2018-01-10, 09:48
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
En kvinnas ansikte (1938)

En vanställd kvinna är chef för en utpressarliga.

Ingrid Bergman, tillspökad, gör en fin insats.

Inte särskilt trovärdig historia, men trots detta ovanligt rafflande för att vara svensk film från 1938.

3+/5

Merwinna:

Jag minns bara att jag tyckte det i tonåren! Kanske skulle tycka annorlunda nu.

Angående Ingrid Bergman i "En kvinnas ansikte", så minns jag den däremot väl. Och jag gillade inte henne alls i den rollen, jag tyckte att hon spelade dåligt. Spelade över och icke-trovärdigt.
Citera
2018-01-10, 09:54
Medlem
Ambelains avatar
"På luffen i Beverly Hills" (Down and Out in Beverly Hills)

Richard Dreyfuss, Bette Midler och Nick Nolte.

Nick Nolte spelar en hemlös luffare i Los Angeles som i desperation stapplar in på en Beverly Hills-trädgård i syfte att dränka sig i Poolen.
Men Richard Dreyfuss bor där som brukspatron, och han hoppar i vattnet och räddar Nolte till livet.
Sen tar Dreyfuss Nolte under sina vingar och försöker få honom på rätt köl i livet.

Men Nick Nolte har en egen vilja, och vill inte räddas till ett ordnat 9-5-liv med jobb hus och sånt.
Däremot tar han gärna emot av det lyxliv Dreyfuss miljonärstillvaro kan erbjuda honom.

Nolte tar för sig, av både husrum, kläder och pengar - liksom av Dreyfuss Hustru, Hushållerska Samt tonårsdotter.
Och pga allt detta så uppstår förvecklingar.

Trots det så visar det sig att den bortskämda och trygga familjen har allt att lära av den sluge Nolte, och han lyckas ge dem alla tillbaka sin livslust och få dem att återfå sin bortglömda och bortstressade kärlek till varandra.

---

Det är en sk Feel Good-film, en komedi man inte alltid skrattar akt ut åt, utan med tröskar genom med ett jämt leende på läpparna.
Det finns emellertid en del dråpliga scener som skjuter fram handlingen och ger den en viss glans.

Richard Dreyfuss är, som alltid, stark i sin rollprestation.
Det går förmodligen inte att inte gilla den karlen. Han har något så naturligt sympatiskt över sig och den strålglansen delar han som alltid frikostigt med sig till varje film han är med i - så även denna.

Nick Nolte som luffare är bättre än den polerade och tvättade version han spelar i 95% av filmen.
Som rufsig och smutsig luffare är han däremot Perfekt.
Han tycks helt enkelt förlora något på att vara Allt för finkammad och välklädd ...

Bette Midler är ... som Bette Midler vanligtvis är.
Dvs intensiv. Antingen gillar man henne eller så gör man det inte.

I filmen finns en mexikansk hushållerska - Elisabeth Pëna (bla "Lone Star" och "La Bamba").
Hon gör här en mycket minnesvärd roll som starkt sensuell, erotisk egentligen, sextörstande hembiträde. Med svettiga scener där hon sitter på magen på Dreyfuss ...

Ja, det är faktiskt hennes förtjänst att jag har sett denna filmen så många gånger genom åren ...
Ibland så dyker bara behovet upp, när minnesbilden av hennes insatser i filmen gör sig påminda.

Ja, filmen Är ju faktiskt underhållande även utan henne.
Men det är det där lilla "pricken över i:et" ni vet ...
Citera
2018-01-10, 23:57
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Forrest Gump (1994)

Vi får följa en, lindrigt begåvad, man som hela tiden är nära olika värlshändelser.

Så har jag, till sist, sett den.
Den var precis som jag trodde.
Ett pucko snubblar omkring och hamnar av misstag i olika världshändelser utan att ens förstå det.

Nej, det här var verkligen ingenting jag tyckte om, dessutom var den lång, 142 minuter.
Ännu en film jag inte förstår hur den har kommit upp på topplistorna.
Lite kul tidstypiska detaljer får väl ge 2+/5
Citera
2018-01-11, 02:04
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Changing lanes (2002)

Två bilar krockar på en motorväg. Den ene är advokat som har bråttom och smiter från platsen.
Men han tappar ett viktigt dokument.

Situationen blir besvärlig för båda parter, och dom hittar olika sätt att vara stygga mot varandra.
Bitvis känns det som Nätet möter Falling down, eller när Helan och Halvan säljer julgranar.

3/5
Citera
2018-01-11, 04:57
Medlem
BigFatCones avatar
Nerve från 2016.

Jag är lat och snor synopsis direkt från IMDb: A high school senior finds herself immersed in an online game of truth or dare, where her every move starts to become manipulated by an anonymous community of "watchers."

Påminner inte så lite om avsnittet Shut Up and Dance, från Black Mirror, fast inte alls så mörkt. Lite mörkt, absolut men ändå.

Den var helt okej utan att vara något mästerverk och bjuder på en ganska intressant kommentar till vad grupper med människor kan få för sig att göra bara för att dom är anonyma. Jag såg av förklarliga skäl klara paralleller till Flashback.

Skulle nog säga att den får ungefär sju av tio filtrerade #selfies. Ska ta och kika på boken som den bygger på.
Citera
2018-01-11, 05:30
En Prins i New York. Full pott.

Har allt en film ska ha. Humor, mänskliga karaktärer, bra birolls-skådisar, äkta känslor.

Väldigt bra val att ha med Arsenio Hall. Utan hade filmen varit betydligt sämre. Eddie Murphys 80-tal var verkligen magiskt. En kunglig upplevelse, filmen. Rekommenderas!
Citera
2018-01-11, 15:19
Medlem
Merwinnas avatar
http://www.imdb.com/title/tt0262001/?ref_=fn_al_tt_2

The Sight (2000). En amerikansk arkitekt får i uppdrag att åka till London för att renovera ett gammalt hotell. Han börjar dock se visioner, få varsel... Han får snart klart för sig, att visionerna har att göra med en seriemördare som härjar i London, och som huvudsakligen mördar barn. Filmen är i samma anda som "The Sixth Sense" som kom året innan, och är helt klart inspirerad av den.

Det här är egentligen inte en skräckfilm i min bok, trots att det förekommer spöken, eftersom man aldrig blir rädd. Skräckfilmer där spökerna är på den goda sidan (och man vet att de är det ifrån första gången de uppenbarar sig), blir av naturliga skäl aldrig riktigt läskiga. Dock blir det atmosfäriskt från och till, det finns ett mysterium att lösa - det gillar jag! -, huvudpersonen är sympatisk, och faktiskt blir det lite spännande också mot slutet. Självklart var det:

7/10
Senast redigerad av Merwinna 2018-01-11 kl. 15:53.
Citera
2018-01-12, 12:13
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Chicago syndicate (1955)

En halvskum figur erbjuds en rejäl penningsumma för att låta sig infiltreras i ett gangstergäng.

Så sker.

Rak historia utan några sidospår.(på gott och ont).
3/5
Citera
2018-01-12, 13:02
Medlem
Geomeisters avatar
Supergirl | Året var 1984
http://www.imdb.com/title/tt0088206/?ref_=fn_al_tt_2

Efter framgångarna med Superman när det begav sig var det dags för en Supergirl. Istället för att bara byta ut Clark Kent mot en tjej (som "dom" vill idag med James Bond m.fl.) börjar filmen i en annan värld och man introduceras till en oskyldig kusin till Superman som tidigt tar sig till jorden.

Istället för att det är Lex Luthor med grön kryptonit eller att det blir någon utomjording som ska hämnas Jor-El får en hobby-häxa tag på en annan sak som lämnade gamla planeten strax före Supergirl.

Den nya kvinnliga Superman har jag fakiskt inget vidare emot. Hon är lite charmig och passar rollen utseeendemässigt. Men hobby-häxan och andra stora skådespelare känns totalt missplacerade. Hobby-häxan har också en side-kick som är någon ironisk comic-relif. I övrigt har man skapat något alternativt universium ifrån Supermans där Superman existerar, men aldrig är med i filmen. Dock är andra kända ansikten eller namn ifrån serierna med som Jimmy Olsen.

Musiken i filmen av Jerry Goldsmith är en få saker som gör att man (inte alla..) orkar se igenom filmen. Den är bra, men en av få saker som är.. Det finns många hål i handlingen och handlingen blir aningen ologisk och konstigare med tiden. Allt i filmen är inte daterat grafiskt, men för mycket. En relativt lovande historia blir mindre och mindre intressant.

Dialogen är en mix mellan teatriskt, b-film och amatörnivå. Inget att eftersträva direkt.

I vissa aspekter som när Supergirl försöker skapa sig ett vanligt liv tycker jag filmen lyckas ganska bra, men dom momenten är för få. I mångt och mycket är det här bara en trams-rulle där man slänger in daterad sci-fi.

Betyg?
Citera
2018-01-12, 15:12
Medlem
PsychoChillers avatar
CHIPS (2017)

Dax Shepard spelar en fd professionell hojåkare som fick lägga av efter många krascher och 23 operationer. I ett omständligt försök att rädda sitt äktenskap ansöker han, och blir provanställd, till California Highway Patrol. Hans partner, som är en undercover FBI-agent på jakt efter en rånarliga, spelas av Michael Peña.

Med komedier är det så enkelt att filmen blir bra om roliga människor spelar rollerna och Shepard och Peña är två av Hollywoods roligaste korkskallar. Jag skrattade röven av mig filmen igenom. 4/5.
Citera
2018-01-12, 18:18
Citat:
Ursprungligen postat av PsychoChiller
CHIPS (2017)

Dax Shepard spelar en fd professionell hojåkare som fick lägga av efter många krascher och 23 operationer. I ett omständligt försök att rädda sitt äktenskap ansöker han, och blir provanställd, till California Highway Patrol. Hans partner, som är en undercover FBI-agent på jakt efter en rånarliga, spelas av Michael Peña.

Med komedier är det så enkelt att filmen blir bra om roliga människor spelar rollerna och Shepard och Peña är två av Hollywoods roligaste korkskallar. Jag skrattade röven av mig filmen igenom. 4/5.

Kollar på den nu. Mycket underhållande. Rekommenderas!
Citera
2018-01-12, 19:41
Medlem
mrbooms avatar
A Taxi Driver (2017, Sydkorea)

Året är 1980 då en ovetande taxichaufför från Seoul, desperat att få ihop pengar, tar på sig uppdraget att köra till Gwangju med en tysk reporter som är på plats för att rapportera om våldsamheterna som pågår i staden.

Har samma problem med denna som Hacksaw Ridge dvs melodramat och överdriven emellanåt men tycker filmen är sevärd ändå och fans av HR lär älska den.
Betyg 3.5/5
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in