2018-03-05, 14:39
Bannlyst
Brawl in Cell Block 99 Är denna film förra årets värsta b-film eller bara ett försök att nå upp till titeln? Dåliga skådisinsatser, dålig koreografi i slagsmålscenerna och tydliga missar i specialeffekterna med uppenbara plast- och gummiattiraljer. Om den är gjord att likna 80-talets sämsta b-filmer har den verkligen lyckats. Den har trots allt betyget 7/10 på IMDB.

Av mig får filmen 2/10
Senast redigerad av pethom 2018-03-05 kl. 14:41.
Citera
2018-03-05, 20:01
Medlem
skreks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chenille
Mot slutet blev jag dock belönad med en helt sjuk 90 minuter epilog som bäst kan beskrivas som en blandning av Fellini och Bunuel.

Håller med. Jag hade denna som sova-film. Kollade på den i sängen till jag somnade av uttråkning. Den var perfekt som sömnpiller. Sen kom det där slutet och förstörde alltihop för mig. Blev så uppspelt att jag var tvungen att se hela och hade sen svårt att sova för jag var uppe i varv. Det var verkligen riktigt bra.

Jag såg nåt helt annat sist:

Susanne (1959)

En sån där skrämselfilm som var så populära att göra i USA. Ska visa hur dåligt det bli om man är en omoralisk tonåring som använder droger, dricker sprit och kör bil eller har sex innan äktenskapet och sånt där. Dom är rätt töntiga och en del gillar det, jag har aldrig fastnat för genren på ett ironiskt vis eller hur det nu är att man uppskattar sånt. Men jag blev nyfiken på denna för den är svensk och det är ju inte det vanligaste.

Det är nån läkare som gjort en amatörlångfilm för att visa på alkoholens skadlighet. Susanne är en snäll flicka men hon vill inte vara så snäll så hon åker in till stan och umgås med raggarna med tillhörande sprit, fortkörning, sex och så konsekvenserna av detta.

Det är som man kan förvänta sig inte så bra med tydliga pekpinnar, pinsamma repliker, varierande skådespeleri och sånt. Men det finns en stor behållning även för mig som inte riktigt köper det här med att det är så dåligt så att det blir bra.

Och det är att det är ett så fint tidsdokument i Technicolor över hur Sverige såg ut på den tiden. Det är massor av gatuvyerr, och inne på caféet och ute på landet och dansbanan och sånt där. Och det roliga är att det inte utspelar sig i storstaden. Jag får för mig att Susanne bor på Öland och tar motorbåten till Kalmar för sina osedliga utsvävningar. Så fina gamla bilder på gatubilden, heminredning, kläder, frisyrer, bilar (attention Herr Dittling, detta är verkligen nåt för dig).

På den tiden när det begav sig chockade filmen den svenska publiken eftersom den innehöll ett riktigt slagsmål (tvivlar starkt på att det är på riktigt), en riktig operationsscen (mesigare än valfri medicinsk dokumentär på tv nuförtiden) och naket (jo, om du inte blinkar precis när det händer kan du faktiskt få se en tutte).
Citera
2018-03-05, 20:15
Medlem
Geomeisters avatar
U.S. Marshals | Året var 1998
http://www.imdb.com/title/tt0120873/?ref_=nv_sr_1

År 1993 kom filmen The Fugitive / Jagad med Harrison Ford som tydligen blev en stor succé. 1998 dök efterföljaren upp... Fast utan huvudpersonen? Fem år har passerat och utbyte av huvudperson låter inte som något lyckat, men den gör faktiskt det. Lyckas.

Den här filmen är mer överdriven än The Fugitive och därmed mindre realistisk, men måste film vara realistisk? Underhållningsnivån är samma. Wesley Snipes gör en riktigt bra roll och handlingen är lik, men ändå inte.

Trots att det här kan vara en av svensk TV's mest visade filmer åtminstone under en period. Tyckte TV1000, ZTV, TV3 och TV5 visade denna film lite hipp som happ under många år så håller den faktiskt oväntat bra. Jag var osäker på om jag bara skulle slöglo igenom denna film (då jag sett den förut och sett bitar av den många gånger), men det gjorde jag inte. Såg den med stort intresse och tycker det finns mycket som är välgjort. Både i det stora och lilla!

Betyg?
Citera
2018-03-06, 00:24
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Horrors of spider island (1960)

Ett antal söta danserskor är på väg med flyg till Indonesien.
Då planet störtar på........Spider island.

Det låga betyget på imdb gjorde mig nyfiken.
Det var ganska rättvist, det här var verkligen inte bra.
En ursäkt för att se halvklädda damer springa omkring på en öde ö.
Väldigt ologisk och osammanhängande film.

2-/5
Citera
2018-03-06, 06:36
Medlem
Samizdats avatar
The Death of Stalin (2017)

Buscemi & Friend är nog bäst, men det är många som gör den här filmen bra. Underhållande och klockren satir om Sovjetunionen i samband med Stalins död 1953. Kan mycket väl bli ett högre betyg när jag ser om den, för det kommer jag definitivt göra.

7/10
Citera
2018-03-06, 18:14
Medlem
Coco
Fantastisk film med etnisk representation. Klart mer gripande än rolig. Oscarsgalans mest förutsägbara vinnare.

8/10
Citera
2018-03-07, 00:31
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Beck - Monstret (1998)

Polisen skjuter sönder en resväska som tros innehålla en bomb, i väskan fanns även ett spädbarn.

En Beck jag missat, rätt otäck historia.

3/5
Citera
2018-03-07, 03:29
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Samizdat
The Death of Stalin (2017)

Buscemi & Friend är nog bäst, men det är många som gör den här filmen bra. Underhållande och klockren satir om Sovjetunionen i samband med Stalins död 1953. Kan mycket väl bli ett högre betyg när jag ser om den, för det kommer jag definitivt göra.

7/10
Gillade den också mycket. Scenen när Stalin är död, men ingen av hans närmaste partivänner riktigt vill erkänna det (för vem ska ta över?) är väldigt underhållande samt när alla av misstag knäböjer i hans piss. Extra komiskt också att alla har behållit sina egna dialekter, istället för prata med fejkrysk accent. Det blir således väldigt mycket urbrittisk komedi av det hela.
Senast redigerad av Kirk.Douglas 2018-03-07 kl. 03:31.
Citera
2018-03-07, 03:40
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Borta med vinden (1939)

Då har man till sist sett denna klassikernas klassiker! First things first, så är Borta med vinden otroligt vackert filmad. Kan bara fantisera om hur storslaget allting såg ut på stor duk, inte minst 1939 när mastodontfilmer var ett okänt begrepp. Filmen är episk och engagerande ungefär fram tills trupperna börjar återvända från inbördeskriget, sen blir det SEGT.... ännu SEGARE... super SEGAST.

Visst karaktärerna är komplexa och välskrivna men detta melodrama är alldeles för långt för sitt eget bästa. Jag tror t.o.m. att filmen hade kunnat klippas ner till 2 h för att få med det viktigaste vilket hade förbättrat helhetsintrycket. Clark Gable är dock kung i vanlig ordning när det gäller att spela charmanta gentlemen. Sedan kändes många scener i Borta med vinden mossigt rasistiska, men det är ju en film av sin tid.

Betyg: 2/5
Citera
2018-03-07, 05:22
Medlem
Samizdats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
Gillade den också mycket. Scenen när Stalin är död, men ingen av hans närmaste partivänner riktigt vill erkänna det (för vem ska ta över?) är väldigt underhållande samt när alla av misstag knäböjer i hans piss. Extra komiskt också att alla har behållit sina egna dialekter, istället för prata med fejkrysk accent. Det blir således väldigt mycket urbrittisk komedi av det hela.
Håller med om dialekterna. Finns många scener värda att nämnas, bl a när Molotov & Chrusjtjov förklarar för Berija vilken förrädare frun är, eller varför inte det misslyckade platsbytet som Chrusjtjov iscensätter under begravningsceremonin. Och egentligen allt med Friend och/eller Isaacs. Nej, riktigt bra och rolig film helt enkelt.
Citera
2018-03-07, 06:51
Medlem
Brott i paradiset (1959) Trevlig deckare med Harriet Andersson & Gunnar Björnstrand i huvudrollerna som håller på och utreder ett gammalt mord som hände för tio år sedan.
Citera
2018-03-07, 12:35
Beck - Utan Uppsåt

Senaste Beck-filmen, en mamma med skyddad identitet "faller" ner för en trappa. Mord? Rätt bra film, lite rörigt med så många misstänkta som förekommer. Men en av de bättre Beck-filmerna. Kristofer Hivju är verkligen en värdig ersättare till Mikael Persbrandt.

7/10
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in