2017-04-07, 08:54
Medlem
Neatlesss avatar
SSF: Dune (1984) | 🌑🌕🌕🌕🌕 |

Baserat på Frank Herbert's episka bokserie tar regissören David Lynch sci-fi-äventyret till den vita duken. I en avlägsen framtid pågår ett krig mellan två fraktioner över en speciell "krydda" som bara finns på ökenplaneten Dune där gigantiska sandmaskar lurar under sanden och slukar allt som går på dess yta.

Jag var tvungen att pausa redan den första minuten när förtexterna rullade. Regisserad av Alan Smithee? Det här är ju en David Lynch film, har jag fått tag på fel version? Efter snabb research så visar det sig att David Lynch skäms så mycket över filmen att han inte önskar förknippas med den - Alan Smithee är bara ett pseudonym. Som om inte dess rykte redan fått varningsklockorna att ringa så var klingandet nu öronbedövande.

Och mycket riktigt är det här en röra som känns B-film rakt igenom. Jag gav den en chans, jag gjorde verkligen det. Jag var beredd att se förbi föråldrade specialeffekter och mediokert skådespel som jag hade förväntat mig och koncentrerade mig på att komma in i historien. Men jag har inte läst böckerna och filmen gör mig inte ett dugg sugen på att göra det - den misslyckas fatalt med att bygga upp en spännande och trovärdig värld och historien blir snabbt obegriplig och tråkig.

Berättartekniken där en berättarröst viskar fram karaktärers tankar medans deras uttryckslösa ansikte är i bild är ett märkligt sätt att "berika" historien. Starka såpopera-vibbar, och det indikerar inte kvalitet direkt. Sen är det flygande, skrikande fettot en hemskt irriterande karaktär i en film fylld med svaga karaktärer och grovt överspel. Kyle MacLachlan gör en slät hjälte i sin debut och utmanas inte av någon karismatisk skurk. Max von Sydow är bra dock, som alltid.

Det finns glimtar av kvalitet och scener som fungerar bra. Jag gillade till exempel maskarna som är rätt mäktiga ändå, men självklart så följs såna bra grejer upp med bottenapp som att när de skjuter så ska skotten skrikas fram av någon löjlig anledning som har med magi att göra. Ungefär som vi gjorde i lumpen innan vi fick riktig ammunition. Pang pang!

Det var en totalvilsen David Lynch som gjorde detta och jag förstår hans skamkänslor idag.
Citera
2017-04-07, 11:11
Medlem
skreks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neatless

Jag var tvungen att pausa redan den första minuten när förtexterna rullade. Regisserad av Alan Smithee? Det här är ju en David Lynch film, har jag fått tag på fel version? Efter snabb research så visar det sig att David Lynch skäms så mycket över filmen att han inte önskar förknippas med den - Alan Smithee är bara ett pseudonym.

En rolig sak är att Alan Smithee var en generell pseudonym som står som pseudonym för flera regissörer genom åren. Det var så i Hollywood att det blev nån slags tradition att när en regissör ville ta bort sin namn från en film de inte ville stå för så skrev man dit Alan Smithee istället. Antar att det var när regissören inte ens ville hitta på en egen pseudonym så satte filmbolagen bara dit det som en slags stämpel för att där ska nåt.
Citera
2017-04-07, 15:01
Medlem
Vobblers avatar
"I Don't Feel at Home in This World Anymore".

http://www.imdb.com/title/tt5710514/

Trailer: https://www.youtube.com/watch?v=6WBV7q_1DgQ

Elijah Wood och Melanie Lynskey i huvudrollerna.

Helt underbar rulle som ni inte får missa, finns på netflix.
Senast redigerad av Vobbler 2017-04-07 kl. 15:05.
Citera
2017-04-07, 18:33
Medlem
PsychoChillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vobbler
"I Don't Feel at Home in This World Anymore".

http://www.imdb.com/title/tt5710514/

Trailer: https://www.youtube.com/watch?v=6WBV7q_1DgQ

Elijah Wood och Melanie Lynskey i huvudrollerna.

Helt underbar rulle som ni inte får missa, finns på netflix.

Skriven och regisserad av Macon Blair! Intressant.
Citera
2017-04-07, 23:56
Medlem
Scream 2 (1997)

Kom bara ett år efter första filmen. Mycket meta, och självreflekterande. Kan ses som parodi. Väldigt underhållande, och bitvis ganska spännande. Men upplösningen var ganska svag, och visst var ettan bättre. Men allt som allt en värdig uppföljare.

Betyg:3/5
Citera
2017-04-08, 08:31
Medlem
nihilverums avatar
Split (2016)

Det har ju tydligen gjorts minst tre filmer med denna titel under 2016, men den jag såg är alltså den som regisserats av "M Night Shamalamadingdong" och som handlar om tre tonårstjejer (Anya Taylor-Joy, Haley Lu Richardson och Jessica Sula) som blir kidnappade av en man (James McAvoy) med kluven personlighetsstörning och minst 23 olika personligheter. De måste försöka lista ut vilka av dessa personligheter som är relativt välvilligt inställda till dem och möjligen kan hjälpa dem att fly.

Småintressant handling och riktigt bra insats av McAvoy som verkligen får visa prov på förmåga att gestalta vitt skilda karaktärer.

Betyget blir 7,5/10 eller 4/5 på Filmtipset.

Citera
2017-04-08, 08:37
Medlem
nihilverums avatar
Resident Evil: The Final Chapter (2016)

Alice (Milla Jovovich) återvänder till The Hive i Raccoon City för att slutligen göra upp räkningen med Umbrella Corporation och få slut på zombieapokalypsen.

Hyfsade actionsekvenser, men det är svårt att hålla intresset uppe efter så många filmer. Man får hoppas att titeln är allvarligt menad, till skillnad från exempelvis Friday the 13th: The Final Chapter som ju följdes av ett antal ytterligare uppföljare.

Betyget blir 4,5/10 eller 2/5 på Filmtipset.
Citera
2017-04-08, 12:22
Medlem
Merwinnas avatar
http://www.imdb.com/title/tt0073160/?ref_=nv_sr_1

In this House of Brede (1975). Mycket fin TV-film, om en kvinna i medelåldern som lämnar allt, inklusive framgångsrik karriär och attraktiv man som älskar henne (och som tituleras Sir dessutom! ), för att bli nunna i en kontemplativ orden. Där möter hon överordnade som tycker om henne... och överordnade som inte gör det. Hon möter också, när hon själv är vigd nunna, en ung postulant. Den unga flickan och den medelålders kvinnan bygger snart upp ett vänskapsförhållande - eller är det ett mor-och-dotter-förhållande? - som inte är tillåtet inom klostrets murar. I ett kloster ska ju alla älska varandra lika mycket eller lika litet (Gud ska alltid komma först). Kollektiv-livet fungerar inte om vissa bildar bästispar och kotterier, som stänger de andra ute. (Förmodligen finns det en rädsla för att homosexualitet ska uppstå i den enkönade miljön där alla lever i celibat, också.)

Det är spännande att följa klosterlivet! Skådespelarna är också jättebra: Diana Rigg som karriärkvinnan som blir nunna, Gwen Watford, som hade ett mycket speciellt utseende och lyckades med att vara mystiskt attraktiv och älskansvärd långt upp i åren, som den vänligt inställda nunnan, och Pamela Brown som den äldre nunnan som är emot huvudpersonen.

Det man kan invända, och som gör att jag inte ger full pott trots att det verkligen var en jättebra film som höll mig spellbound och lämnade mig med en melankolisk känsla i hjärtat, är:

a) att filmen spretar, att man inte riktigt vet vad som är huvudtemat. Inte för att det direkt måste VARA ett huvudtema: en film kan ju exempelvis handla om en nunnas första år i kloster rakt upp och ner. Men här kändes det som att de VILLE ha detta med den unga flickan till ett huvudtema, men ändå inte - det tog för lite plats för att vara det. Och

b) att det är för lite om klosterlivets SYFTE, för lite kontemplation, för lite religion, för lite Gud och Jesus... Det känns som att filmmakarna mest ville ha en tjusig, för många spännande, miljö, men inte ville gå för mycket in i att förklara varför det finns kontemplativa ordnar och vad systrarna där tycker att de gör för världen. Är man inte insatt, så verkar det här i filmen som att syftet bara är att ett antal kvinnor ska finna tryggheten i varandra i ett hus där de är avskilda från mycket av eländet ute i världen... att det är för deras EGEN skull, och att deras enda uppgifter är att göra det praktiska arbetet som måste till för att få hushållet att gå runt, och att lära upp nya nunnor så att det kan fortsätta på sikt...

Men mycket fin och sevärd är filmen hur eller hur!

8/10
Citera
2017-04-08, 13:56
Medlem
Tobias123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skrek
En rolig sak är att Alan Smithee var en generell pseudonym som står som pseudonym för flera regissörer genom åren. Det var så i Hollywood att det blev nån slags tradition att när en regissör ville ta bort sin namn från en film de inte ville stå för så skrev man dit Alan Smithee istället. Antar att det var när regissören inte ens ville hitta på en egen pseudonym så satte filmbolagen bara dit det som en slags stämpel för att där ska nåt.

Brukar vara rätt kassa filmer va? Haha
Citera
2017-04-08, 20:26
Medlem
Merwinnas avatar
http://www.imdb.com/title/tt1726592/?ref_=nv_sr_1

Before I go to sleep (2014). En kvinna lider av minnesförlust efter trauma mot huvudet. Varje morgon vaknar hon upp och kan inte minnas något alls, så hon måste börja från början igen med hjälp av information som hon sparat dagen innan, och dagen innan det... Hon kan inte ens känna igen sin make. Hon får kontakt med en psykiatriker och en gammal väninna - och det verkar som att maken av någon anledning inte vill att hon ska träffa dessa...

Läste en recension av denna i någon av kvällstidningarna häromdagen, och de var överväldigade. Men jag håller inte med. Upplägget är lite intressant - men utförandet blir mest rörigt. Och jag hade väntat mig att slutet skulle avslöja något mycket större. Inte ens Nicole Kidman och Colin Firth kan göra detta till en särskilt bra film!

5/10
Citera
2017-04-08, 20:32
Medlem
Arlorks avatar
Jag såg om The Ring. Vad som förvånar mig är att jag tyckte att filmen var läskig första gången jag såg den. Den är ju spännande, men enda gången jag hoppade till var när hästen på båten gnäggade högt. Och då eftersom jag höjt volymen.
Citera
2017-04-08, 20:37
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arlork
Jag såg om The Ring. Vad som förvånar mig är att jag tyckte att filmen var läskig första gången jag såg den. Den är ju spännande, men enda gången jag hoppade till var när hästen på båten gnäggade högt. Och då eftersom jag höjt volymen.

Vilken av dom - asiatiska eller amerikanska?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in