktenskapet och sånt där. Dom är rätt töntiga och en del gillar det, jag har aldrig fastnat för genren på ett ironiskt vis eller hur det nu är att man uppskattar sånt. Men jag blev nyfiken på denna för den är svensk och det är ju inte det vanligaste.
Det är nån läkare som gjort en amatörlångfilm för att visa på alkoholens skadlighet. Susanne är en snäll flicka men hon vill inte vara så snäll så hon åker in till stan och umgås med raggarna med tillhörande sprit, fortkörning, sex och så konsekvenserna av detta.
Det är som man kan förvänta sig inte så bra med tydliga pekpinnar, pinsamma repliker, varierande skådespeleri och sånt. Men det finns en stor behållning även för mig som inte riktigt köper det här med att det är så dåligt så att det blir bra.
Och det är att det är ett så fint tidsdokument i Technicolor över hur Sverige såg ut på den tiden. Det är massor av gatuvyerr, och inne på caféet och ute på landet och dansbanan och sånt där. Och det roliga är att det inte utspelar sig i storstaden. Jag får för mig att Susanne bor på Öland och tar motorbåten till Kalmar för sina osedliga utsvävningar. Så fina gamla bilder på gatubilden, heminredning, kläder, frisyrer, bilar (attention Herr Dittling, detta är verkligen nåt för dig).
På den tiden när det begav sig chockade filmen den svenska publiken eftersom den innehöll ett riktigt slagsmål (tvivlar starkt på att det är på riktigt), en riktig operationsscen (mesigare än valfri medicinsk dokumentär på tv nuförtiden) och naket (jo, om du inte blinkar precis när det händer kan du faktiskt få se en tutte).