Netflix
Small town crime från 2017 bra cast med John Hawkes (Deadwood, Winter's Bone), Octavia Spencer (The Help, Last Stop Fruitvale Station) och Anthony Anderson som man kan se som pappan i Blackish. Extremt tråkig och förutsägbar för att ta till sig mot mitten när det är 45 minuter kvar. Förväntade mig mer utifrån casten. Känns som att målet var att göra en Clint Eastwood 80-tals kriminaldrama. Vill uppnå en blandning av film noir och hårdkokt.
HBO
Nu försöker jag mig på Boyhood halva filmen kvar. Alldeles för lång och jag förstår inte helt hypen. Utforska uppväxt och relationer har gjorts tidigare. Jag är inte helt imponerad av att det är samma barnskådespelare genom filmen som andra nämnt är Harry Potter före. Nu kan jag ändra åsikt när jag tagit mig igenom och kan utgå ifrån hela filmen.
Nu försöker jag mig på Boyhood halva filmen kvar. Alldeles för lång och jag förstår inte helt hypen. Utforska uppväxt och relationer har gjorts tidigare. Jag är inte helt imponerad av att det är samma barnskådespelare genom filmen som andra nämnt är Harry Potter före. Nu kan jag ändra åsikt när jag tagit mig igenom och kan utgå ifrån hela filmen.
Blev också rätt besviken då jag såg den i samband med att den var ny och hypen var som störst. Gillar ju temat så jag var ju rätt förväntansfull inför det hela men ja, blev besviken trots att jag inte tyckte att det var någon dålig film per se. Ethan Hawke och Richard Linklater har ju fungerat tidigare och det gör de här med, sen är det alltid kul att se Patricia Arquette som är en gammal barndomsfavorit sedan Terror på Elm Street 3. Men filmen är långt ifrån någon av Linklaters bästa filmer, där håller jag fortfarande de två första Before... filmerna, men inte heller någon av hans sämre.
Netflix
Small town crime från 2017 bra cast med John Hawkes (Deadwood, Winter's Bone), Octavia Spencer (The Help, Last Stop Fruitvale Station) och Anthony Anderson som man kan se som pappan i Blackish. Extremt tråkig och förutsägbar för att ta till sig mot mitten när det är 45 minuter kvar. Förväntade mig mer utifrån casten. Känns som att målet var att göra en Clint Eastwood 80-tals kriminaldrama. Vill uppnå en blandning av film noir och hårdkokt.
Synd att den inte gick hem bättre, jag var väl inte så superbegeistrad själv men jag tyckte ändå den var stabil. Har du sett Small Town Murder Songs? Den är bättre, tyngre och tajtare.
När en film inleder med ett last time on-montage vet man att någon någonstans har förväntat sig en riktig IQ fiskmås-publik.
Jag vet inte, det var något krig mellan pyrerna och varulvarna och då tänker ju jag att jag nog håller på pyrerna. Dom enda exemplar av varulvar i grupp, en flock, if you will, jag har stött på har varit nördarna i What We Do in the Shadows och bögincestfantasin i Twilight. Jag skulle inte vilja leva i en värld där såna typer är boss. Pyrerna är för övrigt hejdundrande eurotrash, vi snackar i horisonten bortom löjligt. Någon annan som var löjlig är Charles Dance, Chuck D for short, som hade kunnat vara en Olivier om han inte ställde upp på så mycket skit. Jag gillar att Chucky D gör så mycket dynga, han måste verkligen älska yrket. Brutus spelar någon sorts känguruvarulv så vitt jag kunde förstå, och Peter Andersson knatade in på planen helt från blind side. Aja, och sen hände det flera grejer och betyget blir 1/5.
Gav upp den där serien efter två-tre filmer, låter inte som att jag missat något av värde... Enligt imdb är Charles Dance med i en jävla massa filmer per år, många låter mindre intressanta ja. Eller så kanske han är torsk på något som gör att han verkligen behöver pengarna, vad vet jag. Eller så har han bara inte lärt sig att läsa manus före han accepterar att göra filmen, därför blir det mycket skräp, för att låna ett skämt om Makånahäj innan han började göra bra grejer som Mud, True Detective m.m.
Jag har för övrigt inte sett Hold the Dark än men såg ditt inlägg i tråden.
Jag har för övrigt inte sett Hold the Dark än men såg ditt inlägg i tråden.
Det skrev jag lite snabbt på jobbet så det blev lite kort och nu är jag bäng och orkar inte utveckla. Jag blev påmind ofta om Der Samurai (fast cirka hundra gånger mer raffinerad) under filmens gång. Fast den är så mycket mer, fan jag vet inte, det var en sjuhelsikes resa från början till slut. En äckligt våldsam resa.
En ung kvinna bli påkörd av en bil, hon skadas illa och sövs ner inför en akut operation.
I nedsövningsruset får vi tillbakablickar ur hennes liv.
Ung söt kvinna kommer till storstaden, Stockholm,
Hamnar i dåligt sällskap och blir inblandad i brott och prostitution.
Men, kranföraren, Keve Hjelm, blir förtjust i den söta Maj-Britt Nilsson, och medans hennes favoritskurk, Peter Lindgren, sitter i fängelse, så passar hon på att gifta sig med Keve.
Dom lever lyckliga en tid.
Men Peter Lindgren rymmer ur fängelset, och vill ha tillbaka Maj-Britt.
Hon går, såklart, tillbaka till sin skurk och låter sig misshandlas och tvingas till prostitution.
Det visar sig snart att hon fått någon könsskukdom, och då vill Peter inte veta av henne, och försöker åka till Danmark, men åker fast.
Maj-Britt bönar och ber att Keve ska ta henne tillbaka, han vill inte heller veta av henne.
Då springer Maj-Britt planlöst iväg, och blir överkörd.
Hon dör på operationsbordet tillsammans med filmen
Betydligt bättre än Black Panther men sämre än Infinity War. Gillar den lite mer lättsam humoristiska tonen samt en hel del snygga actionscener och både Paul och Evangeline levererar stabil 7 av 10 i betyg. Härliga två slutscener med.
Idealisten En dansk film om journalisten Poul Brink som undersöker händelserna och hemlighållandet kring vad som egentligen hände när en kärnvapenbestyckad amerikansk B-52a störtade vid Thule militärbas på Grönland 1968.
Denna film visade någon lärare min klass i högstadiet. Jag gillade den inte då eller rättare sagt... Var inte mogen för den. Tre timmar (+) film, svartvit och om andra världskriget? BORING! Nu när jag såg om filmen kan jag inte påstå att jag mindes någonting av värde, egentligen. Det var nästan som att se den för första gången.
Spola fram några decennier och jag vaknade tidigt imorse. Bestämde mig för att börja se filmen direkt. Trots filmens ämne och längd är denna film lättare att se igenom än vad jag trott. Det är inte bara tragiska grejer och hemskt våld utan en film med flera sidor till sig. Jag gillar att allt fokus inte är på Oskar Schindler heller utan att två andra karaktärer får nästan lika mycket tid. Samtliga tre gör ett bra jobb.
Filmen är baserad på verkliga händelser, men tillräckligt mycket är omgjort / tillagt för att göra filmer mer lättillgänglig utan att gå för långt åt det hållet. En sak jag fann lite udda var språket. En del pratar bara tyska och en del flytande engelska. Förstår att det är nå bredare publik, men rent realistiskt fann jag det märkligt. Inget jag direkt störde mig på dock.
Filmen utspelar sig under hela kritiska delen av kriget och sättet filmen hoppar i tid fungerar faktiskt. Ofta stör jag mig på sådant, men här gick det lite under radarn på ett bra sätt. Jag gillar hur filmen visar olika sidor av händelsen och perspektivet av Oskar Schindler är väl lite "lättare" än en överlevande som var på läger eller grym nazistledare. Ett bra mellanting och smart val att basera filmen kring.
Från att som omogen tonåring förmodligen sovit igenom det mesta till att se en som något mer förstående vuxen så gillar jag denna film. Kanske inget jag rekommenderar till 11-åringar, men tycker den balanserar mellan seriös biografi och mer tillgänglig biofilm på ett bra sätt.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!