Harry Potter 4-6
Dessa filmer håller en jämnare nivå än föregående 3, så de får samma slutbetyg allihop. Goblet of Fire är kanske bäst dock. Många fantastiska skådespelare ansluter sig och hjälper till att lyfta sagan.
En amerikansk militär kommer till London för att söka upp sin bror.
Denne väntar på att bli avrättad för mord.
Trots att bröderna inte setts på många år så är Scott Brady övertygad om att brodern är oskyldig.
Av en händelse snubblar Scott på en diamantsmugglarliga.
Hur tusan det här hängde ihop är mer än vad jag begriper.
Som vanligt var det boxningsarenor och nattklubbar där skurkarna befann sig.
Det bestående minnet är den makalösa mängd slagsmål som Scott blev inblandad i
Egentligen två filmer, först rivalitet mellan två uppvisningsförare, där den ene dör i olycka.
Den andra delen handlar om uppfinningen av en gasdriven motor.
Inte helt oväntat vinner bilen med gasmotorn ett större bilrally.
Dom diskvalificeras, och föraren får livstids tävlingsförbud, och då kan han ju alltit gifta sig med den söta damen som hängt efter honom.
En ägare till ett fint varuhus tror på tanken att alla förtjänar en chans till, och anställer en massa exfåńgar.
Ränderna går aldrig ur en zebra, naturligtvis planerar dom en kupp mot varuhuset.
En väldigt underlig film av mästaren Fritz Lang, den är romantik, drama, och komedi.
Blandkonceptet lyckas inte för Lang heller.
Skurkarna känns lite som Kalle Anka, och med en underlig drömscen mitt i filmen, så blev det ännu märkligare.
Behållningen är Sylvia Sidneys svarta tavlanlektion i hur lite brott lönar sig.
Efter en våltäktsman kommer ut från fängelset börjar han trakassera sin gamla advokat.
Den hade ett par fantastiska och väldigt nagelbitande scener. Men filmen var rätt ofta konstigt redigerad.
I slutänden kändes den hyfsat medelmåttig.
6/10
En av mina absoluta favoritfilmer. Om jag skulle beskriva den i en mening så skulle det vara ”En Hitchcock-rulle på steroider”. En slags over-the-top psykologisk skräckthriller av sällan skådat slag. Intensiv och laddad där Scorsese försöker tänja gränserna för vad en genrefilm klarar av och som når sitt crescendo mot slutet. Fullkomligt älskar den. Robert De Niro har heller aldrig varit bättre, eller åtminstone inte lika "karismatisk" och överdjävlig, som han är här.
Okej bra datorn. Vill bara tipsa dig om en sida som heter wwww.rarefilmm.com som har massa gamla och en del obskyra filmer som kan restaurerade ofta i HD-kvalité för streaming.
Ännu en kontroversiell och vågad film av Kjell Sundvall där mordet på Olof Palme avhandlas. Teorin som presenteras kan man väl säga vad man vill om, även om den kanske blir alltför konspiratorisk. Filmen innehar dock ett par riktigt minnesvärda scener - som när en missbrukare (som påminner om en viss person som figurerat i utredningen) tittar på "vuxenfilm" är en av dom...
Okej bra datorn. Vill bara tipsa dig om en sida som heter wwww.rarefilmm.com som har massa gamla och en del obskyra filmer som kan restaurerade ofta i HD-kvalité för streaming.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!