Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-29, 12:35
  #46117
Medlem
jsa86-xs avatar
King kong´s son https://www.imdb.com/title/tt0024593/?ref_=rvi_tt


Uppföljare som kom samma år som den klassiska King Kong filmen. Efter Carl Denhams fiasko med King Kong så återvänder han till Skull Island där han upptäcker att Kong har en son. En mer fredlig sådan, eller ?

Sämre än ettan och inget man behöver se. Men jag är rätt så förtjust i King Kong så ger den ett något för högt betyg?

2,5/5
Citera
2018-05-29, 21:31
  #46118
Medlem
Geomeisters avatar
Man of the West | Året var 1958
https://www.imdb.com/title/tt0051899...=nm_flmg_act_6

Klassisk western och klassisk western musik hörs igenom större delen av filmen.

Det filmen gör bra är att den undviker en del förutsägbara klichéer och istället bjuder på några minnesvärda scener. En del karaktärer gör ett bestående intryck och några är anonyma eller något dom kunde gjort mer av. Den kvinnliga karaktären är bra, men blir intvingad till någon slags romans som inte bidrar med något. Henne hade dom kunna använt till något mer originellt och slutet av filmen går väl snabbt efter ett långt uppbyggande.

Allt som allt en bra western som ger en intressant tolkning av ett bandit-gäng. Sådana här banditer ska ju ha existerat, men det är sällan det känns realistiskt. Här gör det faktiskt det. Ett dysfunktionellt gäng människor som håller ihop för att dom inte vet bättre.

Är du ute efter klassiska western-filmer är det här ett bra val.

Giljotinen säger:
Citera
2018-05-29, 23:12
  #46119
Avstängd
pethoms avatar
Death Wish Den senaste b-filmen i vilken Bruce Willis återigen har en huvudroll. Hjältens familj blir överfallen och efter att ha varit ledsen i ca 30 minuter in i filmen bestämmer han sig för att ta hand om buset på egen hand. Det roligaste exemplet över vilken dum film denna är syns 00:46:22 till 00:46:30 in i filmen när poliserna kollar på en videosnutt.

3/10
Citera
2018-05-30, 00:32
  #46120
Medlem
Såg nyss Tomb Raider.

Trots Alicia Viklander är så jävla läcker var filmen väldigt medioker. Ok underhållning.

2/5
Citera
2018-05-30, 05:22
  #46121
Avstängd
pethoms avatar
The Disaster Artist som handlar om hur de två huvudrollsinnehavarna i filmen The Room lärde känna varandra och bestämde sig för att spela in filmen tillsammans. James Franco lyckas väl i att kopiera Tommy Wiseau i de scener av filmen The Room som visas. Detta är en rolig film om skapandet av en riktig kalkonfilm som visst senare blev rätt populär.

7/10
Citera
2018-05-30, 21:00
  #46122
Medlem
T.H.F.C.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pethom
The Disaster Artist som handlar om hur de två huvudrollsinnehavarna i filmen The Room lärde känna varandra och bestämde sig för att spela in filmen tillsammans. James Franco lyckas väl i att kopiera Tommy Wiseau i de scener av filmen The Room som visas. Detta är en rolig film om skapandet av en riktig kalkonfilm som visst senare blev rätt populär.

7/10
Ger den en 6:a på IMDb-skalan. Bra skådespeleri framförallt. Känner dock inte att jag orkar se "The Room" - det räcker med scenerna som skildrades i den här filmen.
Citera
2018-05-30, 22:34
  #46123
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T.H.F.C.
Ger den en 6:a på IMDb-skalan. Bra skådespeleri framförallt. Känner dock inte att jag orkar se "The Room" - det räcker med scenerna som skildrades i den här filmen.

Gå och kolla Best of The Room på youtube eller något, man behöver inte se hela filmen egentligen.
Citera
2018-05-31, 00:01
  #46124
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Flickan från tredje raden (1949)

På en teater gör Hasse Ekman fiasko, när föreställningen är slut kommer en ung dam från tredje raden, och ger Hasse en ring, samtidigt som hon berättar en märklig historia.


Kul ide, men lite tradigt blev det.
2/5
__________________
Senast redigerad av Herr.Dittling 2018-05-31 kl. 00:37.
Citera
2018-05-31, 18:46
  #46125
Medlem
Neatlesss avatar
SSF: La Vie en Rose (2007) | 🌑🌑🌕🌕🌕 |

Berättelsen om Édith Piaf - den franska sångerskan som växte upp i en turbulent barndom där hon delvis uppfostrades på en bordell och senare levde på gatan. Men hennes fantastiska röst som försörjde henne med småslantar på gatuhörnen skulle snart ta henne till scener över hela världen och skapa en legend.

Jag insåg lite skamligt att trots att jag går runt och kallar Marion Cotillard en av mina absoluta favoritskådespelare, så har jag inte sett filmen som blev hennes stora internationella genombrott och belönade henne med en Oscar. Det var såklart något som krävde en åtgärd - men tyvärr förstod jag än mer efteråt varför jag aldrig varit intresserad av den.

Jag visste väldigt lite om Édith Piaf på förhand. Hennes röst har man naturligtvis hört men att hon levde ett så hårt liv var okänt för mig. Jag gillar inledningen med Frankrikes smutsiga gator i början av 1900-talet där en stackars flicka gör sitt bästa för att överleva. Där är det oerhört stämningsfullt. Men sen får vi se Edith som vuxen, sen som gammal, tonåring och barn igen. Filmen följer ett okronologiskt upplägg som inte är nådig mot en nybörjare för Édith Piaf. Det blir rörigt - en handling som är svår att hänga med i och därför tappas intresset.

Marion Cotillard lägger ned hela hennes själ i den här tolkningen och är, som förväntat, magnifik. Kanske på gränsen till överspel ibland men Piaf var ju tydligen excentrisk så det stör inte, hon är svår att ta ögonen ifrån. Det är en scen där hon får reda på att hennes älskare, boxaren Marcel Cerdan, dött i flygkrasch som är enormt välspelad där hon går igenom hela känslospektrat.

Den relationen och barndomen är två intressanta saker i en lång film fylld av mer ointressanta saker som aldrig får en tillfredsställande utveckling. Èdith Piaf's livsöde griper därför aldrig tag i mig - kul att få lära sig om hennes liv men jag blev inte särskilt underhållen eller berörd av det.

Musiken är dock bra. Hon har en fantastisk röst och det bjuds på många sånger där de har haft den goda smaken att använda just hennes röst och inte nån imitation. En informativ biografi med fantastiskt skådespel men inte mycket mer.
Citera
2018-05-31, 19:56
  #46126
Medlem
filmklubbenpodcasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neatless
SSF: Cargo (2017) | 🌑🌑🌕🌕🌕 |

En epidemi har spridit sig över Australien och smittan har förvandlat merparten av befolkningen till våldsamma zombies. Andy, hans fru och deras dotter är bland de få överlevande - en bebis är dock oerhört riskfyllt att ha med sig och de tvingas ta svåra beslut för att överleva.

Hörde jag post-apokalyptisk film? I'm all over it! Som jag säkert nämnt förr är det ett favorit-tema, oavsett om det gäller film, spel eller böcker. Jag bara älskar känslan som råder - laglösheten, utsattheten, det är något väldigt filosofiskt som infinner sig när döden plötsligt är högst påtaglig och reglerna som samhället byggt upp i århundraden inte längre gäller.

Känslan som infinner sig när jag tittar på Cargo? Njaee, inte mycket till känsla alls faktiskt utan mest apati. En zombiefilm som utspelar sig i Australiens karga landskap och där fokus inte ligger på gore och skräck utan mer på överlevnad låter väl som en hyfsad bra grund i en trött genre - men resultatet är inte mycket att kasta på grillen. Tyvärr lyser amatörkänslan, rentav skolprojektet, igenom alltför mycket. Cargo var också ursprungligen en kortfilm.

Den kommer helt enkelt aldrig fram till något särskilt intressant, man har sett det förr och kan förutspå ungefär allt som kommer hända. Det gör att segheten sätter in tidigt. Dessutom gjorde vissa scener mig rentav förbannad över hur hastigt de avslutar dem - mitt i dramatiska händelser där livet står på spel klipps det plötsligt till att de är utom fara och man lämnas undrande; vänta nu, hur tog de sig ur den situationen?

Martin Freeman är helt perfekt i rollen som en vanlig familjefar som hamnat i en extraordinär situation. Sympati är viktigt i såna här filmer, och det känner man för Freeman direkt. Han bär filmen, resten av skådespelarna är på en lägre nivå. Spåret med Aboriginerna gav mig inte mycket utan det känns mest uttjatat.

Avslutningen är känslosam ändå och lyfter filmen, trots en seg resa dit. Igen tack vare Freemans's briljanta prestation vilket cementerar uppfattningen att utan han hade det här varit en ren snoozefest.

Ursäkta mig medans jag sätter på The Road (2009) än en gång istället.

Ett sådant fruktansvärt haveri! Jag tycker nog att just Freeman är ett av de större problemen med filmen, han har verkligen ingen koll på vilken känsla han ska förmedla i diverse scener. TRAMS är det enda han leverar.
Citera
2018-06-01, 00:32
  #46127
Medlem
Kickexs avatar
The disaster artist

Efter Greg möter en mystisk och excentrisk man så bestämmer de sig för att göra deras bästa försök att bli stjärnor i Hollywood.

En helt bisarr och unik berättelse!
Jag såg först The Room för ett eller två år sedan och att nu lära sig lite mer detaljer om vad som hände under filmningen gjorde att man fick en helt ny syn på det.
Visst, man hade redan koll på flera ökända saker som tog plats men att se det utspelas i denna film, samt de mer djupare referenserna, gjorde det otroligt underhållande.
Inte för att man egentligen behöver ha sett the room eller (tydligen) ha läst boken som denna film baseras på, för hjärtat av berättelsen kommer fram lika smidigt oavsett.
Att veta inside-information är mer en bonus.

Har dock hört att boken har en lite mer mörkare ton och betydligt mycket mer detaljer så jag kommer nog plocka upp den framöver.

Karaktärernas relationer var dessvärre lite väl hastigt utvecklade under filmens gång men man kommer över det. Det sticker bara ut lite en eller två gånger.
James imitation av Tommy var även lite krångligt att acceptera de första femton minuterna men efter det så är man helt såld av hela hans framträdande.

Solklar 8/10
Citera
2018-06-01, 00:59
  #46128
Medlem
Herr.Dittlings avatar
The crooked web (1955)

Polisen försöker få en mördare att avslöja sigsjälv efter tio år.


Mari Blanchard, isses vilken skönhet.
Men bilen man använder i Tyskland går jag verkligen bet på, någon som har ett tips ?

Trots en del saker som inte riktigt verkar hänga ihop, så är det en hyfsat spännande film.
3-/5
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback